

Het was dit jaar het laatste jaar met inzet van DM’90. Op een koude zondag in het begin van het jaar kon ik mezelf er gelukkig toe aanzetten om toch, bijna te laat, een dagje buffeltjes te fotograferen tussen Zwolle en Kampen. De leukste plaat uit de serie werd die bij het stationsgebouw van Kampen toen treinstel 3436 weer klaar stond voor vertrek naar Zwolle. Ruim twee weken later zou er hekwerk langs het spoor in Kampen worden geplaatst, waarna het emplacement werd opgebroken. Kampen, 22 januari 2017.

Als liefhebber van goederenvervoer in Moerdijk is een plaatje van de GTS-shuttle natuurlijk onmisbaar in dit overzicht


Ook kenmerkend voor dit jaar waren de glastreinen die bij Broekman in de Botlek werden beladen. Captrain reed in opdracht van Raillogix begin dit jaar enkele proeftreinen van een paar wagens, waarna een serie bloktreinen het land verliet. De 203 104 is hier druk bezig om een aantal afgekeurde wagens uit één van die bloktreinen te rangeren. Botlek, 26 maart 2017.

Sinds januari rijdt DB Cargo autotreinen met gesloten wagens door ons land naar Zeebrugge. De treinen rijden over het algemeen met 189 naar de Kijfhoek en met 6500’en verder. Dit jaar lag de Moerdijkbrug er echter diverse keren uit voor herstelwerkzaamheden. De zaterdagse trein uit België moet dan flink omrijden om de Kijfhoek te bereiken. Hierdoor wisselde de trein vaak in Roosendaal van tractie en kwam er zo nu en dan een fraaie 1600 voor deze trein terecht. Zo ook in mei toen de 1616 de fraaie trein sleepte. Zegge, 6 mei 2017.

Dit jaar sneuvelden er ook weer meerdere vervoerders, zoals helaas ook Locon. Voor de fotograaf betekende dit wel dat de erg fraaie hippels op diverse locaties terecht kwamen. De 9702 werd kort voor het faillissement aan JFT verkocht en de 9701 kwam daarna uit bij RRL. Hierdoor waren de machines afgelopen jaar onder andere te zien in de Europoort, Lage Zwaluwe en momenteel in de Houtrakpolder. Alco, voorheen Abengoa, ontving dit jaar weer een groot aantal graantreinen. Voor het rangeren aldaar werd de 9702 gehuurd door Captrain en LTE. Naast de aansluiting van Alco ligt die van Caldic waardoor het met een beetje geluk lukte om twee treinen naast elkaar te krijgen. Terwijl de 9702 assisteert met het lossen van een setje van tien graanwagens, plaatste de V158 van de Rurtalbahn een lege ethanoltrein bij Caldic. Europoort, 17 juli 2017.

Door de heropening van het NAVO depot in Eygelshoven reed DB Cargo dit jaar weer enkele militaire treinen naar Haanrade. In juli reden er weer twee, waarbij de tweede op een grauwe ochtend werd opgewacht. De aanwezige fotografen hadden geluk want tijdens het plaatsen brak eventjes de zon door wat bijzonder fraaie omstandigheden opleverde. Haanrade, 24 juli 2017.

Het bietenpulpvervoer viel dit najaar helaas behoorlijk tegen vergeleken met vorig jaar. Delfzijl ontving er tot dusver helemaal geen en Oss slechts een enkele trein. De 1618, die dit jaar weer op de baan verscheen in een fraai Raillogix outfit, bracht in augustus een van de weinige bietenpulptreinen die dit jaar reden naar Oss. De trein bestond uit fraaie Tadgs'en en moest door werkzaamheden bij Nijmegen omrijden via Utrecht en Tilburg (kopmaken). Biezenmortel, 3 augustus 2017.

Nadat TrainServices omviel en de Crossrail GTS-trein verhuisde, bleef er gelukkig genoeg variatie in Moerdijk. De containertreintjes van TrainServices werden overgenomen door RRF en bovendien breidde Captrain behoorlijk uit. In mei werd de bekende UBC-shuttle opgezet tussen Moerdijk en Geleen. Later kwamen er enkele proeftransporten met Shimmns’en met staalrollen voor Wuppermann, zoals hier te zien is: de 203 104 is hier met de wagens onderweg naar het emplacement. Links de aansluiting naar Solines die in meerdere eerdere jaaroverzichten terug kwam

Een dag later kwam weer de eerste van een serie buizentreinen de grens over die ook door Captrain naar Moerdijk werden gebracht. Inmiddels rijdt het staalvervoer naar Wuppermann frequenter en bovendien plaatst Captrain nu ook de containertreinen uit Segrate bij de CCT. Genoeg vervoer voor een eigen rangeerloc voor omgeving Lage Zwaluwe, maar helaas te veel voor een hippel. Moerdijk, 14 oktober 2017.

Een andere nieuwigheid in Nederland dit jaar zijn de loodertstreinen naar Stolberg. Vanaf mei verhuisde het laadpunt van Antwerpen naar Vlissingen waardoor de trein dit jaar diverse keren in Nederland kon worden vastgelegd. Zo kon de eerste trein uit Vlissingen met de V203 tussen Heerlen en Herzogenrath worden gefotografeerd, maar dit plaatje vond ik zelf leuker. Door problemen met een vastgelopen rem bij een van de wagens en werkzaamheden liep de trein behoorlijk wat vertraging op. Vanaf het hoogstatief werd de trein vastgelegd bij de Maasbrug tussen Den Bosch en Hedel. Den Bosch, 14 oktober 2017.

Geen treintje waar veel veranderd is, maar omdat ik de stek zo ontzettend fraai vind toch in het jaaroverzicht



RRF kreeg dit jaar drie klazen in fraaie oranje bestickering welke vooral worden ingezet voor de containertrein tussen Antwerpen en Zeeuws-Vlaanderen en voor de ketelwagentreinen tussen Antwerpen en Keulen (e.v.). Zo nu en dan rijden ze echter ook wat anders, zoals op 27 oktober toen ze een fraaie lege butadieentrein naar Vopak Sloe brachten. De trein bestond uit een uniforme set GATX gasketelwagens die hier achter de 561-03 de Vlakebrug afrollen. Vlake, 27 oktober 2017.

Als laatste toch nog een buurtsuper uit de regio
