Januari

Het jaar werd rustig begonnen, waardoor de keuze voor januari erg makkelijk was. Een van de momenten dit jaar die een aantal mensen zich nog goed zullen herinneren: de Alpen-Expres bij Lisse op de zonovergoten 22 januari. De voorlangs kruisende intercity zorgde bij de 14 wachtende fotografen voor veel gevloek, mislukte foto's en 'shop'werk.
Maart

Februari leverde qua foto's weinig interessants op, dus gaan we door met maart. Het was de maand van het afscheid van de Hoekse Lijn, maar een leuke bediening kreeg toch mijn voorkeur. Begin dit jaar reed Locon een aantal staaltreinen tussen Beverwijk en de HCT-terminal in de Amsterdamse Houtrakpolder. Op de zonnige namiddag van 15 maart kwam de trein, vanzelfsprekend geduwd door een dieselloc achterop, over Zijkanaal F net na emplacement Houtrakpolder. 2017 was ook het jaar van vele nieuwe vervoerders op het Nederlandse spoor. Helaas is Locon Benelux een van de vervoerders die dit jaar verdween.
Juni

Het jaar begon pas echt goed op gang te komen aan het begin van de zomer. Waar in april en mei de focus vooral lag op overige zaken, was er pas in juni weer veel tijd om vaker op pad te gaan. Hier werd op de eerste dag van de maand meteen gebruik van gemaakt. De toen nog in het geel/grijs gestoken 6455 van DB Cargo verzorgde die dag de bedieningen rond de haven van Moerdijk.
Juli

In juli was het, ondanks de zomer, wat vaker grijs weer. Dat leent zich dan weer uitstekend voor het fotograferen in de haven. Op 4 juli werd een rondje gemaakt door de Rotterdamse Waalhaven, waar nog karakteristieke kades en straatspoor te vinden zijn. DB Cargo haalde in de namiddag 1 rongenwagen met aluminiumbroodjes op bij Metaal Transport. De sfeer in dit deel van de haven, in combinatie met het straatspoor en het bescheiden vervoer maken dit tot een van mijn favoriete bedieningen om te fotograferen.
BONUS Juli

Een ander gewild foto-object in juli was de Electrolux-trein van DB Cargo, welke in deze periode vanwege werkzaamheden werd omgeleid. Via de spoorlijn Alphen a/d Rijn-Woerden passeerde de trein het station van Bodegraven, wat al tientallen jaren geen goederentreinen had gezien. De trein zelf is overigens eind dit jaar naar de nacht verplaatst, vanwege de verhoogde frequentie van RNET tussen Alphen en Gouda.
Augustus

In augustus was het weer tijd voor een meerdaagse hobbytrip naar het buitenland. Net als vorig jaar werd het gebied rond Braunschweig, in het midden van Duitsland, bezocht. In 4 dagen tijd werden honderden foto's geschoten, dus was het niet makkelijk de beste te selecteren. Uiteindelijk ben ik voor deze beladen autotrein van EVB gegaan, welke op een van de weinige zonnige momenten van de eerste dag de fotogenieke bocht bij het plaatsje Ovelgünne passeerde.
September

In september ging de hobby vanwege het begin van het nieuwe schooljaar weer op een iets lager pitje. Uitzondering hierop was een uitgebreide serie van het van DB Cargo overgenomen cacaovervoer vanuit Amsterdam Westhaven door CapTrain. Op 21 september duwde de 203-103 vijf voor dit vervoer kenmerkende wagens naar Steinweg Handelsveem. Rechtdoor loopt het spoor door naar Koopman Car Terminal, waar het vervoer dit jaar in tegenstelling tot de rest van de Amsterdamse haven wat is ingezakt.
Oktober

Hoogtepunt in oktober was de inzet van 2 RailPro hippels bij vernieuwingswerkzaamheden tussen Hoorn en Enkhuizen. De locomotieven werden ingezet voor het rijden van ballasttreinen tussen het tijdelijke laaddepot in Bovenkarspel Flora en de loslocatie bij Westwoud. Op 29 oktober passeerde de fraaie combinatie ter hoogte van Hoogkarspel, slechts seconden voordat de zon achter het wolkendek zou verdwijnen.
BONUS Oktober

Ook reed CapTrain vanaf oktober weer een aantal buizentreinen vanuit Duitsland naar Moerdijk. De eerste werd op de strakblauwe zondag 15 oktober opgewacht in Teuge.
November

Na Metaal Transport in de Waalhaven volgt Elementis Delden op het lijstje met favoriete bedieningen. Het spoor door het dichtbegroeide bos maakt dit een uniek beeld in Nederland. Op 8 november werd richting het oosten gereisd om dit weer eens vast te leggen. DB Cargo bracht met de 6412 drie aanvoerwagens, en haalde drie afvoerwagens weer op.
BONUS November

Ook rondom Dordrecht werd in november een dag besteed aan de plaatselijke bedieningen. Op de avond van 3 november werd de kou getrotseerd om de aanvoer van ketelwagens bij chemisch complex Chemours op industrieterrein De Staart te fotograferen. Met een sleep van 17 wagens kwam de trein tot stilstand op het omloopspoor voor het bedrijf. Nadat het treinpersoneel zich heeft gemeld duwde de 6435 de wagens binnen de poort.
December

En hoe anders kun je het jaar nu afsluiten dan met een flink pak sneeuw! Op 11 december pendelde er een DDM1 stam tussen Hoorn en Enkhuizen, welke werd vastgelegd bij de bekende molen in Bovenkarspel Flora. De sneeuw van de voorgaande dagen zorgden voor een fraai wit landschap.
Tot slot wens ik iedereen een hele fijne kerst, en alvast een gelukkig, gezond en fotorijk 2018!