Jaaroverzicht 2024 Tiemen

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2024
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2024 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
tiemen

Jaaroverzicht 2024 Tiemen

Bericht door tiemen »

De oliebollen komen langzaam weer op tafel, de TOP 2000 telt weer af naar nummer 1; tijd voor het jaaroverzicht! Het jaar bestond voor mij uit verschillende tripjes naar het buitenland, waaronder voor het eerst naar Scandinavië tot aan de zuid Italiaanse Alpen en verschillende losse tripjes naar Duitsland. Daarnaast ben ik overgestapt in de zomer van mijn Fujifilm-systeemcamera naar een full-frame systeemcamera van Sony en heb ik in het najaar ook mijn rijbewijs behaald. Omdat ik niet voor elke maand echt een goede foto kon uitkiezen, en het voor enkele maanden wat lastiger was om een foto te kiezen heb ik gekozen voor twee bonusfoto’s.
Ik wens u veel lees- en kijkplezier en alvast de beste wensen voor 2025!

Januari
Afbeelding

Waar normaal gesproken januari vrij grijs verloopt, waren er ditmaal toch best veel zonnige dagen. Op vrijdag 26 januari besloot ik een middagje naar onze zuiderburen te gaan, aangezien er nog klassiekjes werden ingezet op de IC naar Essen. Helaas bleek dat het eerste klassiekje onder de graffiti zat, dus werd er door gereden naar Antwerpen. Aldaar kwam de zinkerts via de Wilmarsdonkbrug in plaats van de gehoopte Oosterweelbrug, dus werd maar besloten de gok nog te wagen in Ekeren. Aldaar kon de HSL PB06 met een suikertrein worden vastgelegd naar Aachen West.

Februari
Afbeelding

Op 29 februari 2024, schrikkeldag, werd een dagje naar de KBS310 afgereisd. Dit was mijn eerste bezoek aan deze drukke spoorlijn. Van altbau tot de nieuwste 193’ers, alles valt te zien langs deze lijn en menig fotograaf is er ook dit jaar geweest. In het allerlaatste licht van de dag kon DeltaRail 243 145 met een busjestrein worden vastgelegd bij Bornum am Elm

April
Afbeelding

Een foto uit de thuisomgeving kan uiteraard niet ontbreken in mijn jaaroverzicht, en natuurlijk ook met een nez-cassé! Toen ik een melding zag van de 1829 met een graantrein twijfelde ik ook niet om naar Teuge te fietsen. Ik had enorm veel mazzel met de zon, precies op het goede moment had ik een relatief groot zongaatje en kon onder een fraai wolkendek de 1829 worden vastgelegd.

Mei 1
Afbeelding

Op 1 en 2 mei besloot ik samen met wat vrienden naar de KBS 310 weer te gaan, met de verwachtingen eigenlijk relatief laag gezien het de dag van de arbeid was. Normaal gezien is het dan rustiger op het spoor, maar niks bleek minder waar want de privaten reden onverminderd door! De klapper van de dag kwam ook dan al vroeg; HSL 151 138 met een omgeleide LKW-Walter naar Rostock Seehafen als DGS 69483 uit Wanne-Eickel. Een goed begin van de dag!

Mei 2
Afbeelding

De dag erna was het weliswaar wat rustiger, mede door twee aanrijdingen maar in de avond konden toch nog een aantal klappers worden gefotografeerd. De knaller van de dag was de RailAdventure 139 558 met ICNG 3318 en 3101. De 3318 ging een dag later naar Nederland, de 3101 ging naar Zwitserland en later naar Nederland. Beiden stellen zijn inmiddels actief op de HSL in Nederland.

