Op het station Nossen stond een stoompendel met 52 8131 ein DB-Silberlinge te wachten:

In het Bw werd onder meer 234 304 op de korrel genomen. Toen de DB nog variatie in haar kleuren had werd 234 304 als proef in DB Regio-kleuren geschilderd om bij de bestaande rijtuigen te passen. Het concept vond geen navolging, Bw Nossen ontfermde zich over de eenling.

Ook 130 002 -in het kleurenschema, waarin DR een proef deed- was present.

In de lokloods stond een en ander in het steeds grijzer wordende weer tentoongesteld, waaronder ITL 106 001:

Op de draaischijf werden een paar stoomloks getoond, waaronder de laatste in de DDR gebouwde stoomlok, 23 1113. Let op de schuine voorplaat, waaraan het verschil met de DB 23ers meteen te zien is:

Iemand nog een Kriegslok? Nossens eigen 52 8047 staat op de draaischijf in het kleine Bw. Omdat er maar een maal per twee uur een trein van/naar Leipzig reed, besloot ik Nossen na anderhalf uur voor gezien te houden. De collectie is klein en ik had alles wat ik daar wilde hebben.

Via Leipzig en Dresden werd er naar Bad Schandau afgereisd, waar nog wat gedaan werd.
LTE 186 238 rijdt laat in de middag met een ketelwagentrein Bad Schandau binnen.

Wat later trad ITL 185 650 met een glastrein aan in Bad Schandau. Ook de zon deed weer mee.

KDS 753 197 neemt de glastrein te Bad Schandau over: het is bij mijn weten de eerste lok ter wereld met een heuse QR-scancode (P.S. deze foto heb ik helaas wat later geupload op flickr.com, vandaar dat deze nu pas te zien is. Excuses voor het ongemak):

CD 371 001 in het Najbrt-II schema stopt even te Bad Schandau:

Waarna te Pirna gespot werd.
Treiteraar van de week was 182 016, die reclame maakt voor een regionaal vervoersbewijs en die mij de afgelopen dagen zes keer ontglipte. Om 18;02 kwam deze Pirna binnen en wist mij bijna voor de zevende maal te foppen. Bijna, maar nog niet helemaal:

Afsluiter leek ITL 152 197 te worden:

Tegen 19;30 reed in naar Dresden Hbf, waar de afscheidsrit van 23 1097 zou aankomen. Die ochtend had ik twee mislukte foto's gemaakt. Dat 23 1097 (die in onderhoud moet) om 20;37 deze prent mogelijk maakte, rondde de tussendag af.

Waarmee 23 mei 2015 eindigde. Vanaf de 24e kon de eigenlijke, geplande vakantie beginnen en het doel was, vanuit Pirna via Bad Schandau en Rumburk naar Decin te rijden.