December 2013 | Maandoverzicht

Ruimte voor het plaatsen van foto's en reportages.
Forumregels
Graag het volgende formaat gebruiken voor de titel van een fototopic: 'Datum of periode | Thema of locatie(s) van de fotoserie'
Plaats reactie
Bruno
Berichten: 701
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:07 am
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

December 2013 | Maandoverzicht

Bericht door Bruno »

Met een kleine vertraging presenteer ik hierbij alsnog mijn maandoverzicht van december 2013. :mrgreen:

Afbeelding
Als onderdeel van de concessie Vechtdallijnen wordt het treinverkeer op Almelo - Mariënberg vanaf 8 december door Arriva overgenomen van Syntus. Een jaar eerder nam Arriva de treindienst op de lijn Zwolle - Emmen al van NS Reizgers over. Dat deze datum niet overeenkomt met het ingaan van de nieuwe dienstregeling op 14 december komt doordat Syntus op deze lijn reed onder de concessie van de busdienst in Twente die een week eerder afloopt. Op zondag 1 december 2013 werden met de Arriva Lint 34 die vernoemd is naar schaatser en zanger Erik Hulzebosch proef- en opleidingsritten voor het personeel gereden. Dit treinstel is bij Alstom in Braunschweig gereviseerd en op 30 oktober weer in Nederland aangekomen om daarna bestickert te worden in de blauw/witte kleurstelling van de Vechtdallijnen. Omdat dit traject voor het grootste deel enkelspoor is konden deze ritten alleen op een zondag plaats vinden omdat de reguliere boemeltrein dan maar één keer per uur rijdt. De testritten begonnen al ruim voordat de eerste reguliere trein reed, die op zondag pas om half 12 uit Almelo vertrekt. Tijdens de terugrit van de eerste slag naar Mariënberg rijdt het treinstel op zijn weg naar Almelo na het vertrek van station Vroomshoop omstreeks half tien in de ochtendzon over het bruggetje wat het verbindingskanaal tussen het Zwolsekanaal en het Veenkanaal overspant.
Afbeelding
Als onderdeel van de concessie Vechtdallijnen wordt het treinverkeer op Almelo - Mariënberg vanaf 8 december door Arriva overgenomen van Syntus. Een jaar eerder nam Arriva de treindienst op de lijn Zwolle - Emmen al van NS Reizgers over. Dat deze datum niet overeenkomt met het ingaan van de nieuwe dienstregeling op 14 december komt doordat Syntus op deze lijn reed onder de concessie van de busdienst in Twente die een week eerder afloopt. Op zondag 1 december 2013 werden met de Arriva Lint 34 die vernoemd is naar schaatser en zanger Erik Hulzebosch proef- en opleidingsritten voor het personeel gereden. Dit treinstel is bij Alstom in Braunschweig gereviseerd en op 30 oktober weer in Nederland aangekomen om daarna bestickert te worden in de blauw/witte kleurstelling van de Vechtdallijnen. Omdat dit traject voor het grootste deel enkelspoor is konden deze ritten alleen op een zondag plaats vinden omdat de reguliere boemeltrein dan maar één keer per uur rijdt. Nadat om half twaalf ook het reguliere treinverkeer op gang was gekomen ontstond de mogelijkheid om de Lint in de rode "Twents" kleurstelling naast het Arriva treinstel vast te leggen. Een leuke gelegenheid die alleen op deze dag mogelijk was om verleden en toekomst op één foto te bundelen. Om iets over half twee kruist op station Vroomshoop de 34 die naar Almelo rijdt met de naar oud-wielrenner Hennie Kuiper vernoemde Twents-Lint 45 die als trein 31039 onder weg is naar Mariënberg. Het in 1906 geopende station Vroomshoop is het enigste station aan deze spoorlijn wat nog voorzien is van een stationsgebouw. Links tussen de herfstkleuren zien we het witte stationsgebouw van het NOLS type derde klasse. Tot 1972 had Vroomshoop een aantal goederensporen, afstammend van het spoorvervoer naar de nabijgelegen haven aan het Overijssels Kanaal die in 1960 gedempt werd.
