Jaaroverzicht 2022 srmeijer95

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2022.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2022 <je forum nicknaam>
Plaats reactie
Gebruikersavatar
srmeijer95
Berichten: 29
Lid geworden op: do sep 06, 2018 12:30 pm
Locatie: Valleilijn

Jaaroverzicht 2022 srmeijer95

Bericht door srmeijer95 »

Ook vorig jaar stond deels nog in het teken van de coronamaatregelen. Het jaar begon uiteraard met de lockdown, die tot eind januari duurde. Gaandeweg werden steeds meer maatregelen opgeheven, zo ook de mondkapjes (tenzij je in Duitsland reist...). Mijn fotojaar is er eentje van het buitenland. 2022 was het eerste jaar waarin ik echt bijzonder weinig in eigen land - buiten de Valleilijn - fotografeerde. Waarom dat is, geen idee. Misschien viel het toevallig allemaal samen met het werk, misschien geen zin. Enfin, in het buitenland werden wel diverse fraaie foto's geschoten, waarvan hieronder een overzicht. Net als vorig jaar probeer ik de foto's die ik nog niet op Flickr heb staan hier te tonen. De foto's zijn in groot formaat op Flickr te bekijken, maar verder niet openbaar.

Januari
Net als vorig jaar heb ik in januari weinig ondernomen vanwege het slechte weer. Mooie reden om de foto van deze maand in te zetten in een andere maand!

Februari
Afbeelding080222 | MRCE ES64U2 026 | TRI RE11 20166 | Lünern. by Bas Meijer, on Flickr
Lünern - In februari vond ik het dan toch eens tijd om wat te gaan doen. Met de auto toerde ik een dagje doorheen het Rurgebiet, teneinde de Ersatzzüge alhier te fotograferen. Na het faillissement van Abellio NRW werd de treindienst op RE11 door Train Rental International gereden. Werkelijk alles wat maar gevonden kon worden werd ingezet, tot slaaprijtuigen aan toe. Zodoende zien we MRCE-Taurus 182 526-4 met 4 slaaprijtuigen passeren bij Lünern, op weg naar Düsseldorf Hbf. - Gepubliceerd in RH446.

Maart
Afbeelding120322 | CXXN 5033 | RS34 31438 | Terschuur. by Bas Meijer, on Flickr
Terschuur - In maart werd ook niet veel met de hobby gedaan. Slechts 2 tripjes voor plaatjes, en dat was het. Een fraai uitje was na mijn dienst op 12 maart. Een goede vriend kwam met het idee de IC Berlin op de plaat te zetten met de schijnende zon. Nu de natuur nog in de lentemodus moest komen was dat in combinatie met de zojuist gesnoeide bossages langs het spoor reden om de auto die kant op te sturen. Zodoende stonden we met z'n tweeen langs de baan, toen mijn collega met de 5033 langsreed, op weg naar Amersfoort als RS34 31438.

April
Afbeelding030422 | CXXN 5035 | LM 82902 | Bilthoven. by Bas Meijer, on Flickr
Bilthoven - Zondag 3 april ging de boeken in al bijzonder. Die dag zou ik met een Protos enkele opnames maken van de omrijroute via Utrecht. Enkele uren voor vertrek trok NS Reizigers de stekker uit het treinverkeer, en werd vrijwel alles stilgelegd. Reden daarvoor was het uitvallen van de bijsturing, die met geen enkele mogelijkheid nog kon zien waar personeel en materieel was. Een surrealistisch beeld volgde, toen ik met de 5035 de rit aanving. Bij vertrek uit Amersfoort kwam ik een losse loc tegen van een goederenvervoerder, verder stond alles stil. Op Utrecht werd een fotostop ingelast, op last van de treindienstleider moest ik maar een kop koffie halen - die was toch gratis.

Enfin, op de terugweg hield ik halt op station Bilthoven voor het aannemen van een aanwijzing Voorzichtig Rijden. Omdat er geen treinen reden vond iemand het kennelijk een goed idee om dan maar langs het spoor te wandelen naar de eindbestemming. Omdat de politie aanwezig was, was het idee om even te wachten tot de agenten de betreffende persoon onder controle hadden. Zodoende werd er een extra fotostop ingelast, waarvan de foto hierboven het resultaat is. Niet de meest geweldige plaat, maar met het verhaal erbij juist mooi voor een jaaroverzicht! - Beelden van deze rit zijn te vinden bij Nico Spilt.

