2024 was een matig jaar qua spoorwegfotografie, onder andere vanwege het tijdsintensieve ontwikkeling van nieuw spoorvervoer

Januari

Al jaren rijdt Hector Rail brandstoftreinen vanaf diverse raffinaderijen naar de tankterminal Rhäsa Tanklager ten noorden van Nossen en Dresden. De treinen worden (nog) gereden door twee Di 6 diesellocomotieven die verder alleen planmatig rond Bebra Rbf in Hessen worden ingezet voor de HLG. Op de ijskoude zaterdag 20 januari waagde ik met het openbaar vervoer een poging. Mede vanwege aankomst vertraging en een verlaat vertrek van de aanvoertrein leek het tegen te gaan zitten. Maar: cargo rules

Maart

Dagelijks rijdt DBC in de Oberpfalz meerdere huisafvaltreinen naar de afvalverbranding in Schwandorf waarmee de naastgelegen aluminiumfabriek, die ook alumniumoxide vanuit Rotterdam ontvangt, van energie wordt voorzien. De trein met de langste weg is de gecombineerde afvaltrein vanuit Bindlach en Kulmbach. 's-Avonds gaat de trein vanuit Schwandorf naar Weiden (Oberpfalz) waar de trein de nacht doorbrengt. Aan het einde van de nacht gaat de trein verder naar Kulmbach waarbij onderweg in beide richtingen wagens worden geplaatst en afgehaald in Bindlach. Tot de zomer van 2024 werd hierbij vast een V90, sinds de zomer wordt ook regelmatig een van de nieuw instromende DE18 locomotieven ingezet. Op 8 maart was dit nog niet bekend en kreeg ik de kans om de beladen trein te fotograferen in Pressath.
April
April was mijn meest succesvolle maand waarmee ik drie maanden compenseer


De maand begon met een succesvolle dagtrip in de Allgäu vanuit Bremen. Hierbij werd de mooie lentedag afgesloten met de 218 414 die IC 2085 "Nebelhorn" door het hoogst gelegen dubbelsporige station van Duitsland, Günzach, sleept.

In het voorjaar en de zomer van 2024 was de haven van Brake (Unterweser) twee keer voor een lange(re) tijd per spoor niet bereikbaar vanwege aanvaringen met de brug en daarna de noodbrug. De haven is één van de belangrijkste Duitse havens voor agrarische-, staal- en bosbouwproducten. Vanwege de stremming werden in het oude deel van de Bremen-Inlandshafen enkele aansluitingen gereactiveerd om de overslag te kunnen garanderen. Op 15 april viel ik met mijn neus in de boter toen ik het schouwspel per fiets mocht aanschouwen. Eerst wisselde de DBC 294 572 (één na laagste nummer) schuifwandwagens met cellulose in de Cuxhavener Straße.

Aansluitend plaatste de locomotief een graantrein achterop de kade van de Fabrikenufer waar normaal de bekende koffietrein voor Berlin-Neukölln wordt geladen. Links in beeld staat staat de DE18 "22" van de HBB die een graantrein lost bij Roland Mühle. Deze dagelijkse activiteiten werden in het midden van het jaar overgenomen door HSL.

De maand werd afgesloten met een meerdaagse trip in Zuid-Duitsland. DBC bediend volgens theorie vier keer per dag de haven van Fürth, een voorstad van Nürnberg. In de haven liggen twee bediende aansluitingen waarvan de Oiltanking tankterminal de drukste is. Ten opzichte van de voorgaande jaren is de laatste bediening van de dag enkele uren vervroegd en daarmee goed voor de zon. Op 30 april werd gekeken of de theorie ook in de praktijk wordt omgezet. Dit bleek inderdaad het geval, waarbij de 294 662 een beladen benzinetrein in twee delen aansluiting plaatste.
Juni

Tot eind 2024 waren de HVLE Tigers een vertrouwt beeld rond de Harz. In de zomer zongen de geruchten van opvolging door Eurodual locomotieven al rond. Omdat ik graag nog een paar (goed voor de zon) beelden van de Tigers wilde hebben werd op zondag 9 juni een succesvolle poging gewaagd waarbij de V330.3 zojuist wagens heeft uitgewisseld op Blankenburg (Harz) Nord en aan de terugreis naar Salzgitter Hütte Süd door de Vorharz is begonnen.
Augustus
Ook in augustus moet (flink) gecompenseerd worden...

Als de hoofdlijn tussen Hamburg en Lübeck dicht is wordt het goederenvervoer omgeleid via de diesellijn Lübeck - Büchen - Lüneburg. Normaalgesproken worden hiervoor Ludmilla V300 diesellocomotieven ingezet. Op 11 augustus was dit ook het plan, en waren er voor drie treinen twee Ludmilla's gepland. Echter werd één van beide machines de voorafgaande avond afgekeurd door een pietluttigheid waarbij het nummer op de locomotief niet duidelijk te lezen was... Daarom moest ik mij tevreden stellen met de 265 026 die met een vol beladen huckepack-trein onderweg is naar Lüneburg Gbf voor doorvoer naar Duisburg.

Augustus was ook de maand van de welbekende en al veel getoonde "Rheintal-Umleiter". Ook ik heb hier een graantje van meegepikt in een bloedhete Elzas. De dag werd op 24 augustus afgesloten op het viaduct van Munchweiler waar de SNCF Fret 475123 een BLS Cargo huckepack-trein helpt onderweg van Zeebrugge naar Novara.

De maand werd afgesloten in de haven van Hamm (Westfalen). Hier zet het gemeentelijke havenbedrijf twee LHB rangeerlocomotieven in verschillende kleurstellingen in. De locomotieven rangeren voornamelijk 's-ochtends graantreinen op de kade. Op 28 augustus had ik geluk en was de DBC aanvoer vertraagd waardoor deze achterin de haven kon worden vastgelegd op de aansluiting van de in 2022 geopende Maxi Terminal.
November
Het jaar wordt afgesloten met twee druilerige novemberplaatjes in verschillende hoeken van Duitsland.

In Duitsland worden nog op vijf plekken zogenoemde "Dampfspeicher" locomotieven ingezet in Mannheim-Rheinau, Herne, Osnabrück-Lüstringen, Staßfurt en Amsdorf. In Herne wordt door INEOS nog tot het voorjaar van 2025 de in 1958 gebouwde Rheinbrikett 5 gebruikt. Op 8 november wisselde de locomotief, zoals iedere tweede werkdag, 's-ochtends wagens met DBC en duwt hier de afvoer terug naar het fabrieksterrein.

In het oosten van Duitsland liggen enkele bruinkolengroeves waarvan de exploitatie in de komende jaren eindigt. De meest westelijke groeve is de MIBRAG dagbouw Profen bij Zeitz. Waar ik mij, zoals vele anderen, jarenlang alleen focuste op Ludmilla's van/naar Zeitz komt mede vanwege de, mogelijk snel, naderende sluiting het bruinkolenvervoer in de picture. Dagelijks rijdt de MEG meerdere bloktreinen die bestaan uit DBC Falnqqs (een voor mij nieuw wagentype) via een eigen diesellijn tussen de groeve en Großkorbetha. Op 10 november passeerde had de MEG 212 met LeKo in druilerige omstandigheden, er zon voorspeld.., de eindbestemming bijna bereikt bij passage van de fotograaf bij de nog handbediende overweg in Webau.
Hartelijke groet vanuit Hamburg,
Gijs