Juni
Afbeelding

In juni werd relatief weinig geklikt, mede door het toch wel tegenvallende weer. Ondanks dat kon er toch nog een leuk kiekje worden gemaakt op de thuisstek van de LTE 186 944. Waar LTE normaal gesproken alle leuke treinen ’s nachts laat rijden, was op woensdag 19 juni de Lodz shuttle naar Rotterdam Botlek een dag te laat. Onder een fraai stapelwolkendekje kon de 186 944 door menig fotograaf worden vastgelegd bij het pittoreske Teuge.

Augustus 1
Afbeelding

Sinds begin dit jaar is Onderhoudsbedrijf Hengelo begonnen met het plukken van buiten dienst gesteld ICMm materieel. Zonde, dat dit degelijke en comfortabele materieel nu al langzaam maar zeker wordt afgevoerd, maar het levert uiteraard wel de leuke overbrengingen op. Het kostte mij veel moeite om eindelijk eens een overbrenging in de zon te kunnen vastleggen; meerdere fotowolken had ik al gehad met deze transporten. Op donderdag 8 augustus had ik na mijn vroege shift van werk toch de kans om eens een transport met nez-cassé te kunnen vastleggen. Strukton 1740 sleept plukstel 4014 en remstel 4040 over de heide van Assel, als tr. 51771 naar Amersfoort Goederen.

Augustus 2
Afbeelding

Eind augustus werd nog een tripje gemaakt naar de WFL RE80 tussen Würzburg en Treuchtlingen, en dat had ook uiteindelijk niet veel later moeten gebeuren, want een maand later was het alweer afgelopen met het ersatzverkeer. In totaal konden we over 2 dagen 8 platen maken van deze fraaie trabbi’s, mede doordat een omloop in sandwich reed. De fraaiste uit deze reeks is naar mijn mening toch wel de bekende stek bij Winterhausen en daarom heb ik deze foto gekozen. WFL 112 024 is zojuist vertrokken uit Winterhausen met 3 dosto’s, onderweg naar de eindbestemming Würzburg Hbf.

September
Afbeelding

Zelden heeft een plaatje aan de Bentheimer mij zoveel moeite gekost… Op vrijdag 13 september zou RFO rijden met een gasketeltrein uit Bad Bentheim naar Sloe, en besloten Jelani en ik gezamenlijk af te reizen naar het mooie oosten des lands. Onderweg bleek dat de loc nog uit het westen moest komen, dus was er nog even flink wat geduld nodig. In eerste instantie wouden we gaan staan bij Gildehaus, al bleek bij de eerste stek het mais nog niet geoogst te zijn en bij de tweede improvisatiestek werden we al vrij snel weggestuurd. We besloten dus maar verder te rijden naar Zenderen, alwaar de stapelwolken ook al bijna het feestje leken te verpesten, dus besloten we door te rijden naar Rijssen. Gelukkig ging dit ook maar net goed met de zon en konden de twee fotografen de RFO 1828 met gasketeltrein 42794 naar Sloe toch nog in de zon vastleggen…

Oktober
Afbeelding

In oktober stond nog een tripje gepland naar de Alpen. Voordat de bergen daadwerkelijk werden opgezocht werd er eerst nog in de omgeving van München op zoek gegaan naar de Baureihe 111. Langzaam maar zeker verdwijnen deze loc steeds meer van het toneel, en worden ze eigenlijk bijna alleen maar ingezet bij DB Regio Bayern. Rond de periode dat Jelani en ik daar aanwezig waren was de 111 212 nog actief op de RB74 tussen München Hbf en Buchloe. Na een fotowolk een dag eerder kon de volgende dag eindelijk de loc in een fraai najaarszonnetje worden vastgelegd bij Kottgeisering. Na het maken van deze foto werd doorgereden naar de Zuid-Italiaanse Alpen.

November
Afbeelding

Begin november was net zoals in oktober de zon toch nog relatief vaak te vinden. De keuze valt hierbij weer op een thuiswedstrijd; op zondag 17 november reed RFO weer een gasketeltrein naar Sloe en gezien het tussen de buien door leek open te breken besloot ik de gok te wagen in Teuge. Onder een fraai wolkendek passeert de RFO 1829 met gasketeltrein 42316 naar Sloe de twee fotografen in Teuge.

