Januari
Ik begin het jaaroverzicht met eenzelfde foto als Wessel: de bediening van Electrolux in Alphen met een gele loc. Op 13 januari stond de DBS 6451 klaar voor vertrek met één wagen.
Klik op de afbeelding voor een vergroting!
FebruariIn februari lukte het me eindelijk eens de bedieningen van Zwijndrecht en Roodeschool in de zon vast te leggen. Enkele uren nadat ik een onbeladen militaire trein uit Eem had vastgelegd, werd in Roodeschool de DBS 6414 vastgelegd met de herkenbare Wascosa-ketelwagens op 21 februari.
Klik op de afbeelding voor een vergroting!
MaartEen maandje later had ik weer de gelegenheid de bediening van Zwd vast te leggen, dus ook die hoeft niet in het jaaroverzicht te ontbreken. Op de 20e reed de DBS 6425 met de buizenwagens en een uurtje vertraging de stamlijn op als trein 62564.
Klik op de afbeelding voor een vergroting!
AprilIn april was ik veel in de bollenstreek te vinden voor de nodige spoorfoto's en vitamine D. Daarnaast werden er deze maand toelatingsritten gereden met de HHPI 29008 die ik ook meerdere keren tegenkwam. Op 16 april kon na een ritje van HSL met 2 verblijfswagens ook die 29008 vastgelegd worden met 2 rongenwagens als testrit 51238 Uitgeest - Kijfhoek, hier te Noordwijkerhout.
Klik op de afbeelding voor een vergroting!
MeiMet de opzet van de Beneluxtrein in 2014 (van/naar Den Haag) stond er dagelijks een slagje Binckhorst - Watergraafsmeer in de planning voor deze rijtuigen, uitgevoerd met NS 1700'en. Op 22 mei passeerde de NS 1778 met trein 80518 over het spoorviaduct te Delft. Hiermee ontbreekt in het overzicht dus geen plaat uit 'mijn' stad waar over enkele maanden alle treinen onder de grond zullen rijden.
Klik op de afbeelding voor een vergroting!
JuniJuni is de maand van de lange dagen en geeft dus gelegenheid om enkele vroege en late treinen op de foto te zetten. De keus was daarom tussen de vroege aanvoertrein voor Moerdijk en deze vroege trein. Op 23 juni kon autotrein 63744 Kijfhoek - Amersfoort worden vastgelegd bij Keverdijk. De tractie voor deze trein die maximaal 1 keer per week (vooral in het zomerseizoen minder vaak) rijdt bestond uit de DBS 189 087 en 6442. Na enkele jaren was eindelijk een zonplaat gelukt!
Klik op de afbeelding voor een vergroting!
JuliJuli, de maand van vakantie en dus een plaatje uit het buitenland. Niet van de tweede afscheidsrit van de NMBS reeks 20 (dat was een erg geslaagde dag) maar een vanuit het midden van Frankrijk. Bijna dagelijks rijdt er (in de nacht) vanuit het zuiden van Frankrijk een interfrigo-trein voor de markt in Rungis (Parijs) met wagens die tot 140 km/h mogen. De terugrit naar het zuiden rijdt overdag en kon op 17 juli in Orléans worden vastgelegd met de SNCF 26131.
Klik op de afbeelding voor een vergroting!
AugustusOok treinen gaan wel eens op vakantie, zo bleek eind juli en in augustus. Wegens werkzaamheden op metrolijn D van de RET waren enkele hippels verzameld voor de werkzaamheden. De foto toont de LC 9702 met zo'n werktrein nabij Rhoon.
Klik op de afbeelding voor een vergroting!
SeptemberIn 2014 is Locon iets vaker te zien voor lokale bedieningen en rijden ze treinen tussen het Amsterdamse en het Rotterdamse. Op 19 september kon ik de Shunter 203 101 in dienst van Locon vastleggen met een paar ketelwagens afkomstig van NWB. Overigens zijn op het traject Rotterdam-Abcoude weer vaker cargo's te vinden sinds het sluiten van Emmerich voor treinen met enkel ATB.
Klik op de afbeelding voor een vergroting!
OktoberIn oktober vond in Amersfoort de spoorparade plaats vanwege het 175-jarig bestaan van het spoor. Veel oude (stoom)locs werden getoond aan het vele publiek en ook een ritje geheel in stijl naar Leusden was mogelijk in het weekend. Tevens was er oa. een open dag in Leidschendam en werd het Noord-Nederlands Trein & Trammuseum geopend, waarvoor de kameel werd ingezet. Zodoende stond op 10 oktober deze NS 20 enige tijd stil in Zuidbroek als trein 28205 (Groningen-Scheemda).
Klik op de afbeelding voor een vergroting!
NovemberAls reiziger was 2014 een jaar met veel krappe treinen, mede dankzij het Fyra-debacle en het (gelukkig voor mij) blijven van de OV-studentenkaart. De aan de kant staande linten en DM'90-stellen werden helaas niet door NS ingezet. Veolia deed dit wel en nam twee linten over voor spitsritten op de Maaslijn. De keus voor november was zodoende de afvoer van de laatste fyra of een typisch herfstplaatje. Het werd het laatste met stellen 237 en 235 als trein 32325.
Klik op de afbeelding voor een vergroting!
DecemberOm niet ook te eindigen in Alphen heb ik deze plaat om het overzicht van 2014 af te sluiten. In lichtomstandigheden die helaas niet voorkwamen bij Terug naar Toen (in september) kon ik op 6 december wel een stoomtrein vastleggen. Keurig op tijd stak de SSN 01 1075 met de kerstexpress de Lek over op weg richting Aken.
Klik op de afbeelding voor een vergroting!
En nu allemaal op naar een prachtig en gezond 2014!