Jaaroverzicht 2024 Jelani

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2024
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2024 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
ICEmaster

Jaaroverzicht 2024 Jelani

Bericht door ICEmaster »

Terwijl de voorbereidingen voor eerste kerstdag van 2024 in volle gang zijn, heb ik nog eventjes de tijd om ook mijn jaaroverzicht in elkaar te flansen. Met de hoeveelheid dagjes, weekendjes en weekjes die ik weg ben geweest, is een selectie van 12 foto's kiezen eigenlijk bijna geen doen. Dit jaar wist ik in 12 verschillende landen minstens één foto te maken, te weten; Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk, Polen, Tsjechië, Slowakije, Slovenië, Croatië, Italië, Portugal en een "kiekje" in de Verenigde Staten. Ik heb geprobeerd dé hoogtepuntjes eruit te pikken ;)

Januari

In de eerste maand van het jaar kon relatief vaak van een winters zonnetje genoten worden, en daarbij had ik het geluk dat ik meermaals vrij was gedurende deze zonnige dagen. Ik heb voor deze maand direct twee foto's in de aanbieding liggen!

Afbeelding

Op de zonnige donderdag 11 januari bezocht ik de spoorlijn tussen Krefeld en Neuss waar het de bedoeling was om de RB37 te fotograferen. Nadat dit 's ochtends goed gelukt was trok ik richting het nabijgelegen Anrath voor een voorgemelde busjestrein van DeltaRail. Onder toeziend oog van zeker 10 fotografen komt de van DB Gebrauchtzug gehuurde Orientrode DeltaRail 143 856 langs Anrath gereden met busjestrein 95171 vanuit Frankfurt (Oder) naar Aachen West!

Afbeelding

Exact een week later, op donderdag 18 januari, vond de eerste commerciële rit met een Stadler Euro9000 tijdens daglicht plaats. De dag ervoor reed de RFO 2019 302 reeds met een sleep blauwe ERR ketelwagens vanuit Bad Bentheim naar Almelo, alwaar de trein zou overnachten. Op de licht besneeuwde donderdagochtend ging het geheel verder, en dus werd vanuit de nachtdienst nog even richting Notter gereden om dit fraaie geheel in een witte wereld vast te leggen! Nadat onze grote vriend Jip tot z'n middel in het ijs was gezakt, de lachspieren van Vince, Björn en mij even goed hun werk hadden gedaan, en we daarna Jip weer uit het water hadden gevist, komt de RFO 2019 302 met keteltrein 42796 langs Notter onderweg zijnde vanuit Bad Bentheim (Čierna nad Tisou) naar Kijfhoek!

Maart

Aangezien ik van januari reeds twee foto's heb getoond, sla ik februari over. In maart stond in eerste instantie weinig op de planning op het gebied van de hobby, want midden in de maand zou ik voor anderhalve week richting Florida gaan. Ik had hiervoor twee weken vrij genomen, waarbij ik de eerste vier dagen nog in Nederland zou zijn. Toen ik zag dat het gedurende deze dagen strakblauw zou worden in Polen, kon ik het toch niet laten en plakte ik er nog een extra dag tegenaan en trok ik dus richting het noorden van Polen!

Afbeelding

Tijdens de laatste ochtend van de driedaagse in Polen, kon dé absolute knaller vastgelegd worden. Terwijl de zon haar best doet de vorst aan de grond te laten smelten, is er vanuit de de bossen in de verte een hoop kabaal hoorbaar wat steeds dichterbij komt. Enkele ogenblikken later is het de uiterst fraaie FDM-REW 182 028 die te Dobromierz passeert met een homogene sleep aan SRR kolenbakken, onderweg zijnde vanaf de Oostzeehavens naar het zuiden van Polen...

April

In april was het de bedoeling om samen met Vince richting Tsjechië en Slowakije te trekken met als hoofddoel Duikbrillen fotograferen. Helaas zorgden aanhoudende lagedrukgebieden voor slecht weer in grote delen van Europa en dus werd dit idee naar de maand mei verschoven. Ik koos er echter niet voor om mijn verlofdagen in april terug te trekken, maar deze te gebruiken om richting Portugal te gaan. Zoals zo vaak zou het daar een stuk zonniger zijn, en ik wilde nog heel graag de twee-wekelijks rijdende cementtrein door het Dourodal fotograferen voordat ook deze lijn geëlektrificeerd zou worden en de oude diesellocomotieven hier zouden verdwijnen.

