Korte Nieuwsberichten Nederland

Nieuws en andere gepubliceerde informatie
Forumregels
Een bronvermelding is verplicht bij het overnemen van nieuwsberichten van andere sites.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 22207
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Toch langer Nachtnet in Brabant
Toegevoegd: dinsdag 11 dec 2012, 15:37, Update: dinsdag 11 dec 2012, 15:46

De provincie Brabant wil dat reizigers de komende drie jaar toch vrijdagnacht en zaterdagnacht tot 04.00 uur met de trein naar de Randstad en Schiphol kunnen reizen.

De provincie had eerder besloten om het Nachtnet te beperken tot 02.00 uur, omdat er maar weinig reizigers gebruik van maken.

Verzet
In veel Brabantse gemeenten was verzet tegen dat besluit. Gedeputeerde Staten heeft nu besloten om ruim 800.000 euro uit te trekken om de verbinding in stand te houden.

Vijf betrokken gemeenten, waaronder Eindhoven, Tilburg en Den Bosch, betalen ieder 73.000 euro.

Vanaf juni
Het voorstel wordt vrijdag in de Commissie Mobiliteit en Financiën van de provincie besproken.

Als het wordt aangenomen, kan het volledige Nachtnet vanaf 9 juni opnieuw in de dienstregeling van de NS worden opgenomen.

Bron: NOS.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 22207
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Verscherpt toezicht op NS, ProRail
Toegevoegd: dinsdag 11 dec 2012, 15:56, Update: dinsdag 11 dec 2012, 18:29

De NS en ProRail komen onder verscherpt toezicht. De Inspectie Leefomgeving en Transport heeft de maatregel genomen naar aanleiding van het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid over het treinongeluk in Amsterdam begin dit jaar. Daarbij viel één dode en raakten 190 mensen gewond.

Op de dag van de botsing was er een aangepaste dienstregeling. Volgens de onderzoekers was in de dienstregeling te weinig speling gepland voor de passage van twee elkaar tegemoet komende treinen.

De Inspectie eist maatregelen om de risico's te verkleinen. Volgens de inspectie voldoet het veiligheidssysteem niet aan de wettelijke eisen.

Aanbevelingen
De Inspectie Leefomgeving en Transport benadrukt dat het verscherpte toezicht niet alleen het gevolg is van de tekortkomingen rond het ongeluk in Amsterdam. NS en ProRail hebben ook onvoldoende gereageerd op soortgelijke aanbevelingen en bevindingen in eerdere onderzoeken bij ongelukken, zegt de Inspectie.

Bron: NOS.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Andre »

Rechter draait verbod Inspectie over Strukton-locomotief terug
Gepubliceerd op 13-12-2012 om 09:47

Strukton Rail mag de komende tijd weer met een losse locomotief van het type G1206 rijden. Dat heeft de voorzieningenrechter bepaald. Daarmee is de maatregel die de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in juni aan Strukton Rail oplegde, voorlopig ongedaan gemaakt. De inspectie bepaalde toen dat G1206-locomotieven vanwege veiligheidsproblemen alleen nog maar met wagons mogen rijden.

De uitspraak van de voorzieningenrechter geldt in elk geval tot zes weken nadat ILT een beslissing genomen heeft in de nog lopende bodemprocedure op het bezwaar van Strukton Rail.

Veiligheidssysteem

Vervoerders met locomotieven van het type G1206 en G2000 mochten van de inspectie vanwege problemen met detectiesystemen in de railinfrastructuur in juni van dit jaar niet meer met losse locomotieven rijden, maar alleen nog met locomotieven met wagons erachter.

Falende detectie leidde ertoe, dat sommige locomotieven van de schermen van de verkeersleiding verdwenen. De inspectie oordeelde daarna dat locomotieven G1206 en G2000 vanwege de veiligheid niet meer zonder wagons mogen rijden. Het ging daarbij om een landelijke maatregel.

Roestvorming

Uit onderzoek van DeltaRail bleek dat de detectieproblemen onder meer worden veroorzaakt door vervuiling en roestvorming op het spoor. De G1206 van de Duitse product Vossloh Locomotives is een locomotief die al tien jaar probleemloos in Nederland en elders in Europa rijdt.

Er is éénmalig een G1206 kortstondig niet gedetecteerd en dit betrof een G1206 die niet van Strukton was. De oorzaak daarvan ligt voornamelijk in de conditie van de spoorrails. Isolerende vervuiling is een infrastructureel probleem. Daarvan ligt de verantwoordelijkheid bij de infrastructuurbeheerder.

Aanpassingen infrastructuur

De rechter oordeelde dat de inspectie de belangen van Strukton niet heeft meegewogen. Er is niet nagedacht over een compensatieregeling. Daarnaast heeft de inspectie onvoldoende duidelijk gemaakt wanneer de maatregel opgeheven of het probleem bestreden gaat worden. Advocate Viola Sütő verdedigt samen met collega Veltman Strukton Rail in deze zaak.

Omdat alleen Strukton Rail, die met vier G1206-locomotieven rijdt, bezwaar maakte oordeelde de rechter alleen over de maatregel ten opzichte van Strukton. Andere spoorbedrijven zijn mogelijk ook benadeeld door de last onder bestuursdwang van de inspectie. 
Het gaat daarbij om de spoorbedrijven die ook met de G1206 of met de G2000’s rijden.

Veiligheid

Het komt niet vaak voor dat een spoorbedrijf in rechte tegen de inspectie opkomt. Omdat Strukton Rail behoorlijk gedupeerd was door de opgelegde last, besloot het bedrijf stappen te nemen tegen de maatregel.

Het rijden met wagons kost extra tijd voor de vervoerders omdat zij meerdere rangeerbewegingen moeten maken. Dat gaat ook ten koste van de veiligheid. Machinisten moeten ten gevolge van de last vaker de locomotief verlaten en het spoor op lopen. Dat het rijden met wagons ten koste gaat van de veiligheid, was voor de rechter een van de redenen om de maatregel op te heffen. Bij het rangeren moeten wagons aan- of losgekoppeld worden.

Marieke van Gompel

Bron : Spoorpro.nl
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 22207
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Oude treinstellen traject Maastricht-Luik blijven

De Belgische Spoorwegen - de NMBS - zetten toch geen nieuwe treinstellen in op het traject Maastricht-Luik.

Dat heeft CDA-gedeputeerde Patrick van der Broeck gezegd in het Limburgs Parlement.

Eerder was toegezegd dat dat wel zou gebeuren maar door het afwijkende beveiligings- en bovenleidingssysteem op het Nederlands deel blijkt dat onmogelijk, aldus de NMBS. In plaats daarvan worden de huidige treinstellen uit de jaren zestig gerenoveerd en gemoderniseerd.

Gedeputeerde Van der Broeck spreekt van een zeer teleurstellend besluit maar ziet weinig mogelijkheden om dat alsnog te veranderen.

Bron: L1
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7673
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Peter »

Eén internationaal loket voor spoorgoederenvervoer

Gepubliceerd op 21-12-2012 om 08:30

Er komt één internationaal loket voor vervoerders om spoorcapaciteit aan te vragen voor hun goederentrein. Daardoor kunnen containers voortaan makkelijker per spoor van de Rotterdamse haven naar het buitenland worden vervoerd. Nu moeten de vervoerders de capaciteit nog aanvragen in alle landen waar de trein doorheen rijdt.

Staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu heeft hierover donderdag afspraken gemaakt met haar collega’s uit België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Luxemburg, Nederland en Zwitserland.

One-stop-shop

Goederenvervoerders die gebruik willen maken van de treinverbinding Rotterdam-Keulen-Basel-Genua en het spoor tussen Rotterdam-Luxemburg-Lyon-Basel kunnen vanaf december 2013 bij één internationaal loket terecht voor de dienstregeling die een jaar later start. ProRail gaat hiervoor samenwerken met infrastructuurbeheerders uit de andere landen. Met de zogeheten ‘one-stop-shop’ is het voor goederenvervoerders eenvoudiger containers met de trein te vervoeren, waardoor de Betuweroute beter wordt benut en de wegen worden ontlast.

Internationaal loket

Staatssecretaris Mansveld is blij met de afspraak. “Met het internationale loket bevorderen we dat goederen vanuit de Rotterdamse haven op een efficiënte en milieuvriendelijke manier op de plaats van bestemming komen. We verbeteren hiermee de samenwerking en de handel in Europa en dat is goed voor de economie.”

Nu gaat nog ruim 58 procent van de containers per vrachtwagen het havengebied uit. Dat mag in 2035 vanaf Maasvlakte 2 nog maar 35 procent zijn. Bedrijven moeten meer gaan vervoeren met spoor en binnenvaart. Op Maasvlakte 2 zijn de grote terminals straks het begin- en eindpunt van containertreinen die de haven verbinden met economische centra door heel Europa.

