Za 8 December: Crossend door Nederland en België

Ruimte voor het plaatsen van foto's en reportages.
Forumregels
Graag het volgende formaat gebruiken voor de titel van een fototopic: 'Datum of periode | Thema of locatie(s) van de fotoserie'
Plaats reactie
The_Knitter
Berichten: 3912
Lid geworden op: wo aug 22, 2012 1:00 pm
Locatie: Zwijndrecht

Za 8 December: Crossend door Nederland en België

Bericht door The_Knitter »

Om de SSN te platen én de BNL moest ik mij nogal haasten steeds. Gelukkig was er geen lastige vertraging, behalve bij Eys voor de SSN. Gelukkig kwam de bus 3 minuten te laat :lol: Anders was ik voor de 1182 te laat in Brussel.

Afbeelding
SMMR 2225 met de SSN
Velen lijken deze rit even vergeten te zijn, maar ik niet. Vandaag was ik een dagje vrij, dus ben op pad gegaan. Hier is de SMMR 2225 met de Bm-rijtuigen en achterop 01 1075 net Rotterdam Centraal binnengekomen. SMMR 2225 gaat deze dag mee om niet te hoeven omlopen in Rotterdam en Maastricht.
Na ongeveer een 20 minuten zal de trein met de stoomlocomotief weer vertrekken richting Zuid-Limburg, met stops te Gouda, Woerden en Utrecht. In Maastricht en Valkenburg kunnen reizigers vervolgens de trein verlaten.

Afbeelding
SSN 01 1075+rijtuigen+SMMR 2225
Hier staat de trein al vol goede moed te wachten om weer te mogen vertrekken met de stoomlocomotief voorop, op naar Limburg!

Afbeelding
SSN 01 1075+rijtuigen+SMMR 2225 mit Volldampf durch Den Bosch
Na Rotterdam heb ik mij naar Den Bosch gehaast om de SSN weer te platen. Netjes volgens schema komt de trein hier met een prachtige stoompluim door Den Bosch, onderweg naar Zuid-Limburg

Afbeelding
DBS 6461+NMBS2843 met UnitCargo
Tijdens het wachten in Den Bosch kwam DB Schenker door Den Bosch getuft met een UnitCargo. Hier zien we een trein met diverse wagens. Van voor naar achter: ketelwagons met Styreen Monomeer, een Habbiilns, ketelwagons met Butadienen, ketelwagons met Koolwaterstoffen en tenslotte nog 2 ketelwagons met Styreen Monomeer.

Afbeelding
ZLSM 1040 met Kerstrit
Na Den Bosch heb ik mij per trein en bus naar Eys gehaast. Pal naast deze fraaie fotostek ligt een bushalte van lijn 21, dus kon hier prima heen. Nog geen kwartier na aankomst kwam de ZLSM al aanstomen, en kon deze ook even geplaat worden. Hier kwam ik uiteraard voor de SSN.

ZLSM is onderweg van Valkenburg naar Simpelveld.

Afbeelding
SMMR 2225 met de SSN-rijtuigen en 01 1075
Even later kwam de SSN al aan, althans, zo zou het moeten. Door een vertraging onderweg kwam SSN ook vertraagd hier. Tegen ieders verwachtingen in kwam de SSN nog voor de ZLSM langs, want de ZLSM moest al uit Simpelveld weg zijn. SSN hoefde dus toch niet op Wijlre te wachten.
Met een luid brommende motor heeft de SMMR 2225 het nog lastig om naar boven te komen. De 01 1075 duwt niet mee.

De dieselloc zit voorop vanwege beperkter spoorgebruik in Maastricht en het daardoor niet kunnen omlopen van de stoomlocomotief.

Afbeelding
Adieu Benelux met de NMBS HLE11.8 1182 voorop
Mijn "afscheids"plaat van de Benelux. NMBS 1182 met een Prio-stam op sleep is net in Brussel-Zuid gearriveerd. Na enkele ogenblikken wordt de locomotief naar spoor 22 afgerangeerd, en gaat deze stam met een Traxx retour Nederland.

Afbeelding
De Laatste Keer
Voor de laatste keer 2 maal een Benelux naastelkaar aan hetzelfde perron. Op dit tijdstip is de treinenloop al zwaar uitgestorven, dus kan de Benelux aan het perron keren. Hier nog een allerlaatste mogelijkheid van deze allerlaatste gebeurtenis.

Afbeelding
De Aller Laatste Benelux
De allerlaatste Benelux kwam aanrijden met de Olympische Prio-stam. Deze trein is de laatste Benelux die zal eindigen op het eindpunt, in dit geval Schiphol. Voor de reizigers naar Amsterdam werd doorgereden naar Sloterdijk.

Een prachtige huisrit gehad naar Rotterdam, waar mijn laatste rit ophield. Ik heb de afgelopen jaren met plezier deze trein mogen gebruiken, en - zoals velen - vind ik het jammer dat deze nu definitief verdwijnt.

