02-05 t/m 04-05 Werktreinen Groningen

Ruimte voor het plaatsen van foto's en reportages.
Forumregels
Graag het volgende formaat gebruiken voor de titel van een fototopic: 'Datum of periode | Thema of locatie(s) van de fotoserie'
Plaats reactie
Arjen-v
Berichten: 5
Lid geworden op: za mar 01, 2014 2:43 pm

02-05 t/m 04-05 Werktreinen Groningen

Bericht door Arjen-v »

Van 1 t/m 4 mei vonden op het traject tussen Groningen en Roodeschool/Delfzijl grootschalige vernieuwingswerkzaamheden plaats waar ik als mcn op diverse treinen actief was:
Afbeelding
VR203-3 + 39 Fccpps Gn
Als eerste werd in de nacht van 1 op 2 mei verse ballast gestort met de door Spitzke van VolkerRail gehuurde 203-3 tussen Groningen en Groningen-Noord, eerder waren hier al de UMS2000 vernieuwingstrein en de RM-900 kettinghor van Spitzke langs geweest welke de complete bovenbouw hadden vernieuwd.

Afbeelding
Spitzke SP-007 + MFS
Op dag twee waren zowel de kettinghor als de vernieuwingstrein opgeschoven richting Sauwerd, waar ook de gehele bovenbouw over een lengte van 1,7km vernieuwd werd. Hier was ik als mcn actief met de Spitzke V100 SP-007 en 6 MFS-100 wagons om verse ballast te laden op het steenslag depot dat was ingericht bij de brug over het Starckeborgh kanaal. De MFS'n werd op het depot herbeladen met ballast waarna het geheel geduwd weer richting de kettinghor gereden werd en aangehaakt. De verse steenslag werd vervolgens via de kettinghor weer in het spoor terug gestort.

Afbeelding
Spitzke SP-007 + 3xMFS + RM900 + 12xMFS + SSP110&09-3X Swd
Op zondag 4 mei moesten alle werktreinen van Spitzke worden afgevoerd vanuit Delfzijl en Sauwerd. In Delfzijl was de ombouwtrein opgedeeld in twee treinen en in de juiste volgorde gerangeerd en beide vertrokken daarop richting Bedum waar gewacht moest worden tot ik de kettinghor had omgerangeerd van spoor 2 naar spoor 1. Deze was in de nacht van zaterdag 3 op zondag 4 mei werd op het station van Sauwerd de vertrekkende Kettinghor-trein in de juiste volgorde gerangeerd zodat ik deze zonder problemen in de loop van de nacht/morgen kon afvoeren naar Onnen. Vanwege het gewicht van de trein en de steile heiling van de brug over het Starckenborgh Kanaal moest er even buiten Sauwerd gewacht worden tot de er vertrokken kon worden richting Groningen-Noord zodat er een aanloop mogelijk was de helling op.
De trein bestaande uit Spitzke V100 SP-007, 3 MFS-100, een 3-tal schut en materiaal-wagens de RM-900 kettinghor, 3 MFS-100-S, 9 MFS-100 twee schutwagens en een SSP110 BAM en 09-3x stopmachine met een gezamelijk gewicht van ruim 1500 ton was een lange aanloop noodzakelijk om de brug over het Starckenborgh kanaal over te komen.

Afbeelding
Spitzke SP-007 + MFS + RM900 + MFS + SSP110&09-3X Gnn
Na de succesvolle aanloop vanuit Sauwerd en de passage van de brug over het Starckenborgh Kanaal moest er gelijk gewacht worden tot een werkplek van de BAM op station Groningen-Noord gepasseerd kon worden ook hier was de complete bovenbouw plus een wissel vernieuwd. Achter de kettinghor is nog net de Spitzke V100 SP-005 met de UMS-2000 ombouwtrein te zien. Daarachter stond weer de Spitzke V100 SP-004 met een sleep lege Sps'n. Doordat er eerst nog ballast gestort moest worden kon er pas tegen de klok van half 8 gepasseerd worden dit moest met uiterste voorzichtigheid gebeuren omdat de beide sporen nog niet volgens maatvoering lagen en ook nog niet gestopt waren door de stopmachine. Stapvoets werd het perron gepasseerd, helaas kon niet voorkomen worden dat de trein op enkele punten licht contact maakte met de perronrand.

Afbeelding
Spitzke Sp-005 + UMS-2000 + Sps On
Na aankomst in Onnen moest de loc omgerangeerd worden, terwijl dat gebeurde moest ook nog even gewacht worden op de SP-005 welke met de UMS-2000 "Heinrich die Starke" Ombouwtrein achter mij aan kwam Onnen binnen was gereden.
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 883
Lid geworden op: za okt 12, 2013 1:18 am
Locatie: België
Contacteer:

Re: 02-05 t/m 04-05 Werktreinen Groningen

Bericht door Maarten »

Leuke serie!
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21765
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: 02-05 t/m 04-05 Werktreinen Groningen

Bericht door Ronnie »

Leuk om de werkzaamheden vanuit dit perspectief te zien :).
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 2342
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 6:55 pm
Contacteer:

Re: 02-05 t/m 04-05 Werktreinen Groningen

Bericht door Marcel »

Je zat er wel eerste rij hoor :)
"The chase is better than the catch."
Plaats reactie