Bron: Spoorpro
“Hallo cargo!”
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 22207
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Loon top NS met 35 procent omlaag
Gepubliceerd: 21 december 2012 16:22, Laatste update: 21 december 2012 16:44

DEN HAAG - De salarissen bij de top van de NS gaan op termijn met 35 procent omlaag. Ook worden de bonussen gehalveerd.

Bij grote winterproblemen op het spoor zullen helemaal geen bonussen worden uitgekeerd.

Minister Jeroen Dijsselbloem van Financiën heeft dat vrijdag gezegd na afloop van de ministerraad. Hij stelde dat het bonussysteem bij de NS op de helling gaat en sprak van een forse maatregel.

"Nu krijgt de top een bonus van maximaal 50 procent van het vaste salaris, dat wordt verlaagd naar maximaal 20 procent'', zei Dijsselbloem, die over de salarissen bij de NS gaat omdat zijn ministerie de enige aandeelhouder is.

De nieuwe regels voor de bonussen worden direct gehandhaafd. De nieuwe regels voor vaste salarissen gelden alleen voor nieuwe bestuurders.

Reiziger voorop
Met de regels wil Dijsselbloem dat de NS de reiziger voorop laat staan en niet de financiële prestaties. De criteria voor de salarissen worden voortaan vooral gebaseerd op zaken als het oordeel van de reizigers en de punctualiteit van treinen.

Voor de bonussen moeten de bestuurders voortaan 90 procent van de doelstellingen halen. Bij grote verstoringen op het spoor, zoals bijvoorbeeld vorige winter gebeurde, is dat percentage niet haalbaar en wordt er dus ook geen bonus uitgekeerd.

Bron: Nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Andre »

HSL Logistik zoekt machinisten...

Zie ook http://www.railwork.nl

Bron : HSL Logistik op facebook
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 22207
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Trein botst tegen omgevallen boom

Het treinverkeer tussen Weert en Eindhoven wordt zondagochtend vertraagd door een omgevallen boom die op het spoor ligt.

Een lege passagierstrein botste tegen de boom bij Maarheeze, en raakte daardoor beschadigd.

Omdat de boom moet worden weggehaald en de bovenleiding gedeeltelijk wordt vervangen, zet de NS op het traject bussen in. Rond drie uur zondagmiddag verwacht de NS dat er weer volgens dienstregeling wordt gereden.

Bron: L1
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 22207
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Treinverkeer Eindhoven-Weert hervat

AMSTERDAM - Het treinverkeer tussen Eindhoven en Weert komt zondagmiddag langzaam weer op gang. Een passagierstrein was 's ochtends in de buurt van Maarheeze tegen een omgevallen boom gebotst.

De trein raakte door de botsing beschadigd. Het treinverkeer tussen Eindhoven en Weert was daardoor urenlang gestremd. Rond 14.00 reden er weer treinen, maar nog wel in beperkte mate.

De NS verwacht dat de beperkingen rond 18.00 voorbij zijn. Tot die tijd worden nog extra bussen ingezet. Intercityreizigers moeten rekening houden met een vertraging van een kwartier tot een halfuur.

Volgens een woordvoerder van de NS zijn door de botsing geen mensen gewond geraakt. Onder meer de stroomafnemers van de trein raakten beschadigd. Ook de bovenleiding, de draden boven het spoor, moesten worden gerepareerd.

Bron: Nu.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7673
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Peter »

Kleine wijzigingen in de dienstregeling
zondag 6 januari 2013

Een maand nadat de nieuwe dienstregeling is ingegaan, wordt de dienstregeling van de Nederlandse Spoorwegen op een paar plekken geoptimaliseerd. Dit is bijvoorbeeld rond Eindhoven en Vlissingen waar sommige treinen 1 tot 3 minuten eerder gaan vertrekken.

Toen de nieuwe dienstregeling op 9 december in ging bleken de reizigersstromen zich op sommige plaatsen toch anders te ontwikkelen dan verwacht. Daarom worden per maandag verschillende treinen verlengd. Bijvoorbeeld rond Almere, maar ook tussen Zwolle en Groningen, en tussen Utrecht - Den Bosch en Enschede - Apeldoorn. Ook de komende periode blijft NS de reizigersaantallen actief monitoren.

Gewijzigde vertrektijden en -sporen
Daarnaast wil de NS de punctualiteit verbeteren door treinen in Eindhoven en Vlissingen enkele minuten eerder te laten vertrekken. Daardoor krijgen de treinen meer marge en moet voorkomen worden dat ze vertraging oplopen. Op een aantal andere stations krijgen treinen andere vertreksporen. Dit is onder meer het geval op de stations Apeldoorn, Weesp, Hilversum, Amsterdam en Breda.

Extra personeel
Op maandag 7 januari is op belangrijke knooppunten waar treinen iets eerder vertrekken of sporen wijzigen extra servicepersoneel aanwezig om klanten te begeleiden bij de overstap of om reisinformatie te verstrekken. Wijzigingen worden (sinds 4 januari) via de omroep in de trein, via de omroep op stations en via bijvoorbeeld de reisplanners gecommuniceerd.

Bron: treinreiziger.nl
“Hallo cargo!”
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7673
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Peter »

Elf dagen geen treinverkeer Den Bosch

Laatste update 07 januari, 15:15

DEN BOSCH ProRail bereidt het hoogtepunt van 2013 voor het project 'Sporen in Den Bosch' voor. Vanaf 1 juli dit jaar rijden er elf dagen lang geen treinen tussen Den Bosch en Nijmegen en Den Bosch en Utrecht.

Dat heeft een grote impact op het reizigersvervoer, maar de grote buitendienststelling is nodig voor om het aantal sporen bij de Dieze (Veemarktweg) uit te breiden en de oude brug af te breken en de nieuwe op zijn plek te leggen.

ProRail, Heijmans en Strukton maken zich op voor een enorme klus in juli. Elke minuut van de elf dagen moet worden benut om het werk in goede banen te leiden.

Bron: bd.nl
“Hallo cargo!”
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7673
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Peter »

NEA verwacht lichte groei spoorvervoer in 2013

Donderdag, 10 januari 2013

Voor 2012 zijn de cijfers voor de Nederlandse transportsector behoorlijk naar beneden bijgesteld. Dit wordt veroorzaakt door een zeer slecht 4e kwartaal, vooral in het binnenlands vervoer, en dan met name in het wegvervoer. Dit maakt het onderzoeksbureau NEA bekend op haar website.

Door het achterblijven van groei in Nederland en een verminderde besteding, zakt het binnenlandse vervoer licht in 2013. Panteia/NEA verwacht in zijn Korte Termijn Voorspellingen dit jaar een krimp van het totale transportvolume van 0,3%.

Spoorvervoer ziet mogelijk lichte groei
In 2012 wordt ook voor het spoorvervoer een stabilisatie van het transportvolume verwacht. Voor dit jaar wordt een groei van 0,9% voorspeld. Dit is aanzienlijk lager dan de groei van 2,2% die drie maanden geleden nog door Panteia/NEA werd verwacht. Het eerste kwartaal van 2013 laat naar verwachting een lichte afname van het vervoerd volume zien. Deze afname is geheel te wijten aan het binnenlands spoorvervoer. De volumes liggen nog altijd onder het niveau van voor de kredietcrisis van 2008. Ook de tarieven zijn nog steeds niet terug op het niveau van voor de economische crisis. Intussen neemt wel de kostprijs van het spoorvervoer flink toe.

Bron: Railcargo
“Hallo cargo!”
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 2342
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 6:55 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Marcel »

'Verhoging maximumsnelheid treinen levensgevaarlijk'

Laatste update: 14 januari 2013 09:17

AMSTERDAM - Het plan van de NS en Prorail om de maximumsnelheden bij stations te verhogen is levensgevaarlijk. Dit stelt Roel Berghuis, vakbondsbestuurder, die een groep bezorgde machinisten vertegenwoordigt.

Dat meldt de Volkskrant maandag. De aanrijdsnelheid bij Arnhem werd reeds verhoogd tot 80 kilometer per uur. Ook in Utrecht en Eindhoven wordt harder gereden. Daar ligt de maximumsnelheid nu bij 60 kilometer per uur. Voorheen naderden treinen met 40 kilometer per uur de meeste stations.

Consequenties
Volgens Berghuis gaat de verhoging consequenties hebben. "We denderen maar door met prestigeprojecten om meer treinen te laten rijden met minder vertraging, maar er is niemand die controleert hoe veilig dat allemaal is. Je kunt erop wachten dat het een keer goed misgaat", stelt de vakbondsbestuurder in de krant. De onrust onder machinisten zou worden aangewakkerd door een verslag dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid schreef over een treinbotsing in april vorig jaar in Amsterdam. Bij een botsing tussen twee passagierstreinen vielen toen een dode en 190 gewonden.

