Het jaar 2024 kenmerkte zich door de vele buitendienststellingen cq werkzaamheden op en nabij het traject Amersfoort-Zwolle, waarbij in maart het vervangen van de overloopwissels bij Harderwijk een klein infra "hoogtepunt" was in m'n achtertuin. Daarover aan het eind meer.
Januari
Deze wintermaand was het grotendeels grauw en grijs, maar er kon toch nog een zonplaatje gemaakt worden.

Train Charter 101001 met in opzending de 101002 en de kleine 111001 onderweg van Amersfoort naar Zwolle als 3-delig setje passeert hier het station van Harderwijk. Na een tip kon ik ze nog net op tijd vastleggen. De volgende dag zou TCS in drie transporten 9 Keolis linten van Zwolle naar Utctw brengen.
Februari

In het weekend van 10/11 februari waren er werkzaamheden tussen Deventer en Apeldoorn en dan wordt de IC Berlijn omgeleid via de Hanzelijn. Echter op zaterdag was er een kabelbreuk bij Almere, de ICB kon wel richting Amsterdam rijden, maar vanaf Amsterdam richting Duitsland werd via de Veluwelijn gereden.
De IC Berlijn 147 werd opgewacht op het perron van Harderwijk. Toen de Vectron uit de boog kwam en de machinist mij in het vizier kreeg, groette hij mij door volop zijn schijnwerpers aan/uit te zetten, gevolgd door een handgroet, welke nog net beantwoord kon worden. Dat is het voordeel bij gebruik van een telelens.
Wat me pas naderhand opviel bij de klik hierna, dat de onderste lampen voor de normale frontlichten zijn en als de schijnwerper(s) branden de onderste uit zijn. Al met al geeft dit zelfs overdag een leuk effect op de foto.
Maart

Begin maart was het droog en deels zonnig, maar eind maart was het weer pet. Nadat de nieuwe ICNG 3131 in Zwolle was afgeleverd, kon men het treinstel niet tot leven brengen. En blijkbaar moest het stel daarom overgebracht worden naar Utrecht Ctw. Waarom 'het probleem' in Zwolle ter plekke niet opgelost kon worden is mij niet bekend. Zodoende reed op 22 maart de 9903 van RXP vanuit Amersfoort wederom naar Zwolle, om de 3131 op tehalen.
Na een half uur wachten in de miezer regen passeerde tegen 12 uur de 9903 met de 3131 op sleep Harderwijk onderweg naar Utrecht (Cartiusweg). Wel dit keer zonder de bekende koppel- cq remwagens.
April

Een niet alledaagse plaat; DBC 6414 met twee grafiti-vrije defensie begeleidings-rijtuigen onderweg van Amersfoort naar 't Harde. Daags ervoor waren de rijtuigen met de PON-trein meegelift vanuit Duitsland naar Amersfoort.
Mei

Vorig jaar april had een Euro 9000 van Stadler zich al laten zien met testritten op de Veluwelijn.
Deze Euro 9000 op bovenstaande foto is nog geen maand in dienst bij het oosterijkse LTE. Met deze "Grain on Speed" bestickering is dit wel een heel bijzondere verschijning op het spoor! Dit is de 1e van 4 loks die LTE via lease van ELP betrekt.
Het idee achter de "Grain on Speed" bestickering is bedoeld voor de (zware) graantreinen van LTE, van het Hongaarse Hegyeshalom naar Rotterdam, aldus een overdrachts bericht van lease maatschappij ELP.
De allernieuwste aanwinst van LTE, de €9000 2019 316 op de terugweg van Onnen naar het Rotterdamse Europoort, door hartje Harderwijk in de richting van Amersfoort. Of ik deze lok ooit weer zal zien op de Veluwelijn betwijfel ik.
's-Morgens had deze lok een sleep lege container draagwagens van de op 15 mei opgeheven Maasvlakte-Shuttle naar Onnen gebracht en worden daar voorlopig geparkeerd.
30-05-2024 LTE > On-Amf-Ut-Erp
Juni

Nadat Rail Experts een besloten gezelschap vanuit Eindhoven naar Leeuwarden had gebracht, keerde de chartertrein leeg terug naar Eindhoven.
De terugkerende chartertrein heeft zojuist het Beekhuizerzand achter zich gelaten en zal aanstonds Harderwijk passeren in de richting van Amersfoort.
De samenstelling van de trein was de 9902 met 4 Centralbahn-rijtuigen en met nu de achteroplopen NIAG 186 142 en RXP 9901. Het rijtuig op de 4e positie is de "Partyzug" met een complete disco aan boord. Al met al een niet alledaagse verschijning op de Veluwelijn.
In Amersfoort bleef de 9901 achter en werd de oersaai ogende NIAG-186er tussen de 9902 en de rijtuigen geplaatst en vertrok het geheel naar Eindhoven. Daar vandaan zal waarschijnlijk de NIAG lok de Centraalbahn rijtuigen weer terug brengen naar Mönchengladbach.
07-06-2024 70454 Lw-Amf-Ehv
Juli

