Jaaroverzicht 2024 Lars

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2024
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2024 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
Lars

Jaaroverzicht 2024 Lars

Bericht door Lars »

Met nog enkele dagen te gaan in 2024, leek het mij een goed idee om na een afwezigheid van 3 jaar weer een jaaroverzicht op dit forum te zetten. Afgelopen jaar werden veel tripjes in eigen land, Duitsland en België gemaakt. Nieuw dit jaar waren Bulgarije en Zwitserland, waarvan ook foto's in dit jaaroverzicht te vinden zijn.
Hoewel ik veel meer dan 12 foto's heb gemaakt die in het jaaroverzicht horen, heb ik geprobeerd om 12 diverse foto's in het overzicht te zetten. Het bleef een lastige keuze, maar ben zeker tevreden met de foto's die het jaaroverzicht wel gehaald hebben.

Januari
Afbeelding
Het jaar 2024 begon direct met een weekje wintersport met vrienden in Oostenrijk. Vrijwel direct daarna ging ik voor het eerst een paar dagen naar Bulgarije met als doel de treinen van en naar Kardam die getrokken werden met Ludmilla’s van de BDZ. Helaas rijden sinds een aantal maanden deze locs niet meer op deze verbinding, en zullen ze ook steeds minder dienst doen voor de BDZ. Gelukkig waren de locs nog volop aan het rijden tussen Varna en Kardam met onder andere rijtuigen afkomstig vanuit de slaaptrein uit Sofia. Op de foto staat de 07 126 met 2 slaaprijtuigen klaar in het station van Kardam om even later te vertrekken richting Dobrich.

Naast de fotoreeks uit Bulgarije kon ik nog het TCS transport met LINT-treinstellen fotograferen in Amersfoort in de sneeuw.

Februari
Afbeelding
Op de eerste dag van februari ging ik naar een spoorlijn gelegen in de Hunsrück. Daar was AIX Rail bezig met een spoorstaventrein ter renovatie van het trajact tussen Büchbeuren en Langenlonsheim. Jaren hiervoor reed WRS
houttreinen en kende de lijn enkele militaire treinen. Dit waren de eerste treinen sinds 1984! Elke dag gingen wagens met spoorstaven met aan weerszijde een 218 van AIX Rail de spoorlijn op om de nieuwe spoorstaven te wisselen met de oude. Op donderdag 1 februari kwam weer zo’n trein de spoorlijn op, waarbij na een dag werken de lege retourrit met locs 218 461 en 218 493 richting Bingen langs de fotograaf kwam in Guldental.

Deze maand kon naast bovenstaande foto ook de DE67 van RheinCargo en een V100 Ost van Erfurter Bahn worden vastgelegd met werktreinen aan de Nederlandse en Duitse kant van de Friesenbrücke.
Tot slot kon een TCS transport worden vastgelegd, deze keer met een ICE3Neo die retour ging naar Duitsland.

Maart
Afbeelding
In 2024 verzorgde Strukton veel transporten met ICMm treinstellen naar onder andere Hengelo. Daar worden de stellen ontdaan van diverse onderdelen in de werkplaats bij het station. Als dit gedaan is worden de stellen overgebracht naar de Houtrakpolder waar ze worden opgesteld voor verder transport naar de sloper.

Deze treinen waren dit jaar een van mijn jachtobjecten. In totaal heb ik maarliefst 6 foto's gemaakt van deze transporten verdeeld over verschillende locaties en dagen.
Op donderdag 14 maart reed zo'n transport vanuit Amersfoort naar Hengelo. Met veel hindernissen onderweg, zoals een defecte spoorbrug nabij Almelo kwam het transport enkele uren later aan in Hengelo. Dit zorgde er wel voor dat er meerdere plaatjes geschoten konden worden van dit transport. Een van de mooiste foto's van dit transport kon gemaakt worden in Harselaar, waar de 1824 van Strukton met NS ICMm treinstellen 4014 en 4015 langs kwamen als trein 51770 richting het oosten. Achterop liep een G1206 mee voor het rangeerwerk in Hengelo.

Het transport werd nogmaals vastgelegd bij de Westermaat en de retourrit nabij Deventer Colmschate.

April
Afbeelding
In april werd op het laatste moment besloten om richting Zuid-Duitsland af te reizen, namelijk richting het gebied ten oosten van Nürnberg.

Doel waren diverse goederentreinen getrokken door locs van het type 232 voor treinen tussen Nürnberg en het grensstation Cheb in Tsjechië. Ook locs van het type 218 voor de RE treinen stonden op het lijstje. Na een nachtelijke rit kwamen wij rond 7:00 aan waar niet veel later de eerste foto van de dag kon worden afgedrukt. De dag eindigde in Reichenschwand waar de 233 219 en 232 209 met UC 45368 langs de fotografen kwamen richting Nürnberg Rbf.

