-
Januari

Hoewel het in januari meestal erg grauw weer is, was dat dit jaar een groot deel van de maand anders. Zo ook op 27 januari, toen ik een klein middagje langs de baan stond bij Angeren. Nog niet eens aangekomen op locatie kreeg ik al een melding dat TXL ruim vijf minuten terug Emmerich had verlaten, dus de fiets op standje turbo. Achteraf bleek de haast voor niks, als om 13:39 de 193 299 van TX Logistik de 41046 langs de drie fotografen sleept te Angeren, onderweg naar de Waalhaven Zuid. Het verkeer bleef de rest van de middag akelig stil, hierdoor bleef bovenstaande foto de enige toonbare foto uit de hele maand januari.
Maart

Op de zonnige zaterdag 9 maart trok ik naar het Duitse dorpje Gildehaus voor een keteltrein van RTB. Het bleek het om een ethanoltrein naar België te gaan, loc van dienst was de fraaie 193 945 'Hutchison Ports', welke ik van september 2023 tot deze dag niet voor de lens kon krijgen. Na een kleine twintig minuten wachten kwam bovenstaande foto tot stand. Het geheel overbrugt over enkele minuten de Nederlands-Duitse grens tijdens haar rit van Großkorbetha naar de Maasvlakte voor tussenopstel.
Juni

In juni maakte ik maar enkele noemenswaardige foto's, waar bovenstaande tussenuit sprong. Op de 29e reed LTE een keteltrein over Bentheim, en toevallig had moeders om dezelfde tijd een korte afspraak in De Lutte. Nadat ik was afgezet kon ik het statief opbouwen en was het wachten geblazen, het zou echter niet meer mega lang moeten duren met de zon die steeds kopser aan het draaien was. Uiteindelijk sluit dan een goed kwartier na de verwachte doorkomsttijd de overweg en doemt in de verte een blauw front op, niet van LTE maar van Eurobahn. Het duurde en het duurde, en op het moment van opgeven en spullen inpakken sluit nogmaals de overweg. Het kon allemaal nog maar nét als de 186 941 met een mooie sleep aan VTG-ketels de fotograaf passeert.
Juli 1

Samen met Luka trok ik halverwege de maand juli een week lang door de deelstaat Bayern, om diverse hoofdlijnen en bedieningen te bezoeken. Op vrijdag de 19e was regio Mühldorf aan te beurt, hoewel het leuke plannetje van deze dag al direct in de soep liep. Bleek een traditie te zijn deze week... Gelukkig kon na het mislopen van de heenrit de terugrit van de Flaschenzug zonder enkele problemen worden vastgelegd. Sterker nog, de rit had wat vertraging, wat de zonstand ten goeden deed. De 294 575 van DB Cargo heeft de 54071 van Garching naar Trostberg aan de haak.
Juli 2

Om het weekje Bayern af te sluiten stonden we de zaterdag en zondag langs de hoofdlijn in het Altmühltal. Onderweg vanuit München kwamen wij tot de conclusie dat er een stremming was rond Donauwörth, wat ervoor zorgde dat (een groot deel van) het verkeer via Augsburg haar weg via Ingolstadt moest vinden. Normaliter is deze route lang niet de drukste, dus dit kwam perfect uit. Naast de grote hoeveelheid aan goederentreinen op deze route, rijdt de BR111 ook nog gepland rond met wat setjes aan 'Doppelstock'. Zo zien we RB 59094 uit München Hbf de vijf Nederlandse fotografen passeren bij de bekende boog van Breitenfurt.
Augustus 1

De tweede week van augustus zat ik met het gezin een paar dagen te genieten van het lekkere weer in Leipzig. Hier kon tussendoor wat ruimte worden gemaakt voor de hobby, mijn doel was de werkdagelijks rijdende EZ van Leipzig naar Zeitz. Die bleek 's ochtends te zijn uitgevallen, dus door naar Zeitz om te kijken of daar activiteit was. Terwijl ik onderweg ben krijg ik een melding van Press, wie een werktrein door Leipzig zou trekken vanuit Bayern. Na flink wat research over de mogelijkheden tot een fatsoenlijke stek, kwam ik uit bij Caaschwitz. Enkele minuten na het voorlaten van de RB in Bad Köstritz, trekt de 118 757 van Press een werktrein langs de ruim tien fotografen onderweg richting Merseburg.
Augustus 2