Afbeelding

Op woensdag 24 april, de gegarandeerde rijdag gedurende de week, trok ik dan ook het Dourodal in om de "Cimento" met Medway vast te leggen. Waar op de zondagse rijdag nog regelmatig een Euro4000 ingezet wordt voor de trein, is het op de woensdag normaliter een van de Nez-Cassé diesels die de eer heeft de trein langs de Douro te slingeren. Buiten de wat minder mooie zwarte exemplaren met gele logo's heb je ook nog de compleet gele 1903 en de nog in oranje CP kleuren rijdende 1905. De hoop was dan ook gevestigd op een van deze twee locomotieven, waarbij de 1903 al afviel aangezien deze al maanden niet meer ingezet was. De verrassing was uiteindelijk groot toen op de heenrit bij Aregos de oranje Medway 1964 tevoorschijn kwam. Deze loc, de laatste nog rijvaardige van haar soort, was ook al maanden niet meer te zien geweest voor deze trein, wat een geluk! Op de foto komt de Medway 1964 met de terugrit vanuit Godim weer langs Aregos, als trein 50232 naar Gaia Devesas!

Mei

Mei was een van de meest succesvolle maanden van het jaar. Deze maand kon dan alsnog het tripje naar Tsjechië en Slowakije plaatsvinden en daarnaast werden er in Duitsland en Nederland talloze klappers vastgelegd. Slechts één foto kiezen is echt te weinig voor deze maand, en ook twee foto's is niet voldoende, maar ik ga het toch bij twee foto's houden...

Afbeelding

Nadat op woensdag 1 mei de ene na de andere "Bomber" vastgelegd kon worden aan de KBS310 rond Braunschweig, trok ik anderhalve week later samen met Tibbe richting Sachsen-Anhalt waar opnieuw aan de oost-west verbinding gefotografeerd zou worden. Samen met Simon en Jakob, twee mega toffe Duitsers die we leerden kennen bij Eilsleben, zouden we twee hele mooie dagen gaan beleven met opnieuw een hoop fraaie treinen die onder strakblauwe luchten gefotografeerd konden worden. Het hoofddoel was een bezoek brengen aan de oude WSSB Bahnübergang bij Güterglück alwaar op maandagmiddag / avond vier leuke treinen wisten te passeren. De laatste was dé klapper in vorm van de recent uit revisie gekomen EGP 151 131 met op sleep de EGP 225 002 en aan de haak grindtrein 95598 vanuit Cunnersdorf bei Kamenz naar Stadthagen!

Afbeelding

Gedurende de laatste week van mei trokken Vince en ik dan richting Tsjechië en Slowakije, waarbij zoals reeds vermeld, het de bedoeling was om de nodige Duikbrillen van depot Brno vast te leggen. Hoewel dit veel fraaie platen opleverde, zat het persoonlijke hoogtepunt van deze week niet tussen de Duikbrillen. Midden in de week trokken we richting het uiterste oosten van Slowakije. Verder richting het westen zou het anderhalve dag erg slecht weer worden, terwijl het oosten van de zon bleef genieten. Ik had rond Turňa nad Bodvou een kalktrein van ZSSK Cargo die ik heel graag eens wilde vastleggen. De trein rijdt steevast met Bardotka, maar er moeten wel een aantal factoren meespelen wil de trein in het juiste tijdvenster en in de juiste samenstelling willen passeren. Dat is lang niet altijd het geval en dus blijft het altijd een gokje, maar bij de eerste poging trokken we meteen aan het langste eind! Op woensdagochtend 29 mei was de ZSSK Cargo 751 199 bij Dvorníky-Včeláre te zien alwaar ze met lege kalktrein 82211 naar Turňa nad Bodvou passeerde!

Augustus

We slaan de zomermaanden juni en juli beiden over. In deze maanden was het toch wat minder zonnig dan normaal en werden er wel enkele leuke foto's gemaakt, maar net als in mei wil ik van augustus ook twee foto's tonen waarvan de eerste aan de Koperrampe gemaakt is.