Ook konden enkele ritten van de RE treinen getrokken door 218 worden vastgelegd, alsmede een 110 voor de RB37 tussen Krefeld en Neuss. In april werden ook foto's van de ICMm transporten door Strukton gemaakt.

Mei 1
Afbeelding
Mei stond wederom in het teken van een tripje naar Duitsland. Deze keer gingen we naar Noord-Duitsland met als hoofddoel de 218 locs op de Marschbahn. Onderweg richting Niebüll maakten we een stop in Hochdonn voor een foto bij de bekende brug. Doel was IC2310 die met loc 218 497 zou rijden.
Om 14:35 uur kwam de trein over de Hochbrücke in Hochdonn onderweg richting Westerland(Sylt). Hoewel deze loc niet mijn favoriet is, mede omdat als de loc gedraaid is de overgang tussen loc naar rijtuigen niet mooi staat, ben ik zeer tevreden met bovenstaand plaatje.

Voor de volgende foto gingen we richting het stuk tussen Niebüll en Westerland(Sylt) voor nog een foto van deze trip.

Mei 2
Afbeelding
Zoals gezegd wederom een foto van deze trip. Begin mei werd naast de foto in Hochdonn ook in de avond vertoeft langs het spoor. Doordat de velden begin mei in bloei stonden met koolzaad was de keuze niet moeilijk om af te reizen naar Niebüll. Ook op deze stek was het koolzaad nog volop in bloei.
Naast dat deze lijn bekend staat om de reizigers- en autotreinen kent de lijn mondjesmaat ook goederenverkeer. DB Cargo brengt enkele keren per week wagens richting Niebüll bestemd voor Westerland(Sylt). RDC neemt de wagens over in Niebüll en rijdt ze begin van de avond naar het eiland.
Op 2 mei kwam RDC DE2700-02 met 3 wagens als aanvoertrein 69692 langs de fotografen die hun geluk niet op konden.
Zo konden 2 foto's van dit jaaroverzicht op dezelfde dag worden gemaakt. Dit was helaas ook de laatste foto van mij deze trip, omdat ik extra batterijen en een oplader was vergeten...

Naast deze trip kon ik nog een dagje in Nederland fotograferen deze maand.

Juni
Afbeelding
Ook in juni een Ludmilla als favoriet, al is dit wel de laatste Ludmilla van dit jaaroverzicht :)
Doordat er eind juni werkzaamheden waren op de Angertalbahn moesten onder andere de kalktreinen naar Nederland wijken naar Menden. Op dinsdag 25 juni kon na het werk trein 68607 worden vastgelegd net buiten Menden(Sauerland) met tractie 232 259 van DB Cargo met een kalktrein bestemd voor Beverwijk.

In juni bezocht ik Terneuzen en Sloe, maar bijzondere plaatjes bleven uit.

Juli 1
Afbeelding
In juli kon de ochtendbediening naar Ennepetal Altenvoerde worden afgestreept. DB Cargo 294 845 kwam om 08:43 uur langs de fotograaf net buiten de Kruiner Tunnel met 2 platte wagens staal uit Völklingen als trein 54254 als deze bijna zijn eindbestemming heeft bereikt.
Bij aankomst was de schaduw nog volop aanwezig op het spoor, maar doordat de trein aan de late kant was had ik ook geen last meer van de schaduw.

Juli 2
Afbeelding
Eind juli was ik op vakantie in Oostenrijk nabij de Zwitserse grens. Mocht het mooi weer worden, wilde ik graag afreizen richting Zwitserland voor de inzet van de 420 locs van SBB. Deze reden tot en met december op de NJ/EC verbindingen tussen Zurich en Buchs. Daarnaast rijden er in Zwiterland ook diverse posttreinen die getrokken worden door een 420.
Doordat EC164 met bijna een uur vertraging passeerde net voor Sargans, had ik de hoop opgegeven voor een foto van de posttrein. Toen ik een Duitse fotograaf had gedropt op het station van Sargans zag ik de posttrein net vertrekken. Op de gok ging ik naar Flums in de hoop de trein nog op foto te zetten. Na aankomst had ik 4 seconde voordat de trein passeerde..
Om 19:21 heeft SBB 420 348 met posttrein 50036 net Sargans achter zich gelaten onderweg naar Zürich Mülligen.

Op de laatste dag van juli bevond ik mij in de haven van Kehl, echter zonder fatsoenlijk resultaat.

Augustus
Afbeelding
Begin augustus waren er werkzaamheden rond Groningen, waardoor de aanvoertreinen naar Delfzijl in de avond reden. Dinsdag 6 augustus was ook het primeur van een Vectron in de haven van Delfzijl, wat een leuke extra was.
Trein 45708 heeft bijna emplacement Oosterhorn bereikt als deze om 18:58 de fotografen passeerde langs de Oosterveldweg.
Na het wijzigingsblad van december rijden de aan- en afvoertreinen naar Onnen nog maar 2x per week, waardoor er ook minder treinen per week Delfzijl aan doen.

