Januari
Het jaar werd goed afgetrapt, op 4 en 5 januari bezocht ik de Rotterdamse Haven, waar we diverse bedieningen konden vastleggen, we konden hier onder andere de HSL 1324 in fraaie omstandigheden vastleggen, deze foto is onder andere in het jaaroverzicht van Luka opgenomen. Een andere highlight in januari was op 8 januari, toen de European Sleeper in Bad Bentheim strandde en 's middags met RFO tractie in Nederland te bewonderen was, ook deze foto is reeds in een jaaroverzicht te vinden: Ruben

De echte knaller van deze maand komt (net als twee jaar terug) van de Ponlijn. Op 16 januari werd midden-Nederland wakker met een laagje sneeuw, ik besloot dan ook naar Leusden te rijden om de BLG-autotrein op te wachten, RFO had hem 's ochtends aangebracht en RXP zou de trein gaan plaatsen. Na lang wachten in het bos begon langzamerhand de zon door te breken, daarom werd verkast naar de NABO waar de 6004 rond half 12 in fraaie omstandigheden vastgelegd kon worden.
Februari
De hobbymaand begon deze keer in het Amsterdams havengebied, hier werd op 3 februari de TXL-vuiltrein uitgehaald met "De Belg" van RFO. De rest van de maand bracht ik vooral door in Duitsland, ik had weer eens een D-ticket aangeschaft en kon hier goed gebruik van maken. Zo kon ik onder andere de bediening van Georgsmarienhütte vastleggen, op dezelfde dag kwam er ook een 120'er van SEL voor de lens, beide foto's haalden het jaaroverzicht niet, maar zullen verderop gecompenseerd worden.

De foto die het jaaroverzicht wel haalt werd gemaakt in Duisburg, het plan was eigenlijk om een aantal bedieningen te doen, maar de plotselinge aanwezigheid van de zon veranderde dat plan. Er werd daarom plaatsgenomen bij Abzweig Lotharstrasse, waar in korte tijd een grote hoeveelheid leuke treinen passeerde. Één ervan was de dagelijkse staaltrein naar HKM in Hüttenheim, getrokken door Ludmilla 232 635 passeerde de trein om 12:33 de twee fotografen.
Maart
Maart was in mijn beleving een vrij zonnige maand, diverse uitstapjes resulteerden in ieder geval in zonplaatjes. Zo kon ik in Barneveld een ICMm-transport fotograferen, evenals een RFO-graantrein. Een paar dagen later werden foto’s geschoten in Delfzijl en daarna in Godensholt, waar ook dit jaar weer een Sonderzug vol Metal-liefhebbers arriveerde. Aan het eind van de maand werd Moerdijk nog een dagje bezocht.

De leukste foto van deze maand kwam wederom uit NRW. Op 3 maart wilde ik er even tussenuit en stapte doelloos de trein in naar Duitsland, al gauw kwam er een melding van een bijzonder fraaie trein en zo ging ik naar Bösensell. Onder toeziend oog van zo’n tien hobbyisten rijdt de SEL 181 211 met een Mercedes-autotrein van Bremen naar Worms door Bösensell. Helaas is dit vervoer niet veel later ten einde gekomen.
April
In begin april had ik weinig tijd voor de hobby en bleef het bij enkele goederentreinen en overbrengingen dicht bij huis. Op 21 april bezocht ik de bollenstreek voor de RXP/SSN bollenexpress, maar deze foto's laat ik voor nu achterwege, ze zijn onder andere in het jaaroverzicht van Jonne terug te vinden.

Eind april begon de trip naar Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk die Clint, Rio en ik de maanden ervoor hadden uitgestippeld, we begonnen in de omgeving Ulm en zakten verder naar de Allgäu. Vanuit laatstgenoemde streek reden we ook een dag naar Zwitserland, er werden foto's gemaakt rondom Buchs, Landquart en langs de Walensee. De getoonde foto komt jullie misschien bekend voor, hij staat ook in het jaaroverzicht van Clint, maar desondanks neem ik hem ook op, niet alleen omdat dit toch een van de beste platen van afgelopen jaar is, maar ook omdat dit beeld tegenwoordig niet meer zo vanzelfsprekend is. Jarenlang reden één of twee 420'ers de Transalpin-EC tussen Zürich en Buchs, maar sinds half december staat er gepland een 460'er voor de trein. Op 30 april was alles nog zoals het was en reed de 420 116 met negen rijtuigen langs de Walensee bij Unterterzen.
Mei
In mei werd de vakantie vervolgd met een Duits en Oostenrijks deel, zelfs op 1 mei kregen we nog genoeg leuks voor de lens. verder heb ik in mei niet veel ondernomen, het bleef bij een middagje Harselaar, een ochtendje Teuge en de plotselinge terugkeer van een Plan V in Soest.

