Za+zo 19/20 Oktober 2013 | Weekendje rond Hannover

Ruimte voor het plaatsen van foto's en reportages.
Forumregels
Graag het volgende formaat gebruiken voor de titel van een fototopic: 'Datum of periode | Thema of locatie(s) van de fotoserie'
Plaats reactie
The_Knitter
Berichten: 3912
Lid geworden op: wo aug 22, 2012 1:00 pm
Locatie: Zwijndrecht

Za+zo 19/20 Oktober 2013 | Weekendje rond Hannover

Bericht door The_Knitter »

Afgelopen weekend ben ik van zaterdag t/m zondag in Hannover geweest. Niet zozeer om foto's te klikken, maar om een goede vriend uit Hannover te bezoeken. Hem ken ik inmiddels zo'n 3 jaar, en heb ik ontmoet bij één van mijn eerste keren Niedersachsen bezoeken. Sindsdien hebben wij contact met elkaar, en treffen elkaar zo af en toe.
Één à 2 keer per jaar bezoeken wij elkaars woonplaats, en het was nu mijn beurt om weer naar Hannover af te reizen. De vorige keer was een "heen-en-weertje" vanaf Leer met de trein (ik was bij mijn pa in Friesland, ca. 1,5u rijden), en dan door met de RE naar Hannover. En de laatste terug naar Leer, waarbij geen Arriva naar NL meer rijdt.
Dit jaar maar een overnachting in Hannover geboekt in het centrum (hij heeft geen extra slaapplek), en van- en naar Amersfoort met de IC-Berlijn. Ik moest echter wel erg vroeg mijn bed uit, want de IC-Berlijn startte in Amersfoort, en de 3-minuten overstap vanuit Rotterdam met reguliere treinen was krap (maar goed ook dat ik die niet nam, die had een aanrijden met persoon bij Woerden). Ik ben via het Nachtnet via Amsterdam gereisd.

In Hannover heb ik enkele foto's geschoten, zeker niet veel. Hebben zaterdag nog even een rondje Hannover-Braunschweig-Goslar-Hannover gedaan, en daarna zijn wij een terras gaan pakken en later weer elders wat gegeten. 's Avonds even enkele nachtfoto's geklikt. Zondag even met de tram door Hannover, maar ook even een Sonderzug meegepakt op Hannover Messe/Laatzen.

Zaterdag 19 oktober 2013
Afbeelding
BBL Logistik 18 + ballasttrein
Terwijl ik in Hannover arriveerde, zag ik dat er spoorvernieuwing gaande was bij het station. Hierbij stond ook een erg opvallende, knal oranje, lok van de BBL Logistik te assisteren. Lok van dienst was een onbekend type lok met het nummer 18, en aan de haak een ballasttrein. Deze lok deed al het rangeerwerk met de wagons, ook de trein waar de oude dwarsliggers op werden geplaatst, die hier rechts nog een deel in beeld staat.

Na het rondje treinen en aansluitend terrasje en ergens eten even snel naar het Hauptbahnhof om een gewenst nachttreintje op de foto te kunnen zetten.
Afbeelding
DB 120 132 + 120 106 + EN 453
Te Hannover Hauptbahnhof kwam keurig op tijd EuroNight 453 binnenrijden, met afwijkend de 120 132 en 120 106 in dubbeltractie. Vlak na deze foto werden de loks afgerangeerd, en ondertussen werd de "nieuwe" BR120 aan de andere kant aangekoppeld.

Afbeelding
DB 120 120 + EN 453
Nadat de beide BR120'ers aan de andere kant waren afgekoppeld, kon de nieuwe lok aangekoppeld worden. Dat betrof hier lok 120 120. Aan de haak heeft de lok 8 Russische WLABmee rijtuigen en één PKP WRmnouz (derde rijtuig vanaf de lok), oftewel een restaurant. Deze trein is afkomstig uit Paris Est, en is aldaar om 9:28 hedenochtend vertrokken. De trein heeft de eindbestemming Moskou Belorusskaja, maar rijdt vanaf Brest Central verder als trein EN 24JI. Aankomst in Moskou is morgenavond voorzien om 23:58. Vandaag zal een groot deel van het traject tussen Hannover en Brest met circa +50 afgelegd worden, omdat vandaag de HSL-strecke nog niet open is. Over 2 weken kan de trein weer over de HSL.

Daarna is mijn kennis aan het werk gegaan (bahnhofsmitarbeiter), en ben ik terug naar het hostel gegaan (waar ik een 1p-kamer had) om te douchen enzo. Later nog even snel naar het Hauptbahnhof gelopen (toch maar 6 minuten lopen) voor nog een nachttreintje.

Daarbij kwam ik deze ook tegen:
Afbeelding
ERIXX 648 474
Te Hannover Hauptbahnhof staat de Erixx 648 474 te wachten tot vertrek richting Soltou(Han).

En toen de EuroNight 491:
Afbeelding
DB 101 113 + EN491
Te Hannover staat EuroNight 491 voor een Stop&Go klaar. De trein is opweg van Hamburg naar Wien Westbahnhof

Mijn kennis was ondertussen al even wezen buurten, en daarna ben ik weer terug naar het hostel gegaan, om te gaan slapen.