Afbeelding

Net als een jaar terug werd ook dit jaar de Sloveense Koperrampe bezocht. Ditmaal met Bram, en na twee dagen voegden Jarno en Michel zich nog toe. Deze vakantie stond in het teken van zowel hobby als lekker aan het strand liggen, en zodoende stonden we aan de dagranden langs het spoor en waren we gedurende het hooglicht aan het strand te vinden. Nadat we met z'n viertjes op donderdag 8 augustus aan het strand bij Koper hadden gelegen, trokken we rond 15:00 terug richting de Koperrampe. Eerst werd er gekeken bij de bekende stek bij Črnotiče, alwaar vanuit de verkeerde kant de recent blauw gespoten SŽ 363 021 voorbij kwam met een trein bergafwaarts richting de kust. Verder kwam er vanuit beide richtingen nauwelijks wat voorbij en dus vertrokken we na een tijdje op hoop van zege naar Podpeč. Op deze fraaie stek hoefden we niet lang te wachten, want na een kwartiertje kwam alweer de fraaie blauwe SŽ 363 021 voorbij met een sleep Tads'en als trein 48414 vanuit Koper-Tovorna naar Linz-Chemie!

Afbeelding

Ongeveer twee weken later trokken Tiemen en ik richting Bayern alwaar de WFL RE80 nog even goed onder de loep werd genomen voordat dit Ersatzverkehr aan het eind van het jaar afgelopen zou zijn. Ondanks dat ook hier weer de nodige foto's werden geschoten, werd het hoogtepunt terug in Nederland vastgelegd. Na aanhoudende problemen met mijn camera besloot ik na terugkomst in Nederland de Canon EOS R5 aan te schaffen, en nadat deze binnen was gekomen wilde ik hiermee op woensdag 28 augustus de Rzepin-Shuttle in Nederland fotograferen. Na al een halve dag door Nederland gereden te hebben, kwam ik in de namiddag toe bij de Hedelse brug aan de Brabantse kant alwaar ik met het hoogstatief HSL wilde vastleggen. Het gras bleek helaas te hoog te zijn langs het spoor, maar Marc stond zowaar op dezelfde locatie met z'n hoogwerker. Samen werd 16 meter de lucht in gegaan en kon deze unieke foto gemaakt worden! De HSL 186 364 "WaveRider" rijdt zojuist de Hedelse brug af met Rzepin-Shuttle 42348 vanuit Rzepin naar Tilburg Industrie. Een apache helikopter die bezig was met laagvliegoefeningen werd achteraf even enkele minuten in Photoshop vertraagd...

September

Ook in september werd Tsjechië nog eens bezocht, nu samen met Thijs. De bedoeling was om er nog een weekje van te maken, maar al in het eerste weekend zou het zonnige weer, wat de voorgaande weken in oost Europa de overhand had, plaats maken voor regen en wolken. Deze regen zou uiteindelijk veel overstromingen met zich meebrengen in delen van Tsjechië, Polen en Slowakije...

Afbeelding

Op zaterdag 7 september werd er met Thijs en de Duitse Austen en Chris achter een Sonderzug aangegaan welke vanuit Potsdam Hbf via het uiterste oosten van Duitsland naar Praha hl.n. reed. Deze fraaie rit, welke in Duitsland met Ludmilla, en in Tsjechië met Taigatrommel reed, kwam vrij spontaan op ons pad terecht en zou uiteindelijk voor een heel tof weekend zorgen met allerlei bijkomstige foto's die ik anders niet zo snel zou hebben gemaakt. Voor het tweede deel van de rit kwamen we dan ook in Tsjechië uit waar we de Taigatrommel twee keer wisten te fotograferen. Het persoonlijke hoogtepunt zou uiteindelijk niet deze Sonderzug zijn, maar dus zo'n "bijkomstige foto" waar ik zojuist over sprak. Nadat de Sonderzug voor de tweede keer op Tsjechisch grondgebied vastgelegd was, werd er bij Březina nog even gewacht, want een houttrein met twee Duikbrillen op kop stond al een tijdje op het punt van vertrekken en was klaarblijkelijk ook na de Sonderzug vanuit Turnov vertrokken. Nadat een voorbijtrekkende wolk weer ruimte voor de zon had gemaakt, kwamen de ČD Cargo 753 765 en ČD Cargo 753 759 met op sleep twee ČD Cargo 742'ers en een flinke houttrein voorbij Březina gereden. Als trein 62405 was het geheel onderweg vanuit Liberec naar Nymburk!

Oktober

Alsof ik dit jaar nog niet voldoende was weggeweest werd er in oktober voor het laatst dit jaar een weekje op uit getrokken. Tiemen en ik hadden al langere tijd een hogedrukgebied op het oog en dus was het de bedoeling ergens met zonnig weer herfstplaatjes te gaan maken. Grote delen van Europa hadden zoals wel vaker in het najaar gedurende een hogedrukgebied, met laaghangende bewolking te maken. Het uiterste zuiden van Duitsland en de alpenregio in Oostenrijk en Italië zouden wel daadwerkelijk de zon zien en dus werd er richting die regio gereden. De bestemming zou de zuidelijke Brennerbahn in Italië worden, maar voordat het zover was hingen we eerst in Bayern uit.

