Jaaroverzicht 2022 Kevin-rail (Kevin Piket)

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2022.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2022 <je forum nicknaam>
Plaats reactie
Kevinrail
Berichten: 427
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Jaaroverzicht 2022 Kevin-rail (Kevin Piket)

Bericht door Kevinrail »

Op de valreep van het jaar plaats ook ik mijn fotografische jaaroverzicht van 2022. Leuk om te zien dat ook dit jaar weer een hoop fotografen de moeite hebben genomen om fraaie jaaroverzichten van het afgelopen jaar samen te stellen.

Voormij persoonlijk was 2022 een rustig jaar. We wonen nu 5 jaar in onze huidige huis en Esmee is alweer anderhalf jaar oud. Alles gaat zijn gangetje en ook bij NS vermaak ik mij prima als (mentor) machinist, lid van de roostercommissie machinisten Rotterdam en ik kon afgelopen najaar de ICNG aan mijn lijstje te rijden materieel toevoegen. Ik heb in het eerste deel van het jaar afwisselend veel en weinig gefotografeerd maar vanaf augustus is het echt stukken minder geworden met de fotografie. Geen tijd, slecht weer, werken, tijd met het gezin doorbrengen en ga zo maar door. Daarom ben ik benieuwd of ik volgend jaar ook weer een jaaroverzicht kan maken, want ik heb echt gewoon minder tijd voor de hobby. Ik heb ook nog het nodige werk in mijn fotoarchief zitten want de jaren 2001 t/m 2009 wil ik nog goed gearchiveerd hebben (een meer jaren plan overigens). De maand mei springt er dit jaar wel uit qua hobbyen want ik heb met Durk Houtsma van 8 t/m 19 mei vakantie gevierd in Duitsland en Frankrijk waarbij we vele leuke plaatjes gemaakt hebben.

Ik heb geprobeerd om een verdeling te maken tussen reizigers en goederentreinen waarbij er als echte stoomliefhebber ook nog stoom voorbij komt. Veel plezier met mijn jaaroverzicht van 2022!

Januari
Het jaar 2022 begon rustig want door drukte, slecht weer, werk enzovoort was er minder tijd voor de hobby en werd er deze maand dan ook maar één trein gefotografeerd en nog wel in mijn woonplaats ook! De enige foto die in januari werd gemaakt is opzich wel leuk, maar dan weer niet interessant genoeg voor het jaaroverzicht, daarom volgt er een bonusfoto.

Februari
AfbeeldingDBC 6440 bediend Shell poort 7 by Kevin Piket, on Flickr
In februari was het ook vrij rustig met de hobby en ben ik 3x keer op pad geweest. Er werden foto’s gemaakt in de Rotterdamse haven, Dordrecht (i.v.m. omgeleide goederentreinen via de Brabantroute), Rotterdam Zuid en Gouda. Hoewel er veel treinen werden gefotografeerd zaten er deze maand niet echt grote klappers bij. De keuze voor het plaatje van deze maand viel dan ook wel mee. In Pernis kon op 11 februari de bediening van Shell Pernis Poort 7 gefotografeerd worden. Met slechts één ketelwagen aan de haak (helaas geen Gevi/Un code genoteerd), zag ik de DBC 6440 van het hoofdemplacement van Pernis naar Shell Pernis Poort 7 rijden. Door snel handelen kon het kort treintje door de fotograaf vastgelegd worden. Maar wat heen gaat komt ook weer terug en zodoende kon de 6440 van DB Cargo nogmaals gefotografeerd worden. Met ook deze keer slechts één ketelwagen (Gevi39/Un2055) is de DBC 6440 onderweg van Shell Pernis Poort 7 richting het hoofdemplacement van Pernis als ze door de fotograaf vastgelegd wordt. Het wissel op de voorgrond leid naar de terminal van Koole Tankstorage Minerals, die in februari na lange tijd weer eens een trein mocht ontvangen (DB Cargo).

