Het is inmiddels bijna zover, het einde van 2024. Voor mij was dit een bijzonder jaar, ik kon mijn Gymnasium diploma behalen en daarna eindelijk een opleiding starten binnen de fotografie. Dat laatste is toch wel de stap geweest om de hobby van treinen fotograferen uiteindelijk ook een proffesionele touch te gaan geven. Verder was dit jaar helaas niet súper zonnig, maar daar hoor je mij niet persé over klagen

Ik hoop dat iedereen komend jaar een spoors goed en fotografisch fijn jaar mag hebben, en laten we een goede gezondheid niet vergeten!
Laat ik beginnen bij januari:
Januari
Waar door tijdsgebrek door examens in januari maar weinig plaatjes gemaakt werden, had ik op 5 januari nog vakantie en werd er naar Troisdorf gereden. Het bezochte lijntje voert van Troisdorf naar Lülsdorf v.v., er wordt chloor vervoerd. Chloortransport zien we al jaren in Nederland niet meer, omdat het veel te gevaarlijk zou zijn. In tegenstelling tot ons land wordt er in Duitsland, zoals op de foto te zien is, gewoon mee door de woonwijken gereden.

Februari
Februari dit jaar verliep vrij bewolkt en was er wederom door examens weinig tijd voor de hobby. Er werd geen enkel plaatje gemaakt met zon deze maand, echter was er wel één trein waar dat grijze weer juist gunstig voor was. Begin dit jaar startte Routier een nieuwe verbinding samen met Cabooter tussen de gelijknamige terminal in Blerick en Curtici in Roemenië. De Duitse vervoerder Frachtbahn reed de treinen tot Venlo, waar een loc van DB van de serie 6400 de trein over nam. Na jaren was er op dit grensbaanvak dan weer een dergelijke loc te zien, wat zeker de interesse riep van menig hobbyist. Op de foto is de 6464 begin februari bezig een met de sleep wagons beladen met Routier units in 4-en te knippen en te plaatsen op de sporen van de terminal. Bij deze foto moet ik wel bij vermelden dat deze foto met toestemming gemaakt is op niet-openbaar terrein.

Mei
Omdat er in maart en april in mijn overzicht weinig interessants te melden valt, we gaan door met mei.
Gewoon een fijne zonnige plaat voor mei, de oranje 1830 is zojuist vanaf emplacement Gekkengraaf vertrokken onderweg naar de Kijfhoek en uiteindelijk de APM Terminals II op de Maasvlakte.

Juni 1
Nadat de eindexamens erop zaten bleef er veel vrije tijd over, dit kon mooi opgevuld worden met doordeweeks werken. Nog voordat ik met deze werkperiode begon, werd er op reis gegaan naar het Oostenrijkse deel van de Brennerroute. Waar ik vroeger vaak in Oostenrijk kwam, voelde deze reis ook als thuiskomen. De vakantie verwachtten we niet al te zonnig, kijkend naar de voorspellingen. Toch was niets minder waar, we hebben ontzettend veel in zon gehulde platen kunnen schieten. Op de tweede dag van onze reis (éérste dag in Oostenrijk), hadden we gelijk goed beet. TXL liet zich van zijn beste kant zien met een fraaie KLV, getrokken door de schone 193 757 en de (altijd vieze


Juni 2
Aangezien de reis naar Oostenrijk ontzettend veel plaatjes opleverde, vind ik een tweede plaatje volkomen terecht in dit overzicht. De volgende ochtend stond de wekker weer vroeg, ditmaal zouden we de ochtendstek aandoen in het dorpje waar we verbleven, St. Jodok am Brenner. Waar als enige trein Lokomotion passeerde, was dit wel een hele fraaie.

Juli
In juli werd er voor het eerst een dagje naar de Rijn getrokken, een dag overgoten met zon en een hoge temperatuur. Waar het aanbod overdag aan de rechterkant wat tegenviel, konden we 's avonds in Hammerstein prijsschieten. Na ontelbare DB UC'tjes zou er een voorgemelde trein moeten komen, echter liet deze nog even op zich wachten. De zon ging steeds lager staan en door de opkomst van wat sluierbewolking uit het westen werd de zonkans alsmaar minder. Maar toen in de verte dan tóch de blauwe neus van Rheincargo opdoemde kwam het allemaal goed. De zon liet zich van zijn beste kant zien, de trein fraai. Wat wil je nog meer? Een prachtige afsluiting van een al geweldige dag langs de Rijn.

