Jaaroverzicht 2022 RemcoG

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2022.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2022 <je forum nicknaam>
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Jaaroverzicht 2022 RemcoG

Bericht door RemcoG »

Goedemorgen, -middag, -avond of misschien wel -nacht,
Het einde van het jaar nadert weer en dat betekent dat heel trein fotograferend Nederland zich opmaakt voor een enorme berg jaaroverzichten. Het jaar 2022 stond bij mij in het teken van afstuderen. Ik begon hier in januari mee en rondde dit in juni succesvol af. Ik mag mezelf ingenieur noemen. En dan begint de zoektocht naar een baan of, in de huidige arbeidsmarkt, het afstrepen van de functies of bedrijven die mij niet interesseren. Ik had hier weinig haast mee dus was er veel vrije tijd. Dit resulteerde niet perse in heel veel meer treinen. Er waren allerlei factoren die hier beperkend waren.

Eerst even wat cijfers over mijn fotografische jaar. In totaal werden er zo’n 650 foto’s gemaakt van in totaal 318 noemenswaardige treinen (standaard reizigerstreinen zijn hierin dus niet meegenomen). Dit is een afname van ruim 37% ten opzichte van 2021. Gemiddeld werd er elke maand 26,5 trein op de foto gezet. De meeste treinen werden vastgelegd in september (83 stuks), de minste in maart (13 stuks). Omdat ik dit jaar nog steeds geen eigen auto had, werden de meeste treinen in Zaltbommel (106 stuks) of Bruchem (61 stuks) gefotografeerd. Even werd overwogen om een overzicht te maken met alleen maar foto’s van één locatie, maar omdat ik dan sommige, in mijn ogen, erg mooie foto’s moest missen, heb ik dat niet gedaan.

Hoewel mijn insteek voor dit overzicht was om één foto per maand te kiezen, heb ik dit losgelaten toen duidelijk werd dat er meerdere maanden zijn waarvan ik de mooiste foto(’s) niet jaaroverzicht-waardig vond. En zo zijn de maanden januari, juni en december niet vertegenwoordig. In plaats daarvan zijn er drie extra foto’s toegevoegd, waarvan er twee zelfs bij dezelfde maand horen.

Veel plezier bij het lezen en/of bekijken van mijn jaaroverzicht 2022!


Februari
Afbeelding

Ik begin mijn jaaroverzicht dus met februari. De keuze was deze maand vrij gemakkelijk. Eind februari werd een paar uur in Brabant vertoeft. Er werd begonnen bij Hulten, naar Boxtel gereden en geëindigd op station Oisterwijk. De klapper van de dag werd onder strakblauwe lucht bij Hulten genomen. RTB Cargo 193 565 trekt een kleurrijke, fraai beladen Nürnberg-Shuttle voorbij de fotografen.

Maart
Afbeelding

De keuze voor maart vond ik een lastigere. Ik klikt op 11 maart een Daimler autotrein, een week later werd de DinnerTrain vastgelegd en op de 21e kwam ook de ‘Sharky’ nog langs. Uiteindelijk viel de keuze, met wat keuzehulp van vrienden, op een andere foto van de 11e van maart. Een tweede foto uit Brabant; maak je geen zorgen, Zaltbommel en Bruchem komen nog! 😉 We hebben plaatsgenomen ter hoogte van Vught om een volledig beladen Katy-Shuttle getrokken door de RFO 193 627 in Raillogix-kleuren te vereeuwigen. Volgens mijn vrienden moest deze erin, omdat “deze echt uit de foto springt”.

April 1
Afbeelding

De keuze voor april was ongekend lastig. Na mijn eerste selectie had ik vijf foto’s die stuk voor stuk jaaroverzicht-waardig. Uiteindelijk wist ik drie foto’s te kiezen die het gehaald hebben. De twee foto’s die afvielen, waren de LTE 5633 en SBB 193 490 in Hupac-kleuren. De eerst van de drie foto’s uit april is tevens de eerste foto genomen vanaf de Vlierdseweg in Bruchem. Het betreft de lege Ostrava kolentrein van Rail Force One. Getrokken door de 1828 in nieuwe kleuren en vergezeld door de grijze 6702 mocht deze foto niet ontbreken in het overzicht.

April 2
Afbeelding

De tweede foto van april 2022 was er een die lange tijd op wip stond; komt ‘ie er wel in of laat ik ‘m toch maar weg. Dit komt vooral omdat het gaat om een achterkantplaatje. Dit kan prima bij een treinstel, zeker op het driesporige deel bij Zaltbommel. Uiteindelijk besloot ik dat de combinatie uniek genoeg is voor het jaaroverzicht. 2x mat’64 plan V: de een rood van De Karel Foundation met nummer 466, de ander geel van Stichting 2454 CREW met nummer 904. Genomen op 23 april tijdens een rit voor de Vrijthof-Vrijthof Bike-Challenge.

April 3
Afbeelding

De derde, en laatste, foto van april in dit jaaroverzicht werd één dag na de Vrijthof-Vrijthof Bike-Challenge genomen. Op 24 april reed de eerder uitgestelde Bossche Bollenexpress van Het Stoomgenootschap in samenwerking met Stoom Stichting Nederland. De rit begon in Den Bosch en dus reed ’s ochtends de lege trein vanuit Rotterdam naar de Brabantse hoofdstad. In mijn overzicht wilde ik, uiteraard, een stoomtrein en bij voorkeur de 01 1075. Dat is gelukt. SSN 01 1075 ter hoogte van de Bommelsekade in Zaltbommel.