Maart
AfbeeldingCT 203-103 met trein 51009 by Kevin Piket, on Flickr
In Maart ben ik 4x op pad geweest en in deze maand werden er o.a. foto’s gemaakt in Willemsdorp, Dordrecht, Moerdijk & Hulten. Het maakte de keuze voor de foto van de maand maart dan ook niet makkelijk. Wordt het een plaatje van een bediening of langs de lijn? Het is de eerste keuze geworden. Op 3 maart stond de fotograaf bij Dordrecht Zuid te wachten op de omgeleide goederentreinen naar Duitsland i.v.m. werkzaamheden aan het derde spoor tussen Zevenaar en Oberhausen toen Captrain locomotief 203-103 met vier ketelwagens passeerde richting Lage Zwaluwe. Volgens één van de aanwezige fotografen zou deze naar GCA in de Moerdijk gaan waar men ketelwagens en tankcontainers reinigt. Na het vastleggen van LTE met de MaWö shuttle werd naar Lage Zwaluwe gereden waar de 203-103 net begonnen was met omlopen. Direct werd doorgereden naar de polder tussen Lage Zwaluwe en de Moerdijk om deze trein vast te kunnen leggen. Na het bekijken van de mogelijkheden qua zonnestand viel de keuze op de stek bij het Moerdijkbruggen monument. Het duurde echter lang voordat het korte treintje op kwam dagen want het bleek dat DB Cargo met de afvoertrein vanuit de Moerdijk nog richting Lage Zwaluwe moest rijden en deze kreeg voorrang. Nadat DB Cargo met de afvoertrein uit de Moerdijk was gepasseerd richting emplacement Lage Zwaluwe, kon het niet lang meer duren voordat Captrain richting de Moerdijk zou gaan. Even later kwam het korte treintje inderdaad inzicht en inmiddels hadden twee andere fotografen zich bij de fotograaf gevoegd. Als trein 51009 (Whz-Mdk) passeert Captrain locomotief 203-103 met 4 ketelwagens (GEVI33/UN1268) ter hoogte van de bekende fotostek langs de A16, het drietal fotografen richting transport/tankcleaning bedrijf GCA in de Moerdijk. Er konden twee plaatjes gemaakt worden op de stamlijn tussen Lage Zwaluwe en emplacement Moerdijk. Op het hoofdemplacement van de Moerdijk liep de 203-103 om, waarna de machinist met zijn leerling korte tijd later de ketelwagens kon plaatsen bij GCA. Na het bedienen van GCA keerde de 203-103 als losse loc terug naar de Waalhaven.

April
AfbeeldingTCS 102001 met trein 33200 by Kevin Piket, on Flickr
April was wederom een rustige maand maar er stonden in deze maand wel twee leuke treinen op het programma in de vorm van de Venice Simplon Oriënt Express (VSOE) en de Rheingold. Daarnaast werden er wat goederentreinen en de Dinnertrain gefotografeerd. De keuze voor de foto van april is echter niet gevallen op een plaatje van de Venice Simplon Oriënt Express of de Rheingold, maar op de Dinnertrain. In de middag van 16 april werd op het gemak naar Breukelen gereden om te kijken wat aldaar de mogelijkheden waren voor een foto van de Rheingold. Terwijl ik nog stond te bedenken of ik deze stek geschikt vond kwam het bericht door dat er bij station Amsterdam Muiderpoort een aanrijding was. Omdat dit halverwege de middag was kon het nog wel even duren voordat dit opgelost was. Aangezien de vertrektijd van de Rheingold om 17.00 uur uit Amsterdam was rees de vraag of deze vanuit Amsterdam omgeleid zou worden via Weesp-Hilversum-Utrecht of dat deze toch via Loenersloot kon rijden? Ik besloot eerst maar eens bij de Macdonalds in Breukelen koffie te halen en dan eens rustig te kijken wat de mogelijkheden nu waren. Ik koos ervoor om toch de gok te wagen en zodoende werd naar Loenersloot gereden in de hoop dat de verstoring optijd opgelost was. Gelukkig bleek dit laatste het geval en reed de Rheingold toch via Abcoude en Breukelen naar Venlo (zoals gepland). Vervolgens werd naar Bodegraven gereden voor een plaatje van de Dinnertrain. In het paasweekend was de Dinnertrain van TCS weer te zien in het Groene Hart. Als trein 33200 (Hlm-Asd-Bkl-Apn-Ledn-Hlm) passeert de TCS 102001 met de vier rijtuigen tellende trein de fotografen richting eindbestemming Haarlem.

