Zo 20 januari 2013 | Roermond, Eijsden en Roosendaal

Ruimte voor het plaatsen van foto's en reportages.
Forumregels
Graag het volgende formaat gebruiken voor de titel van een fototopic: 'Datum of periode | Thema of locatie(s) van de fotoserie'
Plaats reactie
Bruno
Berichten: 701
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:07 am
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Zo 20 januari 2013 | Roermond, Eijsden en Roosendaal

Bericht door Bruno »

Om mijn Weekend-Vrij abonnement maar eens uit te proberen heb ik op zondag 20 januari een reisje door het zuiden van Nederland gemaakt met dit als resultaat;

Roermond
1.
Afbeelding
In een sneeuwbui passeert de DBS 1614 met trein 49663 van Beverwijk naar Hermalle-sous-Huy bestaand uit 14 staalwagens en 4 kalkwagens. In Sittard zal de 1600 verruild worden voor twee Vlaamse Reuzen om de trein België in de rijden. Het spoor waarvan de foto is genomen is onderdeel van de IJzeren Rijn en loopt over de Spoorlaan Zuid naar Dalheim en Mönchengladbach. Voorlopig zal hier geen trein meer rijden aangezien het hekwerk dwars over het spoor is geplaatst.
Eijsden
2.
Afbeelding
In Sittard is de 1614 verruild voor de Vlaamse Reuzen 6508 en 6511 welke de gemengde staal/kalktrein 49663 naar zijn einbestemming, Hermalle-sous-Huy, zal brengen. Zojuist is het station van Eijsden gepasseerd als de Voerstraat wordt gekruist om over enkele meters over het riviertje de Voer heen te rijden. Het afbuigende spoor op de achtergrond gaat naar de zinkwitfabriek die helaas al jaren geen spoorvervoer meer heeft gezien.
3.
Afbeelding
Sinds de ingang van dienstregeling 2013 zijn de bordeaux-kleurige klassiekjes op het traject Maastricht - Liège-Guillemins vervangen door treinstellen van het type MS'73 in witte kleurstelling wat mooi past bij de sneeuw. Treinstel 769 is onderweg als trein 5383 naar Luik en passeert de Grubweg, vlak bij de Belgische grens.
Roosendaal
4.
Afbeelding
De Belgische "duikbril" 904 staat klaar om als L-trein 2589 naar Antwerpen en Brussel Nationaal Luchthaven te rijden. Normaal rijden er op deze verbinding alleen varkensneuzen (MS'75), maar blijkbaar was deze MS'86 er dit weekend verdwaald.
5.
Afbeelding
Zo zie je ze nooit in Roosendaal en dan staan er ineens twee naast elkaar; we hebben het hier uiteraard over de Belgische treinstellen van het type MS'86. Terwijl links treinstel 904 als L-trein 2589 naar Antwerpen en Brussel Nationaal Luchthaven gereed staat, zien we rechts duikbril 921 gereed staan om als extra Intercity 19248 naar Antwerpen Centraal te rijden. Zoals van het treinnummer valt af te leiden betreft het een vervangende trein voor de Fyra, die dan ook doodleuk via de omroep werd aangekondigd als "Extra Fyra" en op de borden als "Fyra NS-HiSpeed" stond vermeld, en dat voor treinstellen met een maximale snelheid van 120 km/h...

Naar aanleiding van massale problemen met de V250 treinstellen van NS-HiSpeed trok de DVIS (Dienst Veiligheid en Interoperabiliteit der Spoorwegen) de toelating om in België commerciële ritten te rijden met deze treinstellen uit fabriek van AnsaldoBreda in nadat op 18 januari delen van het plaatwerk waren losgekomen tijdens een rit over de HSL en drie stellen schade door de sneeuw hadden opgelopen. Om de reizigers toch naar België te kunnen vervoeren rijdt de stoptrein uit België doordeweeks in de 40 minuten dat deze normaal in Roosendaal stil staat een extra slag naar Essen om daar aansluiting te bieden op de IC naar Antwerpen, Brussel en Charleroi. In het weekend rijdt deze IC-N echter niet waardoor men een extra Intercity van Roosendaal naar Antwerpen laat rijden met dezelfde frequentie als de Fyra. Op 22 januari beloofde AnsaldoBreda de problemen met de Fyra binnen enkele dagen op te lossen; vooralsnog is dat vrij optimistisch en worden ook aanstaand weekend extra IC's naar Antwerpen ingelegd. Vanaf volgende week zouden de NS en NMBS met een beter alternatief komen waardoor de reizigers minder, of zelfs niet, hoeven over te stappen.
Website: Spoorpunt.nl | Foto's: Flickr
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 2342
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 6:55 pm
Contacteer:

Re: Zo 20 januari 2013 | Roermond, Eijsden en Roosendaal

Bericht door Marcel »

Erg leuke serie. Wist niet dat er in Eijsden nog zoveel spoor lag.
"The chase is better than the catch."
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21754
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Zo 20 januari 2013 | Roermond, Eijsden en Roosendaal

Bericht door Ronnie »

De laatste is mooi.
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3961
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Zo 20 januari 2013 | Roermond, Eijsden en Roosendaal

Bericht door Jeroen »

Mooi plaatje Bruno! 8-)

Nog geprobeerd de wissel in Eijsden om te zetten? Mij lukte het niet! :lol:
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7629
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Zo 20 januari 2013 | Roermond, Eijsden en Roosendaal

Bericht door Peter »

rail4marcel schreef:Erg leuke serie. Wist niet dat er in Eijsden nog zoveel spoor lag.
Is voor het nieuwe RoLa terminal voor de dienst van Eisden naar Maasbracht. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
“Hallo cargo!”
Plaats reactie