September 2013 | Maandoverzicht

Ruimte voor het plaatsen van foto's en reportages.
Forumregels
Graag het volgende formaat gebruiken voor de titel van een fototopic: 'Datum of periode | Thema of locatie(s) van de fotoserie'
Plaats reactie
The_Knitter
Berichten: 3912
Lid geworden op: wo aug 22, 2012 1:00 pm
Locatie: Zwijndrecht

September 2013 | Maandoverzicht

Bericht door The_Knitter »

7 September 2013:
Bezoek aan het TSP-museum in Saint-Ghislain (B)

Afbeelding
Infrabel 6323 + Werktrein
Omdat onze IR-trein naar Saint-Ghislain +30 had, werd deze voor het gemak maar opgeheven in Mons. De eerstvolgende trein zou pas over 40 minuten gaan, om 12:53, want de trein van 12:41 had al +46 en zou ook tot Mons rijden. Tijdens een wandeling over de perrons, kwam ineens deze fraaie werktrein ons naderen, en werden er snel camera's gepakt. Het werkwagentje achter de loc werd bij het LCI (Logistiek Centrum Infrabel) gedumpt, wat hier achter de loc nog deels zichtbaar is. Daarna werd de loc buiten de poort uitgezet, en vertrok het personeel van de lok.

Afbeelding
NMBS (PFTTSP) 2551, 1504, 1805, 1608
Zaterdag 7 september een dagje een bezoek gebracht aan het spoorwegmuseum van de PFTTSP in Saint-Ghislain. Daar was een open dag met oa een modelbeurs.
Ook had de TSP weer prachtige foto line-ups gecreëerd. Zo kon je 4 generaties E-loks als fraaie line-up fotograferen.
Hier ziet u links de HLE 2551, die destijds ook in Nederland heeft gereden. Rechts daarnaast staat de HLE 1504, de HLE 1805 en helemaal rechts de HLE 1608 met een oud rijtuig.

Afbeelding
NMBS (PFTTSP) 2629, 2201, 2551, 1504, 1805, 1608
Ook kon er verder het terrein op nog een foto gemaakt worden met nog 2 andere generatie E-loks, namelijk de HLE2629 en de HLE2201. Om het beeld helemaal compleet te maken, werden de 2551, 1504, 1805 en de 1608 nog meegenomen in dezelfde line-up. Waar we eerst bleven wachten tot alle mensen buiten beeld, werd er nu niet gewacht op de mensen "achterin", want de mensen bleven komen.

Afbeelding
NMBS (PFTTSP) 7324+5128, 5941 en CFL 806
Achteraan op het TSP-terrein in Saint-Ghislain stonden ook nog enkele loks opgesteld. Links staat de HLR 7324, waarvan de RRF ook een aantal locs heeft overgenomen, en nu onder een 10x-nummer bij RRF rijden. Tegen de 7324 aan staat de 5128, waar nog aan gewerkt werd (ook op deze open dag!). Rechts daarvan staat de 5941, en vervolgens de ex-CFL 806.

Overige foto's van deze dag staan nog niet online.

12 September 2013
Afbeelding
HSLL 1832 + Verblijfswagens + Ketelkwagens - tr 51501 & NSR SLT
Vanwege een defecte snelheidsmeter in de 1832 vond het transport met ruim 5 uur vertraging plaats, en vertrok pas om 16:59 vanaf de Kijfhoek met aan de haak een verblijfswagen en een sleep ketelwagens.
Met dank aan de machinist van de SLT als Sprinter (naar Breda) om even wat langer stil te blijven staan, waardoor deze foto nog mogelijk was.
Mijn auto staat voor onderhoud in de garage, dus moest er gefietst worden. Ik las het op een moment dat ik station Zwijndrecht nog net wel of net niet kon halen, dus het risico maar genomen. Ik was op het nippertje op tijd.

Vrijdag 13 september 2013
Op vrijdag 13 september 2013 had ik een vrije dag, vanwege mijn examen voor mijn CE-rijbewijs (die ik gehaald heb). Op Rolandrail stond een melding van HTRS + Speno, dus maar even na het examen richting Moordrecht afgetogen, waar nog een aantal bonussen passeerden.
Afbeelding
Locon 9906 + PCC-shuttle
Als eerst kwam Locon met -4 langs Moordrecht met de PCC-shuttle richting de Kijfhoek (en dan met dieseltractie verder richting de havens).

Afbeelding
DBS 6418 + lege Rs'n (ex-Walsdraad Almelo)
Te Moordrecht kwam ook onverwacht de DBS 6418 met een sleep lege Rs'n uit Almelo langs, alwaar de walsdraad eerder is gelost. De trein is opweg richting de Kijfhoek.