Mei
AfbeeldingDBC 233 232 passeert met goederentrein het voormalige stellwerk van Edderitz by Kevin Piket, on Flickr
De drukste maand van het jaar! Zoals in de introductie al beschreven ben ik in mei samen met Durk Houtsma op vakantie geweest in Duitsland en Frankrijk. Op het programma stonden o.a. de DB 218’s in Beieren, DBC 232ers richting Tsjechië en rond Baalberge, stoom bij de HSB in de Harz en de SNCF 67000 & 22200 locomotieven rond Straatsburg in Frankrijk. Daarnaast werd ook de SSN bij Moordrecht gefotografeerd. De keuze voor de foto van de maand mei was moeilijk, wordt het stoom, diesel of elektrisch, reizigers, goederen of museummaterieel? Het is een plaatje van een ook in Nederland niet onbekende diesellocomotief geworden, de DBC 232. Deze robuuste machines hebben jarenlang in Nederland (en naar Duitsland) gereden en ook ik heb de 232ers (toen van DB Schenker) in een inmiddels ver verleden in Nederland gefotografeerd. Op maandag 16 mei stonden de DB Cargo 232ers rond Baalberge op het programma. 's Ochtends in Bernburg gekeken, waar nog weinig actie te beleven was dus besloten we om even verder te kijken. Veel viel er niet te beleven en uiteindelijk zijn we weer naar Bernburg gereden waar we een DBC 232 voor de trein zagen staan. De trein stond gereed voor vertrek, dus moesten we snel zijn! Even later ging de overweg in Bernburg dicht en even dachten we dat we te laat waren maar gelukkig was de overweg gesloten voor de Albellio stopper. We reden snel naar de beoogde fotostek in Edderitz om de trein vast te kunnen leggen. We moesten lang wachten want eerst passeerde er nog een losse DBC Gravita & wederom de Albellio stopper richting Köthen. Enige tijd later sloot wederom de overweg en kwam de trein eindelijk in zicht. DB Cargo 233 232 passeert met zijn fraaie sleep wagens en een heerlijke dieselbrul het voormalige stellwerk van Edderitz richting Köthen. In Köthen vind een lokwissel met een elektrische locomotief plaats voor de verdere reis.

Juni
AfbeeldingRXP 9901 met trein 70452 by Kevin Piket, on Flickr
In juni ben ik slechts 2x op pad geweest. Deze keer werden er alleen foto’s gemaakt in Capelle a/d IJssel en bij het Vaanplein in Rotterdam. Dat maakte de keuze voor de maand dan wel weer wat makkelijker (zeker in vergelijking met mei). Op donderdag 16 juni verzorgde Railexperts een bedrijfsuitje voor een grootbedrijf. In de ochtend kwam de RXP 9901 vanuit Amersfoort los naar Rotterdam Noord Goederen om bij de SSN de rijtuigen op te halen en vervolgens via Schiedam-Delft-Den Haag-Leiden en Schiphol naar Amsterdam Centraal te rijden. Hier stapten de reizigers in waarna ze via Weesp-Almere-Lelystad-Zwolle en Meppel naar het station van Heerenveen IJsstadion werden gebracht waar de rit eindigde. De trein reed vervolgens leeg door naar het station van Heerenveen waar de locomotief omliep om vervolgens als leegmaterieel via Meppel-Zwolle-Amersfoort-Hilversum-Weesp-de Zuidtak-Breukelen-Woerden en Gouda naar het depot van de SSN te Rotterdam Noord Goederen te rijden. Vervolgens keerde de RXP 9901 weer los terug naar thuisbasis Amersfoort. Als trein 70452 (Hr-Rtng) passeert de RXP 9901 met de 8 SSN rijtuigen ‘am haken’ het station van Capelle a/d IJssel richting het depot van de SSN.