De zondag even wezen kijken rond Hannover met de trams, en nog even op Hannover Messe/Laatzen, want op Drehscheibe had ik iets meegepikt over een Sonderzug vanaf dat station ...
Wij zouden elkaar bij S-bahn halte Bischmarkstraße in de S-bahn treffen (daar woont hij vlakbij), maar ik stapte in de S4 richting Bennemühlen ipv Hildesheim ... Dan maar een +60 aan de broek ... (S4 tussen Hauptbahnhof en Hildesheim is uursdienst).
Op Langenhagen-Mitte had ik een 10-minuten overstap terug, dus daar overgestapt. Als bonus voor het leed nog even Erixx op de foto kunnen zetten:
Afbeelding
Erixx 648 494 en 648 4xx
Omdat ik een verkeerde S4 had genomen (verkeerde richting op), kwam ik verkeerd uit. Onderweg overgestapt op een plek met de kortste overstap, wat in dit geval Langenhagen Mitte zou zijn.
Hier is een Lint van Erixx net vertrokken richting Buchholz(Nordheide), terwijl de 648 494 binnen komt rijden opweg richting Hannover Hauptbahnhof.

Omdat er niet bekend was wanneer die Sonderzug van MüllerTouren zou vertrekken, even op het station gebuurt voor deze informatie. Daar hing keurig een biljet met "Sonderzugangabe", en deze trein keurig vermeld. Zelfs op de AV in de stationshal stond hij vermeld ...
Omdat wij nog ruim 2,5 uur hadden tot vertrek, maar even een stuk met tramlijn 1, 2, 8 en nog enkele lijnen gereisd, en rond 11:55 terug op het station gekomen. Om 12:21 kwam de trein binnenrijden:
Afbeelding
TXL 189 997 + Tanzzug MT 1859 naar Köln

Opvallend is het perron waar ik sta. Via de normale trappen en roltrappen is het perron met een rolluik afgesloten, want de vroegere S8 naar Hannover Flughafen, die op Messe/Laatzen keerde (ook een eindpunt), rijdt niet meer. Maar via de lift was het perron gewoon bereikbaar ...

Afbeelding
TXL 189 997 + Tanzzug MT 1859 naar Köln
Nadat de locomotief was omgelopen, kon nog 15 minuten gewacht worden op vertrek. Zeer stipt op tijd komt de trein in beweging, en zal spoedig Hannover achter zich laten, en met stops in Bielefeld, Hamm, Dortmund, Essen en Düsseldorf de eindbestemming in Keulen bereiken.

Hierna zijn wij per S-bahn weer teruggereisd naar Hannover Hbf. Om 14:40 vertrok ik weer per IC naar Amersfoort retour.
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 883
Lid geworden op: za okt 12, 2013 1:18 am
Locatie: België
Contacteer:

Re: Za+zo 19/20 Oktober 2013 | Weekendje rond Hannover

Bericht door Maarten »

Fraaie serie en handig dat je daar iemand kent! :)
The_Knitter
Berichten: 3912
Lid geworden op: wo aug 22, 2012 1:00 pm
Locatie: Zwijndrecht

Re: Za+zo 19/20 Oktober 2013 | Weekendje rond Hannover

Bericht door The_Knitter »

Ik moet toegeven, die kennis heeft nog nóóit op Hannover Messe/Laatzen staan fotograferen :mrgreen:

Nog even over dat "station". Als je dit ziet, denk je: daar komt nogal wat treinverkeer, toch?
Afbeelding

Staat er ergens in een hoekje (niet op de foto zichtbaar) op een 5x3cm-blaadje vermeld "Angabe der Fernferkehr-Zugen ohne bei Aktivitäten in der Messe".
De vertrekstaat is nog niet eens één gevuld A4'tje, want zelfs ma-vr een uursdienst :shock:
Afbeelding

En de stationsplattegrond. Van het jaar 2011, volgens het blaadje.
Afbeelding

Loketten, restaurant en Kiosk staan zowat leeg. Alleen het loket is bij activiteiten in het beursgebouw open, maar het leek erop dat de kiosk ook nog open kan. Lege koelkast, vriezer, en zelfs de kassa-installatie is nog aanwezig. De winkel is nu wel helemaal leeg.

Op de perrons heb je niks wat op een bankje lijkt. Ja, de trappen naar boven toe.
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7629
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Za+zo 19/20 Oktober 2013 | Weekendje rond Hannover

Bericht door Peter »

Nog een zuiptrein on the side. Leuk.
“Hallo cargo!”
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 2342
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 6:55 pm
Contacteer:

Re: Za+zo 19/20 Oktober 2013 | Weekendje rond Hannover

Bericht door Marcel »

Grappig zo'n half verlaten station.
"The chase is better than the catch."
robehv
Berichten: 968
Lid geworden op: zo aug 26, 2012 12:07 pm
Locatie: Helmond

Re: Za+zo 19/20 Oktober 2013 | Weekendje rond Hannover

Bericht door robehv »

Leuk!
Parttime member van Brabantroute Prestatie Team
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3961
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Za+zo 19/20 Oktober 2013 | Weekendje rond Hannover

Bericht door Jeroen »

Handig als zo'n afgesloten perron via de lift bereikbaar is. :P Leuke plaatjes Durk!
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
Plaats reactie