Jaaroverzicht 2023 Ruben

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2023.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2023 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
Rubenr
Berichten: 381
Lid geworden op: ma feb 14, 2022 6:31 pm
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Jaaroverzicht 2023 Ruben

Bericht door Rubenr »

Wat gaat de tijd weer snel, we zijn al weer bijna aangekomen bij het einde van 2023. Ondanks dat 2023 erg nat was, kan ik terugkijken op een geslaagd jaar, waarin ik toch wat serieuzer naar de hobby ben gaan kijken dan voorgaand jaar.
Ook dit jaar was het weer lastig om de maandelijkse hoogtepunten uit te zoeken, maar het is gelukt. Dus laten we beginnen!

Januari:
AfbeeldingRFO 1837 met BLG autotrein Amersfoort Koppelpoort by Ruben Rebel, on Flickr
RFO 1837 met BLG autotrein Amersfoort Koppelpoort by Ruben Rebel, on Flickr
Sinds RFO het stokje heeft overgenomen van de Pon-treinen van HSL, zit er vaak een leuke loc voor deze autotrein. Kan ook bijna niet anders met RFO, die naar mijn mening prachtige locomotieven heeft.
Hier rijd de RFO 1837 met aan de haak de BLG-autotrein door het zonovergoten Amersfoort Koppelpoort, richting het goederenemplacement in Amersfoort en uiteindelijk de auto-importeur in Leusden!
19 januari // Amersfoort Koppelpoort

Februari:
AfbeeldingDBC 193 318 'Backbone' met kalk- en staaltrein 8 Februari by Ruben Rebel, on Flickr
DBC 193 318 'Backbone' met kalk- en staaltrein 8 Februari by Ruben Rebel, on Flickr
Hier zien we DBC 193 318 met aan de haak een kalk- en staaltrein in een lekker ochtendzonnetje door Kesteren richting Emmerich!
8 februari // Betuweroute Kesteren

Maart:
AfbeeldingRailtraxx 266 118 | Horst Sevenum by Ruben Rebel, on Flickr
Railtraxx 266 118 | Horst Sevenum by Ruben Rebel, on Flickr
Hier rijd de Railtraxx 266 118 met aan de haak de Rasselstein shuttle 41581 uit Antwerpen, langs de 2 gelukkige spotters in het zonovergoten Horst- Sevenum naar Andernach (D)!
En zo kon er weer een leuke loc afgestreept worden!
1 Maart // Horst Sevenum

April:
AfbeeldingSHD 2205 + Plan E + CTO + Plan W by Ruben Rebel, on Flickr
SHD 2205 + Plan E + CTO + Plan W by Ruben Rebel, on Flickr
Na een poos gewacht te hebben, komt hier de SHD 2205 met een Plan E, CTO Meetrijtuig en een Plan W met trein 56454 rustig door Nijkerk richting Amersfoort. Hierachter sukkelde de ICM met 40 km per uur er achteraan..;)
11 april 2023 // Nijkerk

Mei:
AfbeeldingBLS 475 412 met Trecate // 31 Mei // Veenendaal - De Klomp by Ruben Rebel, on Flickr
BLS 475 412 met Trecate // 31 Mei // Veenendaal - De Klomp by Ruben Rebel, on Flickr
In het Pinksterweekend waren er werkzaamheden bij de TTI tunnel te Barendrecht. Door bijkomende problemen liepen deze werkzaamheden flink uit, waardoor er een aantal dagen wat goederenverkeer word omgeleid via Utrecht. Meestal gaat dat via Meteren, maar een aantal treinen gaan ook via Arnhem en Utrecht. Dit zorgt voor leuke treinen, die normaal gesproken hier nooit komen!
Nadat ik een paar treinen had misgelopen, besloot ik om deze avond gelijk na het eten op de fiets te springen, en maar afwachten wat er zou komen. Want voor goederen over dit traject doe ik nog net geen moord voor;)
In een lekker avondzonnetje rijd hier BLS 475 412 met aan de haak de fraaie Trecate keteltrein langs de groep fotografen door Veenendaal - De Klomp richting Utrecht en uiteindelijk Botlek!
31-05-23

Juni:
AfbeeldingNSI 193 733 met Nightjet 403 // Veenendaal - De Klomp by Ruben Rebel, on Flickr
NSI 193 733 met Nightjet 403 // Veenendaal - De Klomp by Ruben Rebel, on Flickr
Op 24 juni rijd NSI 193 733 met Nightjet 403 in het allerlaatste licht door Veenendaal - De Klomp, richting Arnhem en uiteindelijk Zürich!
24-06-2023 // Veenendaal - De Klomp