Juli
AfbeeldingMBS T1 te Hoogstede by Kevin Piket, on Flickr
Juli is voor ons traditiegetrouw de vakantie maand! Van 4 t/m 15 juli vierden ik samen met mijn vrouw en de kleine Esmee, vakantie in Schin op Geul. We hadden een huisje gehuurd bij Topparken Résidence Valkenburg. Naast uitjes met z’n drieën naar o.a. het zwembad in Meersen, het Drielandenpunt bij Vaals, Maastricht en Aachen werd ook wat tijd besteed aan de hobby. Zo werden ook deze keer meerdere bezoeken gebracht aan de Montzenroute en werden er plaatjes gemaakt in Aachen & Stolberg. Daarnaast werden er foto’s gemaakt van stoom op de Miljoenenlijn. Als laatste stond er een fotorit bij de Bentheimer Eisenbahn (BE) in Coevorden op het programma. Veel keuze dus deze maand maar ik ga deze keer voor een foto van de Wismar T1 van de MBS op de spoorlijn van de Bentheimer Eisenbahn. I.v.m. met het afscheid op 15 juli van een medewerker van de Bentheimer Eisenbahn die met pensioen ging, werd op verzoek van de BE de Wismar T1 van de Museum Buurt Spoorweg (MBS) uit Haaksbergen overgebracht naar Coevorden. Dit type motorwagen heeft in de jaren vijftig en zestig ook de reizigersdienst op deze spoorlijn verzorgt. Het was de eerste keer sinds 1968 dat de Wismar T1 van de Museum Buurtspoorweg buiten zijn eigen lijn heeft gereden, en dan ook nog eens in het buitenland. Op zondag 17 juli organiseerde Sevrien Ferrée voor een kleine groep fotografen een leuke fotorit met de MBS Wismar railbus op de spoorlijn van de Bentheimer Eisenbahn. De fotorit voerde ons vanuit Coevorden naar Veldhausen waarbij ook de raccordementen in Esche en Emlichheim werden bereden en tevens voor de nodige figuranten en oude voertuigen was gezorgd. Om dat de fotorit al om 07.00 uit Coevorden vertrok besloot ik om de dag ervoor alvast uit Nieuwerkerk a/d IJssel te vertrekken en te overnachten in een hotel in Schoonebeek. In de loop van de middag keerden we rond 13.50 uur terug in Coevorden, aan een leuke dag was helaas weer een einde gekomen en iedereen keerde met een flinke buit aan foto’s weer huiswaarts. Op de foto zien we het fraai gerestaureerde railbusje bij Hoogstede poseren voor de fotografen.

Augustus
AfbeeldingLNS 1571 met trein 51625 by Kevin Piket, on Flickr
In augustus ben ik slechts één keer op pad geweest en wel op de laatste dag van de maand. Op deze dag werden Zwijndrecht en Dordrecht bezocht wat ook op 31 augustus stonden er weer omleidingen via de Brabantroute gepland i.v.m. werkzaamheden aan het derde spoor tussen Zevenaar en Oberhausen. De bedoeling was om de dag in Willemsdorp te beginnen maar toen ik bij Zwijndrecht reed leek het mij wel leuk om hier op het station weer eens wat plaatjes te maken. Na diverse goederentreinen in Zwijndrecht vastgelegd te hebben, werd doorgereden naar Dordrecht om ook hier de nodige treinen op de chip te zetten. Het was vrij rustig met goederenverkeer waardoor de teller op 5 treinen bleef steken. In een tijdsspanne van een kleine 3 uur konden Rurtalbahn Cargo, DB Cargo, Lineas en LTE vastgelegd worden. Sinds begin vorig jaar is men bezig om op de HSL-zuid sectie (Rtd-Hfd) de geluidswanden ter hoogte van Bergschenhoek te vervangen. De geluidswanden worden per vrachtwagen naar Rotterdam Noord Goederen gebracht en daar op de trein geladen voor verder transport. Waar eerst Strukton dit vervoer vanuit Rotterdam naar Leeuwarden en Weert verzorgde, is dit sinds kort overgenomen door Lineas. Als trein 51625 (Rotterdam Noord Goederen-Weert) passeert Lineas G1206 1571 (Katrien) met deze geluidswanden op rongenwagens te Dordrecht de twee fotografen richting Weert. Aldaar worden de geluidswanden overgeladen op vrachtwagens die ze naar een voor mij onbekende bestemming zal brengen.

September
AfbeeldingRTBC 186 423 met trein 51401 by Kevin Piket, on Flickr
Zoals in de introductie al beschreven werd het voormij vanaf augustus echt rustiger qua hobbyen. Geen tijd, werken, en andere verplichtingen zorgden ervoor dat ik ook in september maar één keer op pad ben geweest en dat was op de 1e dag van de metrologische herfst, 1 september. Ook deze keer was ik dicht bij huis en werden weer eens foto’s gemaakt in de Rotterdamse haven. Ik kon op de 1e van de maand pas aan het begin van de middag op pad en zo eindigden ik die dag via Vaanplein, Pernis en een rondje door de Waalhaven bij het RSC langs de havenspoorlijn in de Waalhaven. Hoewel het wederom rustig was konden er toch nog 7 treinen gefotografeerd worden en zaten er naast de eentonige erts & kolentreinen van DB Cargo ook nog een paar leuke treinen bij. Eén van deze treinen was een Blerick-shuttle van RTB Cargo met de "Clockwork" 186 423. DB Cargo stalde in de nacht van 1 op 2 september 2022 een trein in Blerick op de sporen die RTB Cargo normaal gesproken gebruikt voor de Blerick-shuttles. Gevolg hiervan was dat de omloop van de Blerick-shuttles zwaar verstoord raakte en deze treinen uren vertraging opliepen. RTBC 186 423 passeert met een flink vertraagde 51401 (BR-Mvtw) het RSC Waalhaven richting de Maasvlakte.