Afbeelding
Locon 9906 + PCC-shuttle
Nadat de 9906 de PCC-shuttle op de Kijfhoek heeft achtergelaten, komt de tegentrein richting Duitsland weer voorbij de fotograaf, wederom bij Moordrecht.

Afbeelding
HTRS 1609 + Speno- RR 16 MS-9 + Verblijfswagen
Het lange wachten werd beloond, want met +11 kwam HTRS voorbij met een overbrenging van Speno-meuk bestaande uit de RR 16 MS-9 en een verblijfswagen. Het transport was onderweg naar Rotterdam Noord Goederen. Aldaar heeft Speno een honk.

21 September 2013
Op zaterdag 21 september 2013 was ik bij mijn vader in Friesland aanbeland (na een concert van Leonard Cohen in Amsterdam de avond ervoor), en wilde ik de CapTrain met dwarsliggers op de foto hebben naar Leeuwarden, maar die zag ik voor mijn neus passeren. Ik was te laat, eigen schuld.
Daarna ben ik naar regio Stadskanaal afgetogen voor de STAR-dagen, om diezelfde avond weer in Zwijndrecht uit te komen.
Afbeelding
STAR DL 12 + 2-assers
Vanuit Musselkanaal passeert trein 3706 naar Stadskanaal met enkele minuten vertraging de fotograaf bij Nieuw-Buinen.

Afbeelding
SMMR 2225 + Bar-wagen + SSN Bm's
Als trein 3708 vertrok de 2225 iets later dan gepland uit Nieuw-Buinen richting Musselkanaal, met aan de haak een STAR bar-wagen en 3 SSN Bm's.

Afbeelding
SMMR 2225 + trein 3709
Trein 3709 passeert de fotograaf tussen Musselkanaal en Stadskanaal, terwijl de boer druk bezig is met de aardappels te rooien.

Afbeelding
STAR DL 12 + 2-assers
Tussen Stadskanaal en Bareveld passeert trein 3910 met 4 2-assers aan de haak op weg richting Veendam.

Afbeelding
SMMR 2225 + STAR 2278 + 2-assers en oldtimer De Soto uit 1959
De laatste trein van de dag tussen Stadskanaal en Veendam, en uiteraard terug, zou met dubbeltractie 2200, de SMMR 2225 en de STAR 2278, uitgevoerd worden. En dat geschiedde ook. Bij Bareveld passeert trein 3914 richting Veendam de fotografen, terwijl een oude De Soto uit 1959 fraai naast het spoor geparkeerd staat. De 2225 is van 1955, en de 2278 van 1957. Een perfecte combinatie!

Afbeelding
SMMR 2225 + STAR 2278 + 2-assers
Even verderop kon de trein met dubbeltractie richting Veendam nogmaals vastgelegd worden, en nu ter hoogte van Wildervank.

Afbeelding
De Soto uit 1959 en STAR 2278 + SMMR 2225 + 2-assers
Wat heen naar Veendam komt, komt ook weer terug, zoals op zaterdag 21 september dus ook gebeurde. Na het lokomlopen in Veendam kwam de 2278 (bouwjaar 1957) voorop te zitten met de 2225 (bouwjaar 1955) als tweede lok als trein 3915 naar Stadskanaal. Op vrijwel dezelfde stek als de vorige foto met deze De Soto uit 1959 werd opnieuw een foto met de De Soto gemaakt, maar dan van de trein die de helling naar de brug van Bareveld oprijdt, gemaakt.

Overige foto's van deze dag staan op moment van schrijven niet online, maar volgen ter zijner tijd op mijn Flickr-stream.

Zondag 22 september 2013
Deze dag stond in het teken van lekker thuis hangen, en wel zien wat er gebeurd ... Maar mij kennende lukt mij dat écht niet, dus werd er actief diverse fora in de gaten gehouden (Rolandrail, Rail-André, Somda, Drehscheibe ....), en werd uiteindelijk besloten om naar Sliedrecht af te reizen, met de auto voor 3 treintjes.
Afbeelding
Locon 189 150 + Retrack-trein
Te Sliedrecht passeert de Locon 186 150 met een Retrack-trein richting Emmerich.

Afbeelding
PKP 189 205 + Poznan-shuttle 42330
22 September kwam de PKP 189 205 weer met de Poznan-shuttle uit Poznan terug naar Nederland, dus werd deze bij Sliedrecht opgewacht. Hier passeert de trein opweg naar de Waalhaven Zuid de fotograaf.

