Pagina 1 van 1
NS neemt besluit over dienstregeling 2014
Geplaatst: ma apr 29, 2013 5:15 pm
door Ronnie
NS neemt besluit over dienstregeling 2014
maandag 29 april 2013
De Sprinter Hoofddorp - Hoorn Kersenboogerd wordt niet ingekort tot Hoorn. In plaats daarvan gaat de Spits intercity Enkhuizen - Amsterdam niet meer stoppen te Kersenboogerd. Dat heeft NS besloten na advies van consumentenorganisaties.
Op andere punten neemt NS het advies van reizigersorganisaties niet over. Zo krijgt Almere Buiten zijn intercity-status niet terug en krijgt ook Hardewijk geen intercity-status. Verder had Rover bepleit om de Sprinter Groningen - Zwolle te koppelen aan de Sprinter Zwolle - Amsterdam. Alhoewel NS de voordelen van het plan ziet, wordt het plan vanwege financiële aspecten niet doorgevoerd.
De dienstregeling van 2014 blijft op de meeste plekken gelijk als de huidige dienstregeling. Er zijn slechts een aantal kleine wijzigingen. De belangrijkste wijziging is dat de Sprinter Leeuwarden - Meppel ook buiten de spits gaat rijden.
Daarnaast heeft NS 16 treinpaden aangevraagd tussen België en Nederland. Of het gaat om een uurlijkse verbinding tussen Amsterdam en Brussel wordt niet duidelijk. De kans is groot dat het gaat om 8 verbindingen Amsterdam - Brussel en 8 aanvullende verbindingen tussen Roosendaal en Antwerpen.
Bron:
Treinreiziger.nl
Vanaf 2014 minder nachttreinen door onderhoud
Geplaatst: vr aug 23, 2013 6:57 pm
door Ronnie
Vanaf 2014 minder nachttreinen door onderhoud
vrijdag 23 augustus 2013
De meeste treinreizigers zullen volgend jaar geen grote veranderingen ervaren in de nieuwe dienstregeling op het spoor. Dat geldt echter niet voor reizigers van het nachtnet, die zullen vanaf 2014 frequent de trein moeten omwissel voor de bus. Dit blijkt uit de capaciteitsverdeling 2014 van spoorbeheerder ProRail. De nieuwe dienstregeling gaat in op 15 december 2013.
Zo rijden de treinen in het nachtnet twee keer per week niet via Delft. NS zet in die nachten bussen in. Op het traject Amsterdam – Schiphol kunnen gedurende drie doordeweekse nachten geen treinen rijden. In totaal gaat het op dat traject om 24 nachttreinen per week die niet rijden.
ProRail heeft Schiphol toegezegd te onderzoeken of tijdens hele drukke nachten het onderhoudswerk kan worden opgeschort. Verder zegt de spoorbeheerder zich tot het uiterste in te spannen om de overlast voor reizigers in 2015 te verminderen.
Onder meer de Onderzoeksraad voor de Veiligheid kwam met adviezen na de treinbotsing in Amsterdam om het treinverkeer bij werkzaamheden veiliger te maken. Op grond van die adviezen heeft ProRail besloten om bij werkzaamheden niet meer in twee richtingen over enkel spoor te rijden. Dat gebeurde wel ten tijden van het ongeluk.
Reizigersorganisatie Voor Beter OV kan zich niet vinden in de nieuwe werkwijze. "Reizigers worden op deze manier de trein uitgejaagd. Die mensen kiezen in veel gevallen dan voor de veel gevaarlijker auto" stelt de vereniging. De vereniging wijst erop dat de trein per reizigerskilometer veel veiliger is dan de auto.
Bron:
Treinreiziger.nl
Re: Vanaf 2014 minder nachttreinen door onderhoud
Geplaatst: wo sep 11, 2013 5:38 pm
door Ronnie
SP bezorgd om nachttreinen
11-09-2013 11:19 | gewijzigd 11-09-2013 12:31 | ANP
Het aantal nachttreinen moet gehandhaafd blijven, ook in de nieuwe dienstregeling. Dat eist Tweede Kamerlid voor de SP Farshad Bashir. Het parlement praat donderdag over het spoor.
Bashir vreest over een paar maanden ‘uitkleding’ van het nachtnet. Wegens onderhoudswerkzaamheden rijden er dan onder meer tussen Schiphol en Amsterdam CS minder nachttreinen. ProRail maakt er maar „een potje van door het hele spoor in de nacht af te sluiten” voor onderhoud, moppert de SP’er. „Dit is niet acceptabel. ProRail kan het onderhoud ook slimmer uitvoeren zonder dat het halve land stilgezet wordt.”
„De trein moet een goed alternatief zijn voor de auto. Daar werken deze plannen wederom niet aan mee”, benadrukt Bashir verder.
ProRail zegt dat er inderdaad in 2014 drie dagen per week (maandag, dinsdag, woensdag) geen nachttreinen tijden tussen Amsterdam en Schiphol. Dat is onder meer voor de veiligheid van de baanwerkers die ’s nachts aan het spoor werken, zei een woordvoerster. Ook voert ProRail hierrmee een advies uit van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), die na een ongeluk bij Amsterdam zei dat er niet meer dan één trein op een baanvak zou moeten rijden, om botsingen te voorkomen. Tot slot wordt er een heel nieuw spoor aangelegd bij Schiphol, om de bereikbaarheid van de luchthaven per trein te verbeteren
Bron:
Reformatorisch Dagblad
Re: NS neemt besluit over dienstregeling 2014
Geplaatst: ma sep 30, 2013 4:26 pm
door Ronnie
'Treinreizen in 2014 te duur en ingewikkeld'
maandag, september 30, 2013 - 10:34
Utrecht - De NS-voornemens voor 2014 maken het reizen per trein te duur en te ingewikkeld. Dit stellen de consumentenorganisaties in het Locov in een advies aan NS.