Kritisch
In het rapport is de raad kritisch op de NS, Prorail en de inspectie. Na eerdere botsingen zouden de spoorbedrijven hebben nagelaten aanbevelingen van de onderzoeksraad uit te voeren. De inspectie greep niet in. Door het nieuwe Europese veiligheidssysteem ERTMS zou het mogelijk zijn treinen op een veilige manier sneller te laten rijden. Dat systeem is naar verwachting pas in 2030 overal ingevoerd.

De inspectie ziet er sinds december strenger op toe dat treinen niet in tegengestelde richting op hetzelfde spoor worden gepland, maar volgens de machinisten is dat toezicht een papieren werkelijkheid. "Het gevaar ontstaat zodra een paar treinen vertraagd zijn, dan worden alle trucs uit de kast gehaald om de dienstregeling weer in het gareel te krijgen", zegt een van hen in de krant.

Bron: nu.nl
"The chase is better than the catch."
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 2342
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 6:55 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Marcel »

NS past dienstregeling dinsdag aan om sneeuw

Laatste update: 14 januari 2013 17:08

DEN HAAG - De NS past dinsdag de dienstregeling aan als gevolg van sneeuwval. Om problemen voor te zijn, zal vanaf het begin van de dag een deel van de treinen niet rijden.

Winterweer Fotoserie Video
"Houdt u rekening met minder treinen, vaker overstappen en meer drukte." De NS en Prorail passen de dienstregeling aan om de treindienst 'beheersbaar' te houden, ondanks het slechte weer. De aangepaste dienstregeling geldt voor één of enkele dagen. ''Bij een aangepaste dienstregeling rijdt NS halfuurdiensten op routes waar normaal kwartierdiensten worden gereden. Twee in plaats van vier treinen per uur betekent minder kans op opstoppingen'', stellen de NS en Prorail. ''Ook is er zo meer ruimte in de dienstregeling om eventuele verstoringen als gevolg van het weer op te lossen en zijn we in staat meer betrouwbare reisinformatie te bieden. De wijzigingen in de dienstregeling worden momenteel door NS in de Reisplanner verwerkt.
Er worden extra sneeuw- en storingsploegen en hulplocomotieven ingezet.
ANWB

Bron nu.nl
"The chase is better than the catch."
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 22207
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

DB Schenker 6417 stond vanmiddag al in Eindhoven paraat om gestrande treinen te helpen.

In dit topic op somda wordt bijgehouden welke maatregelen er worden genomen: klikkerdeklik
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7673
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Peter »

Rotterdam-Melzotrein ERS stiller

15 januari 2013

ERS Railways gaat als eerste spooroperator in Europa geluidsarme wagons inzetten. Ze zijn uitgerust met een nieuw type remblokken, de zogenoemde LL-blokken.

De wagons worden geleased van AAE (Ahaus Alstätter Eisenbahn), één van de grootste Europese verhuurders van spoormaterieel.

Volgens AAE verminderen de nieuwe blokken het geluid van een remmende trein met 10 decibel, ofwel met de helft. De wagons worden de komende maanden omgebouwd en zullen vanaf het tweede kwartaal van dit jaar gaan rijden.

Ze worden ingezet op de verbinding tussen Rotterdam en het Italiaanse Melzo bij Milaan. Die route gaat via de Rijncorridor, de drukste internationale verbinding in het Europese spoorgoederenvervoer.

AAE maakt gebruik van een speciale vergunning, die het ombouwen (ook wel retrofitten genoemd) van vijftig wagons van hetzelfde type toestaat. Maar volgens directeur Karsten Sachsenröder (foto) is het de hoogste tijd dat de autoriteiten een generieke goedkeuring verlenen voor het gebruik van LL-blokken.

Nieuwe spoorwagons mogen sinds 2007 niet meer worden uitgerust met gietijzeren remmen, maar het leeuwendeel van de oudere wagons rijdt daar nog wel mee. Volgens Sachsenröder is het veel te duur om alle bestaande wagons uit te rusten met modernere schijfremmen en zijn de LL-blokken een goed en betaalbaar alternatief.

Volgens hem wacht de bedrijfstak met smart op generieke goedkeuring door de Europese Unie. De remblokken hebben volgens hem alle veiligheidstests met glans doorstaan. Groen licht uit Brussel wordt echter niet eerder dan medio dit jaar verwacht.

Bron: Nieuwsblad Transport
“Hallo cargo!”
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7673
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Peter »

Spoorvervoer Rotterdam ontregeld

15 januari 2013

Het spoorgoederenvervoer van en naar de Rotterdamse haven is door de sneeuwval ernstig ontregeld.
Dit meldt vervoerder DB Schenker.


Vrijwel alle emplacementen kampen in meer of mindere mate met wisselstoringen door vastgevroren sneeuw. Daardoor ligt de bediening van spooraansluitingen en terminals op de Maasvlakte West vrijwel geheel stil. De bediening van terminals en spooraansluitingen op Maasvlakte Oost, Europoort, Pernis, Botlek en Waalhaven is sterk vertraagd en onregelmatig.

Infrabeheerder Keyrail is op dit moment druk bezig met het verhelpen van de verstoringen, maar door het grote aantal en de gure weersomstandigheden zal deze situatie naar verwachting niet op korte termijn verbeteren, aldus DB Schenker.

Bron: Nieuwsblad Transport
“Hallo cargo!”
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7673
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Peter »

Eind 2014 nieuwe spoorbrug bij Achtbunder

Di 15 jan 2013

De gemeente Sittard-Geleen wil een spoorbrug laten plaatsen tussen de IJzeren Brug en de spoorbrug Eggenweg-Veestraat achter de Trendwork Arena.

Het gaat daarbij om een spoorbrug voor langzaam verkeer zoals voetgangers, fietsers en bromfietsers. De brug komt op een afstand van ongeveer 500 meter van de IJzeren Brug net niet halverwege de twee genoemde spoorbruggen te liggen. Aan de kant van Thienbunder-Achtbunder-Sanderbout komt de brug tussen Brenstraat en Seringenstraat te liggen, aan de westzijde van het spoor tussen de Lissabonstraat en de Amsterdamstraat.

Zo ontstaat een verbinding tussen Sportzone Limburg (sporten en studeren), Bedrijvenstad Fortuna (werken), de binnenstad en de wijken Thienbunder, Achtbunder en Sanderbout (wonen). De brug kan verder worden gezien als de ontbrekende schakel in het recreatieve fietsnetwerk tussen de Sittardse binnenstad en het buitengebied.

Voor de realisatie van de brug heeft de Gemeente een budget ter beschikking gesteld gekregen van iets meer dan 1,8 miljoen euro uit het Gemeentefonds. Dit is bij besluit van de toenmalige Minister van Verkeer en Waterstaat (thans Infrastructuur) op 8 juni 2009 bepaald. Het bedrag drukt daarom niet op de gemeentelijke begroting. Met die 1,8 miljoen euro kunnen de brug en een eenvoudige aansluiting op de bestaande infrastructuur worden gerealiseerd.
Eind 2014 nieuwe spoorbrug bij Achtbunder, in vogelvlucht gezien vanaf het stadion.

Afbeelding
Afbeelding
De spoorbrug, gezien in vogelvlucht vanaf het stadion, met op de achtergrond de Geraniumstraat.

De Gemeente heeft echter een voorkeur voor een ontwerp waarbij aan weerszijden van het spoor van twee richtingen een oplopend talud naar de brug wordt aangelegd. Mogelijk schiet het bedrag van 1,8 miljoen euro daartoe tekort. De Gemeente wil daarom aan het Ministerie van Infrastructuur voorstellen om de aanleg van het talud te beschouwen als onderdeel van een ander project waarvoor de Gemeente al in 2007 van de toenmalige Minister van VROM (thans ook Infrastructuur) 5 miljoen euro subsidie toegekend heeft gekregen.

Dit Budget Investeringen Ruimtelijke Kwaliteit - BIRK - moet nog worden aangewend en is bedoeld voor maatregelen voor externe veiligheid en ruimtelijke kwaliteit langs het spoor. De Gemeente heeft daartoe plannen om aan weerszijden van het spoor een strook van 50 meter breed met groen aan te kleden, waardoor het spoor aan het zicht wordt onttrokken en er tevens een geluidwerend effect optreedt. De aanleg van het talud als toegang tot de spoorbrug kan volgens wethouder Peter Geenen in die plannen worden verwerkt.