Juli:
AfbeeldingSBB 193 519 // ICNG 3225 // Veenendaal - De Klomp by Ruben Rebel, on Flickr
Vanmorgen kreeg ik het bericht dat er een ICNG transport aan zou komen. Het geheel was nog in Duitsland, en was dusdanig vertraagd dat de aankomst in Nederland pas 2 dagen later aan zou komen als gepland. De oorzaak daarvan was dat 1 treinstel ontspoort was, en werd uit de gehele trein gehaald. Het overige treinstel, ICNG 3225, vervolgde zijn weg naar Nederland, ingeklemd tussen een aantal containers, en uiteraard de rem- en koppelwagens.
Op het moment van de melding was ik in Leusden voor de BLG trein, die werd getrokken door Crew 2454 en RFO 193 627. Nadat ik deze had geplaat werd er snel doorgefietst naar Veenendaal - De Klomp. Daar aangekomen zou het erom gaan spannen; Volgens enkele berichten zou de trein niet via Arnhem - Utrecht gaan maar over de Ijsellijn, wat mij overigens niet heel efficiënt leek. Daar kwam nog bij dat IRP de trein in Emmerich zou overnemen, wat later veranderde in SBB en zelfs RFO! Na al deze meldingen leek het ons beter om maar gewoon af te wachten, je weet immers maar nooit met zulke meldingen.
Uiteinderlijk bleek dat de 193 519 van SBB de trein zou overnemen in Emmerich. Deze fraaie loc komt zelden over dit traject, dus we waren zeker niet van plan om weg te gaan.
Intussen waren er andere spotters bij gekomen, die bevestigden dat het geheel via Arnhem, Utrecht en uiteindelijk Zwolle zou rijden. Wat het feest compleet maakte was dat de containers niet gelijk achter de trein zaten, maar achteraan, zodat je de ICNG goed in beeld zou hebben. Er was alleen 1 ding wat wat minder positief was: De zon. Of beter gezegd, de wolken.
Intussen was de trein vertrokken uit Arnhem Berg, waar een stop gepland was. De trein zou ons bijna passeren, toen scheen de zon nog. Maar toen er een blauw neusje in zicht kwam, schuilde de zon net achter een grote wolk. Maar toch werd er tevreden afgedrukt: Je kunt nou eenmaal niet altijd 6 gooien, en ik was blij dat ik deze exoot hier kon vastleggen, en dat voor een ICNG overbrenging!
11 juli 2023 // Veenendaal - De Klomp

Augustus:
AfbeeldingBEG 295 057 // Emmerich // 18-07-2023 by Ruben Rebel, on Flickr
Een leuk voorbeeld van binnenlands vervoer dat nog steeds bestaat, is de bediening in Emmerich. Bijna dagelijks is de Bocholter Eisenbahngesellschaft in de haven van Emmerich actief, die verschillende klanten aandoet. Het gaat hier meestal om de klanten KAO Chemicals en Deutsche Giessdraht.
Omdat deze bediening hoog op mijn lijstje stond, besloot ik om dinsdag 18 juli naar Emmerich gegaan. Na de bediening zou er nog tijd over zijn om naar de bekende stek in Praest te gaan. Doordat Vias nog maar in uurdienst rijd moest ik eerst een uur wachten in Arnhem, waarbij ik de bediening wel uit m'n hoofd kon zetten. Na lang wachten in Arnhem werd de Fiasco ingestapt en even later kwam ik aan in Emmerich, waar ik opgehaald kon worden. (waarvoor nogmaals dank!)
Intussen was de 45 jaar oude BEG 295 057 de havenspoorlijn opgereden met de aanvoer voor KAO, welke uit 4 ketels bestond. Toen we aankwamen, zagen we de fraaie loc al staan. We hadden geluk dat het om deze loc ging, het had ook om een G1206 kunnen gaan. In verband met de beperkte infrastructuur op het industrieterrein is het vaak een gepuzzel om de weinige ketelwagens in de goede volgorde te krijgen, maar het voordeel daarvan was, dat we genoeg tijd hadden om het hele rangeerproces te fotograferen!
De 295 057 draagt inmiddels ook al een poosje de sticker van FC Bocholt die kampioen was van de Oberliga in 2022. Best leuk dat een lokale treinvervoerder aandacht en steunt geeft aan lokale sportverenigingen waar ze zelf ook vandaan komen!
Nadat de aanvoer voor KAO was geplaatst, gingen er 3 ketels retour, die uiteinderlijk voor Chempark Dormagen bestemd zijn. Snel werd er ingepakt en even later konden we de trein nog een keer voor de poort van Contargo-terminal Rhein-Waal fotograferen. Daarna reden we naar Praest, waar we nog een paar dikke treinen voor de lens kregen, die ongetwijfeld nog op mijn pagina zullen verschijnen!
18-07-2023 // Emmerich

September- Oktober:
Mede door tijdgebrek werden er deze 2 maanden geen noemenswaardige foto's gemaakt. Daarom volgen hieronder 2 bonusfoto's!