De gekozen foto werd gemaakt op 4 mei, het was de laatste spotdag van onze reis. We wilden deze zaterdag doorbrengen in het Inntal, niet alleen een gok wat betreft goederenverkeer, maar ook qua weer moesten we nog maar geluk hebben. Toen we 's ochtends richting Niederaudorf reden reden we tegen een muur van bewolking aan welke in het Oostenrijkse dal hing. In Duitsland scheen de zon gelukkig nog aardig en niet lang nadat we plaatsgenomen hadden kwam er een fraaie trein van TXL de hoek om. De 193 556 en 193 551 komen met een sleep Italiaanse Eanos'n onder de laaghangende wolken doorgereden, onderweg richting de Brennerpas.
Juni
Na een paar maanden zonder had ik in juni weer een D-ticket aangeschaft, de aandacht ging vooral naar museumtreinen en naar de EM24-treinen, waar ik in juli op terugkom. Zo kwamen er onder andere een V65, een 218, een V100 een BR 38 en diverse 111'en voor de lens. Juni was ook de maand waarin ik voor de laatste keer een duo 151'ers voor de Andernacher-staaltrein kon vastleggen en waarin het bij de derde poging eindelijk lukte om een buizentrein in Mülheim te fotograferen. Mijn aandacht ging uiteraard ook naar de treinen die de VSM op de achtste reed in de driehoek Maliebaan, Amersfoort, Hilversum.

De fraaiste plaat van de maand werd echter gewoon in mijn achtertuin gemaakt, in de Eempolder. Vorig jaar was er geen enkele foto uit Soest te bekennen in mijn jaaroverzicht, dat moet dit jaar weer anders! De LTE 186 944 was op de avond van 19 juni met een fraaie Łódź-shuttle onderweg naar het Rotterdamse en werd nabij de Grote Melmweg opgewacht.
Juli
Ook in juli lag de hoofdmoot qua foto's in NRW, Godorf Hafen en Düsseldorf-Wehrhahn waren bijvoorbeeld reisdoelen. Daarnaast kon ik de overbrenging van twee koninklijke rijtuigen naar het Spoorwegmuseum fotograferen en waren er dagtripjes naar Born en Hannover.

Ik benoemde het al eerder, in juni en juli reden er in Duitsland extra treinen vanwege het EK-voetbal. tussen Köln en Dortmund werd een uurlijkse EM-Sonderlinie gerealiseerd, de treinen deden alle steden met stadions aan en worden gereden door TRI, Centralbahn en DB. Op 14 juli had de Press 145 060 een van de TRI-omlopen op zich genomen en kon zo om 14:30 in Düsseldorf-Derendorf gefotografeerd worden. Op de zijkant van de loc zijn twee smalspoorlocs BR 99 van de Museumbahn Steinbach-Jöhstadt te zien.
Augustus
In augustus werden maar liefst drie reizen gemaakt. 1 augustus trapte ik af met een midweek London met mijn opa en oma, de focus lag hier niet op de hobby, maar desondanks konden er een aantal leuke foto's geschoten worden. Na slechts één nacht in mijn eigen bed vertrok ik op 5 augustus met NJ 403 op Interrail naar Zwitserland. De reis was een avontuur, de trein raakte al in Meteren defect, nadat we door Rheincargo(!) naar Maarssen waren gesleept kwam er een nieuwe loc vanuit de Westhaven voor de trein en kon de reis voortgezet worden. In Zwitserland lag de focus op de Rhätische Bahn, in april wilden we hier al een dagje heen, maar vanwege andere prioriteiten bleef het toen slechts bij enkele foto's. Deze keer kon ik geslaagd terugkeren. De derde reis ging per auto naar Duitsland, Denemarken en Zweden. Het was mijn eerste keer in Zweden, we verbleven rond Halmstad en Malmö, maar dit land smaakt zeker naar meer. Verder was er nog een dagtrip naar Minden en lukte het me eindelijk om de petroleumcokestrein van SETG voor de lens te krijgen. Voor deze maand heb ik drie foto's uitgekozen, ik heb in deze maand namelijk verreweg de meeste foto's gemaakt en november en december hebben voor het jaaroverzicht niet zoveel te bieden.