Op donderdag 17 januari belegt de Gemeente in Ós Huikske in de Sittardse wijk Sanderbout een inloopbijeenkomst over het voorontwerpbestemmingsplan voor de spoorbrug, waarop het schetsontwerp van de brug zal worden gepresenteerd. ProRail zal dit ontwerp verder uitwerken tot een definitief ontwerp en ook de verdere realisatie ervan uitvoeren. Wethouder Geenen verwacht dat de spoorbrug eind 2014 gereed zal kunnen zijn.

Bron: Sittard-Geleen Nieuws
“Hallo cargo!”
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 22207
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

NS laat ook woensdag minder treinen rijden

(Novum) - De NS rijdt ook woensdag volgens een aangepaste dienstregeling. Dat hebben NS en Prorail besloten na het bekijken van de weersverwachting voor de komende 24 uur. Woensdag houdt het winterweer aan en wordt strenge vorst verwacht.

Bron: Nieuws.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 2342
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 6:55 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Marcel »

'Hogere maximumsnelheid treinen niet onveilig'
Laatste update: 15 januari 2013 16:25

AMSTERDAM - Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu Wilma Mansveld (PvdA) ontkent dat de hogere snelheid waarmee treinen stations binnenrijden leidt tot onveiligheid op het spoor.

Dat zei ze dinsdag tijdens het vragenuurtje in de Tweede Kamer. Machinisten uitten maandag in de Volkskrant hun zorgen over de snelheidsverhoging." De Inspectie Leefomgeving en Transport ziet toe op de veiligheid", zei Mansveld. "Ik denk niet dat er onveilige situaties zijn." Vakbond FNV Spoor luidde maandag de noodklok over de snelheid van treinen bij stations. Die ligt bij de meeste stations nu op maximaal 40 kilometer per uur, maar is bij sommige stations verhoogd naar 60 of 80 kilometer.

Vertrouwen
Een machinist vergeleek het Nederlande spoor in de Volkskrant met ‘een bananenrepubliek met een kerncentrale'. VVD-Kamerlid Betty de Boer zei het ‘hoogst curieus' te vinden dat de machinisten hun zorgen via de media naar buiten brengen. Volgens haar is dat niet goed voor het vertrouwen van reizigers, die zo ‘de stuipen op het lijf wordt gejaagd'. Volgens haar handelt FNV Spoor niet in het belang van de reizigers. Mansveld antwoordde dat het iedereen vrijstaat om te communiceren hoe hij wil. Wel zei ze dat het wellicht beter was als de machinisten eerst met de directie van de NS een gesprek hadden gevoerd.

Bron nu.nl
"The chase is better than the catch."
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 2342
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 6:55 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Marcel »

Den Haag zet zelf spoorlijn naar Brussel op
RTL Nieuws | 16 januari 2013, 14:00

Den Haag heeft nu ruim een maand geen rechtstreekse treinverbinding met Brussel meer. Voor dat probleem is nu een opvallende oplossing bedacht: de stad gaat zelf een intercity naar Brussel opzetten.

Het gaat om een treinverbinding tussen Den Haag Centraal en Brussel-Midi. De gemeente heeft bij spoornetbeheerder ProRail capaciteit aangevraagd op het spoor. Den Haag heeft ook een besloten vennootschap opgericht. Het is de bedoeling dat het spoorbedrijf dat de intercitylijn uiteindelijk gaat verzorgen, de bv dan overneemt. Den Haag heeft sinds 9 december geen rechtstreekse treinverbinding meer met Antwerpen en Brussel. De aloude Beneluxtrein is opgeheven en vervangen door de Fyra. Wie daarmee wil reizen moet echter eerst naar Rotterdam en dan overstappen. Den Haag onderzoekt nu of het mogelijk is een nieuwe treinverbinding tot stand te brengen. Deze trein zal stoppen in Delft, Rotterdam, Dordrecht, Roosendaal, Antwerpen, Mechelen, Brussel-Centraal en Brussel Zuid/Midi. Wethouder Peter Smit van verkeer liet weten het marktonderzoek naar de mogelijkheden in korte tijd te hebben opgezet. "De aanvraag bij ProRail is de deur uit en eind januari spreken we met de eerste bedrijven. In totaal nodigen we zes à zeven bedrijven uit om de mogelijkheden van de door ons gewenste treinverbinding te onderzoeken."

Bron RTL nieuws
"The chase is better than the catch."
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 2342
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 6:55 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Marcel »

NS past opnieuw dienstregeling aan
Laatste update: 16 januari 2013 17:22

UTRECHT - Voor de derde dag op rij hanteren NS en Prorail donderdag een aangepaste dienstregeling.

Daartoe is besloten in verband met de aanhoudende vorst. ''Lastig, maar nodig om grotere problemen te voorkomen'', lieten beide spoorbedrijven woensdag weten.
''De ervaring leert dat strenge vorst na sneeuwval kan leiden tot storingen aan de infrastructuur en aan treinen, zoals rijp aan de bovenleiding, bevroren wissels en ijsblokken die onder treinen uitvallen en in wissels terechtkomen'', aldus de NS.Bij een aangepaste dienstregeling rijden op sommige trajecten minder treinen per uur. De Reisplanner wordt daarop aangepast.

Verwarming
Spoorbeheerder Prorail laat woensdag weten dat het de afgelopen weken een zogeheten 'drone' heeft ingezet om te kijken of de verwarming van wissels het deed. Het onbemande helikoptertje met camera maakte infraroodbeelden van de sporen. De opnames vanuit de lucht zagen er goed uit en op de beelden was duidelijk te zien of de wisselverwarming werkte, aldus Prorail. De techniek moet nog wel verder worden verfijnd.

Wissels
Wissels kunnen bij strenge vorst en sneeuw vastvriezen of verstopt raken, waardoor er geen treinen over het traject kunnen rijden. Dat leidt tot vertragingen en opstoppingen op het spoor. Door de wissels op tijd te inspecteren, probeert Prorail te voorkomen dat ze mogelijk vastvriezen. Het is echter veel werk en ook riskant om alle wissels te controleren. De inzet van een onbemande helikopter zou hiervoor een uitkomst kunnen bieden. Volgens de meteorologen van Meteo Consult blijft het tot zeker in het komende weekeinde vriezen. Mogelijk gaat Nederland daarbij af op een formele 'koudegolf'.

Bron nu.nl
"The chase is better than the catch."
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 22207
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

NS: Mogelijke spoorchaos voorkomen door aangepaste dienstregeling
woensdag 16 januari 2013

Net als dinsdag rijden er ook vandaag - woensdag 16 januari - minder treinen. Ongeveer twintig procent van de treinen is preventief uit de dienstregeling gehaald. Daardoor is voorkomen dat het treinverkeer volledig is vastgelopen, stelt een woordvoerder.

Want zowel gisteren als vandaag waren er wel de nodige problemen. Vanochtend verliep het treinverkeer in Brabant door verschillende storingen moeizaam. Logistieke problemen konden daardoor niet helemaal voorkomen worden. Met name rond Den Bosch reden door problemen elders ook minder treinen.

Geen ontwrichting
Ondanks de logistieke problemen rond Den Bosch, lijkt NS gelijk te hebben: de aangepaste dienstregeling heeft redelijk gewerkt. Zowel dinsdag als woensdag is het treinverkeer ondanks vele storingen niet op landelijke schaal ontwricht en zijn er niet op landelijke schaal logistieke problemen ontstaan. Dat neemt niet weg dat veel reizigers op lokaal niveau veel hinder hebben gehad van de problemen. Echter, waar de spoorinfrastructuur werkte, bleef het treinverkeer in het algemeen werken (Den Bosch uitgezonderd).

Snel opgelost
Gisteren vielen diverse wissels uit door sneeuwval, vandaag zorgde vooral de strenge vorst voor problemen. Op meerdere plekken werd het -15, op een enkele plek aan de grond zelfs -20. "Dankzij extra storingsploegen van ProRail zijn de problemen die ontstonden relatief snel opgelost" zegt een woordvoerder van NS. Volgens hem speelt daarin ook mee dat er op het spoor door de aangepaste dienstregeling meer ruimte is om vertragingen op te vangen.

Veel vertragingen
Ondanks de aangepaste dienstregeling was overigens wel een groot aantal treinen vertraagd. Dinsdag reed 61,5 procent van alle treinen in Nederland op tijd (3-minutennorm). Veel treinreizigers vonden de kleine vertragingen in het algemeen wel aanvaardbaar.

Positief
Ook forens Ronald Schilp van de weblog dagboekspoorwegen.nl is tevreden over het verloop dinsdag. Hij had op de heen- en terugreis (Almere - Amsterdam) in beide gevallen ongeveer tien minuten vertraging. "Wanneer ik dat afzet tegen de reistijd met de auto in zowel de ochtend- als avondspits dan vind ik dat ik niet mag klagen." schrijft hij.