Augustus
In augustus werden er door werk weinig plaatjes geschoten, toch was er eentje memorabel. Op 10 augustus werd er richting de Veluwe getrokken, de VSM zou twee stoomlocs een rondje 'uitlaten'. De locs 50 307 en 50 3654 zouden een ronde maken over de hoofdbaan t.b.v. een testrit op hogere snelheid, aangezien deze snelheden niet voor langere tijd gehaald kunnen worden op de eigen Koningslijn. De 2530 kwam ook in actie, en samen met een paar blokkendozen gevuld met enthousiaste vrijwilligers en achterop de stalen D reden ze de ronde Beekbergen-Apeldoorn-Deventer-Dieren-Beekbergen.

September
Terugkerend in september zijn altijd de vele museumorganisaties die een evenement op poten zetten, vaak zit er veel interessants tussen. Waar ik al jaren op aasde was de inzet van sik 252 van de stichting SIEMei (Stichting Industrieel Erfgoed Meierij) met de eigen wagens. Halverwege september werd er bij een open dag gereden met de sik, de perfecte kans hier eens te gaan kijken. De sik stond die dag met de kraan uitgeschoven te blinken met aan de haak een bollenwagen, op het spoor ernaast een gesloten wagen van het type Gbs.

Oktober
In oktober (en november) wilde ik dit jaar proberen optimaal van de herfstkleuren gebruik te maken. Ieder jaar schiet het door tijdsgebrek of andere redenen het erbij in écht goed hiervoor op pad te gaan. Eind oktober waren we in Siegen, in een fraai herfstkleed gehuld. Aangezien ik groot fan ben van bedieningen, en al zeker als ze door een bos rijden, mocht deze foto niet ontbreken in het overzicht. Al verschillende jaren is het boven op de Pfannenberg gevestigde staalbedrijf EMW een belangrijke speler in de lokale staalindustrie. Het bedrijf produceert onder meer staalcoils en gespecialiseerde staalplaten. Het vervoer van grondstoffen en producten wordt naast de weg ook gereden over het spoor, hiertoe heeft de fabriek een spooraansluiting. Vanaf het overgave station Betzdorf wordt een sleep wagens naar emplacement Herdorf gereden, hier gaat het de stamlijn op naar de Pfannenberg. Wat volgt is een steile lijn, er moet vanuit Herdorf 110 meters geklommen worden in de hoogte. Een dergelijke helling is natuurlijk in een heuvelachtig gebied een uitdaging, hierop is een bijzondere oplossing gevonden: omloopsporen. Nadat de trein door het dorp Neuenkirchen slingert moet de trein eerst keren op één van de twee keersporen op de korte lijn, hierbij wordt de loc ook omgelopen.

November 1
Zoals gezegd werd er in november ook geprobeerd gebruik te maken van de herfstkleuren. Halverwege de maand waren de kleuren in het Venlose bos spectaculair bij de stek t.h.v. het hotel 'De Bovenste Molen'. Door de prachtige oranje gekleurde blaadjes passeerde ook een Euro9000 van RFO, die eveneens sinds begin dit jaar in dienst getreden zijn.

November 2
Voor de tweede foto in november een foto met geen bijzonder verhaal. Het enige wat ik erbij hoef te vertellen is simpel: Melding zien, op pad gaan en geluk hebben met de aanwezige sleep achter de loc. De nog schone blauw/oranje Wascosa wagens waren bij de fraaie loc meer dan alleen een mooie bonus.

December
In aanloop naar de feestdagen zijn er in Duitsland vaak veel 'Sonderzüge'. Ook de FEK (Freundeskreis Eisenbahn Köln e. V.) reed op 15 december een dergelijke trein. De bijzondere route van de trein voerde door het Kölner Stadtwald (spoorlijn midden door het park in stadsdeel Lindenthal) via een tramlijn naar Frechen. MZE 218 191 kwam als tractie in actie en mocht met de vier FEK Rheingold rijtuigen twee retourritten rijden naar Frechen. Gekozen voor dit overzicht werd de foto van deze rit midden in het Kölner Stadtwald. De lijn loopt fraai door een bos heen, dit was dan ook eigenlijk al lange tijd een plekje waar het fotograferen van een bijzonder treintje op het 'durf te dromen' lijstje stond.

Dan zijn we alweer op het einde gekomen van mijn overzicht. Elk jaar weer is het een lastige keus tussen alle leuke foto's, immers zijn bijna alle treinen waar je voor van huis gaat enigszins speciaal natuurlijk, de keuze is reuze.
Voor nu wens ik iedereen een fijne kerst toe en een spoors goed nieuwjaar. Hopelijk tot volgend jaar langs de baan!
En zoals altijd, veel succes met de wolkenlotto komend jaar

Houdoe!
Stijn