Zondag 9 December zijn de Traxx'en al retour België gegaan en de ICRm-Prio rijtuigen aan de kant gezet, om weer terug te keren naar NS Reizigers.

RIP EN ADIEU BENELUX!
Andre
Site Admin
Berichten: 1676
Lid geworden op: zo aug 19, 2012 10:46 am
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Za 8 December: Crossend door Nederland en België

Bericht door Andre »

leuke serie, die van de ZLSM 1040 vind ik zelf wel het mooist
Zie ook Goederenwagens.nl & mijn Ipernity site
Bruno
Berichten: 701
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:07 am
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Za 8 December: Crossend door Nederland en België

Bericht door Bruno »

Fraaie platen, en ik ben het met Andre eens, die van de ZLSM stoomtrein is het mooist, zo in het Limburgse heuvellandschap
Website: Spoorpunt.nl | Foto's: Flickr
The_Knitter
Berichten: 3912
Lid geworden op: wo aug 22, 2012 1:00 pm
Locatie: Zwijndrecht

Re: Za 8 December: Crossend door Nederland en België

Bericht door The_Knitter »

De ZLSM vind ik zelf ook prachtig inderdaad. En de stomer in Den Bosch mag er van mij ook zijn. Had 'm liever langs de baan ergens gehad, maar dat ging qua treinenloop en op tijd in Limburg bij ZLSM-lijn te komen niet :evil:
Nielske1990
Berichten: 1325
Lid geworden op: wo aug 22, 2012 8:23 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Za 8 December: Crossend door Nederland en België

Bericht door Nielske1990 »

Fraai inderdaad die van de ZLSM, mooie stek ook! Wel een moderne auto erbij, maar ach die kan er digitaal altijd nog uit. :mrgreen: In 's-Hertogenbosch had je ook een zeer fraaie pluim, maar had je m.i. beter onder het portaal kunnen staan. ;) De 2225 mag er ook wezen, die mist maakt het sfeervol. Hoe werd dat veroorzaakt, want ik neem aan dat de stoomloc aan de andere zijde zat...?
Maïsmessias van Brabantroute Prestatie Team
Website: (in ontwikkeling) - Fotodump: Flickr-account
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 2342
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 6:55 pm
Contacteer:

Re: Za 8 December: Crossend door Nederland en België

Bericht door Marcel »

Leuke serie, ZLSM plaat is inderdaad de mooiste.
"The chase is better than the catch."
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21731
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Za 8 December: Crossend door Nederland en België

Bericht door Ronnie »

Mooie platen :) .
Goed sporen. Daar houden we van.
The_Knitter
Berichten: 3912
Lid geworden op: wo aug 22, 2012 1:00 pm
Locatie: Zwijndrecht

Re: Za 8 December: Crossend door Nederland en België

Bericht door The_Knitter »

Nielske1990 schreef:Fraai inderdaad die van de ZLSM, mooie stek ook! Wel een moderne auto erbij, maar ach die kan er digitaal altijd nog uit. :mrgreen: In 's-Hertogenbosch had je ook een zeer fraaie pluim, maar had je m.i. beter onder het portaal kunnen staan. ;) De 2225 mag er ook wezen, die mist maakt het sfeervol. Hoe werd dat veroorzaakt, want ik neem aan dat de stoomloc aan de andere zijde zat...?
Je bedoelt de foto in Eys neem k aan. De diesel had erg zwaar om naar boven te komen, je hoorde hem van verre al aanbrommen.
Nielske1990
Berichten: 1325
Lid geworden op: wo aug 22, 2012 8:23 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Za 8 December: Crossend door Nederland en België

Bericht door Nielske1990 »

Nee, bedoelde die allereerste foto in Rotterdam. Had niet in de gaten dat er nog een 2225-foto in zat. ;)
Maïsmessias van Brabantroute Prestatie Team
Website: (in ontwikkeling) - Fotodump: Flickr-account
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 2342
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 6:55 pm
Contacteer:

Re: Za 8 December: Crossend door Nederland en België

Bericht door Marcel »

Denk dat Voldemort instapte :D
"The chase is better than the catch."
SB6414
Berichten: 1541
Lid geworden op: zo aug 26, 2012 11:43 am

Re: Za 8 December: Crossend door Nederland en België

Bericht door SB6414 »

rail4marcel schreef:Denk dat Voldemort instapte :D
+1

Die Duitse bakken van de SSN worden zeker verwarmd met stoom? Daar lijkt de 'mist' vandaan te komen nl.
The_Knitter
Berichten: 3912
Lid geworden op: wo aug 22, 2012 1:00 pm
Locatie: Zwijndrecht

Re: Za 8 December: Crossend door Nederland en België

Bericht door The_Knitter »

De Bm's werken op stoomverwarming inderdaad. De 01 1075 heeft hier dan ook voor de stoom gezorgd.
Plaats reactie