Komende dagen
De vraag is wel hoe lang de aangepaste dienstregeling van kracht moet blijven. Daarover verschillen de meningen. De kans is echter erg groot dat we de komende tijd regelmatig te maken zullen krijgen met aangepaste treintijden. Of we dat nu leuk vinden of niet.

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 2342
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 6:55 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Marcel »

NS hanteert vrijdag weer normale dienstregeling
Laatste update: 17 januari 2013 17:12

AMSTERDAM - De Nederlandse Spoorwegen (NS) hanteert vrijdag weer de normale dienstregeling. Van dinsdag tot en met donderdag werd met een aangepaste dienstregeling gereden in verband met het winterweer.


De NS laat weten dat het besluit is genomen op basis van voorspellingen van diverse weerbureaus. ProRail heeft vrijdag nog wel hulplocomotieven klaarstaan en zet extra winter- en storingsploegen in. Ook de NS heeft extra medewerkers achter de hand indien nodig. "Door de aangepaste dienstregeling van de afgelopen drie dagen hebben NS en ProRail meer ruimte gehad om verstoringen als gevolg van het weer op te vangen", aldus de NS. "Daardoor is de treindienst op de meeste plaatsen en momenten beheersbaar gebleven. Vandaag waren er nauwelijks verstoringen in de treindienst, al blijft deze kwetsbaar." Er was geen sprake van filevorming op het spoor. "Door halfuursdiensten in plaats van kwartiersdiensten te rijden was er meer tijd om storingen op te vangen en te verhelpen", blikte de NS terug.

Record
89 procent van de treinreizigers wist volgens de NS van de aangepaste dienstregeling af. Veel meer mensen raadpleegden de Reisplanner op de website van de NS of via de speciale app op hun smartphone of tablet. Maandagochtend werden een miljoen reisadviezen opgevraagd, wat een record betekende.

Bron nu.nl
"The chase is better than the catch."
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 2342
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 6:55 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Marcel »

Auto tegen trein op VSM-spoor
Laatste update 17 januari, 19:43

APELDOORN - Aan de Marchantstraat in Apeldoorn is bij het Kanaal een zwarte Mercedes tegen een enkele locomotief gebotst. De bestuurster van de Mercedes kwam met de schrik vrij. Het ongeval gebeurde rond 17.30 uur.

Het gaat om de locomotief die afvaltreinen vervoert, maar nu zonder wagons onderweg was. Het verkeer wordt langs het ongeval geleid. Bij de overgang moeten de spoorbomen handmatig worden bediend. De machinist stopte om de bomen neer te laten maar de locomotief gleed tever door. Hoe het ongeval plaats heeft kunnen vinden is nog niet bekend. De politie heeft de zaak in onderzoek.

Bron de Stentor
"The chase is better than the catch."
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 2342
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 6:55 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Marcel »

Treinvertragingen na storing in Utrecht
Laatste update: 18 januari 2013 16:55

AMSTERDAM - Treinreizigers in het midden van het land en de Randstad lopen vrijdagmiddag flinke vertraging op door een eerdere storing in Utrecht.

Aanvankelijk lag al het treinverkeer van en naar Utrecht stil door de storing in het systeem om seinen en wissels te bedienen. Het probleem is inmiddels verholpen. Het treinverkeer komt weer op gang, aldus de Nederlandse Spoorwegen. Reizigers moeten nog wel rekening houden met vertraging en uitval van treinen.

Volgens een woordvoerster van ProRail was er korte tijd een storing in het bedieningssysteem voor de wissels en seinen. Daarom werden alle treinen kort stilgezet, maar inmiddels kunnen de treinen weer rijden. Wel is er nog kans op enige vertraging. Volgens de website van ProRail zijn er nog problemen tussen Utrecht en Leiden, Rotterdam en Den Haag vanwege een storing aan de seinen en wissels op dat traject.

Bron nu.nl
"The chase is better than the catch."
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 22207
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Veolia blijft stoppen op halte Heerlen de Kissel
Gepubliceerd op: 18.01.13 12:22, laatste update: 18.01.13 12:27

De treinen van Veolia blijven gewoon stoppen op station Heerlen de Kissel. Het plan om de halte aan de Heuvellandlijn voortaan voorbij te rijden is van de baan, meldde gedeputeerde Patrick van der Broeck (CDA, Openbaar Vervoer) gisteren aan Provinciale Staten.

Vervoerder Veolia stelde de rigoureuze maatregel begin december voor toen bleek dat de nieuwe landelijke dienstregeling zeer problematisch uitpakte voor Heerlen. Omdat de NS de intercitydienstregeling op de schop heeft genomen, hadden reizigers uit de richting Kerkrade nog maar twee minuten om over te stappen op hun trein richting Randstad. Vooral in de drukke ochtendspits liep deze aansluiting dagelijks enkele keren mis omdat Veolia net te laat in Heerlen aankwam. Dit tijdwinst die geboekt zou worden door de Kissel links te laten liggen zou dit probleem oplossen, bedacht de vervoerder.

Overleg tussen Veolia en NS heeft een andere oplossing opgeleverd, zegt Van der Broeck. Afgesproken is dat de intercity desnoods enkele minuten op de Veolia-trein uit Kerkrade blijft wachten en dat de NS dus enige vertraging bij vertrek voor lief neemt. Die kleine vertraging kan de NS vervolgens nog tijdens de rit naar eindstation Schiphol weer 'dichtrijden'.

Bron: Dagblad De Limburger
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 22207
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Provincie Limburg aast op rol ProRail
Gepubliceerd op: 18.01.13 07:00

Limburg wil onderzoeken of het enkele regionale spoorlijnen in eigendom kan krijgen. Op die manier hoopt de provincie na de NS ook spoorbeheerder ProRail buitenspel te zetten op het regionale spoor.

Op dit moment is in Nederland vrijwel de volledige railinfrastructuur in handen van ProRail, dat het onderhoud regelt en uiteindelijk de dienstregelingen van vervoerders moet goedkeuren.

Gedeputeerde Patrick van der Broeck (CDA, Openbaar Vervoer) wil onderzoeken of het mogelijk is om meer zeggenschap te krijgen over het spoor, schrijft hij in een nota die vandaag in een Statencommissie besproken wordt. "Voor het wegennet vinden we het logisch om onderscheid te maken tussen rijkswegen en provinciale wegen. Het zou niet gek zijn om dat ook voor intercitylijnen en regionaal spoor te doen”, licht hij toe.

Krijgt hij zijn zin, dan zou dat betekenen dat de provincie verantwoordelijk wordt voor de infrastructuur van de Heuvellandlijn Maastricht-Kerkrade en de Maaslijn Roermond-Nijmegen. De nog te realiseren Avantislijn en de tramlijn Maastricht-Hasselt zouden daar aan toegevoegd kunnen worden. De provincie zou dan ofwel zelf een beheerder à la ProRail op Limburgse schaal moeten oprichten, of de opdracht voor het beheer aan een partij moeten gunnen.

Bron: Dagblad De Limburger
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 22207
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Weinig bijval voor overnameplannen spoor

Het idee om het beheer van delen van het spoor in Limburg over te nemen van spoorbeheerder ProRail kan in de provinciale politiek voorlopig nog niet rekenen op veel enthousiasme.

Dat bleek tijdens een statencommissie. Het provinciebestuur speelt met de gedachte om de Heuvellandlijn, de Maaslijn en de toekomstige Avantislijn in eigen beheer te nemen, maar de coalitiepartijen VVD en PvdA zien dat vooralsnog niet zitten.

Ouderenpartij 50 Plus wees erop dat je ProRail blijft tegenkomen op het Limburgse spoor omdat ze de intercitylijnen blijven beheren.

Bron: L1
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 2342
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 6:55 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Marcel »

NS rijdt zondag opnieuw met aangepaste dienstregeling
Laatste update: 19 januari 2013 16:53

AMSTERDAM - Op zondag rijden de NS-treinen opnieuw volgens een aangepaste dienstregeling.

Dat hebben de NS en ProRail zaterdagmiddag besloten met het oog op de verwachte sneeuwval. De afgelopen week werd gedurende drie dagen ook al met zo'n aangepaste dienstregeling gereden. Het gaat vooral om minder intercity's op een aantal trajecten. In de landelijk aangepaste dienstregeling rijdt op een aantal trajecten minder Sprinters en Intercity’s. De NS meldt dat Arriva, Connexxion, Breng, Veolia en Syntus volgens de normale dienstregeling rijden.

Bron nu.nl
"The chase is better than the catch."
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 22207
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Ook maandag aangepaste dienstregeling op spoor
Uitgegeven op Zondag 20 januari 2013 om 12:18:47

(Novum) - Treinreizigers moeten ook maandag rekening houden met een aangepaste dienstregeling op het spoor. Dat zegt een woordvoerder van de NS zondag.