Afbeelding
In de avond van zondag 1 december 2013 konden op het aarddonkere emplacement van de Bentheimer Eisenbahn in Bad Bentheim de D5 (een in 1990 gebouwde locomotief van Gmeinder type D500), de D21 (een west-V100 in 1962 door Deutz gebouwd) en op de achtergrond de D20 (een V200 gebouwd door Kraus-Maffei in 1965) worden vastgelegd. Het natte weer zorgde voor een mooi sfeertje.
Afbeelding
Nadat de DB 112 163 met een sleep dubbeldeksrijtuig op zondag 1 december 2013 was aangekomen op Münster Hbf werd deze naar dit spoortje afgerangeerd wegens een defect. De storingsmonteurs zijn druk bezig om het defect te verhelpen waarvoor er zo nu en dan op en neer werd gereden naar het station. Op de achtergrond staan de 111 151-7 en 146 002 opgesteld.
Afbeelding
Wegens werkzaamheden bij Emmerich kwam de NS 1766 met CityNightLine 418 afkomstig uit München Hbf op zondag 8 december 2013 bij Venlo de grens over. Daardoor werd met ruim een uur vertraging Amsterdam Centraal bereikt. Na aankomst wordt de EETC 1254 tegen de trein geplaatst die onder treinnummer 70428 als los locomotief van de Watergraafsmeer is gekomen. Wegens de opgelopen vertraging wordt de trein afwijkend op spoor 15 behandeld. Nadat de trein door NS aan EETC is overgedragen en de remproef is genomen wordt onder veel belangstelling van de fotografen met treinnummer 70418 naar de Watergraafsmeer vertrokken. Daar worden de rijtuigen gereinigd, bevoorraad en eventueel in de goede volgorde gerangeerd om 's-avonds weer door EETC naar Amsterdam Centraal gebracht te worden voor de lange rit naar München. Met ingang van dienstregeling 2014 neemt NS het werk van EETC over en worden de treinen niet naar de Watergraafsmeer maar naar de Zaanstraat afgerangeerd waarmee het kenmerkende beeld van een 1200 onder de stationskap van Amsterdam Centraal tot het verleden zal behoren.
Afbeelding
Door La Brugeoise in Brugge werden in de periode van 1989 tot 1991 45 gelede trams aangeschaft door het GVB. Door de verlaagde middenbak die ervoor zorgde dat het tramstel ook toegankelijk was voor mindervalide kregen ze de bijnaam "hangbuiken". De 900-serie bestaat uit 20 tweerichtingwagens voornamelijk voor inzet op lijn 5 naar Amstelveen. Op zondag 8 december 2013 kruisen de 917 en 903 in de Leidsestraat ter hoogte van de Prinsengracht terwijl deze worden vastgelegd door de deelnemers aan het ochtendprogramma van het NVBS Jongeren bezoek aan de Noord/Zuidlijn waarbij een rondje per tram en metro door Amsterdam werd gemaakt.
Afbeelding
Op zondag 8 december 2013 vertrekken twee metro's tegelijk vanaf de halte Van der Madeweg onder toeziend oog van de NVBS Jongeren die voor hun bezoek aan de Noord/Zuidlijn een reis door Amsterdam per tram en metro maakte. M4 stel 106 rijdt op lijn 50 naar de Isolatorweg en het oudste M2 stel in originele toestand, nummer 5, rijdt op lijn 53 naar het Centraal station.
Afbeelding
In dienstregeling 2013 was het mat'64 onder andere te vinden in de treinserie 7000 (Enschede - Apeldoorn). Op zondagavond 8 december 2013 maakt treinstel 478 een korte stop op station Deventer als trein 7074 van Almelo naar Apeldoorn. Met ingang van dienstregeling 2014 is in deze treinserie alleen nog maar SGM aan te treffen.
Afbeelding
RET Citadis 2049 rijdt in de vroege uurtjes van zaterdag 14 december 2013 over de feestelijk versierde West-Kruiskade en maakt een korte stop bij de halte Kruisplein als deze op lijn 23 van het Marconiplein naar Beverwaard rijdt.
Afbeelding
