Januari 1

De inzet van klassieke DB diesels ging het afgelopen jaar behoorlijk achteruit in Duitsland. De levering van de enorme batch dual Vectrons kwam goed op gang en er werden diverse extra DE18 geleverd die gehuurd worden voor inzet rond Koblenz/Limburg en in de Oberpfalz. Dat gaat vooral ten koste van V90, V100, V60 en 232. Wat 232 betreft wordt bijvoorbeeld Brandenburg sinds twee weken met een 249 bediend. Ook de inzet in de Oberpfalz blijkt bedreigd, nu de DE18 toelating voor Tsjechië heeft gekregen en er met DE18 voor de Cheb UC's wordt geëxperimenteerd... Het sneuvelen van de fotogenieke 51617 uit Zwickau helpt ook niet mee daar. Gelukkig zijn ze bijvoorbeeld nog wel te vinden voor de bonte trein naar Zeitz. Het was in januari behoorlijk zonnig in mijn ervaring, waardoor het lukte om Zeitz weer eens in wintertijd te bezoeken. De 232 117 sleept de lange aanvoer op 9 januari bij Profen.
Januari 2

Terug in Zweden viel er al snel heerlijke laag sneeuw, waarna er enkele zonnige en koude dagen volgden. Met de erg korte daglengte en de behoorlijk lange schaduwen zijn de opties beperkt, maar op 16 januari zien we de Green Cargo Td 404 met de aanvoer voor Oskarshamn in een weiland bij Tigerstad. Onderweg toonde de thermometer eventjes -20, inmiddels was het weer een paar graden warmer.
Februari 1

In februari was ik weer een week in Nederland, waarbij de lange treinreis uit Zweden op de heenweg even in Minden werd onderbroken. In Minden gebruikt de Mindener Kreisbahn sinds eind vorig jaar een bijzonder fraaie blauw/beige 363. Op 1 februari was het gelukkig meteen raak en trof ik het locje met de Berentzen bediening. Helaas stapelde het al snel dicht, maar met dank aan het zeer vriendelijke personeel kon er een zonplaatje bij het omloopspoor worden gemaakt. Even later zal de 363 680 de vier lege gesloten wagens wisselen voor vier beladen wagens.
Februari 2

Op 6 februari werd een bijzonder productief rondje bij Amsterdam Westhaven gemaakt. Daarbij rangeerde Railexperts bij de OBA, RFO bediende AEB met een hippel, DB plaatste enkele Eanos'sen bij KB schroot en ook een BT Trains 363 liet zich nog bij de OBA vastleggen. Daartussen reed Strukton's 303007 met de mP Jules de diverse raccordementen af voor GSM-R meetritten. Daarbij werd ook de jammerlijk rustige Coenhaven bezocht, waar we de combinatie hier weer geduwd zien vertrekken vanaf een kopspoortje.
Maart

Tågab brengt regelmatig nieuwe metro's voor Stockholm over van Trelleborg naar Älvsjö. De treinstellen worden in Hennigsdorf geproduceerd en gaan met de ferry naar Trelleborg. Vaak rijden de overbrengingen in het weekend op moeilijke tijden, maar op maandag 11 maart reed er een transport in de ochtend door de achtertuin. Met de ex-ÖBB 1043 in InfraNord kleuren op kop zien we het transport van C30 treinstel 2370 bij Åby.
Mei

Mei was in Zweden een bijzonder zonnige maand waarin er veel kon worden vastgelegd, maar de keuze was niet lastig. Bij het doorspitten van de Zweedse dienstregelingen bleek eind vorig jaar dat CargoNet paden tussen Jönköping en Torsvik met bolle neus had aangevraagd. Dat klonk te mooi om waar te zijn, maar in december doken er enkele filmpjes op van de Bring trailertrein Älmhult-Jönköping-Oslo met een Railpool 187 in plaats van Green Cargo Rc4, waarna 1+1 werd opgeteld. Zodoende werd er dit jaar bijzonder veel aandacht besteed aan dit erg fotogenieke vervoer, waarvan de vleugeltreinen naar Torsvik dus met bolle neuzen rijden. Wat mij betreft het hoogtepunt van het jaar werd vastgelegd in mei, toen de treinen eventjes met één TMX reden in plaats twee. TMX 1038 in STAB-kleuren wordt hier door enkele Nederlanders vastgelegd in de sporendriehoek van Månsarp.
Juni