Wat de aanpassingen precies inhouden, wordt zondag in de loop van de middag bekend. De aanleiding voor de aangepaste dienstregeling is de sneeuw die zondag over het land trekt en de aanhoudende vorst. De ANWB meldde eerder al een drukke spits op de autowegen te verwachten.

Zondag rijdt de NS ook al volgens een aangepaste dienstregeling vanwege de sneeuwval. Dinsdag, woensdag en donderdag was dat eveneens het geval. Vrijdag reden de treinen niet volgens een aangepaste dienstregeling, maar toen zorgde een stroomstoring in Utrecht voor grote problemen op het spoor.

Een aangepaste dienstregeling houdt in dat er minder treinen per uur rijden zodat er meer ruimte is om eventuele verstoringen op te vangen. Ook moeten passagiers op sommige trajecten vaker overstappen. Daar waar nodig worden treinen verlengd.

Bron: Nieuws.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 2342
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 6:55 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Marcel »

Ook woensdag aangepaste dienstregeling NS
Laatste update: 22 januari 2013 16:50

AMSTERDAM - Voor de vierde dag op rij hebben de Nederlandse Spoorwegen (NS) en Porail besloten om een aangepaste dienstregeling door te voeren. Deze zal ook woensdag van kracht zijn.

Dit is besloten vanwege strenge vorst in de nacht, in combinatie met de eerdere sneeuwval. Dit betekent dat er minder treinen zullen rijden. Volgens de NS en ProRail moet de aangepaste dienstregeling eventuele verstoringen als gevolg van het weer opvangen. Reizigers moeten wederom rekening houden met mogelijk een langere reistijd, vaker overstappen en drukte in de trein. Sinds zondag wordt er met een aangepaste dienstregeling gereden vanwege het aanhoudende winterweer. De afgelopen dagen is er veel sneeuw gevallen en was er sprake van strenge vorst. Vorige week was er ook sprake van een aangepaste dienstregeling. Die gold toen uiteindelijk drie dagen.

Bron: nu.nl
"The chase is better than the catch."
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 2342
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 6:55 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Marcel »

Kapotte spoorbrug bij Gouda hindert treinverkeer
Laatste update: 23 januari 2013 10:26

GOUDA - Duizenden treinreizigers tussen Den Haag en Utrecht en Rotterdam en Utrecht hebben woensdag in de ochtendspits in beide richtingen veel last gehad van een kapotte spoorbrug bij Gouda.

Door de problemen konden er ruim een uur geen treinen rijden op dit drukke traject. De brug over de Gouwe stond open en ging niet meer dicht. Oorzaak was een technisch mankement. De storing had volgens een woordvoerder van spoorbeheerder ProRail niets te maken met het winterweer. Door het probleem reden er aan het begin van de ochtendspits eerst minder treinen vanuit het westen naar Utrecht en andersom. Maar al snel was er helemaal geen treinverkeer meer mogelijk op dit traject.

Schiphol
Treinreizigers vanuit Rotterdam en Den Haag naar Utrecht kregen het advies via Schiphol te reizen. Ze liepen een vertraging van een half uur tot drie kwartier op, aldus de Nederlandse Spoorwegen. Nadat monteurs de brug hadden gerepareerd, kwam het treinverkeer weer geleidelijk op gang.

Kapotte bovenleiding
Ook elders in het land waren er een paar problemen op het spoor. Zo reden er tussen Tilburg en Boxtel (Eindhoven-Tilburg) geen treinen door een kapotte bovenleiding. Tussen Zwolle en Lelystad reden minder treinen door een wisselstoring. In het hele land rijden woensdag al minder treinen vanwege het winterweer.

Bron nu.nl
"The chase is better than the catch."
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 2342
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 6:55 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Marcel »

Bolletjesslikker in trein aangehouden
Laatste update: 23 januari 2013 12:12

DEN HAAG - In een internationale trein tussen Arnhem en Utrecht heeft de marechaussee een 32-jarige bolletjesslikker aangehouden. Dat meldde de marechaussee woensdag.

Een treinreiziger wees de man aan als eigenaar van onbeheerde bagage.Tijdens een controle die daarop volgde toonde hij een Grieks paspoort waaruit bleek dat hij de dag ervoor met het vliegtuig vanuit de Dominicaanse republiek was gereisd. Op welk vliegveld de man precies was geland is nog niet duidelijk. "Het is aannemelijk dat hij naar Duitsland is gevlogen, want daar kwam de trein vandaan. We zijn het aan het uitzoeken", meldt een woordvoerder van de marechaussee. De marechaussee vermoedde dat de man bolletjes had geslikt en hield hem aan. De man werd overgebracht naar het cellencomplex op Schiphol waar hij verklaarde dat hij bolletjes met cocaïne had geslikt. De man had ten minste 74 bolletjes in zijn lichaam. Volgens de marechaussee is het ''vrij uniek'' dat tijdens een treincontrole bolletjesslikkers worden aangetroffen. Meestal reizen bolletjesslikkers met het vliegtuig, aldus een woordvoerder.

Bron: nu.nl
"The chase is better than the catch."
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 2342
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 6:55 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Marcel »

Ze kunnen het beter nieuws noemen als er wel volgens dienstregeling wordt gereden want:
Aangepaste dienstregeling NS gaat vijfde dag in
Laatste update: 23 januari 2013 16:59

AMSTERDAM - De dienstregeling van de Nederlandse Spoorwegen (NS) wordt voor de vijfde dag op rij aangepast. Donderdag zullen er wederom minder treinen rijden.

Dit is besloten vanwege aanhoudende strenge vorst in de nacht, meldt de NS woensdag. "Met name in de nachten wordt strenge vorst verwacht, tot meer dan -10 graden." De kans is groot dat er ook na donderdag sprake zal zijn van een aangepaste dienstregeling. "NS en ProRail houden de weersverwachtingen en het effect van de vorst van dag tot dag nauwlettend in de gaten", aldus de NS. Reizigers moeten rekening houden met mogelijk een langere reistijd, vaker overstappen en drukte in de trein.

Veel sneeuw
Sinds zondag wordt er met een aangepaste dienstregeling gereden vanwege het aanhoudende winterweer. De afgelopen dagen is er veel sneeuw gevallen en was er sprake van strenge vorst. Vorige week was er ook sprake van een aangepaste dienstregeling. Die gold toen uiteindelijk drie dagen.

Bron is: nu.nl
"The chase is better than the catch."
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 2342
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 6:55 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Marcel »

NS hanteert vrijdag weer normale dienstregeling
Laatste update: 24 januari 2013 16:55

AMSTERDAM - De Nederlandse Spoorwegen (NS) hanteert vrijdag weer de normale dienstregeling. Dit meldt de NS donderdag.
De afgelopen dagen werd er sinds zondag gereden met een aangepaste dienstregeling, waarbij er minder treinen werden ingezet. Dit vanwege de sneeuwval eerder deze week en de strenge vorst. Op basis van de weersverwachting voor de komende dagen, is de aangepaste dienstregeling niet meer nodig. "Dat doet mij goed”, zegt Wim Fabries, directeur Vervoer NS.
Wel moeten reizigers nog rekening houden met kortere treinen. "Door de aangepaste dienstregeling van de afgelopen dagen staat niet al het materieel daar waar het hoort", zegt Fabries. "Om alle treinen op de juiste plek te krijgen, dat vraagt nog even tijd."

Bron: nu.nl
"The chase is better than the catch."
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 22207
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Aftrap uitbreiding en renovatie station

De verbouwing van station Tilburg ging donderdag 10 januari van start. Het project moet zorgen voor meer ruimte voor het groeiend aantal reizigers.

De overeenkomsten werden getekend en met het onthullen van het bouwbord werd de aftrap gedaan. De betrokken partijen zijn ProRail, NS en de gemeente Tilburg. Met financiële steun van de provincie Noord-Brabant komt er ook meer ruimte voor fietsen.

Het station telt dagelijks 30.000 reizigers. Dat zijn er in 2020 ruim 40.000. Om de toegankelijkheid en doorstroming te verbeteren krijgt het station een onderdoorgang van bijna 42 meter breed. Deze tunnel met winkels gaat onder het hele station door en vormt straks een belangrijke verbinding tussen de binnenstad en de Spoorzone. In de onderdoorgang komen opgangen naar alle perrons met liften en roltrappen. Ten oosten van het station komt er ook een onderdoorgang onder het spoor voor fietsers en voetgangers ter hoogte van de Willem II straat. Tilburg wordt hiermee beter bereikbaar, het station toegankelijker en reizen met het openbaar vervoer aantrekkelijker.