Door verschillende kosten door te schuiven naar de reiziger, zal de tariefsverhoging van NS ver uitstijgen boven de inflatie. Daarbij moeten reizigers bovendien zich voortaan gaan verdiepen in het ingewikkelde fenomeen “routekeuze”. Zeer ongewenste ontwikkelingen, stellen de consumentenorganisaties.
Doorberekenen aan reiziger
Als bezuinigingsmaatregel van kabinet-Rutte I moet NS vanaf 2015 €50 miljoen per jaar meer gaan betalen aan ‘spoorbelasting’. Dit wordt in zijn geheel doorgeschoven naar de reiziger. Slecht idee, vinden de consumentenorganisaties, want openbaar vervoer moet betaalbaar blijven. Daarbij loopt NS hard voor de zaak uit door al in 2014 deze kosten door te berekenen. Bovendien krijgt de reiziger geen betere dienstverlening terug voor de hogere prijs. Integendeel, in 2014 krijgt de reiziger nog meer te maken met buitendienststellingen op het spoor. Daarnaast moeten reizigers ook meer gaan betalen om de vervoerders te compenseren voor het afschaffen van het dubbel opstaptarief (het bedrag dat overstappende reizigers telkens betalen als de reis met een andere vervoerder wordt voortgezet).
Huiverig voor maatregel
De consumentenorganisaties vinden het verbazingwekkend dat de reiziger de rekening betaalt nadat vervoerders zich rijk hebben gerekend met de inkomsten van dit dubbele opstaptarief. Nog een fenomeen dat de reiziger in 2014 extra geld kan gaan kosten is de “routekeuze”. Bij een reis die met verschillende vervoerders kan worden afgelegd, moeten reizigers voortaan vooraf een keuze maken. Deze maatregel moet ervoor zorgen dat vervoerders geen inkomsten mislopen doordat reizigers kiezen voor de duurdere route zonder daar ook voor te betalen. De consumentenorganisaties zijn zeer huiverig voor deze maatregel omdat dit van reizigers verwacht dat zij schijnbaar eerst de spoorkaart bestuderen voordat zij een kaartje kopen. De organisaties vinden de routekeuze-maatregel bovendien onvoldoende uitgewerkt en vragen aan NS om opnieuw met een adviesaanvraag te komen als er meer duidelijkheid over is. Als het aan de consumentenorganisaties ligt worden de prijzen slechts aangepast aan de verwachte inflatie. Zij roepen de staatssecretaris dan ook op om de eerder toegezegde steun voor de plannen van NS in te trekken.
Bron:
Blik op nieuws
Re: NS neemt besluit over dienstregeling 2014
Geplaatst: do okt 03, 2013 3:27 pm
door Ronnie
Mansveld overlegt met de NS over prijsstijgingen
Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur gaat er bij de NS nog eens op aandringen om manieren te zoeken om prijsstijgingen het komende jaar niet of minder door te berekenen aan reizigers.
Mansveld zei donderdag tijdens een overleg in de Tweede Kamer dat ze de prijsstijging niet kan tegenhouden, maar dat ze wel bereid is om de tarieven te bespreken.
Treinkaartjes worden volgend jaar gemiddeld 3,4 procent duurder. Dat komt doordat de NS hogere kosten heeft voor het gebruik van het spoor en doordat de inflatie moet worden gecompenseerd. Het CDA drong er bij Mansveld op aan er alles aan te doen om de prijsstijging te beperken. Volgens Kamerlid Sander de Rouwe kan er best wel wat dieper in eigen vlees worden gesneden bij de NS, zodat de kosten voor de reiziger binnen de perken kunnen blijven. Hij wilde niet zeggen waar de NS op moet bezuinigen. ,,Dat weten ze zelf het beste."
De SP had daar wel een suggestie voor. De kosten van het niet verhogen van de prijs van treinkaartjes moeten betaald worden uit het dividend. Volgens Mansveld moet de SP met dit soort voorstellen bij de aandeelhouder zijn, de minister van Financiën.
Bron:
RTL Nieuws
Re: NS neemt besluit over dienstregeling 2014
Geplaatst: wo okt 16, 2013 7:09 pm
door Ronnie
"Einde aan volle treinen"
woensdag 16 okt 2013, 18:55 (Update: 16-10-13, 19:12)
De NS moet een einde maken aan de overvolle treinen. Voor het invoeren van de nieuwe dienstregeling in 2014 moet de NS ervoor zorgen dat de structurele problemen op sommige trajecten zijn opgelost. Dat schrijft staatssecretaris Mansveld aan de Tweede Kamer.
"Overvolle treinen leiden tot een niveau van reiscomfort dat wat mij betreft onder het aanvaardbare basisniveau ligt dat reizigers mogen verwachten'', schrijft Mansveld. Ze heeft er begrip voor dat treinen soms te vol zitten door storingen of incidenten, "maar aan treinen die structureel te vol zijn, moet de NS iets doen'', aldus de staatssecretaris.
Maatregelen
De NS is al bezig met het in kaart brengen van de oorzaken van de volle treinen. Aan de hand van de uitkomsten moet de NS maatregelen nemen "zodanig dat de problemen zich vanaf begin 2014 niet meer in deze mate en gedurende zo'n lange periode voordoen", aldus Mansveld.
Bron:
NOS.nl