In de zomer was ik wat langer in Nederland. Rond de langste dag was het bovendien heerlijk zonnig weer, waarvan opnieuw rond Minden werd geprofiteerd voor onder andere hun fraaie blauw/beige 363. Daarnaast heeft de MKB ook nog een 216 in huisstijl rondrijden die ik ook graag nog wilde vastleggen. Dat lukte op 25 juni, toen de loc de eerste bediening van Berentzen in Hahlen deed. De loc steekt hier met vier gesloten wagens de Weser over.
Juli 1

Voor de kalktreinen tussen Blankenburg en Salzgitter bestelde VPS dit jaar EuroDuals, wat deze zomer wat extra motivatie gaf om eens wat werk te maken van de Tigers rond de Harz. Op de ochtend zondag 14 juli waren er liefst zes kansen op een zonplaat, verdeeld over drie treinen, die spijtig genoeg allemaal niet zouden slagen ondanks het toch vrij zonnige weer. Gelukkig verliep het de avond ervoor beter, al ging ook daar de eerste poging net onder Schönebeck in de schaduw. We haalden de trein echter meteen weer in toen we 'm zagen wachten op een tegentrein, waardoor er geïmproviseerd kon worden voor een bonus noodstekje wat bijzonder leuk uitpakte. HVLE V330.3 sleept de kübelwagens en de Falns'en hier door Förderstedt, waar we nog even herinnerd worden aan de WK-finale een dag later.
Juli 2

Een weekend later kon een ander item van de todo-list worden afgestreept: de zaterdagse aanvoer voor Delfzijl. Dit jaar ging de trein al rond een uur of zeven uit Onnen, wat weer enkele andere motiefjes mogelijk maakt, zoals bij de molen van Adorp. DB 6455 brengt op 20 juli vier ketelwagens van Onnen naar Delfzijl. Komend jaar rijdt er nog maar twee keer per week een UC van Duitsland naar Onnen, waarbij de zaterdagse aanvoer gelukkig behouden zou moeten blijven.
Augustus

Op 12 augustus werd er een dagje van het mooie weer genoten rond Lage Zwaluwe. Dat leverde nog enkele ontbrekende plaatjes op, zoals een zonplaat van de Tamns'en in Moerdijk, enkele voor mij nieuwe stekjes van Oosterhout op de nieuwe tijd, en een bediening van Solines aan het begin van de middag. Vervolgens werd in Antwerpen voor de zoveelste keer de klassieker van de Budel op de Oosterweelbrug geprobeerd, wat deze middag lukte en zo zien we Railtraxx 6481 in de bekende maar daardoor niet minder fraaie scène.
September

In september was ik nog een weekend in Nederland en was het regelmatig zonnig weer. Zo ook toen ik enkele dagen op een conferentie in het zuiden van Zweden was. De middag voor en na de conferentie werden dan ook besteed in Malmö in de hoop de fraaie kadebediening af te kunnen strepen. Bij de eerste poging werd de wagen helaas in een behoorlijk haaks zonnetje uitgehaald, maar bij poging twee was het raak en zo zien we Green Cargo Td 394 op 6 september één silowagen ophalen.
December

In oktober en november werd er nauwelijks iets vastgelegd, en zo komen we alweer uit in december. In Zweden konden er nog enkele zonplaatjes worden gemaakt in de schaarse uren daglicht, en in Nederland werd er wat gespeeld met rijdende treinen in het donker. Nadat de Belg van RFO lange tijd nauwelijks was ingezet, werd de loc eind dit jaar in Lage Zwaluwe gestationeerd. In de eerste uurtjes van 24 december bracht de 6702 een Katy shuttle van Lage Zwaluwe naar Moerdijk, welke hier de terminal op wordt geduwd.
De beste wensen voor 2025!