Fietsenstalling
Tijdens de verbouwing komt er een tijdelijke fietsenstalling op het postperron die deels bewaakt is. De uiteindelijke plek voor de bewaakte fietsenstalling voor 2000 fietsen is onder het postperron. De onbewaakte stalling met 2700 fietsplekken blijft na de verbouwing op het postperron. De betrokken partijen willen in de toekomst ook aan de noordzijde van het station een onbetaalde fietsenstalling realiseren.

Planning
Voorafgaand aan de verbouwing van het station start de gemeente in maart 2013 met de werkzaamheden voor de aanleg van het westelijke deel van de Burgemeester Brokxlaan, de herinrichting van de Gasthuisring en Hart van Brabantlaan en de aanpassing van de kruising Jan Heijnstraat / Sint Ceciliastraat. Ook wordt de onderdoorgang van het spoor aan het NS-plein verdiept. Deze werkzaamheden duren naar verwachting tot medio 2014. ProRail voert samen met een nog te selecteren aannemer de verbouwing van het station uit. De eerste werkzaamheden hiervoor zullen naar verwachting in het derde kwartaal 2013 plaatsvinden en duren tot 2016.

Bron: Tilburg.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Cees_1251
Berichten: 1766
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 11:27 pm

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Cees_1251 »

Goederenwagens gekanteld in Amsterdams West-Havengebied

Twee wagons van een goederentrein zijn zaterdagochtend vroeg van het spoor geraakt toen de trein door een andere goederentrein werd geraakt tijdens het rangeren.

Zie bron AT5 voor meer tekst en link naar foto's.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 22207
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Minder treinen tussen Heerlen en Landgraaf

Door de sloop van het oude stationsgebouw in Heerlen rijden komende week minder treinen tussen Heerlen en Landgraaf.

Voor de veiligheid is in Heerlen één spoor buiten gebruik. In beide richtingen rijdt maar een keer per uur een trein in plaats van twee. Veolia zet bussen in op het traject. Ook komen treinen uit Maastricht later aan op het station in Heerlen.

De aangepaste dienstregeling gaat maandag in en duurt tot en met vrijdag.

Bron: L1
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 22207
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Na zeven jaar alsnog ERTMS-proef op traject Amsterdam–Utrecht
woensdag 16 januari 2013

NS is komende zomer klaar voor een proef met de Europese beveiliging ERTMS op het traject Amsterdam–Utrecht. Dat heeft Esmé Kalshoven, hoofd Inframanagement én programmamanager ERTMS bij NS Reizigers onlangs gezegd op het mini-symposium ‘De toekomst van het Seinwezen’ van bureau Arcadis.

De nieuwe Sprinters zijn voorbereid op ERTMS. NS maakt gebruik van de optie om tien nieuwe Sprinters te voorzien van cabinesignalering. Ook leidt het bedrijf 400 machinisten op voor ERTMS. Zij zien dan op een scherm in hun cabine hoe snel ze mogen rijden. De maximum snelheid van de tien aangepaste Sprinters op Amsterdam–Utrecht stijgt tijdens de proef van 140 naar 160 kilometer per uur. Eerst gebeurt dat ’s nachts. En als ERTMS stabiel is, ook overdag. De infrastructuur van Amsterdam–Utrecht is geschikt voor 200 kilometer per uur.

Aanvankelijk zou ERTMS – op dit traject aangelegd door Bombardier – van augustus 2005 tot mei 2006 worden beproefd op de twee nog niet in dienst gestelde oostelijke sporen tussen Breukelen en Utrecht. Vanwege technische problemen is dat niet doorgegaan. Het was de bedoeling dat de seinen langs het traject met een verticale rij witte lampen zouden aangeven dat ze niet gelden voor treinen voorzien van ERTMS. Die treinen zouden dan in kortere blokken kunnen rijden, dus dichter achter elkaar. Daarmee neemt de capaciteit toe.

In 2008 is besloten dat alle seinen op Amsterdam–Utrecht gewoon blijven zoals ze zijn en ERTMS ze alleen aanvult. “De seinen blijven leidend”, zegt programmamanager Kalshoven van NS. De tien aangepaste Sprinters kunnen vanaf komende zomer dus 20 kilometer per uur sneller rijden, maar niet dichter achter elkaar. NS stelt als voorwaarde aan de proef dat de dubbele signalering (langs de baan en in de cabine) ‘geen merkbare nadelen’ oplevert.

Bron: OV Magazine
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 22207
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Mansveld: rapport eerder melden
Toegevoegd: woensdag 30 jan 2013, 14:00, Update: woensdag 30 jan 2013, 15:56

Staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur erkent dat het beter was geweest een kritisch rapport van de Inspectie Leefomgeving en Transport over ProRail eerder aan de Tweede Kamer te melden. Dat schrijft ze aan de Tweede Kamer.

Vanochtend meldde de Volkskrant dat het ministerie het rapport maandenlang heeft achtergehouden. Er staat onder meer in dat ProRail het spooronderhoud zo goedkoop aanbesteedt, dat vertragingen of ongelukken dreigen.

In de brief aan de Kamer benadrukt Mansveld dat de Inspectie continu contact heeft met ProRail en dat het rapport ook uitgebreid is besproken. ProRail is actief aan de slag met de aanbevelingen, schrijft de staatssecretaris. Volgens haar gaat de Inspectie nu vervolgonderzoek doen en nadere inspecties uitvoeren.

Achterhaald
In een eerdere brief van december heeft de staatssecretaris het rapport van de Inspectie niet genoemd, omdat ProRail de verbeteringen al in gang had gezet. Daardoor was het beeld in het rapport al achterhaald, schrijft Mansveld. Maar voor de informatie van de Kamer was het beter geweest het rapport te noemen, schrijft Mansveld.

De oppositie in de Tweede Kamer is geschrokken van de gang van zaken en wil opheldering van de staatssecretaris. De SP overweegt een motie van wantrouwen. De Kamer houdt morgenmiddag een debat over de kwestie.

Bron: NOS.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 22207
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Laatste happen oude NS-station
Gepubliceerd op: 31.01.13 14:14, laatste update: 31.01.13 14:42

De laatste happen van het oude NS-stationsgebouw zijn donderdagmiddag door de slopers 'verorberd'. In enkele dagen tijd is het station letterlijk met de grond gelijk gemaakt.

Sloop is nodig voor de bouw van de nieuwe stationsomgeving Maankwartier bestaande uit een NS-station, winkels, horeca, woningen, kantoren en parkeergarages. De bouw is aan de overzijde van het spoor al van start gegaan. Binnenkort wordt de betonnen plaat over het spoor gelegd. Daarop wordt een deel van het Maankwartier gebouwd. Over vijf jaar is deze nieuwe entree van het centrum van Heerlen gereed. Tot die tijd beschikt Heerlen over een tijdelijk station met een passarella over het spoor.

Bron: Dagblad De Limburger
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 22207
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Schultz naar Kamer om ProRail
Toegevoegd: donderdag 31 jan 2013, 20:10, Update: donderdag 31 jan 2013, 20:20

Minister Schultz van Haegen is naar de Kamer geroepen om zich te verantwoorden over een kritisch rapport over ProRail dat maanden op het ministerie van Infrastructuur is blijven liggen.

De Tweede Kamer debatteerde hierover met staatssecretaris Mansveld, die sinds het aantreden van het nieuwe kabinet verantwoordelijk is voor het openbaar vervoer.

Ambtenaren
Mansveld zei dat Schultz begin september het besluit had genomen om het rapport naar de Kamer te versturen, maar dat dit besluit niet is uitgevoerd door ambtenaren.

De oppositie wil het naadje van de kous weten en heeft Schultz, die begin september nog over de spoorwegen ging, erbij gehaald. Staatssecretaris Mansveld heeft intussen een feitenrelaas opgesteld.

Bron: NOS.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 22207
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Spoorwerkers breiden acties uit
Toegevoegd: zondag 3 feb 2013, 11:05, Update: zondag 3 feb 2013, 12:19

Spoorwerkers gaan op meer plekken in het land het werk neerleggen. Gisteravond begonnen ze met acties bij Amersfoort uit onvrede over het aanbestedingsbeleid van ProRail.

Volgens vakbond FNV Bondgenoten vrezen de spoorwerkers dat ze de dupe worden van het beleid omdat aannemers het werk aan het spoor voor weinig geld moeten uitvoeren. Daardoor zou de veiligheid in het geding zijn en de werkgelegenheid onder druk komen te staan.

De vakbond wil nog niet zeggen waar of wanneer de acties verder gaan. Wel zegt FNV Bondgenoten dat reizigers er voorlopig geen last van hebben. De storingsploegen werken wel, alleen het grotere onderhoud aan het spoor ligt stil.

