Jaaroverzicht 2024 Jonne

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2024
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2024 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
JonneL

Jaaroverzicht 2024 Jonne

Bericht door JonneL »

Jaar 2024 was voor mij een erg belangrijk jaar: Dit was het jaar waarbij ik in maart mijn rijbewijs gehaald heb, in juni 18 jaren oud werd, oftewel van "kind" "volwassen" :o , en zeker niet onbelangrijk: Die maand kreeg ik ook het speciale belletje dat ik geslaagd was voor mijn middelbare schooldiploma. Hierna kon ik aan de slag op de Universiteit, maar in plaats van dat dat me veel tijd ging kosten had ik juist veel meer vrij, ook doordeweeks kon toen met het heilige studenten OV worden gereisd. Hier werd natuurlijk dankbaar gebruik van gemaakt. Kortom, een jaar voor mij om niet te vergeten. Om nog eens terug te blikken op dit jaar is hieronder mijn jaaroverzicht te vinden. Veel leesplezier!

Januari
AfbeeldingBrejlovec aan de Elbe /// ORLEN Unipetrol Doprava 753 716 /// Ústí nad Labem by Jonne Lijzenga, on Flickr

2024 werd begonnen in Tsjechië, daar werden dan ook vanuit Nederland meegenomen oliebollen gegeten op nieuwjaarsdag. In Tsjechië ben ik 2 dagen een rondje gaan maken met de České dráhy, eenmaal richting het Elbtal en eenmaal een rondje in de regio Plzeň, voor de bekende Duikbrillen in de reizigersdienst. 1 dag eerder, tijdens het dagje Elbtal werden al enkele van dat soort locs bij privaten in goederendienst op de foto gezet. Deze dag reisde ik eerst 2 uur met de trein richting Ústí nad Labem, vanuit daar werd per bus en te voet naar verschillende stekken gelopen, vooral rondom de Masarykovo zdymadlo (vertaald: Sluis Masaryk, in de achtergrond rechts zichtbaar). Het reed naar mijn geluk aardig door daar, ik heb verschillende oude locomotieven gezien bij zowel ČD, Regiojet als PKP. Naast elektrisch kwamen er ook twee diesel duikbrillen langs, van PKP en deze, Orlen. We zien hier op 4 januari om 14:52 kwam de 753 716 met een gasketeltrein bestaande uit 11 wagens langs onderweg richting het zuidelijk gelegen Lovosice en zijn eindbestemming.

Februari
AfbeeldingDinnerTrain in het Heuvelland /// SR 1824 + DinnerTrain /// Houthem Sint-Gerlach by Jonne Lijzenga, on Flickr

Naast het laten zien van de mooiste foto's, laat ik ook graag zien waar we in 2024 afscheid van moeten hebben nemen. En hoewel ik voor februari toch echt wel zat te twijfelen voor een bonusfoto, omdat ik dit jaar niet echt een betere DinnerTrain foto heb gemaakt, waarom niet die gewoon. Op een regenachtige 4 februari, alsof het lot van de DinnerTrain al in het weer zichtbaar was, reed TCS dat weekend met de vreetschuur een rondje vanuit Roermond richting het zuiden over de heuvellandlijn. Hiervoor waren door het 2x kopmaken 2 locomotieven nodig, en dit moesten vanwege het traject ook nog eens 2 1800 locomotieven zijn en geen 1700. Hierdoor kwam Strukton buurten, met de 1824 en achterop de TCS 102001 (ex 1835). Met Strukton voorop zien we hier het geheel om 15:38 de eerste rit in het toch wel grauwe weer langs de groep onderweg naar Heerlen, en na kopmaken richting Roermond. Een paar maanden later viel dan ook definitief het doek voor de DinnerTrain, die helaas geen doorstart meer kon maken.