Oktober
AfbeeldingSSN 01 1075 + 23 023 met trein 39399 by Kevin Piket, on Flickr
Natuurlijk mag een plaatje uit mijn achtertuin in dit jaaroverzicht niet ontbreken. In het weekend van 8 & 9 oktober organiseerde de Stoom Stichting Nederland weer haar jaarlijkse Opendagen. Ook deze maand ben ik alleen op 8 & 9 oktober met de camera op pad geweest en dus wordt de foto van oktober een stoomplaat. De SSN Opendagen werden dit jaar gekenmerkt door mooi najaarsweer en werden dan ook goed bezocht. Ook dit jaar was de VSM te gast met de 23 071, 23 076, 65018 en een stam rijtuigen. Samen met de SSN 01 1075 & 23 023 en de SSN rijtuigstam kon een uurdienstregeling gereden worden tussen het SSN depot te Rotterdam Noord Goederen en station Gouda Goverwelle. Zowel op zaterdag als op zondag werd de laatste slag naar Gouda met twee stoomlocomotieven gereden. SSN locomotieven 01 1075 & 23 023 (beide voorzien van hun oude DB computernummers) passeren met de SSN rijtuigstam als trein 39399 (Gdg-Rtng) bij Nieuwerkerk a/d IJssel de fotograaf richting het SSN depot.

November
AfbeeldingNS 8107 met buurtgoederentrein > Haaksbergen by Kevin Piket, on Flickr
Ook november was een rustige maand maar er stonden wel wat leuke dingen op het programma. Zo mocht ik aan het begin van de maand samen met Tobias Hulsker op pad met de ICNG, stond er twee dagen later een fotorit bij de MBS in Haaksbergen gepland en kon aan het einde van de maand Plan V treinstel 904 van Stichting 2454 Crew worden gefotografeerd. Daarnaast was ik in de laatste week van oktober en de eerste week van november met de mannen van de Roosstercommissie druk doende om voor de machinisten van Rotterdam Centraal de roosters voor het nieuwe jaar te maken. Een grote klus die dit jaar zeer voorspoedig verliep. Gek genoeg maakt dat de keuze voor de foto van deze maand toch wel lastig want zowel bij rit met de ICNG als bij de fotorit bij de MBS konden er leuke plaatjes gemaakt worden. Gekozen werd voor een plaatje bij de MBS. Op zaterdag 5 november organiseerde Sevrien Ferrée voor een kleine groep fotografen een leuke fotorit met de NS 8107 bij Museum Buurt Spoorweg in Haaksbergen. De fotorit voerde ons terug naar de jaren dertig van de vorige eeuw, waarbij een reizigers- en goederentrein anno 1937 werden uitgebeeld. Het ochtendprogramma bestond uit een rit van Haaksbergen naar Boekelo met de NS 8107 en een reizigerstrein. De retour rit werd gereden met de NS 8107 en een zeer fraai samengestelde goederentrein waarbij zelfs aan remmers op de goederenwagens was gedacht. De deelnemers namen plaats in HSM rijtuig 905 welke door locomotor NS 259 werd gereden. We hadden geluk met het zeer fraaie najaarsweer. Ook deze keer had Sevrien aan figuranten, auto’s en motorfietsen gedacht. Terug in Haaksbergen volgde een pauze waarna we nog een keer naar Boekelo reden om de goederentrein nogmaals te fotograferen. Terug in Haaksbergen volgde er weer een pauze en werd alles klaar gezet voor het avondprogramma wat bestond uit avondopnames van de goederentrein & Sik 259 in het station van Haaksbergen. Rond 19.00 uur was het programma afgelopen, waarna werd opgeruimd en nog even nagepraat te hebben iedereen weer met een flinke buit aan foto’s weer huiswaarts keerde. Het is op 5 november een drukte van belang op de provinciale weg tussen Boekelo en Haaksbergen. Terwijl de NS 8107 met de buurtgoederentrein van Hengelo naar Neede passeert (let op de remmers op de goederenwagens) zien we op de voorgrond twee NSU motorfietsen (1938, de voorste als damesmodel), een Erskine Six 51 (1928) en een Buick Master Six Sport 55 (1929) op deze fraaie najaarsdag richting hun bestemming tuffen.