Op dinsdagavond 2 juli passeerde de fraaie 186 941 van LTE met een eveneens fraaie keteltrein Harderwijk, onderweg via Amersfoort naar de Europoort. De trein bestond uit 13 homogene Rail4Ward ketelwagens (nog zonder logo), de laatste 8 ketels waren gewone grijze Wascosa's.
De dag ervoor was de beladen trein door dezelfde lok vanuit het Rotterdamse via Amersfoort naar Coevorden gebracht.
Meldingen over het tijdstip en de route van de terugreis waren niet geheel eens luidend en dan bieden webcams zoals die van Zwolle en Nunspeet toch wel uitkomst. Tijdens de rust van de voetbalwedstrijd werd even op de bouwcam van Zwolle gekeken en daar passeerde de trein over het middenspoor onder de kap, dus dan toch via de Veluwelijn? Na een check van Nunspeet werd er (tijdens het voetballen nogwel) toch maar even heeel snel naar het spoor gelopen voor een dit plaatje. Met een kwartier zat ik weer voor de buis.
2-7-2024 LTE -Coeta-Amf-Tbi-Erp
Augustus
Deze maand slaan we over door de werkzaamheden rond Amersfoort en vakanties. Daarvoor een bonusfoto.
September

Terug van vakantie werd eind september even een uitstapje gemaakt naar de PON-lijn in Leusden, om m'n buurman even op de foto tezetten.
Het is maandag 23 september als de paarse V60 van Veer4Rail z'n laatste autotrein plaatst bij Pon in Leusden, een beladen BLG Craftertrein.
Op de foto zien we de vrolijk groetende machinist tijdens het omlopen van de zojuist afgeleverde trein.
De beladen Craftertrein met de meegenomen RFO 193 946 zien we nog net op het lospoor staan.
Een paar dagen later voordat het lokje terugkeerde naar de Botlek, kon ik de paarse V60 zelfs nog bij Harderwijk op de plaat zetten.
23-09-2024 tijd 12:12 BLG-Leusden
Oktober

Twee weken later ben ik weer even naar Leusden gereden om de opvolger van de paarse V60 op de gevoelige plaat vast teleggen. We zien de RFO 687 met een lege BLG enkeldeks autotrein door het Lockhorsterbos onderweg naar Amersfoort. Bakkies, een stukje jeugd sentiment.
De met VW Crafter bestelbusjes beladen trein was die ochtend door de RFO 1828 naar Amersfoort gebracht en mocht achterop mee naar Pon in Leusden. De eerste herfst kleurtjes lieten zich alweer zien.
14-10-2024
November

Een trein die ik al sinds m'n jeugd langs huis zie rijden mag beslist niet in dit overzicht ontbreken en dat is de dolime trein.
In al die jaren heb ik um met diverse samenstellingen/vervoerders voorbij zien komen. Nadat in april Lineas werd ingeruild weer voor DBC, kwam op 31 oktober een 2e set blauwe VTG wagens mee met de UC-Onnen vanuit het Duitse Wanne-Eickel.
Op woensdag 7 november reed voor het eerst een compleet 'nieuwe' dolimetrein naar het zuiden, die volledig uit 25 blauwe VTG Tanoos'n bestond.
De rode Vectron 193 040 met adl de 10 nieuwe, gevolgd door 15 wit uitgeslagen exemplaren onderweg van Onnen naar het Belgische Hermalle, om daar beladen te worden.
Hier passeert de fraai ogende blauwe trein in mistroostig weer het Beekhuizerzand net ten oosten van Harderwijk in de richting van Amersfoort.
(07-11-2024)
December

Letterlijk, de donkere dagen voor kerst: zaterdag 21 december, de dag met krap 7,75 uur daglicht, de 1e dag van de meteorlogische winter, is de "zon" net 3 kwartier op, als om even half tien Strukton lok 'Charlotte' met de defecte DDZ 7649 aan de haak Harderwijk passeert onderweg naar Onnen.
(21-12-2024 Amf-On)
Bonus

Het eerste weekend van maart ging een paar honderd meter spoor er compleet uit, zaterdag ochtend alleen de portalen staan er nog, alles is kaal. Het is een raar gezicht. Maar met man en macht werd er doorgewerkt en zondag ochtend 3 maart werd er iets te laat begonnen met het storten van de nieuwe ballast. Swietelsky die het hele project uitvoerde, was met haar eigen lok de RTS 1018 aanwezig en verzorgde de tractie van de uit 15 wagens tellende ballast trein.
De ingehuurden Unimat 7 en 9 (rechts achter) van Strukton staan paraat om aanstonds te beginnen met het stopwerk.
Vele plaatjes van het project heb ik kunnen maken, al was het soms best lastig door de vele bouwhekken. maar soms moet je creatief zijn.
Al met al is dit overzicht nog een heel verhaal geworden. Ik wens iedereen tot slot een fijne jaarwisseling en een gezond nieuwjaar.