December
Afbeelding

Ter afsluiting van het jaaroverzicht heb ik gekozen voor de enige foto die ik heb gemaakt in December. December was een van de grijste maand van de afgelopen jaar, waar de zon zich voornamelijk in de tweede helft niet van zich liet zien. Begin december scheen de zon gelukkig toch nog een beetje en kon de RFO 193 949 met een sleep grijze ketels worden vastgelegd bij Zenderen, onderweg naar Bad Bentheim. “50 shades of grey”, iets wat zeer toepasselijk was bij de afgelopen dagen / weken…

Bedankt voor het kijken en lezen van mijn jaarverslag en wil ik via deze weg ook iedereen alvast het beste wensen voor 2025!
Laatst gewijzigd door tiemen op ma dec 30, 2024 11:36 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
DDZ7504
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2024 Tiemen

Bericht door DDZ7504 »

Wauw, fantastische platen! Vooral de RFO 1800'en springen eruit met die gave wolkenluchten.
Ik ben de wolkenlotto aan het winnen.
Rubenr
Contacteer:

Bericht door Rubenr »

Schitterende serie Tiemen! Ik ga voor januari en oktober, en wat een gave wolkenluchten zeg
erica
Contacteer:

Bericht door erica »

Mooie serie en november springt er voor mij echt uit.
Niek65
Contacteer:

Bericht door Niek65 »

Prachtige serie! April, September en November zijn absoluut de toppers!
RemcoG
Contacteer:

Bericht door RemcoG »

Werkelijk een prachtige serie! Ik waardeer vooral je zonfoto's met geweldige wolkenformaties! Al mogen je andere platen er ook zeker zijn! Een favoriet kiezen is oprecht onmogelijk! Dit overzicht is een applaus waard!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
wessele

Bericht door wessele »

Goede serie Tiemen. Mijn favoriet is januari!
Luka

Bericht door Luka »

Fraai overzicht Tiemen! November is mijn favoriet
knarf6472
Contacteer:

Bericht door knarf6472 »

Mooi overzicht. Om de wolkenluchten is mijn keuze gevallen op april en september.
Greetz,
Knarf
Gydo

Bericht door Gydo »

Ik vindt de platen van de RFO's echt mooi!
Mattie
Contacteer:

Bericht door Mattie »

Prachtig overzicht Tiemen, ook voor mij springen de drie 1800’en er echt uit met die wolkformaties!
spurt2244
Contacteer:

Bericht door spurt2244 »

Mooi overzicht Tiemen! Augustus is mijn favoriet.
Ruben01
Contacteer:

Bericht door Ruben01 »

Toffe serie Tiemen, de busjestrein is m'n favoriet!
VinceCargo
Contacteer:

Bericht door VinceCargo »

Mega dikke serie man, kan er niet uit kiezen :lol:
Geen handvol, maar een land vol
RailWorx
Contacteer:

Bericht door RailWorx »

erg fraai overzicht met als uitschieter september!
NS1707

Bericht door NS1707 »

Zeer fraai en zonovergoten overzicht heb je ervan gemaakt, Tiemen! Augustus-1 is voor mij de favoriet
stijn55

Bericht door stijn55 »

Schitterend! Weer erg lastig kiezen bij jou!
BjörnNielsen
Contacteer:

Bericht door BjörnNielsen »

Een hoop klappers in je jaaroverzicht Tiemen! Ik ga voor januari en augustus-1
derquinho
Contacteer:

Bericht door derquinho »

Heel erg fraai overzicht Tiemen! De favoriet is voor mij duidelijk: mei 1. Nu is de loc buiten dienst 😞
David
Contacteer:

Bericht door David »

Erg fraai overzicht! Februari en november zijn favoriet hier.
Plaats reactie