November:

AfbeeldingRXP 1251 + Crew 2454 + Sik 276 + mP 3029 + Plan V 904 by Ruben Rebel, on Flickr
Gisteren, 2 november, werd ik getipt dat Stichting 2454 Crew met wat materiaal van Amersfoort naar Schin op Geul zou gaan. Zowel de tractie als het materiaal bleef mij onbekend, wat ervoor zorgde dat ik tot op de laatste moment niet wist wat de samenstelling van deze trein was. Je kan dan ook wel raden hoe blij ik was dat ik een 1200 de hoek om zag komen. Dat had ik nooit verwacht!
De klok tikt 11:08 als RXP 1251 met de Crew2454 van Crew, Sik 276, Motorpost 3029 en Plan V 904 met een rustig gangetje door het prachtige Soestduinen komen, richting Schin op Geul!
3-11-2023 // Soestduinen (Amf-Dld)

December:

AfbeeldingSHD 2205 + Plan E + CTO // Den Dolder by Ruben Rebel, on Flickr
Omdat loc 50 0073 van de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij verkocht was aan de Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij, werd deze in nacht van 3 december overgebracht naar de ZLSM. Omdat de 50'er met slechts 40 km/h gesleept mag worden, wordt dit in verschillende etappes gedaan. Althans, dat was de bedoeling. Wegens een warmloper kwam het geheel echter niet verder dan Nijmegen. De volgende dag werd duidelijk dat de loc ter plekke gerepareerd moest worden. Hierdoor keerde de SHD terug naar Amersfoort. Het was nog even afwachten of het geheel via Deventer of via Utrecht zou gaan, maar gelukkig werd dit het laatste.
De klok tikt 12:22 als de brullende SHD 2205 met een Plan E-rijtuig en het CTO-meetrijtuig, die als remwagens dienden, door het winterse Den Dolder komen, en heeft nog enkele kilometers te gaan totdat Amersfoort bereikt word.
4-12-2023 // Den Dolder

Bonus 1:
AfbeeldingRailadventure 111 222 met DM'90 treinstellen // 21-11-2023 by Ruben Rebel, on Flickr
Vandaag had ik geen verplichtingen, dus besloot ik om naar het bos bij Venlo te gaan. Deze stek stond al langer op me lijstje, mede door de herfstkleuren. Toen ik met de trein door Blerick reed, zag ik dat daar werd gerangeerd met diverse DM'90 treinstellen. Even later hoorde ik dat deze stellen vandaag nog naar Oost-Europa zouden vertrekken!
Aangekomen in Venlo, werd er gelijk naar het bos gelopen, en even later kreeg ik de melding dat Railadventure 111 222 in aantocht was met 2 koppelwagens. Na Railadventure, Railtraxx en uiteraard DBC, was deze fraaie trein aan de beurt.
Het is 15:25 als Railadventure 111 222 met aan de haak 7 DM'90 treinstellen (3414 + 3419 + 3420 + 3422 + 3423 + 3441 + 3442) ingeklemd tussen 2 koppelwagens door het kleurrijke bos in Venlo rijden, richting het oosten.
21-11-2023 // Venlo

Bonus 2:
AfbeeldingRFO 1831 met Eanos'en // 14 augustus 2023 // Eempolder by Ruben Rebel, on Flickr
Op 14 augustus 2023 is RFO 1831 met een sleep Ermewa- en TSSC-Eanossen onderweg naar de Amsterdamse Westhaven, en passeert hier de fotograaf in de Eempolder!
14 augustus 2023 // Eempolder

Als laatste wens ik iedereen nog fijne dagen en een gelukkig nieuwjaar, met hopelijk wat meer zon!
Genoeg gelult, op naar 2024!
Gebruikersavatar
stijn55
Berichten: 396
Lid geworden op: vr mei 08, 2020 7:40 am
Locatie: Deurne