EETC verzorgde op zaterdag 14 december 2013 voor het laatst het voorbrengen en afrangeren van de nachttreinen in het Amsterdamse. Met ingang van dienstregeling 2014 neemt NS dit werk weer voor eigen rekening en zal daarvoor met de treinen van en naar de Zaanstraat rijden in plaats van de Watergraafsmeer. Nadat de NS 1767 met de eerste nachttrein, CityNightLine 418 uit München, op Amsterdam Centraal is aangekomen komt de 1254 onder treinnummer 70428 los vanaf de Watergraafsmeer. Nadat de locomotief is aangekoppeld wordt de remproef genomen en de trein overgedragen van NS aan EETC. Om kwart over negen wordt met treinnummer 70418 van Amsterdam Centraal naar de Watergraafsmeer vertrokken en passeert de trein even later de Dijksgracht aan de Piet Heinkade waar onder andere de 1715, 1724, 1704, 1716 en 1717 staan te wachten op betere tijden. Na aankomst worden de rijtuigen gereinigd, bevoorraad en eventueel in de goede volgorde gerangeerd om 's-avonds voor de allerlaatste keer door EETC naar Amsterdam Centraal gebracht te worden voor de lange rit naar München.
Afbeelding
Met ingang van de dienstregeling 2014 per 15 december 2013 is lijn 25 van het Centraal station naar de President Kennedylaan opgeheven wegens de tegenvallende reizigersaantallen. Als afscheid werd daarom op zaterdag 14 december 2013 een historische tram ingezet. De in 1929 gebouwde motorwagen 465 met bijwagen 731 van het Elektrisch Tram Museum zijn hier zojuist vertrokken van het Centraal Station en rijden in het zonnetje langs de kerstmarkt op het Damrak.
Afbeelding
Al lange tijd stond een plaatje van vier tram's naast elkaar op de oostelijke tramhalte van het Centraal station in Amsterdam op het wensenlijstje van de fotograaf. Een foto die niet gemakkelijk te maken is door de grote drukte op het stationsplein waarbij er altijd wel iemand is die voor een tram loopt. Na diverse pogingen slaagde ik er in de avond van zaterdag 14 december 2013 dan eindelijk in om deze foto te maken waar ik toch wel erg blij mee ben. We zien niet alleen vier trams van de Amsterdamse vervoerder GVB naast elkaar, maar ook nog eens het fraaie stationsgebouw van Amsterdam Centraal en de opkomende maan in de "Blaue Stunde"! Op halte 1 staat Combino 2134 gereed als lijn 26 naar IJburg, een halte daarnaast staat wagen 2122 klaar om op lijn 4 naar Amsterdam RAI te rijden en op de derde halte is Combino 2100 zojuist binnen gekomen op lijn 9 naar Diemen Sniep. Tot slot staat op halte 4 een iets oudere wagen gereed om als lijn 16 naar het VU Medisch Centrum te rijden, namelijk BN-wagen 817, de oudste uit de serie.
Afbeelding
De EETC 1254 staat onder de stationskap van Amsterdam Centraal met dan toch echt de allerlaatste nachttrein die door een 1200 zal worden voorgebracht. Op zaterdag 14 december 2013 verzorgde EETC voor het laatst het voorbrengen en afrangeren van de nachttreinen in het Amsterdamse. Met ingang van dienstregeling 2014 neemt NS dit werk weer voor eigen rekening en zal daarvoor met de treinen van en naar de Zaanstraat rijden in plaats van de Watergraafsmeer. Trein 70419 is zojuist aangekomen vanaf de Watergraafsmeer alwaar de rijtuigen na aankomst in de ochtend gereinigd, bevoorraad en in de goede volgorde gerangeerd zijn. Nadat de 1200 afgekoppeld is, wordt de trein gereed gemaakt voor vertrek en om half negen vertrekt CityNightLine 419 naar München. Even daarna zal de 1254 als trein 70429 voor de laatste keer als "reguliere" trein terugkeren naar de Watergraafsmeer.
Afbeelding
