De rit zou gaan via Schwarzach Sankt-Veit, waar ik jaren eerder goede ervaringen had met cargo's ter plekke, alvorens via Salzburg naar Wien-Praterstern (waar ik een prima hotel had geboekt). Helaas zou deze dag minder goed verlopen qua cargo's.
Te Leoben wist ik wéér drie goederentreinen te missen door dezelfde oorzaken de avond tevoren.
Laaiend, maar niet van enthousiasme sta ik op het punt om de paar te Leoben gemaakte foto's te wissen en dat station symbolisch uit mijn bestaan weg te vagen als de eer tenauwernood gered wordt door 1142 682 met diens gevolg:

Een kolentrein staat met 1216 142 in 2e positie (de voorste lok staat voor paal en dus niet te fotograferen) buiten het station en wordt vanuit 'mijn' trein richting Schwarzach Sankt-Veit op de korrel genomen:

Voor Schwarzach Sankt-Veit stond de Ekol klaar, maar deze heb ik niet kunnen fotograferen -er stond een tweety voor en dat drukte mijn toch al niet té vrolijke stemming. Deze werd nog wat slechter toen in anderhalf uur SSV slechts één cargo kwam opdagen. ÖBB 1216 021 redt de 'eer' voor Schwarzach Sankt-Veit. Toen ik vertrok kwamen er drie langs... volgende keer Bischofshofen maar, aangezien daar twee lijnen bij elkaar komen, waar SSV een station op de lijn is...

Tijd genoeg dus om Denkmallok 93.1379 op de plaat te zetten. En nee, ik heb daardoor geen cargo gemist, want die kwamen verder niet tussen 13;10-14;59...

Om toch iets te behouden, wordt 1144 238 met een gewone stopper naar Innsbrück op de plaat gezet:

In arren moede dan maar DB Schenker 185 243 te Salzburg Hbf opgevoerd...

Back-in-town en hoe lastig Wien Hbf met stilstaande treinen te fotograferen is, laat MAV 470 008 zien:

ÖBB 1116 031 rijdt met een nachttrein door Wien Hbf en het eerste rijtuig achter de lok is inderdaad een ex-DACH-Hotelzug/CNL dubbeldekker, in de ÖBB kleuren:

Helaas werd de dag slecht afgesloten met de passage van Vectron 193 820, die twee keer gefotografeerd werd. Beide foto's bleken door het te zeer verstrooide licht mislukt. Met bar slechte resultaten in Oostenrijk, in contrast met de successen van Bratislava én het plan Wenen--Breclav--Bratislava toch eens te doen, werd afgezien van een lokale verkenning van het Weense spoorpalet en zou ik op 2 juni mijn gram elders wel halen.