Maart 2013 | Museummaterieel (deel 1)

Ruimte voor het plaatsen van foto's en reportages.
Forumregels
Graag het volgende formaat gebruiken voor de titel van een fototopic: 'Datum of periode | Thema of locatie(s) van de fotoserie'
Plaats reactie
Bruno
Berichten: 701
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:07 am
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Maart 2013 | Museummaterieel (deel 1)

Bericht door Bruno »

Omdat maart blijkbaar dé museummaand is maar eens een compilatie van diverse museale activiteiten in de eerste helft van de maand;

2 Maart 2013
Rotterdam Noord
1.
Afbeelding
Wie nog een foto van de 1315 van de Werkgroep Loc 1501 wil maken zonder daarvoor een verre reis naar het Zwarte Woud te hoeven maken moet snel zijn. Eind maart gaat de locomotief op transport naar Eisenbahn Erlebniswelt in Horb am Necker (Duitsland) om daar de komende jaren te verblijven. Het lange verblijf van de 1315 in de buitenlucht heeft de loc weinig goed gedaan, daarom moet er het een en ander worden opgeknapt. Op 1 maart 2013 werd door een groepje vrijwilligers, waaronder de fotograaf, op het terrein van de SSN in Rotterdam begonnen met een flinke wasbeurt van de locomotief. Met een hogedrukreiniger, borstels en veel sop werd binnen 4 uur een resultaat bereikt wat zeker niet tegenviel; één voorkant en zijkant van de locomotief zag er direct weer een stuk beter uit!
9 Maart 2013
Rotterdam Noord
2.
Afbeelding
Iedere week komen we weer wat dichter bij het transport van de 1315 naar Eisenbahn Erlebniswelt te Horb am Neckar in Duitsland. Vandaag is de locomotief van buiten weer helemaal schoon gemaakt waar reeds om 9:00 buiten in de stromende regen een begin mee werd gemaakt en is in de middag op het putspoor in de SSN loods geplaatst zodat een inspectie kon plaatsvinden én deze foto kon worden gemaakt.
3.
Afbeelding
Nadat de NS 20, het directierijtuig van de NS met als bijnaam de Kameel, in Zwolle een gezelschap had opgepikt en deze op station Rotterdam Noord had afgezet rijdt het motorrijtuig leeg door als trein 28102 naar Rotterdam Centraal en passeert daarbij het viaduct van de Rozenlaan in de Rotterdamse wijk Hillegersberg. Vervolgens keert het treinstel weer leeg terug via Utrecht naar Amersfoort. De diverse bedrijven aan de Ceintuurbaan leveren een leuk beeld tussen een modern en klassiek bedrijventerrein op.
4.
Afbeelding
Nadat het gezelschap was uitgestapt op Rotterdam Noord en het treinstel leeg was doorgereden naar Rotterdam Centraal keert het weer terug als trein 28103 naar Utrecht en Amersfoort. Bij het spoorviaduct over de Bergweg in de Rotterdamse wijk Hillegersberg leverde dat een leuke kruising op tussen de NS 20 en RET citadis-wagen 2144 die als lijn 8 onderweg is naar Spangen. Dit viaduct vlak voor station Rotterdam Noord wordt ook wel het Muizengaatje genoemd vanwege de relatief kleine doorgang onder het viaduct die vroeger nog smaller was zodat de trams en (vracht)wagens over dezelfde rijbaan moesten, wat uiteraard regelmatig problemen opleverde, zowel tussen voertuigen onderling als met de bovenleiding.
10 Maart 2013
Utrecht Maliebaan
5.
Afbeelding
De VSM 2299 bracht stoomlocomotief 52 3879 en Speisewagen 055 117 onder veel belangstelling van fotografen en bezoekers over vanuit Beekbergen via Apeldoorn naar het spoorwegmuseum in Utrecht Maliebaan. Keurig op tijd om 11:22 komt de trein aan op Utrecht Maliebaan; vervolgens wordt als eerste de 2299 op een zijspoor geplaatst.
6.
Afbeelding