Afbeelding
CT 189 203 + Ludwigshafen-shuttle 41740
Even later kwam ook CapTrain langs met de Ludwigshafen-shuttle naar de Waalhaven.

Hierna nog even naar Breda gereisd (per trein vanaf Dordrecht) om eten te halen bij de Jumbo, maar op treingebied niet veel spectaculairs en opvallends kunnen vastleggen.

Vrijdag 27 september 2013
Op vrijdag 27 september 2013 werd er vol goede moed richting het Hoge Noorden afgereisd met de auto, om tussen Zuidbroek en Veendam de containertrein richting Veendam te platen. Helaas was ik deze ochtend niet wakker, en heb ik mijn kennissen niet goed nagevraagd of die trein wel zou rijden ivm de verstoring bij Rotterdam in de nacht. Pas op lokatie ging ik Rolandrail controleren, en kwam ik erachter dat de desbetreffende UnitCargo nog niet eens in Onnen was. Helaas. Maar de UC met 1600 kon ik ook niet platen, want daarvoor zou ik inmiddels al te laat zijn. Dus een GTW'tje op de foto, en richting Groningen, om mijn zus op te halen en door naar Friesland.
Afbeelding
Arriva 233 'Liesbeth List'

In de avond nog even naar het buurtschap Hatzum(nabij station Dronrijp, dat station in buurtschap Hatzum ligt) gegaan om met laagstaande zon een GTW'tje te platen.
Afbeelding
Arriva 243 te Hatzum
Vandaag was ik weer bij mijn vader aanbeland, en wilde nog even een foto maken met de laagstaande zon. Hiervoor heb ik Hatzum, wat eigenlijk nog bij Dronrijp hoort maar lokaal Hatzum genoemd wordt, een foto genomen, vlak voor de inrijder van station Dronrijp. Station Dronrijp zelf ligt ook een eindje van het dorp zelf af, en er is geen OV-verbinding van het station naar het dorp. Daarvoor moet je een bus nemen vanaf Leeuwarden, die je op de rand van het dorp afzet, gelegen aan de andere kant van het dorp in vergelijking met het station.

Hier passeert treinstel 243 "Egbert Wagenborg" met 7 minuten vertraging de fotograaf, op zijn weg naar Harlingen. Vertragingen waren er al een tijdje, en inlopen gebeurde absoluut niet ... Door deze vertraging stond de tegentrein in Franeker nog te wachten, en vertrok daar ook met +7 (terwijl die eerst nog op tijd was).

Egbert Wagenborg was de oprichter en eerste eigenaar van het bedrijf Wagenborg, maar is in 1943 overleden. Sinds 1999 is Wagenborg officieel de Koninklijke Wagenborg.

Zaterdag 28 september 2013
Op deze zaterdag werd er wederom vroeg uit de veren getogen, en vertrokken richting Leer, met tussenstop in Drachten om een kennis op te halen. Vanaf Leer verder per eerste RE naar Hannover, en later de laatste RE terug naar Leer.
Eerst werd Bad Harzburg bezocht:
Afbeelding
DB 218 451 + n-Wagens
Op zaterdag 28 september ben ik met een maat afgereisd naar Hannover en Bad Harzburg. Aldaar kwam de 218 451, die ook al in februari met deze trein aan kwam op dezelfde tijd, binnenrijden. Na een ruime kering van anderhalf uur zal er weer vertrokken worden naar Hannover.

Daarna Oker:
Afbeelding
DB 628 615
Te Oker komt de RB naar Braunschweig Hbf langs, en zal na een korte haltering weer vertrekken.

En Goslar, waar na deze foto het stadscentrum werd opgezocht voor een terrasje:
Afbeelding
DB 218 470 + n-Wagens
Te Goslar komt de RE uit Hannover naar Bad Harzburg binnenrijden, en passeert daarbij de uitrijseinen richting Hannover, te Goslar.

Zondag 29 september 2013
Op deze zondag werd vanuit Friesland een bezoek gebracht aan de SHM voor een paar foto's. Ik heb lang niet alles kunnen fotograferen, ook diverse loks niet gefotografeerd. Omdat ik op tijd thuis wilde zijn (lang weekend en had een vroege dienst op maandag), werden er weinig foto's geschoten, maar het lag toch op de route, dus dat was geen probleem.
Afbeelding
SHM / NTM 101 + Rondreis De Modernisering en Peugeot 203C bij Broerdijk
Tussen Wognum en Twisk zou deze dag een pendeltreintje rijden onder de naam "Rondreis de Modernisering". Hier passeert de trein uit Twisk naar Wognum de fotografen, terwijl parallel een Peugeot 203C uit 1957 meerijdt.