Maart
AfbeeldingMetal-Kohl Partyzug /// PRESS 218 057 /// Ocholt by Jonne Lijzenga, on Flickr

In maart zien we dan eindelijk de eerste zonfoto, de lente was weer op komst. Vorig jaar had ik in maart nog een sneeuwfoto staan, dit jaar is dat niet gelukt en hebben we helaas bijna geen sneeuw gehad, eigenlijk best jammer voor zowel de foto's als het plezier. Op 16 maart werd met 2 auto's een grote ronde door Noordoost Nederland en Niedersachsen gedaan. We begonnen met de bekende UC in de richting van Delfzijl, vanaf daar reden we door richting het Duitse Ocholt. Hier werd net als een jaar eerder de Metal-Kohl Partyzug geklikt. Net als het jaar ervoor was de tractie een 218, maar in tegenstelling tot het jaar ervoor betrof het ditmaal een Press 218 in plaats van de nog rode VIS 218. Ook de rijtuigensamenstelling was wat fraaier, opmerkelijk de twee groene rijtuigen direct achter de locomotief. Met de auto kon de trein nog in worden gehaald over de stamlijn, totaal konden er 5 plaatjes worden afgedrukt. Om 16:44 passeerde de 218 057, voormalig DB 218 462, de groep fotografen onderweg onder licentie van TCS als trein DZ26003 naar Godensholt. Oja Clint, hier heb je je gevraagde Godensholt treintje ;)

April
AfbeeldingStoom bij de Bollen /// SSN 23 023 /// Noordwijkerhout by Jonne Lijzenga, on Flickr

Veel mensen komen ieder jaar rond april naar de Bollenstreek toe voor de bloeiende bloembollen, en met name in Nederland de tulpen natuurlijk. Daarbij is de hotspot natuurlijk het nabijgelegen Keukenhof. Het Stoomgenootschap organiseert dan ook vaak een stoomtreinrit dwars door de bollenstreek, natuurlijk ook dit jaar, op 21 april. Die dag pendelde een trein een aantal keer tussen Haarlem en Leiden, met aan de ene zijde de 23 023 en aan de andere kant de Railexperts 1251. Van die 1251 werd 's ochtends een fraaie foto gemaakt, maar een stoomtrein staat ook zeker niet mis tussen de bloembollen en in het jaaroverzicht. Achter de oranje opkomende tulpen kwam om 12:31 de gehele stam langs het rijtje fotografen onderweg naar eindpunt Leiden. Niet veel later zullen ook deze tulpen geoogst worden, achteraan het veld waren ze immers al begonnen...

Mei
AfbeeldingRRF AmRo Shuttle /// Class66 PB01 /// Rotterdam by Jonne Lijzenga, on Flickr

In mei was het dan zo ver: De centraal examens kwamen er voor mij aan. Daardoor werd er deze maand bijzonder weinig aandacht in de hobby gestopt. Vlak voor de Centraal Examens had ik mijn meivakantie al opgeofferd om te leren, maar ik wilde hier vlak voor graag 1 dag alsnog weg, voor mijn rust om even uit het ritme te komen en concentratie. Er was gemeld dat op 12 mei RRF met de PB01 in plaats van een G2000 de toen nog redelijk recent opgezette AmRo (Amsterdam - Rotterdam) ging rijden vanuit de Houtrakpolder naar de Maasvlakte. Ik had op dat moment nog helemaal geen RRF "Hommel" Class op de foto, dus daar werd even werk van gemaakt. Niet wetende dat ook niet veel later deze locomotief helaas de legendarische bestickering achter zich moest laten, waardoor het einde van de Hommelklaasjes (tenminste, in Nederland) dan toch wel voorbij was. Er was wel zon voorspeld, op veel plekken reed de trein niet goed voor de zon. Er werd gekozen voor Rotterdam Zuid als een van de weinige opties en het gemak, het was op makkelijk loopafstand. Een half uurtje voor RRF zat ook nog TXL met een felgroene Vectron. Inmiddels was die ochtend bekend geworden dat deze trein gelukkig zo goed als volbeladen was, en kon om 11:26 de 5 aanwezige fotografen tevreden naar huis sturen, toen het geheel Rotterdam-Zuid passeerde onderweg naar de Maasvlakte. En een paar dagen later zat ik in de gymzaal voor de examens...