Ter vervanging van de oude metro's in Rotterdam zijn er tussen 1998 en 2001 door Bombardier 63 exemplaren van het type MG2/1 geleverd. RET stel 5321 komt hier op zondag 15 december 2013 samen met twee soortgenoten station Maashaven binnenrijden op lijn D naar De Akkers. Op de achtergrond zien we de skyline van Rotterdam, voornamelijk bestaand uit de hoogbouw op de Kop van Zuid terwijl links op de de voorgrond de Maashaven te zien is.
Afbeelding
Op zaterdag 21 december 2013 reed de Stoom Stichting Nederland hun jaarlijkse kerstrit. De 2225 van de Stichting Museum Materieel Railion is in de vroege ochtend met het leeg materieel 88300 vanuit het depot in Rotterdam Noord aangekomen op spoor 15 van het centraal station in Rotterdam. Nadat de reizigers zijn ingestapt zal de SSN 01 1075 even later als trein 38100 naar grensstation Emmerich vertrekken waar de Duitse 38 2267 de trein overneemt en verder rijdt naar de bestemming, Essen. De stoomlocomotief en 2225 zullen na aankomst in Emmerich terugkeren naar Dieren om de VSM-lijn te berijden om in Loenen water te nemen voor de terugrit 's-avonds.
Afbeelding
Op zaterdag 21 december 2013 reed de Stoom Stichting Nederland hun jaarlijkse kerstrit. De 01 1075 maakt een korte stop op station Gouda om enkele reizigers te laten instappen waarna trein 38100 zijn weg vervolgt naar Emmerich. Aldaar neemt de Duitse 38 2267 de trein over en rijdt naar de bestemming Essen. Achterop loopt de 2225 van de Stichting Museum Materieel Railion mee. De stoomlocomotief en 2225 zullen na aankomst in Emmerich terugkeren naar Dieren om de VSM-lijn te berijden om in Loenen water te nemen voor de terugrit 's-avonds.
Afbeelding
Nu alle vierdelige DDZ's door de Nedtrain werkplaats in Haarlem zijn afgeleverd wordt een begin gemaakt met het verlengen van 20 stellen met twee rijtuigen. Op zaterdag 21 december 2013 werd voor het eerst een zesdelige DDZ in de reizigersdienst ingezet na een aantal proefritten te hebben gereden. Op de tweede rit van zijn carrière is DDZ 7625 onderweg van Venlo naar Den Haag Centraal als trein 1962 en maakt met een vertraging van vijf minuten een korte stop op Rotterdam Centraal. Later die avond werd het treinstel in Venlo alweer tijdelijk buiten dienst genomen wegens een defect sluitsein. Voorlopig zullen er geen verdere zesdelige stellen worden afgeleverd tot bewezen is dat de stoorstromen niet voor problemen met de ATB apparatuur zorgen. Ondanks dat er technisch geen verschil is met de vierdelige treinstellen, wordt de omvormer in de ABvk zwaarder belast door de verlichting, verwarming en airconditioning van de twee extra rijtuigen wat tijdens de rit ook duidelijk te horen is. Dit zou op bepaalde momenten stoorstromen op 75 Hz kunnen veroorzaken, dezelfde frequentie als waar de ATB op werkt.
Afbeelding
De 7854 en 7726 van de NMBS komen op vrijdag 27 december 2013 aan bij de bij de erts terminal van Sea Invest in de Antwerpse haven. De lege trein is afkomstig uit het Nederlandse Budel en zal hier worden beladen met zinkerts. Na aankomst op bundel Groenland wordt onder begeleiding van een rangeerder de Emdenweg overgestoken en wordt de trein het bedrijfsterrein aan het Leopolddok op getrokken. Vervolgens wordt de trein terug geduwd naar de beladingsinstallatie. Bij vertrek wordt de trein behandeld door de sproei-installatie die links in beeld is te zien, dit voorkomt opwaaiend stof tijdens de rit. De beladen trein zal vervolgens in Budel weer worden gelost bij NedZink. Rechts zien we het kantoor van transportonderneming Vinnietrans met op de achtergrond een havenkraan.
Afbeelding
De Europorte 4016 staat op vrijdag 27 december 2013 op Antwerpen Noord met een trein bestaand uit slechts 5 ketelwagens te wachten op vertrek naar Frankrijk. Deze imposante machine uit de Euro 4000 serie is in 2012 gebouwd door Vossloh met fabrieksnummer 2640 en beschikt over een vermogen van 3178 kW.