Afbeelding
SHM 16 + SHM 5 + trein 1
De eerste trein naar Medemblik, met aansluiting op de boot naar Enkhuizen, passeert de fotograaf met dubbeltractie, voorop de 16 en daarachter de 5.
Ook hier rijdt de Peugeot 203C uit 1957 weer met de trein mee.

Afbeelding
SHM 16 + Trein 22
Ter hoogte van Boerdijk passeert de SHM 16 met 4 rijtuigen als trein 22 Medemblik naar Hoorn.

Afbeelding
SHM 16 + Trein 22 en Peugeot 203C uit 1957
Deze dag ging de eerste "boottrein" met een lange sleep rijtuigen onder leiding van 2 lokken, te weten de SHM 16 en de SHM 5, richting Medemblik. In Medemblik werd de stam gesplitst, en ging als eerst de SHM 16 retour Hoorn. Hier passeert de trein de fotograaf tussen Twisk en Wognum, bij de Broerdijk met de herkenbare Klikjesmolen rechts in beeld.
Met de trein rijdt een Peugeot 203C uit 1957 mee.

Afbeelding
SHM / NTM 101 + Rondreis De Modernisering
Bij de Klikjesmolen passeert de NTM / SHM 101 met de Rondreis door de Modernisering tussen Wognum en Twisk, en is weer onderweg naar Wognum.

Afbeelding
SHM 5 + Trein 2
Vlak voor station Opperdoes passeert de SHM 5 met het trein 2 richting Hoorn. Trein 2 heeft meer rijtuigen als de eerdere trein 22 uit Medemblik mee, want deze trein bied aansluiting van de binnenkomende boot uit Enkhuizen.

Ook hier staat nog niet alles online, en dat volgt ter zijner tijd nog wel.

Zo, dit was mijn maandoverzicht.
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 883
Lid geworden op: za okt 12, 2013 1:18 am
Locatie: België
Contacteer:

Re: September 2013 | Maandoverzicht

Bericht door Maarten »

Fraaie serie, lekker gevarieerd! :)
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7625
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: September 2013 | Maandoverzicht

Bericht door Peter »

Mooie serie! 8-)
“Hallo cargo!”
Thieske
Berichten: 1377
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 6:28 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: September 2013 | Maandoverzicht

Bericht door Thieske »

Ook hier een fraaie serie foto's, en nog gefeliciteerd met het behalen van je CE.
parttime member of the Brabantroute Prestatie Team
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 2342
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 6:55 pm
Contacteer:

Re: September 2013 | Maandoverzicht

Bericht door Marcel »

Leuke serie vind de 218 wel het hoogtepunt persoonlijk.
"The chase is better than the catch."
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3960
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: September 2013 | Maandoverzicht

Bericht door Jeroen »

Flink getoerd afgelopen maand! :) De 1608 van TSP hebben we lang geleden nog in model gehad.
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
Gijs Cargo
Berichten: 307
Lid geworden op: vr sep 07, 2012 8:11 am
Locatie: Bremen (DE)

Re: September 2013 | Maandoverzicht

Bericht door Gijs Cargo »

Wat jij als afvoer van Aml identificeert lijkt me, aan de RCA Rs'en te zien, eerder een lege longrails-tr uit Cmb. Leuke serie.
JUSTINIAN
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr mar 15, 2013 8:13 pm

Re: September 2013 | Maandoverzicht

Bericht door JUSTINIAN »

Leuke fotoserie en bovendien gefeliciteerd. Het rijtuig achter de NMBS 1608 is een TEE-rijtuig uit de jaren 1960, dat vooral tussen Brussel en Parijs heeft gereden. Waar de Duitse TEEs rood-beige waren, hadden de Franse en Belgische spoorwegen aluminium Budd-rijtuigen met bijpassende locs voor de TEEs Parijs<=>Brussel. Verreweg de meeste van deze Franse TEE-rijtuigen zijn naar Cuba gegaan.
The_Knitter
Berichten: 3912
Lid geworden op: wo aug 22, 2012 1:00 pm
Locatie: Zwijndrecht

Re: September 2013 | Maandoverzicht

Bericht door The_Knitter »

Gijs Cargo schreef:Wat jij als afvoer van Aml identificeert lijkt me, aan de RCA Rs'en te zien, eerder een lege longrails-tr uit Cmb. Leuke serie.
Een nfl op locatie (die Roland kent) meldde mij dat Roland dacht dat het een verlate afvoer Aml was ... Maar als het een lege longrails-tr was, dat kan ook (Roland was niet 100% zeker). Lok is iig los retour Aml gegaan.
Plaats reactie