Juni
AfbeeldingAltbau in aflevertoestand /// Press E40 002 /// Filsum by Jonne Lijzenga, on Flickr

Hoe mei voor mij een erg stressvolle maand was, had ik in juni dan een heerlijk lange vakantie. Op 12 juni kreeg ik dan ook het geweldige belletje dat ik geslaagd was. In juni had ik voor het eerst voor mij een Deutschlandticket gehaald. Daar bovenop sloot ik een Dal Vrij abbonement af voor alle flexibiliteit. Hier werd veelvuldig gebruik van gemaakt. Op 20 juni ging ik richting de regio Leer voor enkele leuke treinen over de Emslandstrecke. Hoofddoel was de E40 002, welke recent door Press van de Sunrail kleuren naar zijn aflevertoestand was gebracht. Press reed met deze loc vrij standaard een autotrein tussen Bremen en Emden. We wilden deze trein graag tweemaal op de foto zetten, de trein reed echter wat vroeg dus op de eerste plek in Nortmoor was het nog wat haaks. We fietsten door richting Filsum. We hadden gelukkig nog ruim de tijd voor de terugrit, na 2 uur wachten kwam om 14:19 de E40 002 in het zonnetje met een lege autotrein langs de 4 fotografen in Filsum onderweg naar het oosten. Gelukkig hoeften we niet het hele stuk terug te fietsen, daar was het D-Ticket dan weer goed voor om met de bus te gaan. Later die dag konden voor NeS nog twee verschillende 143 locomotieven gefotografeerd worden in Leer.

Juli
AfbeeldingLudmilla in NRW /// DBC 232 528 /// Duisburg-Wanheim by Jonne Lijzenga, on Flickr

In juli ging mijn heerlijk lange vakantie lekker verder. Veel grote tripjes deed ik niet, dat was zaak voor augustus. Ook deze maand werd er weer een D-Ticket genomen, hiermee werd aandacht besteed aan de tijdelijke treinen op de EM zusatz, 111 op de RE9 en onder meer enkele goederentreinen. Een van de hoofddoelen in NRW was dan toch wel de Ludmilla locomotieven. Vorig jaar had ik deze prachtige sovjetlocs natuurlijk al in Oost-Duitsland, waar ze nog iets meer voorkomen, maar nu was het toch ook tijd om ze wat dichter bij de grens op te zoeken. Een van de grootste kanshebbers daarvoor is de standaard trein naar Duisburg HKM, die meermaals per week rijdt. Na 3 pogingen was het pas gelukt, de eerdere 2 pogingen leidde tot een Class66, natuurlijk ook wel leuk, maar niet wat we zochten. In een heerlijk aanwezig zonnetje kwam op 10 juli de DBC 232 528 om 13:08 aan te Wanheim met aan de haak een relatief korte Shimmns staaltrein. Na een korte stop werd vertrokken in de richting van HKM waar de trein behandeld zal worden.

Augustus
AfbeeldingTunneldelen voor Tunnel Oslo /// GrenlandRail EL15 101 /// Örtofta by Jonne Lijzenga, on Flickr

In augustus was het tijd voor 2 grote vakanties: Samen met mijn ouders ben ik op vakantie geweest naar Finland. Finland is een heerlijk land met alle informatie betreft treinen vrijgegeven, ook goederen. Dat maakt het natuurlijk wel erg makkelijk. Zo werden verschillende oude Sr1 locomotieven op de foto gezet, een werktrein en ook Fenniarail met gemoderniseerde locomotieven door CZ Loko. Na Finland had ik niet veel rust meer, want een paar dagen later stapte ik alweer in de auto voor de richting van Denemarken en Zweden. Een noordelijke zomer dus. In Zweden zat het weer heerlijk mee, en de treinen die we wilden fotograferen kwamen dan ook bijna allemaal, we stonden nergens voor niks. Op de volgende stek in Örtofta waren een aantal goederentreinen nog gepland, die kwamen niet opdagen. Wel zagen we een veel leukere trein, namelijk GrenlandRail met een Noorse EL15 met tunneldelen aan de haak. Een dag eerder zagen we de trein leeg aangekomen, het was natuurlijk wel erg leuk om deze ook langs te zien komen. Met al het geluk van Zweden gebeurde dit dan ook een dag later. Het kleurtje van de loc leek erg op de standaard regionale trein. Maar toen hij dichterbij kwam, begon het enthousiamse te komen. De Noorse loc EL15 101 (voormalig staatsloc 2191) passeerde op 20 augustus om 8:16 het drietal fotografen met beladen tunneldelen voor een tunnel voor verswatervoorziening in Oslo.