Afbeelding
In de avond van vrijdag 27 december 2013 maakt de NMBS 7718 met de naam "Cordoba" een korte stop op bundel IJsland. Op dit emplacement aan de Kastelweg op de rechter oever van de Schelde in het havengebied in Antwerpen moet gewacht worden tot de Noordkasteelbrug weer gesloten is. Met een flinke sleep ketelwagens beladen met gasolie afkomstig van Esso is de trein onderweg naar Antwerpen Noord. De locomotieven in de serie 7701 tot en met 7718 zijn uitgerust met een BSI-rangeerkoppeling welke gebruikt wordt op de rangeerheuvels.
Afbeelding
Ook in de avond van vrijdag 27 december 2013 was er genoeg te zien in het havengebied van Antwerpen. Een aantal zelflossers beladen met graanproducten worden gelost bij Boortmalt, gelegen aan het zesde havendok. Ondertussen staat de 6602 van CapTrain voor de poort aan de Watergang te wachten tot de wagens aangehaakt kunnen worden waarna via een steekbeweging bundel Angola wordt bereikt. Het regenachtige weer zorgt voor een aantal leuke reflecties op het wegdek, wat er overigens net als in de rest van de haven uiterst beroerd bij ligt.
Afbeelding
De NVBS reed op zaterdag 28 december 2013 hun jaarlijkse Oliebollenrit. Er werd dit jaar een rondje door Nederland gemaakt met hondenkop-treinstel 386 van het spoorwegmuseum. Na een lange stop op Roosendaal en een wat kortere stop op Krabbendijke wordt om half twee als trein 28301 het oude stationsgebouw van Middelburg in het winterzonnetje gepasseerd op weg naar Vlissingen. Het plan was eigenlijk om met Mat'46 treinstel 273 van het Spoorwegmuseum te rijden, maar vanwege een defecte verwarming werd de Mat'54 als vervanger aangewezen.
Afbeelding
De NVBS reed op zaterdag 28 december 2013 hun jaarlijkse Oliebollenrit. Er werd dit jaar een rondje door Nederland gemaakt met hondenkop-treinstel 386 van het spoorwegmuseum. Het plan was eigenlijk om met Mat'46 treinstel 273 van het Spoorwegmuseum te rijden, maar vanwege een defecte verwarming werd de Mat'54 ingezet als vervanger. In het zonnetje rijdt trein 28302 door het Zeeuwse landschap onderweg vanuit Vlissingen naar Rotterdam en de bestemming Utrecht Centraal. In Rilland-Bath wordt de overweg aan de Rillardseweg om kwart voor drie gepasseerd.
Afbeelding
Tussen de oliebollen en feestelijkheden door kon op oudjaarsdag dinsdag 31 december 2013 nog even dit plaatje gemaakt worden op station Zwijndrecht. SGMm-3 treinstel 2971 maakt in de Blaue Stunde een korte stop op zijn weg als trein 5158 van Roosendaal naar Den Haag Centraal.
Website: Spoorpunt.nl | Foto's: Flickr
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: December 2013 | Maandoverzicht

Bericht door VinceCargo »

Leuke serie! Niet helemaal mijn ding, maar de foto's zijn fraai :)
Geen handvol, maar een land vol
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21756
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: December 2013 | Maandoverzicht

Bericht door Ronnie »

Mooie serie. Zeker de sfeerplaatjes uit de haven van Antwerpen :) .
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 883
Lid geworden op: za okt 12, 2013 1:18 am
Locatie: België
Contacteer:

Re: December 2013 | Maandoverzicht

Bericht door Maarten »

Fraai, fraai en nog eens fraai! :)
robehv
Berichten: 968
Lid geworden op: zo aug 26, 2012 12:07 pm
Locatie: Helmond

Re: December 2013 | Maandoverzicht

Bericht door robehv »

Leuk! diverse onderwerpen maakt het verslag leuk om te zien!
Parttime member van Brabantroute Prestatie Team
Plaats reactie