Re: Jaaroverzicht 2023 Ruben

Bericht door stijn55 »

Zorgvuldig uitgekozen overzicht.
de-treinfan
Berichten: 214
Lid geworden op: ma jun 22, 2020 10:25 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Ruben

Bericht door de-treinfan »

Mooi jaaroverzicht! Ik weet niet waarom, maar ik februari toch wel het meest geslaagd.
Gebruikersavatar
rob1965
Berichten: 1546
Lid geworden op: za jul 14, 2018 7:29 am

Re: Jaaroverzicht 2023 Ruben

Bericht door rob1965 »

April, juni en november zijn voor mij favoriet! 👍🏻
Ik ben niet blasé bij een Nez-Cassé. Het slaat nergens op, maar het rijmt wel top :-))
Gebruikersavatar
erica
Berichten: 3855
Lid geworden op: za mar 01, 2014 5:38 pm
Locatie: Mokum
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Ruben

Bericht door erica »

Maart vind ik erg goed, maar het is ook een goede kleurstelling.
Mattie
Berichten: 610
Lid geworden op: za aug 29, 2015 3:56 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Ruben

Bericht door Mattie »

Leuk overzicht Ruben! Onze regio is in mijn overzicht niet zo goed vertegenwoordigd, maar daar heb jij wel voor gezorgd :-)) De bonussen zijn mijn favorieten.
wessele
Berichten: 759
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2023 Ruben

Bericht door wessele »

Erg mooie serie! Bonus 1 is m'n favoriet.
arnold
Berichten: 14630
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Ruben

Bericht door arnold »

Mooi overzicht.
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Ruben

Bericht door VinceCargo »

Mooi kleurrijk overzicht, met de toch wel unieke combinatie van SBB met ICNG als favoriet
Geen handvol, maar een land vol
David
Berichten: 1544
Lid geworden op: do sep 06, 2012 10:55 am
Locatie: Norrköping
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Ruben

Bericht door David »

Mooi overzicht! Ik ga voor Bonus 1.
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 2342
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 6:55 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Ruben

Bericht door Marcel »

Mooie serie april springt er wel uit.
"The chase is better than the catch."
ClintW
Berichten: 93
Lid geworden op: zo sep 13, 2020 12:01 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Ruben

Bericht door ClintW »

Leuk overzicht Ruben! De favorieten zijn februari, november en bonus 1!
Staaijeren
Berichten: 266
Lid geworden op: di mei 03, 2016 6:41 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Ruben

Bericht door Staaijeren »

Pracht serie Ruben ik ga voor juli.
Foto's op Flickr
dvc
Berichten: 488
Lid geworden op: wo nov 27, 2013 6:51 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Ruben

Bericht door dvc »

Leuke serie Ruben, mijn favoriet is augustus.
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Ruben

Bericht door NS1707 »

Mooi overzicht, Ruben! Bonus 2 is hier favoriet!
DDZ7504
Berichten: 3884
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Ruben

Bericht door DDZ7504 »

Januari is erg mooi!
Ik ben de wolkenlotto aan het winnen.
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Ruben

Bericht door RemcoG »

Het was een goed jaar voor je, Ruben! Erg mooie foto's! Januari, februari en bonus 1 zijn mijn favorieten!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
ThijsvLoon
Berichten: 157
Lid geworden op: di dec 31, 2019 3:43 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Ruben

Bericht door ThijsvLoon »

Puike serie! Bonus 2 is mijn favouriet!
NovioSites
Berichten: 1227
Lid geworden op: ma mei 13, 2013 2:55 pm
Locatie: Bgn

Re: Jaaroverzicht 2023 Ruben

Bericht door NovioSites »

Mooi overzicht!
Ruben01
Berichten: 1298
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Ruben

Bericht door Ruben01 »

Mooi overzicht man met de mooie naam :-)) Als Edenaar moet ik toch voor mei kiezen als plaat met het grootste 'hier had ik naast willen staan'-gehalte ;)
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 500
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2023 Ruben

Bericht door derquinho »

Fraaie foto's Ruben! Mijn favorieten zijn juli en augustus.
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3432
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Ruben

Bericht door Rens »

Mooi, januari en mei knallen er lekker uit!
Kevinrail
Berichten: 427
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2023 Ruben

Bericht door Kevinrail »

Het is weer een heel fraai jaaroverzicht geworden Ruben! Zowel de klassiekers als het moderne materieel komt voorbij. Januari, Juni en November zijn mijn favorieten van het afgelopen jaar.
Plaats reactie