September
AfbeeldingKrokodil op het spoor /// MEH 194 158 /// Norf by Jonne Lijzenga, on Flickr

In september begon ik dan weer aan school, ditmaal aan de Universiteit Utrecht. Dus de hoeveelheid foto's nam wel weer erg af. Zoals eerder benoemd haalde ik eerder dit jaar mijn rijbewijs. Ik moest eerst nog een paar maanden wachten voordat ik zelfstandig de weg op mocht. Op 12 september ging ik praktisch voor het eerst een dagje met de auto vanuit Nederland op en neer naar Duitsland. Het hoofddoel deze dag was om de Citybahn 218 met een Sonderzug naar Nederland te klikken. Deze reed op praktisch 3 plekken goed voor de zon, we kozen voor de laatste, want het was spannend met de hoeveelheid licht op de eerste 2. Alles leek goed te gaan, ook op de weg, maar bij aankomst... Ja gigantische mist, alleen boven het water, waar wij wilden gaan staan. Mogelijkheden om te verplaatsen waren er niet meer. We zagen per toeval in Bahn.expert staan dat er nog een sonderzug aan kwam. We vroegen aan een Duitser, die dezelfde fout als ons had gemaakt, wat voor trein dit zou zijn. Dit bleek de krokodil te zijn. We reden naar Norf toe, dat was krap met de kopse zonstand, maar als hij doorreed moest het kunnen, wat hij gelukkig had gedaan. Om 10:24 passeerde de MEH 194 158 met Umbauwagen en achterop noodloc 212 079 richting Cochem toe. Daarna kon de terugreis beginnen, niet voordat we even voor Duitse prijzen getankt hadden natuurlijk.

Oktober
AfbeeldingICR in België /// NMBS 2811 + ICRmh /// Essen by Jonne Lijzenga, on Flickr

Iets waarvan ik toen verwacht had dat nooit meer zou gebeuren, blijkt toch nog wel soms te gebeuren: Op 13 oktober waren er werkzaamheden op de HSL. Daardoor reed de toen nog IC Brussel om via Roosendaal en Essen richting Antwerpen. Gezien met de nieuwe dienstregeling de IC Brussel vervangen zou worden voor de Eurocity en de Eurocity Direct, en er geen verdere werkzaamheden tot die tijd gepland waren, ging ik nog een dagje de grens over richting Essen om deze trein daar op de foto te zetten. Niet wetende, dat eigenlijk de nieuwe treinen ook gewoon nog door materieeltekort met ICR Sandwiches zouden rijden. Maar goed, natuurlijk was het geen slechte keus om te gaan, want je kan het maar beter alvast hebben voor je te laat bent, ik had iets eerder al het gevoel dat ik hiervoor te laat zou zijn... Het geluk met het zonnetje zat mee, dit scheelde echt helemaal niks, en ook met geluk zat op deze rit voor de variatie een groene ATLU bak van de NMBS. Om 15:52 zien we de nog Intercity Direct door Essen komen, met stam 16271 als trein 9244 naar Brussel Zuid/Midi.

November
AfbeeldingDe Kameel /// NSM 20 /// Utrecht Centraal by Jonne Lijzenga, on Flickr

November was qua weer niet zo'n gunstige maand. Er werd vooral aandacht gestopt in de bussen in Friesland, die nu daar niet meer rijden. Ook kwam mijn eerste tentamenweek er aan, daar moest natuurlijk voor geleerd worden. Op 21 november had ik het geluk dat ik toevallig mijn camera alvast mee naar school had genomen. Die dag had ik gewoon les en andere afspraken, maar na afloop daarvan bleek dat ik nog maar een half uurtje had hoeven wachten te Utrecht Centraal op de aankomst van de kameel van het Spoorwegmuseum, die gelukkig dit jaar weer een ECM hebben en daardoor zelfstandig kunnen rijden. Deze deed die dag een rondje naar Vlissingen op en neer, en was nu onderweg op de terugweg naar het Maliebaanstation. In het blauwe uurtje gebeurde er een bijzondere maar niet al te zeldzame constructie: De trein moest helemaal aan het einde van het perron staan, want tegelijk moest er een andere Intercity gaan kopmaken op hetzelfde spoor. Dat leverde leuke plaatjes op, veel leuker dan precies onder de tunnel. Na aankomst bij de trap reed de kameel door naar het einde, waar om 17:12 dit plaatje gemaakt kon worden.