De laatste dag van augustus zouden Babo en ik een aantal treinen opwachten in het oosten des lands, onder andere de staaltrein van CD Cargo welke zwaar vertraagd onderweg was. Deze klikten we in Gildehaus, direct werd de inhaalpoging naar Bathmen ingezet, waar Luka en Sjoerd reeds klaarstonden. Tijdens de zo'n vijf minuten wachttijd die we hier hadden, kwamen we spontaan op het idee om richting het westen te rijden voor de omgeleide Gekkengraaf van RFO, we zouden echter akelig weinig speling hebben. Na een gelukkig voorspoedige rit ging het in Moordrecht allemaal net aan. Ik sta nog maar net klaar terwijl de overwegbomen sluiten en de vele sluiers ruimte maken voor het zomerzonnetje. We zien de 1837 met trein 63122 kort na vertrek uit Gouda, tijdens haar rit naar de Maasvlakte.
September

Een dag later trok ik met Babo en Lars richting Braunschweig, om ons geluk eens aan de KBS310 te beproeven. Hoewel het verkeer 's ochtends bijna compleet stillag, moesten we 's middags de laatste happen van onze pizza's snel naar binnen werken door een flinke optocht die eraan zat te komen. Enkele treinen werden in de boog bij Wierthe vastgelegd, waarna we naar de welbekende stek in Peine vertrokken om de rest op te wachten. Eén van de treinen uit de optocht betrof NeS met de BLG-autotrein naar Emden, bovenstaande foto toont de passage van loc 143 250 met de volle trein uit Falkenberg. De interessantste trein van de dag betrof een duo 155'ers met knalgroene graantrein vanuit het oosten naar Hamm, welke hier ook tegen de avond zou passeren. Helaas lieten personen in het spoor rond Helmstedt het pretje niet doorgaan en werd de trein daar te lang aan de kant genomen.
Oktober 1

In de herfstvakantie vlogen Luka en ik naar Porto om hier een midweek te spenderen. Naast de vele bezienswaardigheden die we hebben bezocht kent de Portugese wereldstad ook een erg fraaie stek in de wijk Fontaínhas, ons doel was om hier zo'n welbekende oranje Nez-Cassé te fotograferen. Op de eerste dag mislukte dit, hierna gingen we de rest van de dag de stad in zonder de camera weer uit de tas te halen. Op de tweede dag wilden we 's ochtends nog één poging wagen, het was de tweede en laatste poging dus op hoop van zegen vertrokken we lopend vanaf het hotel naar de locatie. Opdoemende bewolking trok langzaam voorbij de zon naarmate de vertrektijd dichterbij kwam, maar zodra er drie pitjes in de tunnel verschijnen valt alles op zijn plek en konden we onder fraaie omstandigheden de 2607 van CP fotograferen met leeg mat 27313 naar Contumil.
Oktober 2

Vanuit Porto vertrokken we naar het viaduct vlak na station Barcelos. Op de planning stond nogmaals een CP 2600'er, ditmaal op de IR naar Porto. Door wat windvlagen werd de weerspiegeling in het water steeds wat waziger, ook sluierbewolking dreigde roet in het eten te gooien. Terwijl het signaal (tyfoon) van vertrek hoorbaar wordt zit voor de tweede keer op rij alles mee, en kon de 2603 van Comboios de Portugal met IR 854 Valença - Porto Campanhã in een mooi namiddagzonnetje gefotografeerd worden. Voor mij de beste en tevens laatste foto van het jaar.
-
Dat was 'm alweer, al met al blik ik terug op een geweldig jaar met mooie foto's en leuke herinneringen, zowel binnen als buiten het treinenwereldje. Met speciale dank aan alle vrienden/mede-hobbyisten die alle momenten leuker hebben gemaakt. Iedereen een prettig en gezond 2025 toegewenst!