Onder veel belangstelling van jong en oud komt op zondag 10 maart 2013 tijdens het modelspoorevenement OnTraxs! de 52 3879 van de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij in het Nederlands Spoorweg Museum te Utrecht Maliebaan aan. Vanaf Beekbergen is de stoomlocomotief via Apeldoorn door de 2299 die ook van de VSM is naar Utrecht Maliebaan gebracht vanwege het ontbreken van ATB-e, tijdens de rit leverde de locomotief wel tractie maar op het terrein van het NSM was deze voor een klein stukje zelfstandig rijdend te bewonderen. Achter de locomotief bevind zich Speisewagen 055 117 die meereed om het personeel te vervoeren. De stoomlocomotief komt naar het spoorwegmuseum ter gelegenheid van de tentoonstelling ‘Sporen naar het front’ die van 30 maart t/m 1 september 2013 loopt. De Baurhei 52 is namelijk van 1942 tot 1943 gebouwd als Kriegslokomotive om te voorzien in de logistieke behoeften van de Wehrmacht gedurende de Tweede Wereldoorlog, er kan dus wel geraden worden dat dit type locomotief ook is ingezet voor wat minder fraaie transporten. De kappen op de frontseinen, waardoor nog maar een heel kleine lichtbundel zichtbaar is, stammen ook uit die tijd en zorgde ervoor dat de locomotief vooral 's-nachts onopgemerkt bleef. Rechts zien we het voormalige seinhuis van Hoogezand-Sappemeer wat sinds 1988 in Utrecht staat. Het sein in het midden is een rangeerpaallantaren, ook wel "rouwbrief" genoemd, wat in deze stand betekent dat er niet gerangeerd mag worden terwijl het paarse bord een overwegdraaiseinbord is wat toont dat de overweg niet gesloten is. Links achter de rookpluim zien we nog net de watertoren terwijl de loc precies over de askuil rijdt. Genoeg historische spoorse attributen dus!
7.
Afbeelding
Ook Sik 345 van het spoorwegmuseum kwam in actie na aankomst van de 52 3879 van de VSM, alhoewel actie een wat groot woord is; de startmotor moest een ruime minuut draaien voor de dieselmotor aansloeg... Met de sik werden de VSM 2299 en de Speisewagen gereed gemaakt voor de terugweg naar Beekbergen, die om ongeveer 13 uur uit Utrecht Maliebaan vertrok.
13 Maart 2013
Utrecht Centraal
8.
Afbeelding
Op woensdag 13 maart 2013 maakte directierijtuig de Kameel wederom een rondrit; leeg kwam de NS 20 uit Amersfoort aan op Utrecht Centraal. Hier zal het gezelschap in de trein plaatsnemen waarna er als trein 28130 naar Amsterdam Centraal gereden wordt. Op station Utrecht had de trein in het laatste zonlicht van de dag aardig wat belangstelling van fotografen en toevallige passanten.
Amsterdam Centraal
9.
Afbeelding
Nadat de Kameel op woensdagavond 13 maart 2013 het gezelschap onder treinnummer 28130 van Utrecht naar Amsterdam Centraal had gebracht mochten de reizigers uitstappen op het fraaie perron van spoor 2 direct naast het stationsgebouw precies voor de koninklijke wachtkamer die we hier dan ook links op de foto zien. Vervolgens rijdt het directierijtuig met het nummer 20 leeg terug als trein 828131 naar Amersfoort.
10.
Afbeelding
Woensdagavond 13 maart 2013 bracht EETC 1254 , die na ruim 60 jaar nog trouw dienst doet, met de naam van voormalig ACTS directeur "ir J. Hoekwater" de rijtuigen voor CityNightLine 419 naar München voor vanaf de Watergraafsmeer als trein 70419. Met als decor de fraaie stationskap met daarop de "Gevleugelde Wielen", het beeldmerk van de spoorwegen, kon deze worden vastgelegd op Amsterdam Centraal.
Website: Spoorpunt.nl | Foto's: Flickr
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7629
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Maart 2013 | Museummaterieel (deel 1)

Bericht door Peter »

En dit is pas deel 1. :P
“Hallo cargo!”
Bruno
Berichten: 701
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:07 am
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Maart 2013 | Museummaterieel (deel 1)

Bericht door Bruno »

Ja, deel 2 wordt iets langer en komt pas het einde van de maand :lol:
Website: Spoorpunt.nl | Foto's: Flickr
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 2342
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 6:55 pm
Contacteer:

Re: Maart 2013 | Museummaterieel (deel 1)

Bericht door Marcel »

Leuke serie, maar blijf het jammer vinden dat die weggaat.
"The chase is better than the catch."
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21748
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Maart 2013 | Museummaterieel (deel 1)

Bericht door Ronnie »

Goede timing op foto 4 8-) .
Goed sporen. Daar houden we van.
Plaats reactie