Het Indonesische spoorwegnet is volledig gelegd in kaapspoor (1067 millimeter) door de Nederlanders, omdat dit destijds goedkoper was in bergachtig gebied. Er ligt alleen spoor op het eiland Sumatra en Java. Hoewel het spoor smaller is zijn de treinen dat niet, ze zien er net zo fors uit als normaalspoor treinen.
Het zijn geen spectaculaire foto's van treinen door de jungle en bergen, maar wil ze toch graag delen om een indruk te geven over het Indonesische spoor. Het fotoverslag is verdeeld over 2 (misschien 3) delen.
Medan, 3 juni 2015

Lok BB 203 78 05 van Kreta Api Indonesia (letterlijk vertaald Trein Indonesië) rangeert naar de rijtuigen links, op station Medan (Sumatra).

Het nieuwe vliegveld van Medan Kuala Namu is in 2013 geopend en heeft spooraansluiting gekregen. Meerdere keren per dag pendelt er een treintje tussen het vliegveld en station Medan.
ARS (Airport Rail Shuttle) Raillink treinstel komt vanuit vliegveld Kuala Namu aan in station Medan.

Elk station in Indonesië heeft voor het station een stoomloc, die dienst hebben gedaan in het land, als monument staan. In Medan staat lok 39 (fabrikant onbekend). Arnold poseert er op.
Medan, 7 juni 2015

Op 7 juni ging ik op pad met mijn oom en op terugweg naar huis werd bij een emplacement gestopt, waar helaas geen activiteit was. Het emplacement en baanvak was nog mechanisch beveiligd en de armseinen laten duidelijk zien wie het spoorwegnet heeft aangelegd.


Achter stonden nog enkele verlaten (of gewoon verrotten) wagens.
Na 2 weken Sumatra pakte we het vliegtuig naar Java, waar Jakarta (de hoofdstad) onze eerst volgende stop was.
Jakarta, 17 juni 2015

Na een dagje rond slenteren in het centrum gingen we in de namiddag een kijkje nemen bij station Jakarta Kota (Jakarta Centraal). Jakarta is de enige stad waar de sporen zijn geëlektrificeerd (1,5 kV DC uiteraard


Een onbekend treinstel (voormalig JR East 205 series treinstel (Japans) komt vanuit (Jakarta) Bekasi aan in Jakarta Kota.

Op een spoortje stonden deze geinige railvoertuigen. Geen idee wat het moet voorstellen.

Bandung, 18 juni 2015

Op 18 juni gingen we per trein naar kennissen in Bandung, Java vanuit station Jakarta Gambir (geen foto's gemaakt tijdens het instappen). Bij het kantoor van Kreta Api in Bandung stond een fraai locje als monument. Loc TD 100 gebouwd door Werkspoor, Amsterdam in 1926.
Jakarta, 19 juni

Na een overnachting bij de kennissen, pakte we de ochtendtrein (eerder de nachttrein) terug naar Jakarta. We arriveerde rond 8 uur op station Jakarta Gambir, waar ik dit keer wel even bleef hangen om foto's te maken. Onbekend Japans treinstel komt Gambir gereden op weg naar Bekasi.

Loc CC 206 13 25 met 'InterCity' vertrekt uit Gambir naar het oosten. Rechts onze trein, waar de loc inmiddels weer is omgelopen om weer naar Bandung te gaan. De locs zijn gebouwd door GE in Pennsylvania, VS in 2012.
Einde deel 1. Deel 2 (Oost-Java) verschijnt binnenkort.