Afbeelding

Gedurende de maanden september en oktober waren er meermaals 111'en met Doppelstockwagen te zien op de RB74 tussen München Hbf en Buchloe, dit in verband met aanhoudende defecten aan de moderne plastic treinstellen. Enkele dagen voordat we van huis wegreden verscheen de fraaie rood / beige 111 212 van DB Gebrauchtzug in de omlopen, reden genoeg dus om hier achteraan te gaan. Nadat de eerste ochtend een geslaagde plaat gemaakt kon worden bij Mittenwald van een rode 111, mislukte helaas ons hoofddoel aan de RB74 door hardnekkige laaghangende bewolking, die dus ook in zuid Bayern af en toe voor complicaties zorgde. Een dag later op maandag 28 oktober viel de grens van de laaghangende bewolking wel net goed en kon deze fraaie 111 tweemaal vastgelegd worden. Ondanks dat er aan de Brennerbahn een aantal fraaie platen geschoten konden worden, was de tweede foto van de 111 212 toch wel mijn hoogtepunt. Op de foto komt de DB Regio 111 212 langs Kottgeisering gesneld met de RB74 (58132) vanuit München Hbf naar Buchloe. Aan het eind van de week, op zondag 3 november, was deze loc voor het laatst te zien op de RB74 waarna de tijdelijke inzet van 111 op deze trafiek ten einde kwam. Mooi meegenomen dus!

November

Dat dit najaar bijzonder zonnig verliep (op december na) bewees november ook wel weer. Deze maand was er weinig tijd om er op uit te trekken, maar net nadat ik met Tiemen vanuit Italië terug was gekomen had ik nog twee dagen de tijd om het zonnige weer in Nederland en Duitsland te benutten vooraleer ik weer aan het werk moest. Gedurende deze twee dagen kon ik de laatste hoogtepunten van dit jaar vastleggen, wat niet helemaal waar is want later in de maand kon ik ook nog een Centralbahn Sonderzug vastleggen, maar deze moet het toch afleggen tegen de volgende twee foto's;

Afbeelding

Op zondag 3 november werd samen met Wilmer en Tibbe richting het Mittelrheintal gereden om de FEK Rheingold vast te leggen, die een Gourmet-Express zouden rijden. Met de MZE E10 1239 op kop zou men vanuit Köln Hbf Linksrheinisch richting Mainz sporen, om vervolgens Rechtsrheinisch weer terug naar Köln te rijden. Door personeelstekort bij DB Netze op de post Lahnstein werd dit uiteindelijk omgegooid, maar gelukkig kwam ons plan daarbij niet in gevaar. Bij Oberwesel werd langs de Bundesstraße een fraai en niet heel bekend fotopunt bezocht wat prima te doen was met het hoogstatief. Nadat de mist uit het dal getrokken was kon het wachten beginnen, wat bij gebrek aan goederentreinen toch wel erg lang duurde. Maar het geduld werd beloond, want uiteindelijk kwam dan de MZE E10 1239 met Gourmet-Express 5669 bij Oberwesel aan ons voorbij gereden onderweg vanuit Köln Hbf naar Mainz Hbf!

Afbeelding

Een dag later, op maandag 4 november, had ik het idee om nog wat treinen in Nederland te fotograferen. De werkzaamheden aan het derde spoor tussen Emmerich en Oberhausen waren net weer van start gegaan en dus had ik wat omgeleide treinen via Bad Bentheim op het oog. Dit plan veranderde echter compleet toen er een wel heel fraaie trein van HSL voorgemeld werd bij Willemsdorp. Als de trein snel door Venlo kon komen moest ik nog tempo maken ook en dus reed ik snel richting Breyell waar ik vermoedde dat de herfstkleuren van de bomen op hun best zouden zijn. Ik was uiteindelijk ruim op tijd in Breyell, waar ik zelfs uiteindelijk nog bijna twee uur moest wachten. HSL deed er ellenlang over om weer vanuit Venlo richting Duitsland te vertrekken, maar gelukkig vertrok men tijdig genoeg voordat de zonstand te kritisch zou worden. En zo kwam niet veel later de HSL 186 383 met een sleep hagelnieuwe Wascosa ketelwagens langs Breyell gereden, als trein 48707 vanuit Rotterdam Botlek naar Wenen.