Geen partij
ProRail zegt geen partij te zijn in dit conflict omdat het gaat over arbeidsvoorwaarden en loon. Dat is volgens het spoorbedrijf puur een kwestie tussen werkgever en werknemer.

Maar de vakbond denkt daar anders over. "De problemen komen door de aanbesteding van ProRail, dus het is wel degelijk ook hun probleem", zegt een woordvoerder.

Bron: NOS.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 22207
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Reisplanner NS laat vrije plekken in trein zien
Bewerkt door: Redactie, 4-2-13 - 08:20 bron: ANP

Reizigers kunnen binnenkort op het station al zien waar nog zitplaatsen zijn in een naderende trein. De NS-reisplanner toont bovendien waar de eerste en tweede klas en stiltecoupés zijn. Zo zien reizigers waar op het perron ze het best kunnen gaan staan. Maandag begint een proef met infraroodtechnologie in intercity's op het traject Zwolle-Roosendaal (IJssellijn).

De infraroodsensoren geven actuele informatie over de bezetting van een trein. Die is te lezen op een speciale versie van de Reisplanner Xtra. Zo is simpel te zien in welke treinstellen het nog rustig is: is het scherm groen dan is het rustig, rood betekent druk. Met het experiment is circa 2 miljoen euro gemoeid.

'Het infraroodsysteem telt het aantal in- en uitstappende reizigers op de balkons en de coupés. Deze informatie, gecombineerd met informatie over de samenstelling van de trein voedt de speciale app van de deelnemende reizigers', aldus een woordvoerder. 'De proef is maandag begonnen en duurt 3 maanden. Daarna kijken we of het systeem landelijk wordt ingevoerd.'

Naar eigen zeggen is de NS één van de eerste vervoerders ter wereld die een test uitvoeren met infraroodsensoren.

Bron: Algemeen Dagblad
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 22207
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

NS: minder treinen op 6 februari wegens mogelijke sneeuw
dinsdag 5 februari 2013

Woensdag 6 februari schrappen NS en ProRail uit voorzorg zo'n twintig procent van de treinen. Dit uit voorzorg omdat een mogelijk sneeuwfront over Nederland gaat trekken waarbij de kans aanwezig is dat er plaatselijk 3 centimeter sneeuw valt.

Een woordvoerder van NS durfde niet te zeggen hoeveel procent van de reizigers gebruik maakt van de opgeheven treinen.

Bij een aangepaste dienstregeling rijden er halfuurdiensten in plaats van kwartierdiensten. Twee in plaats van vier treinen per uur betekent minder kans op opstoppingen. Ook is er zo meer ruimte in de dienstregeling om eventuele verstoringen als gevolg van het weer op te lossen en zijn we in staat meer betrouwbare reisinformatie te bieden.

Op grond van de huidige weersverwachtingen rijden wij donderdag weer een normale dienstregeling. ProRail houdt woensdag extra sneeuw- en storingsploegen achter de hand en wanneer nodig ook hulplocomotieven om eventuele problemen snel op te lossen. Ook NS zet extra personeel in.

Arriva, Veolia, Connexxion en Syntus rijden woensdag wel de gewone dienstregeling. Daar wordt de dienstregeling pas aangepast als er een verstoring optreed.

De reisplanner wordt in de komende uren aangepast.

Bron: Treinreiziger.nl
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 22207
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Grensland Express gaat van het spoor
Geplaatst op 06 februari 2013, Laatste update 06 februari, 14:46

OLDENZAAL - Het proefproject van drie jaar met de grensoverschrijdende Grensland Express wordt eind dit jaar beëindigd. Er zijn te weinig passagiers.

Herman Pieper vindt het jammer. Het provinciale statenlid voor de VVD beijverde zich als oud-wethouder verkeer en vervoer in Oldenzaal voor de grensoverschrijdende treinverbinding tussen Hengelo en Bad Bentheim via Oldenzaal. Medio 2010 begon Syntus met het lijntje, maar gaandeweg de proefperiode van drie jaar werd al snel duidelijk dat de beoogde 600 passagiers per dag nimmer gehaald zouden worden. "Het is mislukt", erkent Pieper.

Eind vorig jaar zei het college van B en W in Oldenzaal al geen heil meer te zien in extra promotieactiviteiten voor de Grensland Express. In augustus vorig jaar pendelden dagelijks 500 tot 600 reizigers met de Grensland Express tussen Hengelo en Oldenzaal. Maar daarvan staken er gemiddeld maar 250 de grens over, in feite de ondergrens.

De Nederlandse en Duitse financiers hebben inmiddels laten weten dat het pilot-project na drie jaar moet stoppen. Wegens gebrek aan succes.

"Maar", zeggen CDA-wethouder Frits Rorink en burgemeester Theo Schouten, "we leggen het hoofd nog niet in de schoot." Dat wil zeggen: er wordt zowel aan de Nederlandse als de Duitse kant gekeken naar alternatieve grensoverschrijdende trein- dan wel busverbindingen.

Bron: Tubantia
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 22207
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Dienstregeling NS donderdag weer normaal
ANP | Gepubliceerd op 06 februari 2013, 13:59

UTRECHT - De treinen van de Nederlandse Spoorwegen rijden donderdag weer volgens de normale dienstregeling. Dat maakten NS en ProRail woensdag bekend.

Vanwege sneeuwval hanteren de spoorbedrijven woensdag de winterdienstregeling waarbij op sommige trajecten minder treinen per uur rijden.

De aanpassingen voor woensdag en donderdag zijn in de reisplanner verwerkt.

Bron: Dagblad van het Noorden
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 22207
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Brand in trein bij Kerkstraat Geffen
Geplaatst op 09 februari 2013, Laatste update 09 februari, 10:09

GEFFEN - Een harmonicadeel van een trein die van Oss naar Den Bosch reed, heeft zaterdagochtend in brand gestaan ter hoogte van Geffen.

Passagiers merkten rookontwikkeling op en trokken aan de noodrem. De melding kwam rond 7.15 uur bij de brandweer binnen. Direct werd groot alarm geslagen, een standaardprocedure bij treinbrand. Korpsen uit Veghel, Oss, Heesch, Maasdonk en Rosmalen kwamen ter plaatse. De brand was snel onder controle. Niemand raakte gewond. Zo'n twinitg passagiers zijn met taxi's verder vervoerd.

Er is nog geen treinverkeer mogelijk tussen Oss en Den Bosch. De spoorwegovergang bij de Kerkstraat in Geffen is ook nog dicht. De NS verwacht dat het treinverkeer rond 12.30 uur hervat kan worden. Het beschadigde treindeel wordt weggesleept, daarna moeten bovenleiding en rails onderzocht worden op eventuele schade.

Over de oorzaak van de brand kan NS-woordvoerder Eric Trinthamer nog niets zeggen. "Dat moet goed onderzocht worden. Dat duurt een paar dagen, voor er meer duidelijkheid over is." De constatering dat vonken van de bovenleiding die op het rubber van het harmonicadeel terecht waren gekomen de oorzaak zou kunnen zijn, noemt hij voorbarig.

Dat een trein in brand vliegt, komt volgens Trinthamer niet of nauwelijks voor. "Er is wel eens sprake van rookontwikkeling als bladeren aan het eind van de zomer, begin herfst tussen de remschijven komen. Van de brand kortgeleden in een trein bij Breukelen is de oorzaak niet definitief vastgesteld, maar naar alle waarschijnlijkheid was die aangestoken."

Volgens Trinthamer heeft de machinist gehandeld zoals hij moest handelen. "De trein is heel snel stilgezet en daarna zijn eerst de mensen in veiligheid gebracht. Dat is het belangrijkste."

Bron: Brabants Dagblad
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 22207
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Korte Nieuwsberichten uit het Binnenland

Bericht door Ronnie »

Vonkenregen oorzaak treinbrand
Geplaatst op 09 februari 2013, Laatste update 09 februari, 16:28

NIJMEGEN - Een vonkenregen die ontstond als gevolg van een bevroren bovenleiding is waarschijnlijk de oorzaak geweest van de brand die zaterdagochtend uitbrak in een NS-trein op het traject van Den Bosch naar Nijmegen. Passagiers zagen ter hoogte van Geffen rook en sloegen alarm. De machinist zette de trein stil waarna de twintig passagiers het treinstel zonder kleerscheuren konden verlaten.

De brand brak uit in een overgang tussen twee rijtuigen van de dubbeldekker.. De rubberen constructie vatte vlam, vermoedelijk door een vonkenregen als gevolg van de bevroren bovenleiding. Het treinverkeer tussen Den Bosch en Nijmegen heeft enkele uren stilgelegen.

Bron: De Gelderlander
Goed sporen. Daar houden we van.
Plaats reactie