December
AfbeeldingRailbussen aan de Ruhroever /// 6x VEB VT98 /// Bochum-Dahlhausen by Jonne Lijzenga, on Flickr

December is van zichzelf natuurlijk wel een erg leuke maand, met de feestdagen die er aankomen. Maar het was ook wel erg koud. Op 7 december werd een ronde NRW gemaakt met NRW ticket. Het hoofddoel was een trein die naar de kerstmarkt in Hattingen reed, met 6 Schienenbussen, de trein die hierboven te zien is. Daarnaast konden er nog 3 Nikolausfahrten op de foto gezet worden die dag, in Hattingen op de Ruhrtalbahn, op de Hespertalbahn en in Wuppertal. Een Duitse traditie die voor ons natuurlijk erg leuk is om ook nog aanwezig te zijn, en dan niet voor Herr Nikolaus maar voor de treinen. We begonnen in Bochum-Dahlhausen, niet voor het museum, want die was dicht, maar daar zouden de Schienenbussen langskomen, prachtig langs de Ruhr. 20 minuutjes te laat om 13:03 komen de 6 railbussen langs de fotografen op de brug op de laatste meters voor hun bestemming, Hattingen(Ruhr).

Dat was hem dan, jaar 2024 zal met de leuke gebeurtenissen misschien voor mij lastig te overtreffen zijn, maar laten we er een heerlijk 2025 van maken! Ik hoop zelf nog vele buitenlandreizen te kunnen maken, voor het eerst op interrail. Ik wens iedereen nog een goed 2025 toe, en bedankt voor het lezen!
VinceCargo
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2024 Jonne

Bericht door VinceCargo »

Mooi overzicht! Januari en maart zijn voor mij favoriet
Geen handvol, maar een land vol
RemcoG
Contacteer:

Bericht door RemcoG »

Gave serie, Jonne! Maart is top!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
RailWorx
Contacteer:

Bericht door RailWorx »

hele nette serie, mijn favoriet is maart!
BjörnNielsen
Contacteer:

Bericht door BjörnNielsen »

Mooi jaaroverzicht Jonne! Maart is mijn favo!
Staaijeren

Bericht door Staaijeren »

Mooie serie Jonne ik ga voor augustus.
Foto's op Flickr
Jona Brans
Contacteer:

Bericht door Jona Brans »

Mooi overzicht Jonne! Mijn favorieten zijn november en april
DDZ7504
Contacteer:

Bericht door DDZ7504 »

Oktober is erg fraai, goed gelukt.
Ik ben de wolkenlotto aan het winnen.
Rubenr
Contacteer:

Bericht door Rubenr »

Wat een overzicht zeg! Ik ga voor januari, maart en augustus!
David
Contacteer:

Bericht door David »

Mooi overzicht met juli en augustus als favoriet!
GvTrail

Bericht door GvTrail »

Fraaie platen, november is wel erg fraai.
Gydo

Bericht door Gydo »

Januari tot en met maart zijn echt m'n favorieten, en oktober mag er ook zijn, maar de rest van de foto's ook!
spurt2244
Contacteer:

Bericht door spurt2244 »

Weer een zeer fraai jaaroverzicht Jonne! Mijn favorieten zijn maart, juni, juli, augustus en september.
wmbrands
Contacteer:

Bericht door wmbrands »

Het jaar meteen goed begonnen met een fraaie duikbril!
Mattie
Contacteer:

Bericht door Mattie »

Een fraai en divers jaaroverzicht Jonne, augustus is mijn favoriet, ik kan het nog steeds niet geloven :lol:
Niek65
Contacteer:

Bericht door Niek65 »

Mooie serie. April is erg kleurrijk en juni mag er beslist ook zijn!
derquinho
Contacteer:

Bericht door derquinho »

Fraaie serie! Ik ga voor augustus, een mooi land waar ik zelf nog nooit ben geweest....
ClintW

Bericht door ClintW »

Lekker overzicht Jonne! Mijn favorieten zijn maart en augustus!
Plaats reactie