December
De laatste maand van het jaar en vooral van de lijstjes. NPO Radio 2 heeft de Top 2000, Radio 10 Gold heeft de Top 4000 en natuurlijk de verlanglijstjes voor Sinterklaas en Kerst. Wij hebben de jaaroverzichten op Sion-rail en het aantal fotografen die de moeite nemen om fraaie jaaroverzichten samen te stellen lijkt elk jaar meer te worden. Ook in december heb ik geen foto’s gemaakt en daarom volgt er nog een bonusfoto.

Bonusfoto 1
AfbeeldingZLSM 1040 met K1a rijtuigen > Kerkrade by Kevin Piket, on Flickr
Omdat er in januari & december geen bruikbare foto’s gemaakt werden voor dit jaaroverzicht, blijven er twee bonusfoto’s over en de keuze voor deze foto’s is echt een ‘Hell of a job’ aangezien er dit jaar vele fraaie treinen gefotografeerd konden. Wordt het een plaat uit de mei vakantie (Duitsland & Frankrijk) of juli (Duitsland & België) of toch gewoon een in Nederland gemaakt plaatje. De eerste plaat is er ééntje in Nederland van ZLSM stoomlocomotief 1040 op de Miljoenenlijn. Op 10 juli stond een bezoekje aan de ZLSM op het programma. Hier was ik sinds januari 2019 niet meer geweest. De treindienst werd door de ex-SJ 1040 met de welbekende K1a rijtuigen uitgevoerd. De 1040 maakte deze zondag twee slagen tussen Schin op Geul en Kerkrade. De trein kon in totaal 3 keer gefotografeerd worden. Kort na vertrek uit Simpelveld zien we de ZLSM 1040 met het korte treintje Post I aan de oostzijde van het emplacement passeren richting Kerkrade.

Bonusfoto 2
AfbeeldingSNCF BB67591 met RRR stammen 302 + 305 als TER 31809 by Kevin Piket, on Flickr
Voor het tweede plaatje heb ik wel gekozen voor een foto van de mei vakantie. Omdat ik nooit eerder in Frankrijk heb gefotografeerd viel de keuze op een SNCF diesel van de serie BB67400. Op werkdagen rijdt de SNCF diverse spitstreinen (TER) door heel Frankrijk, het TER-netwerk zelf is op vraag- en aanbod gebaseerd. Één van deze TER treinen rijdt van Saales naar Strasbourg, over de diesellijnen. Waar de SNCF hier normaal moderne treinstellen inzet, worden de deze spits treinen nog steeds de door oude SNCF diesels serie BB67400's gereden. In de reizigersdienst zijn dit de laatste geplande diensten, en daardoor erg geliefd bij fotografen. De verhalen gaan dat het na dit jaar over is met deze locomotiefserie, maar dat roept men al jaren. Dat de SNCF BB67400 locomotieven binnen afzienbare tijd gaan verdwijnen staat dus wel vast. Deze TER trein vertrekt al om 06:32 uur uit Saales en is dan 7:52 uur in Strasbourg en keert 's middags weer terug. Bij Urmatt zien we de SNCF BB67591 + RRR 302 & 305 als TER 31809 de houtzagerij en fabriek passeren richting Strasbourg.

Dat was hem weer voor dit jaar. Rest mij alleen nog om u allen een fijne jaarwisseling en een mooi, spoors en vooral gezond 2023 te wensen.
Laatst gewijzigd door Kevinrail op do dec 29, 2022 1:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
BjörnNielsen
Berichten: 969
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Kevin-rail (Kevin Piket)

Bericht door BjörnNielsen »

Lekker gevarieerd jaaroverzicht Kevin, de bonus-2 is echt een fraaie. De oude Franse diesels waren voor mij sowieso ook de verrassing van het jaar.
Ruben01
Berichten: 1298
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Kevin-rail (Kevin Piket)

Bericht door Ruben01 »

