Januari
Ik eindigde mijn overzicht dan ook met onderstaand citaat:
Wie mijn vorige jaaroverzicht zich nog kan herinneren weet dat ik in Estland zat. Ook met de jaarwisseling en ook in januari was ik daar nog te vinden. Veel tijd had ik echter niet, maar toen al het werk van het afgelopen semester ingeleverd was, was er weer wat tijd om afscheid te nemen van mijn tweede 'thuis'. Twee dagen alvorens huiswaarts te keren, ging ik nog een dagje naar Tallinn met de trein. Op het station van Tallinn kwam ik aan op spoor 2, en toevallig stond op spoor 1 ook een Elron FLIRT. Met een klein zonnetje konden beide op de foto.Dus als het goed is volgend jaar tenminste één buitenlandse plaat
Februari
In februari keerde ik weer terug naar ons kikkerlandje. Net zoals in augustus vorig jaar ging dat over land. Onderweg heb ik natuurlijk de nodige foto’s gemaakt. Misschien ontstaat daar niet het typische hobbyplaatje uit, maar wel een belangrijke herinnering van dit jaar voor mij. In de tussentijd werd de verbinding Vilnius – Kaunas – Warszawa (– Krakow) ge(her)introduceerd. Vanuit Warszawa ging ik via Świnoujście, Rostock en Hamburg terug naar huis. Onderweg van Warszawa naar Szczecin was er een locwissel in Piła. Een goede reden om de benen weer even te strekken. Voordat ik het alweer doorhad stond SU4210-005 voor de trein, om wat later binnendoor naar Szczecin te sporen.
Maart
Maart was daadwerkelijk de eerste maand waarin ik moest nadenken over een keuze voor het jaaroverzicht. Na nog een bezoekje aan Estland (soort heimwee ), Frankrijk en Duitsland had ik weer wat foto’s gemaakt. Uiteindelijk kies ik toch voor de Orient Express. In m’n laatste vrije week had ik op 16 maart het plan getrokken om ergens tussen Geldermalsen en Den Bosch een foto te maken. De zon werkte gelukkig mee en bij Velddriel ontstond onderstaande foto.
April
Helaas was er in april erg weinig tijd. De enige fotodag was Koningsdag, en wel met een goede reden. De NVBS organiseerde weer de traditionele Koningsdagrit. De fotojacht was alleen niet zo goed gelukt, dus deze maand geen foto.
Mei
Gelukkig was er in mei weer wat keuze. Er passeerde zowaar eens een keertje wat interessants in de spreekwoordelijke achtertuin, zoals DB met Fccpps’n, twee NS Vectrons als LLT en de RXP1251 met een IRP G2000 (helaas was die foto totaal out of focus). Of een transport van het NSM bij Barneveld. Veel materiaal op eigen bodem gemaakt dus. Maar op 21 mei was ik weer eens in het buitenland, ditmaal bij het DB Museum Koblenz. Na een kort bezoekje aldaar, de Einheitsloktage waren niet zo druk bezocht, staken we de Rijn over om de vers gereviseerde E10 1239 met Rheingold vast te leggen. Dit lukte bij Leutesdorf, zowaar ook nog met een zonnetje erbij.
Bonus 1
Ter vervanging van april, gelijk maar een bonusplaat uit mei. Een foto in de spreekwoordelijke achtertuin mag natuurlijk niet ontbreken. Ik had ‘m al benoemd, maar op 19 mei kon de DBC 6418 met een schone sleep Fccpps’n onderweg naar de Amsterdamse Westhaven, vastgelegd worden bij De Kade.
Juni
Tussen het schrijven van mijn bachelor thesis door kon ik af en toe nog eens een foto maken in de buurt. Op vrijdag 23 juni was de Dinner Train de gelukkige, die in het allerlaatste zonlicht (half 10 ’s avonds!) ter hoogte van buurtschap De Kade op de foto werd gezet.
Juli
In juli stond de zomervakantie voor de deur. Idealiter was mijn thesis af, maar vanwege flinke RSI-klachten lukte dat helaas niet. Reden zat dus om lekker er op uit te trekken en zo af en toe een foto te maken. Het was met name het alledaagse wat op de foto werd gezet. Op 10 juli konden echter een aantal goederentreinen in de zon op de foto. Na het doen van de boodschappen bij de oosterburen, kon ter hoogte van Hüthum DB Cargo 189 091 met een fraaie sleep Tanpps voor Terneuzen vastgelegd worden.
Augustus
In augustus ben ik driemaal op vakantie geweest. De eerste twee vakanties waren zo goed als treinloos. De derde daarentegen allesbehalve, namelijk het Maintal. Dat was voor mij de eerste keer. Ware knallers wisten mij te ontkomen, dan wel konden deze vanuit het hotelkamerraam gezien worden. Maar op de avond van 31 augustus wist Bayernbahn mij positief te verrassen met de Henkelzug. In een flauw zonnetje passeren de 140 850 met op sleep de 151 038 en 151 016 het station van Retzbach-Zellingen.
September
Voor het eerst in 4 jaar kon ik weer een editie van Terug naar Toen meemaken. Echter, geen foto van TnT, maar een foto van een werktrein. Op 11 september kondigde Strukton zich aan met de bovenleidingvernieuwingstrein. De 303008 was het trekpaard van deze trein, met als eindbestemming Zutphen. Bij De Kade kon het geheel op de foto.
Oktober
In oktober was er weinig tijd en motivatie om foto's te maken. Mijn thesis moest immers ook af, dit keer wel met goed gevolg zonder dat mijn armen figuurlijk afstierven.
November
November was daarentegen een stukje drukker op hobbygebied. Ik had eindelijk wat meer tijd om bijvoorbeeld achter de 1700’en aan te hollen. Maar persoonlijk nog leuker, iets bijzonders op de Kippenlijn! Ook al was het vijf uur ’s avonds, een werktrein liet ik niet lopen. Op het station van Lunteren passeerde de RTS 1018 met 6 Kls’n richting Barneveld.
Bonus 2
En de tweede bonusplaat komt uit november. Deze wil ik opdragen aan de NS 1700. Op 15 november had ik slechts tot 10 uur college, daarna haastte ik mij naar het busstation. De rest van de dag besteedde ik in de grensregio. Bij De Lutte ontstond een foto van de 1745, die met IC 146 onderweg was naar het Amsterdamse.
December
In december ondernam ik nog een poging om de laatste 1700’en vast te leggen. De SHD kwam nog voorbij mijn woonplaats, maar het leukste deze maand was de overbrenging van in totaal 45 ICR-rijtuigen door TCS van Arnhem naar Watergraafsmeer. Het tweede transport met de TCS 101003 kon zowaar nog in een flauw zonnetje vastgelegd worden.
Tot zover mijn jaaroverzicht van 2023! Rest mij U nog te danken voor het lezen en een goed uiteinde en het beste voor 2024 te wensen. Wie weet tot volgend jaar langs de baan