Ik wens u veel lees- en kijkplezier en alvast de beste wensen voor 2025!
Januari

Waar normaal gesproken januari vrij grijs verloopt, waren er ditmaal toch best veel zonnige dagen. Op vrijdag 26 januari besloot ik een middagje naar onze zuiderburen te gaan, aangezien er nog klassiekjes werden ingezet op de IC naar Essen. Helaas bleek dat het eerste klassiekje onder de graffiti zat, dus werd er door gereden naar Antwerpen. Aldaar kwam de zinkerts via de Wilmarsdonkbrug in plaats van de gehoopte Oosterweelbrug, dus werd maar besloten de gok nog te wagen in Ekeren. Aldaar kon de HSL PB06 met een suikertrein worden vastgelegd naar Aachen West.
Februari

Op 29 februari 2024, schrikkeldag, werd een dagje naar de KBS310 afgereisd. Dit was mijn eerste bezoek aan deze drukke spoorlijn. Van altbau tot de nieuwste 193’ers, alles valt te zien langs deze lijn en menig fotograaf is er ook dit jaar geweest. In het allerlaatste licht van de dag kon DeltaRail 243 145 met een busjestrein worden vastgelegd bij Bornum am Elm
April

Een foto uit de thuisomgeving kan uiteraard niet ontbreken in mijn jaaroverzicht, en natuurlijk ook met een nez-cassé! Toen ik een melding zag van de 1829 met een graantrein twijfelde ik ook niet om naar Teuge te fietsen. Ik had enorm veel mazzel met de zon, precies op het goede moment had ik een relatief groot zongaatje en kon onder een fraai wolkendek de 1829 worden vastgelegd.
Mei 1

Op 1 en 2 mei besloot ik samen met wat vrienden naar de KBS 310 weer te gaan, met de verwachtingen eigenlijk relatief laag gezien het de dag van de arbeid was. Normaal gezien is het dan rustiger op het spoor, maar niks bleek minder waar want de privaten reden onverminderd door! De klapper van de dag kwam ook dan al vroeg; HSL 151 138 met een omgeleide LKW-Walter naar Rostock Seehafen als DGS 69483 uit Wanne-Eickel. Een goed begin van de dag!
Mei 2

De dag erna was het weliswaar wat rustiger, mede door twee aanrijdingen maar in de avond konden toch nog een aantal klappers worden gefotografeerd. De knaller van de dag was de RailAdventure 139 558 met ICNG 3318 en 3101. De 3318 ging een dag later naar Nederland, de 3101 ging naar Zwitserland en later naar Nederland. Beiden stellen zijn inmiddels actief op de HSL in Nederland.
Juni

In juni werd relatief weinig geklikt, mede door het toch wel tegenvallende weer. Ondanks dat kon er toch nog een leuk kiekje worden gemaakt op de thuisstek van de LTE 186 944. Waar LTE normaal gesproken alle leuke treinen ’s nachts laat rijden, was op woensdag 19 juni de Lodz shuttle naar Rotterdam Botlek een dag te laat. Onder een fraai stapelwolkendekje kon de 186 944 door menig fotograaf worden vastgelegd bij het pittoreske Teuge.
Augustus 1

Sinds begin dit jaar is Onderhoudsbedrijf Hengelo begonnen met het plukken van buiten dienst gesteld ICMm materieel. Zonde, dat dit degelijke en comfortabele materieel nu al langzaam maar zeker wordt afgevoerd, maar het levert uiteraard wel de leuke overbrengingen op. Het kostte mij veel moeite om eindelijk eens een overbrenging in de zon te kunnen vastleggen; meerdere fotowolken had ik al gehad met deze transporten. Op donderdag 8 augustus had ik na mijn vroege shift van werk toch de kans om eens een transport met nez-cassé te kunnen vastleggen. Strukton 1740 sleept plukstel 4014 en remstel 4040 over de heide van Assel, als tr. 51771 naar Amersfoort Goederen.
Augustus 2

Eind augustus werd nog een tripje gemaakt naar de WFL RE80 tussen Würzburg en Treuchtlingen, en dat had ook uiteindelijk niet veel later moeten gebeuren, want een maand later was het alweer afgelopen met het ersatzverkeer. In totaal konden we over 2 dagen 8 platen maken van deze fraaie trabbi’s, mede doordat een omloop in sandwich reed. De fraaiste uit deze reeks is naar mijn mening toch wel de bekende stek bij Winterhausen en daarom heb ik deze foto gekozen. WFL 112 024 is zojuist vertrokken uit Winterhausen met 3 dosto’s, onderweg naar de eindbestemming Würzburg Hbf.
September

Zelden heeft een plaatje aan de Bentheimer mij zoveel moeite gekost… Op vrijdag 13 september zou RFO rijden met een gasketeltrein uit Bad Bentheim naar Sloe, en besloten Jelani en ik gezamenlijk af te reizen naar het mooie oosten des lands. Onderweg bleek dat de loc nog uit het westen moest komen, dus was er nog even flink wat geduld nodig. In eerste instantie wouden we gaan staan bij Gildehaus, al bleek bij de eerste stek het mais nog niet geoogst te zijn en bij de tweede improvisatiestek werden we al vrij snel weggestuurd. We besloten dus maar verder te rijden naar Zenderen, alwaar de stapelwolken ook al bijna het feestje leken te verpesten, dus besloten we door te rijden naar Rijssen. Gelukkig ging dit ook maar net goed met de zon en konden de twee fotografen de RFO 1828 met gasketeltrein 42794 naar Sloe toch nog in de zon vastleggen…
Oktober

In oktober stond nog een tripje gepland naar de Alpen. Voordat de bergen daadwerkelijk werden opgezocht werd er eerst nog in de omgeving van München op zoek gegaan naar de Baureihe 111. Langzaam maar zeker verdwijnen deze loc steeds meer van het toneel, en worden ze eigenlijk bijna alleen maar ingezet bij DB Regio Bayern. Rond de periode dat Jelani en ik daar aanwezig waren was de 111 212 nog actief op de RB74 tussen München Hbf en Buchloe. Na een fotowolk een dag eerder kon de volgende dag eindelijk de loc in een fraai najaarszonnetje worden vastgelegd bij Kottgeisering. Na het maken van deze foto werd doorgereden naar de Zuid-Italiaanse Alpen.
November

Begin november was net zoals in oktober de zon toch nog relatief vaak te vinden. De keuze valt hierbij weer op een thuiswedstrijd; op zondag 17 november reed RFO weer een gasketeltrein naar Sloe en gezien het tussen de buien door leek open te breken besloot ik de gok te wagen in Teuge. Onder een fraai wolkendek passeert de RFO 1829 met gasketeltrein 42316 naar Sloe de twee fotografen in Teuge.
December

Ter afsluiting van het jaaroverzicht heb ik gekozen voor de enige foto die ik heb gemaakt in December. December was een van de grijste maand van de afgelopen jaar, waar de zon zich voornamelijk in de tweede helft niet van zich liet zien. Begin december scheen de zon gelukkig toch nog een beetje en kon de RFO 193 949 met een sleep grijze ketels worden vastgelegd bij Zenderen, onderweg naar Bad Bentheim. “50 shades of grey”, iets wat zeer toepasselijk was bij de afgelopen dagen / weken…
Bedankt voor het kijken en lezen van mijn jaarverslag en wil ik via deze weg ook iedereen alvast het beste wensen voor 2025!