Mei
Afbeelding070522 | START 117 290, Bzx, BDzx & 117 190 | R 35515 | Eger. by Bas Meijer, on Flickr
Eger - Het begin van mei stond in het teken van een reisje naar het voor mij vrij onbekende Hongarije. Ik was hier al wel eens eerder op doorreis geweest, maar echt het land ontdekken had ik nog niet gedaan. Zodoende werd er, na veel uitzoekwerk, een fraai spoorlijntje gevonden ten noorden van Eger. De lijn naar Szilvásvárad is bijzonder fraai, maar erg veel fotografisch fraaie stekken kent deze lijn niet. In Eger is met wat fotografische trucjes nog wel wat te maken van deze vreemde eend in de bijt. Met zicht op de fraaie burcht van Eger passeren 2 motorstellen, met daartussen 2 rijtuigen, de fotograaf. De lijn kent veel vervoer van dagjesmensen die op zoek zijn naar een mooie wandeling door de uitgestrekte bossen in dit gedeelte van Hongarije. Wat mij betreft is deze regio het bezoeken nog wel eens waard! - Deze foto is behoorlijk bijgetrokken in de digitale knipselkamer.

Juni (1)
Afbeelding020622 | SNCF 67511 | TER 831807 | Schirmeck. by Bas Meijer, on Flickr
Schirmeck - In juni stonden er weer diverse leuke reisjes op het programma. Eind mei al trok ik met een goede vriend richting Frankrijk, om aldaar diverse rijtuigtreinen te fotografen. Ten noorden van Parijs werd aangevangen, en via de lijn naar Orléans werd uiteindelijk in Strasbourg uitgekomen. Nabij Strasbourg stonden uiteraard de fraaie dieseltjes met RRR-stammen op de agenda. Vroeg in de morgen rijden er twee setjes van loc 67400 met 2 stammen van 3 rijtuigen richting Strasbourg over de fraaie spoorlijn vanuit Saint Dié des Vosges. Zodoende zien we hier loc 67511 met 2 RRR-stammen vertrekken uit Schirmeck-La Broque.

Juni (2)
Afbeelding070622 | NMBS 7755 | Brussel-Zuid. by Bas Meijer, on Flickr
Brussel - Ook in juni werd weer een dagje naar België gereden. Een dagje Belgenland kan natuurlijk niet uitblijven, en met als doel de Franse dieseltjes op de dienst naar Quenast was het plan al snel gesmeed. 's Avonds werd nog even halt gehouden aan het station van Brussel-Zuid. De Beneluxtrein wordt zo rond elf uur afgerangeerd door een Reeks 77. Dat moest natuurlijk op de foto, en met het indalende licht van het blauwe uur kon een fraai beeld worden waargenomen op spoor 19 van de betonbak die men ook wel Bruxelles-Midi noemt.

Juli
Afbeelding310722 | TEC 7442 | Charleroi Waterloo. by Bas Meijer, on Flickr
Charleroi - Onmogelijk om te vergeten was de rondrit door Charleroi met het zo normaal mogelijke materieel van de TEC: een BN-wagen! Vanwege de aanstaande revisie van de stellen en daarbij behorende uiterlijke wijzigingen was het zaak daar wat tempo mee te maken. Gelukkig was de organistie instaat een dubbele fotorit te regelen met zowel de "nieuwste" tram als met een tram zoals deze de afgelopen 15 jaar rondrijden. Met nog netjes infotec.be op de fronten - en reclame voor Restaurant de Gouden Bogen in Dodelinsart - is de 7442 een gewild foto-object voor de deelnemers van deze uiterst leuke excursie. Stilstaand aan het perron in station Waterloo is goed te zien dat men hier grootse plannen had... - Diverse reizigers zijn digitaal verwijderd.

Augustus (1)
Afbeelding070822 | ŽpCG 6111 106 | R 7106 | Nikšić. by Bas Meijer, on Flickr
Nikšić - Vanuit Albanië werd teruggereden in de 36 jaar oude Opel Ascona. We deden onderweg diverse plaatsen aan waar rustig rondgekeken kon worden. Op zondag 7 augustus werd nog even een ronde gereden door de stad Nikšić op zoek naar eten. De stad doet op zondag haar naam eer aan: het feit dat er Nikš ić. Supermarkten zijn niet erg talrijk en op zondag uiteraard niet open. Uiteindelijk werd bij een benzinepomp wat gevonden waarmee een simpele pasta in elkaar gedraaid werd. Het werd een interessant avondmaal. Voor het eten werd even op het station gekeken, want de trein uit Podgorica zou met enkele minuten arriveren. Op het station zien we een weinig later een CAF Civity treinstel staan, zojuist aangekomen uit de Montenegrijnse hoofdstad. Deze reis stond voor mij niet in het teken van de treinen, al werden die zo nu en dan wel meegepakt. Een irritante uithouder van de bovenleiding is weggeshopt.