De eerste foto werd geschoten tijdens de Interrail-reis naar de Rhätische Bahn. Ik wilde graag de (tegenwoorig moderne) Hinterrheinbrücke bij Reichenau-Tamins bezoeken. Naast de brug vloeit de azuurblauwe Hinterrhein samen met de Vorderrhein tot de “echte” Rhein. Loc 615 van de RhB reed op 6 augustus met Glacier-Express 900 door dit fraaie decor.

Tijdens de reis naar Zweden en Denemarken werd een meerdaagse stop gemaakt aan de Marschbahn, nadat we vanuit Nederland de hele ochtend in de bewolking hadden gereden brak het voorbij Hamburg lekker open, zodoende werd naar de Hochbrücke van Hochdonn gereden om de eerste 218 op te wachten. Na een tijd wachten (er zal ook eens iets op tijd rijden op de Marschbahn) wordt rond half drie het luide gebrul hoorbaar van een V160 die de aanloop neemt, enkele minuten later rijdt de van Press gehuurde 218 056 met IC 2310 over de stalen brug. Het spoor ligt hier op 56 meter hoogte, de boogbrug zelf (buiten beeld) is 68 meter hoog.

Zoals gezegd reden we vanuit Duitsland door naar Denemarken en het zuiden van Zweden, het Deense hoofddoel: de Y-Tog treinstellen van de Midtjyske Jernbaner is reeds bij Clint te zien en daarom heb ik gekozen voor een foto uit Zweden. Op de dag van aankomst besloten we gelijk post te vatten langs het spoor. Uit het jaarplan van de infrabeheerder (dank David!) bleek dat er deze zondagavond een trein van GreenCargo moest passeren vlak langs ons huisje (het zwembad was nog groter!). De Zweedse data bleek aardig betrouwbaar en om 18:19 kwam inderdaad de 1077 van GreenCargo de hoek om met een schuifwandwagentrein, de foto is gemaakt in Heberg, de trein was onderweg naar Grums.
September
Op 1 september maakte ik mijn laatste Interrail-dag op rondom Hannover, naast een aantal leuke treinen in Haste keek ik ook nog even rond bij de werkzaamheden in Porta Westfalica. Verder alleen nog enkele droneopnames in Amersfoort, de keuze voor deze maand was dus makkelijk.

De eerste goederentrein in Haste bleek onverwachts de klapper van de maand, om 13:17 reed de EBS 156 004 met een lege kunstmesttrein door Haste, de trein was onderweg naar Bad Bentheim en vanaf daar verder naar Antwerpen met HSL.
Oktober
In oktober waren er nog een aantal zonnige dagen, op die dagen kon ik nog wat treinen fotograferen bij de SSN Stoomtreindagen, maar ook langs de Betuweroute. In het Soesterse passeerde een RFO 1800 met gasketeltrein nog de lens.

Toch kies ik deze maand voor een bewolkte plaat. Aan het einde van oktober startte een lange grauwe periode, waar we, op een paar uitzonderingen na, nu nog steeds inzitten. Met dat grijze weer besloot ik op de 30ste naar Duitsland te rijden met een heel wensenlijstje aan bedieningen. Ik begon in Herne bij Ineos, waar regelmatig met een vuurloze stoomloc gerangeerd wordt. In maart was ik hier ook al geweest, toen zonder het gewenste resultaat, dat was helaas ook deze dag zo, de loc werd wel gevuld met stoom (een afvalproduct van de fabriek) maar daarna ging de loods weer dicht, ik besloot te vertrekken, want er stond nog meer op het lijstje! Ik reed door naar Gevelsberg, de bediening van Ennepetal stond ook al lang op mijn lijstje, even leek alles in de soep te lopen, demonstranten uit de staalindustrie hadden namelijk de straat geblokkeerd. Via wat achterwegen kwam ik uiteindelijk toch in Ennepetal terecht waar ik DB trof, na een foto bij de oude overweg nam ik plaats bij de Kruiner Tunnel, daar passeerde even na elf de 294 715 met twee lege rongenwagens: missie geslaagd!
Hiermee kom ik aan het einde van mijn jaaroverzicht, in november en december werden namelijk geen jaaroverzichtwaardige platen gemaakt. In december en ik overigens wel overgestapt van de Canon EOS 2000D naar de R8, een enorme stap vooruit waar ik in 2025 ongetwijfeld veel plezier van ga beleven.
Dan rest mij enkel nog iedereen een prettige jaarwisseling te wensen, veel succes in 2025!