Leuk overzicht. Ondanks de beperkte tijd toch een mooie buit. Ik ga voor mei als favoriet!
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Kevin-rail (Kevin Piket)

Bericht door NS1707 »

Heel erg fraai overzicht, Kevin! Leuk dat je toch nog de moeite genomen hebt om een overzicht samen te stellen. Plaatjes uit het buitenland doen het heel goed, net als de plaat uit april!
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Kevin-rail (Kevin Piket)

Bericht door RemcoG »

Mooi overzicht, Kevin! Ik had 'm al verwacht toen ik op Flickr vanochtend 'ineens' vier foto's van je online zag komen ;) Mijn favoriet is augustus, al mogen februari en oktober er ook zeker zijn!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
arnold
Berichten: 14626
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Kevin-rail (Kevin Piket)

Bericht door arnold »

Mooi overzicht Kevin.
Gebruikersavatar
teunlukassen
Berichten: 2471
Lid geworden op: zo jan 24, 2016 9:08 pm
Locatie: 's-Heerenberg
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Kevin-rail (Kevin Piket)

Bericht door teunlukassen »

Mooi overzicht Kevin! Ik ga voor de foto's uit mei en oktober :)
Gebruikersavatar
stijn55
Berichten: 396
Lid geworden op: vr mei 08, 2020 7:40 am
Locatie: Deurne

Re: Jaaroverzicht 2022 Kevin-rail (Kevin Piket)

Bericht door stijn55 »

Mooi divers Kevin!
Gebruikersavatar
erica
Berichten: 3852
Lid geworden op: za mar 01, 2014 5:38 pm
Locatie: Mokum
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Kevin-rail (Kevin Piket)

Bericht door erica »

Mijn favoriet is mei.
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 500
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Kevin-rail (Kevin Piket)

Bericht door derquinho »

Mooi overzicht Kevin! Mijn favoriet is maart.
KvdLee
Berichten: 473
Lid geworden op: zo mei 26, 2013 4:47 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Kevin-rail (Kevin Piket)

Bericht door KvdLee »

Mooie reeks Kevin! Uiteraard zijn de BB67400'jes favoriet hier :)
wessele
Berichten: 759
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2022 Kevin-rail (Kevin Piket)

Bericht door wessele »

Mooie serie Kevin. Favoriet is ook bij mij de BB67400. Het lijkt wel alsof iedereen minder tijd heeft dit jaar! Nou ja, bijna iedereen dan.
NovioSites
Berichten: 1227
Lid geworden op: ma mei 13, 2013 2:55 pm
Locatie: Bgn

Re: Jaaroverzicht 2022 Kevin-rail (Kevin Piket)

Bericht door NovioSites »

Mooi verrassend overzicht met veel ruimte voor stoom en historie. Dat is voor mij dan ook zeker favoriet. 👌
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3432
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Kevin-rail (Kevin Piket)

Bericht door Rens »

Mooie serie met augustus en oktober als favorieten. Hopelijk kan ik als reiziger dan over een paar maanden met je mee op de ICNG.
David
Berichten: 1544
Lid geworden op: do sep 06, 2012 10:55 am
Locatie: Norrköping
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Kevin-rail (Kevin Piket)

Bericht door David »

Fraai overzicht! Ik ga voor maart.
Kevinrail
Berichten: 427
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Kevin-rail (Kevin Piket)

Bericht door Kevinrail »

Bedankt heren voor de complimenten over mijn Jaaroverzicht!

Björn: Ja, die SNCF BB67400 diesels blijven fraaie machines om te zien.

Ruben01: Ik heb mijn best gedaan :lol:.

NS1707: Ja het was een hoop werk maar weer leuk om te doen. :D, een plaatje uit je achtertuin 8-).

RemcoG: hahaha, ja daar is het altijd aan te zien inderdaad :D.

Stijn55: Thanks, ik heb er inderdaad opgelet dat er veel afwisseling in het materieel zit en in de verdeling reizigers/goederen. Dit jaar zat er ook meer museummaterieel in dan voorgaande jaren.

Koen: Ik had niet anders verwacht ;).

Wessel: Ja inderdaad, dat was mij bij diverse fotografen ook al opgevallen. We gaan gewoon mee met de vaart der volkeren :lol:.

Stephan: Daar heb ik dit jaar goed naar gekeken. Stoom en historie valt bij jou altijd goed in de smaak :D.

Rens: Ja dat zou mooi zijn inderdaad!
Plaats reactie