Zo dat was dan weer mijn jaarlijkse bijdrage aan het sion-rail forum, tot volgend jaar :P
Laatst gewijzigd door ICEmaster op wo dec 25, 2024 4:22 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik fotografeer op zonne-energie
wessele

Re: Jaaroverzicht 2024 Jelani

Bericht door wessele »

Toppie Jelani. Mei 2 is zonder twijfel mijn favoriet.
Rubenr
Contacteer:

Bericht door Rubenr »

Stuk voor stuk knallers! Maar als ik dan toch moet kiezen, ga ik voor maart en oktober!
EuropeTrains

Bericht door EuropeTrains »

Lekker overzicht vriend! Kan niet kiezen welke ik het mooist vind, het leukste verhaal zit ofcourse bij Januari 2🤫
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd :D
https://www.flickr.com/photos/182086100@N03/
RedmarStam

Bericht door RedmarStam »

Super fraai overzicht Jelani. Lastig om hieruit een favoriet te kiezen! :o
Flickr: --> Klik <--
Gydo

Bericht door Gydo »

Heel mooi! Ik kan niet kiezen, maar de HSL 186 364 "WaveRider" vindt ik erg mooi met de helikopter!
VinceCargo
Contacteer:

Bericht door VinceCargo »

Hier kun je toch niet uit kiezen joh :lol:
Schitterend overzicht Jelani!
Geen handvol, maar een land vol
Luka

Bericht door Luka »

Stuk voor stuk prachtige foto's! Ik kan er geen favoriet uit kiezen
NS1707

Bericht door NS1707 »

Erg lekker internationaal en kleurrijk overzicht! Als liefhebber van Portugal is april voor mij de zekere favoriet!
ClintW

Bericht door ClintW »

Wat maak je het kiezen lastig Jelani! Mijn favorieten zijn maart en mei 2!
RailWorx
Contacteer:

Bericht door RailWorx »

heerlijke foto's man, met voorkeur voor mei 2, augustus en de HSL trein!
derquinho
Contacteer:

Bericht door derquinho »

Allemachtig gave serie met veel ouwe meuk, en onmogelijk om een favoriet uit te halen!
BjörnNielsen
Contacteer:

Bericht door BjörnNielsen »

Supervette tripjes met bijbehorende platen weten te scoren Jelani! Mei-2 is voor mij echt de knaller!
dvc

Bericht door dvc »

Gave serie Jelani! Mijn favoriet is ZSSK in mei.
Jona Brans
Contacteer:

Bericht door Jona Brans »

Prachtige serie geworden! Kiezen is moeilijk maar ik ga voor mei 2 en november 1
Lars

Bericht door Lars »

Geweldig! Augustus en november zijn super
Laatst gewijzigd door Lars op wo jan 08, 2025 3:25 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
David
Contacteer:

Bericht door David »

Zeer fraai overzicht! De mei platen zijn favoriet hier.
RemcoG
Contacteer:

Bericht door RemcoG »

Je hebt weer een geweldig overzicht weten te creëeren Jelani! En allemaal in de zon, hoe is het mogelijk ;)! Je laatste plaat is m'n favoriet!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
DDZ7504
Contacteer:

Bericht door DDZ7504 »

Fantastische platen Jelani! Denk dat je wel weet waar mijn voorkeur naar gaat ;)
Ik ben de wolkenlotto aan het winnen.
jamielindner

Bericht door jamielindner »

Lekker overzicht! Ik ga absoluut voor mei 2
spurt2244
Contacteer:

Bericht door spurt2244 »

Mooi overzicht heb je! Mei en september zijn mijn favoriet.
kay-cee

Bericht door kay-cee »

Wauw wat een Europees jaaroverzicht zeg Jelani, ik kan bijna niet kiezen! Mei, Augustus en November steken er toch wel een tikkeltje bovenuit wat mij betreft.
wmbrands
Contacteer:

Bericht door wmbrands »

Complimenten voor deze originele serie, met extra kudo's voor april en augustus!
Mattie
Contacteer:

Bericht door Mattie »

Een geweldige reeks foto’s Jelani, beide platen uit mei zijn mijn favoriet.
Niek65
Contacteer:

Bericht door Niek65 »

Gave serie, ik ga voor beiden van augustus. Vooral die 2e met de apache helikopter is een leuk extra detail.
arnold
Contacteer:

Bericht door arnold »

Gaaf overzicht. Jelani. Maar je hebt wel erg véél vakantie zeg! Ik had het vroeger niet 3 wkn!
Plaats reactie