Augustus was een productieve maand. De bediening van Oosterhout Weststad kon met de nieuwe middagtijden op een aantal plekken worden vastgelegd, daarnaast bleef een bezoek aan Moerdijk en de Antwerpse haven ook niet uit. Ook in augustus gingen we naar Sylt en Bad Kleinen voor omgeleide IC verbindingen.

September
De foto's die in september gemaakt zijn, haalden het jaaroverzicht niet. Ook in september ging ik naar Moerdijk en Antwerpen en kon de 193 740 worden afgestreept.

Oktober
Afbeelding
In het najaar van 2024 waren er zoals altijd veel Sonderzüge in Duitsland. Eind oktober reed de 218 451 met 3 Rheingold rijtuigen een ritje door de deelstaat Nordrhein-Westfalen. Hoogtepunt was het stuk naar Duisburg-Wanheim, wat normaliter enkel goederentreinen kent. Een originele en tevens enige goede stek aan de lijn werd gevonden vlak voor Duisburg-Wanheim. om 15:57 kwam het konvooi bestaande uit MEZ 218 451 met 3 Rheingold rijtuigen langs de fotografen als trein 60926 richting Duisburg-Wanheim.

November
Afbeelding
Laatste foto van dit jaaroverzicht komt uit Teuge. Op de wisselvallige zondag 17 november kwam RFO 1829 met lege gasketeltrein 42316 onder dreigende omstandigheden langs de fotograaf richting Vlissingen Sloe.

In november kreeg ik bij passage van CBB 110 met Rheingold langs de Rhein een camerastoring, waardoor deze plaat helaas was mislukt.

December
Ik moest in december veel werken, maar kon ook genieten van verschillende Duitse kerstmarkten. Er werden enkele treinen gefotografeerd.

Ik wens iedereen het beste voor 2025, en wie weet tot komend jaar :)
Laatst gewijzigd door Lars op vr dec 27, 2024 10:20 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
Rubenr
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2024 Lars

Bericht door Rubenr »

Schitterend overzicht, stuk voor stuk knallers!
1622

Bericht door 1622 »

Fraai overzicht met mei 2 als favoriet!
dvc

Bericht door dvc »

Gave serie! Februari en juli 2 springen eruit voor mij!
GvTrail

Bericht door GvTrail »

Mooie platen maar qua lucht is december het fraaist.
David
Contacteer:

Bericht door David »

Erg fraaie serie! Ik ga voor augustus en oktober.
ClintW

Bericht door ClintW »

Lekker overzicht Lars! Mijn favorieten zijn juni en juli 2!
tiemen

Bericht door tiemen »

Mooi overzicht Lars, mijn favoriet is uiteraard november :D
RemcoG
Contacteer:

Bericht door RemcoG »

Mooie reeks! Mei 1 is gaaf, al doet november het ook erg goed!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
BjörnNielsen
Contacteer:

Bericht door BjörnNielsen »

Prachtig jaaroverzicht met vooral lekker veel diesel! Het is dan ook moeilijk kiezen voor mij, maar de groene 218 knalt er wel lekker uit!
Kevinrail

Bericht door Kevinrail »

Heerlijk jaaroverzicht met veel klassiek materieel Lars. Lastig om te kiezen maar ik ga voor de platen van april, mei 1 & oktober.
RailWorx
Contacteer:

Bericht door RailWorx »

heerlijk overzicht man, erg lastig om te kiezen! De Duitse Diesels zijn echter favoriet!
DDZ7504
Contacteer:

Bericht door DDZ7504 »

Heel mooi overzicht! November is wel echt top, prachtige omstandigheden.
Ik ben de wolkenlotto aan het winnen.
jamielindner

Bericht door jamielindner »

Lekkere reeks man! Mei 1 en november zijn top
kay-cee

Bericht door kay-cee »

Wat een overheerlijke serie Lars! De oude diesels 218 en Ludmilla's zijn de echte smaakmakers!
Niek65
Contacteer:

Bericht door Niek65 »

Zeker een divers overzicht, dat maakt het lastig kiezen. Januari en juli 1 springen er echt uit!
wessele

Bericht door wessele »

Mooie serie Lars, favoriet zoals verwacht augustus
Mattie
Contacteer:

Bericht door Mattie »

Fraaie reeks Lars, juni en beide juli’s behoren tot mijn favorieten.
wmbrands
Contacteer:

Bericht door wmbrands »

Mooie serie. Beide meifoto's vind ik het leukst.
VinceCargo
Contacteer:

Bericht door VinceCargo »

Wat een gave serie! Mei-1, juni en november zijn favoriet.
Geen handvol, maar een land vol
spurt2244
Contacteer:

Bericht door spurt2244 »

Mooi overzicht. Oktober is mijn favoriet.
Lars

Bericht door Lars »

Dank iedereen voor de positieve reacties!
Hollandrail
Contacteer:

Bericht door Hollandrail »

Mijn favorieten zijn maart & mei 1.
Plaats reactie