Augustus (2)
Afbeelding180822 | SNCB 7773 & 7771 | 34610 | Esneux. by Bas Meijer, on Flickr
Esneux - In augustus stonden diverse leuke reizen op het programma. Onder andere een fraaie rondreis naar Albanië, al was die reis niet direct voor het maken van plaatjes. Tijdens een laatste weekendje Ardennen aan het einde van de vakantie kon nog een leuk extraatje meegepakt worden in de vorm van een goederentrein bij Esneux. Op de fraaie stek langsheen de Ourthe ten zuiden van Esneux zien we locs 7773 en 7771 passeren met een knikketeltrein naar Burgo-Ardennes in Virton.

September
In september heb ik niet langs het spoor gestaan. Geen foto uit deze maand dus, die heb ik al meegenomen in augustus.

Oktober (1)
Afbeelding091022 | CREW 904 | 39407 | Bodegraven. by Bas Meijer, on Flickr
Bodegraven - Op 9 oktober kwam zo ongeveer het halve museumpark van Nederland de baan op om diverse ritten te rijden. Zo ook de 904, die een gedenkrit reed door midden-Nederland. De trein maakte een ronde van Amsterdam via Uitgeest, Leiden Centraal en Utrecht Centraal naar Ede-Wageningen. Vanuit daar werd teruggekeerd naar Amersfoort Centraal en Amsterdam Centraal. Omdat de rit over de oer-spoorlijn van dit materieel in deze kleuren zou voeren was het idee snel gevat en zodoende is het fraaie treinstel te zien bij Bodegraven als trein 39407 Haarlem - Ede-Wageningen.

Oktober (2)
Afbeelding191022 | SKPL SN83-007 "Leon" | R 87568 | Popowo Skwierzyńskie. by Bas Meijer, on Flickr
Popowo Skwierzyńskie - Hoogtepunt van het najaar was voor mij de reis naar Polen. Voor mij een mooie test om de auto op lange stukken aan de tand te voelen om eens te zien hoe deze zich zou houden onder langdurig intensief gebruik. Dat is allemaal goedgekomen, maar om zo'n reis te maken heb je toch een doel nodig. Dat vonden we dan ook in Polen, en wel met de Wadlopers bij Gorzów Wielkopolskie. Na een geslaagde dag foto's maken is bovenstaande stiekem wel de fraaiste na de foto die al op Flickr staat. De Wadloper Is net vertrokken uit het op de achtergrond zichtbare station Popowo Skwierzyńskie, op weg naar Zbąszynek als R 87568.

Oktober (3)
Afbeelding201022 | PREG SA108-008 | R 88479 | Biernatowo. by Bas Meijer, on Flickr
Biernatowo - Omdat ook de SU42 met Bmnopux-rijtuig rondreed werd geduldig afgewacht tot de slag dat deze weer voorbij zou komen. Om de tijd te vullen werden de railbusjes die de overige regionale treinen rijden ook meegenomen. Zodoende zien we een lekker alledaags tafereel dat alleen maar typisch Pools kan zijn. Een modern perron waar gepland geen enkele trein stopt, een paar bordjes en LED-verlichting maken dat het station weer door de EU-keuring heen komt. Dat het geheel verder in uiterst verouderde staat verkeerd is natuurlijk niet belangrijk. Het Poolse product uit de SA108-serie komt aan in het sfeervolle station, om na een korte stop weer verder te rijden richting Krzyż als R 88479.

November & december
Deze beide maanden heb ik geen noemenswaardige foto's geschoten. Deze plekjes zijn dan ook in oktober al meegenomen.

Tot zover dan mijn jaaroverzicht. Laat vooral weten wat je er van vond, en misschien wel tot op het perron. ;)
Op de valreep natuurlijk ook nog de beste wensen voor dit jaar, dat er maar weer fraaie platen geschoten mogen worden!
Laatst gewijzigd door srmeijer95 op zo jan 08, 2023 2:23 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Prachtig.
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3430
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 srmeijer95

Bericht door Rens »

Je hebt veel leuke reisjes gemaakt!
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 srmeijer95

Bericht door RemcoG »

Leuk overzicht met veel variatie in treinen en locaties! Favorieten zijn augustus 2 en de eerste twee foto's van oktober!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
Ruben01
Berichten: 1296
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 srmeijer95

Bericht door Ruben01 »

Mooi overzicht! Ik ga voor oktober 2 als favoriet.
wessele
Berichten: 759
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2022 srmeijer95

Bericht door wessele »

Fraaie serie! Augustus 2 en oktober 2 springen eruit!
Jona Brans
Berichten: 1632
Lid geworden op: zo mei 12, 2019 12:52 pm
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 srmeijer95

Bericht door Jona Brans »

Leuk sfeervol overzicht! Ik ga voor juni 2 en oktober 2!
Gebruikersavatar
TimoTrimbos
Berichten: 370
Lid geworden op: do apr 12, 2018 5:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 srmeijer95

Bericht door TimoTrimbos »

Mooie serie Bas!
Plaats reactie