Mei
Afbeelding

De strijd in mei ging tussen deze plaat en, weer eens de DinnerTrain. Ook deze maand trok de ‘Dinner’ aan het kortste eind. De foto van mei in dit jaaroverzicht is daarmee de foto die het verste weg van mijn woonplaats genomen werd, in Maartensdijk. Een foto met een mooi verhaal van een opeenstapeling van gelukjes met een goed getimed gesprek en een zonnetje. Zie hiervoor het bericht op Flickr. Al met al een foto die niet mag ontbreken in deze serie. Mat’54 386 met stroomlijnpostrijtuig Pe 1902 (ex-Pec 8502) en mat’46 273 onderweg naar het spoorwegmuseum via de, toen nog in dienst zijnde, gelijkvloerse spoorkruising (“diamond crossing” in het Engels) bij Blauwkapel.

Juli
Afbeelding

Juni is, zoals al vermeld, overgeslagen in dit overzicht. Een aantal leuke foto’s, maar met alleen ‘leuk’ haal je de beste twaalf niet. In juli was er één foto waarvan ik bij het uitzoeken zeker wist dat deze koste wat kost in het jaaroverzicht moest komen. De foto bevatte namelijk vrijwel alle elementen voor een in mijn ogen perfecte foto: weerspiegeling in het water, een stickerloc voorop, volle zon en een fraaie trein. Het enige wat ontbrak was een gave wolkenlucht, maar die komt verderop in dit overzicht nog wel. Mijn haat-liefdeverhouding met de 186 293 lijkt steeds beter te worden, want in 2022 lukte het me eindelijk om de machine goed te vereeuwigen. Op 24 juli, tussen een weekje bij mijn vriendin en mijn vakantie naar Frankrijk, kreeg ik het voor elkaar. Het was één van de vier zonfoto’s uit de maand! Lineas 186 293 met zeer gevarieerde keteltrein en Lineas 7868 achterop bij Bruchem, uiteraard.

Augustus
Afbeelding

Toen ik begon met foto’s uitzoeken voor dit jaaroverzicht, was dit de eerste die ik selecteerde. Alles was nog open, behalve augustus! Hier was geen twijfel over. Nog minder dan bij de 186 293; deze moest erin! Ik ga er niet teveel woorden aan vuil maken. Kijk zelf maar gewoon. Dit is toch top! LTE 193 738 “The Enchanting Loreley” met een Oekraïense mais-containertrein, wederom bij Bruchem. Ik maak daar blijkbaar mijn beste foto’s.

September
Afbeelding

De ‘eisen’ waaraan een voor mij perfecte foto aan moet voldoen, schreef ik al bij juli. De 186 293 was nagenoeg perfect; in september had ik weer zo’n foto. De ‘eisen’: weerspiegeling in het water, soort van; volle zon, check; een fraaie trein, check; een gave wolkenlucht, check. Wat ontbrak ditmaal was een stickerloc voorop. Ondanks dat was de bewolking bij deze foto doorslaggevend en won deze plaat van de Terug naar Toen-foto’s, de Rasselstein-Shuttle met Class 66 en 10-delen VIRMm2/3. HSL 186 539 met propaan- en butaantrein vertegenwoordigt september in mijn jaaroverzicht van 2022.

Oktober 1
Afbeelding

Als er in dit overzicht een foto zit die voldoet aan mijn perfecte foto-eisen, dan is het deze. Alle hiervoor genoemde eisen komen terug in deze foto. Ik was dan op het moment van fotograferen dan ook zeer tevreden hiermee. Daarnaast was mijn laatste goede foto van een Attracktive Forces-loc genomen in mei 2021 (!). Met geluk aan mijn zijde op 11 oktober passeert LTE 186 941 met een keteltrein langs de bekende stek in Bruchem.

Oktober 2
Afbeelding

De tweede helft van oktober stond in het teken van omleiders rond mijn woonplaats. Vanwege werkzaamheden bij Dordrecht Zuid en, korte tijd, bij Eindhoven werden er allerlei leuke treinen omgeleid. Dit maakte het lastig om slechts twee oktoberfoto’s te kiezen. Ik klikte namelijk ook IRP met Acht-Shuttle, Medway met Neuss-Shuttle en NMBS met testtrein. En dat allemaal in twee dagen! Ik koos uiteindelijk voor nog een Bruchemse foto; van een andere omgeleide trein met een stickerloc die ik nog niet naar tevredenheid op de foto had. DB Cargo 193 342 rijdt op 26 oktober een volledig beladen Sitfa-autotrein over de A2-corridor richting Roosendaal.

November
Afbeelding

De laatste maand van dit jaaroverzicht is november. Ook hiervoor gold dat ik best wel wat te kiezen had. Er werd vooral getwijfeld tussen de omgeleide UC Moerdijk en deze foto. Afwegend vond ik deze foto unieker en het verhaal erachter mooier dan bij de ‘gewone’ UnitCargo en besloot ik dit jaaroverzicht af te sluiten met de 193 280 van LTE. Met verse nieuwe stickers werd deze loc met Mannheim-Shuttle op Black Friday opgewacht bij Gorinchem. Het zongeluk was deze dag groot.


Zoals jullie gewend zijn onder mijn Flickr-foto’s heb ik er weer uitgebreid stilgestaan bij de verhalen achter de foto’s en dat heb ik in dit jaaroverzicht ook proberen te doen. Ik kijk uit naar alle reacties; ik ben vooral benieuwd naar welke foto voor jullie dé klapper is van mijn fotojaar.

Volgend jaar zal een grote verrassing zijn voor iedereen. Ik ben benieuwd hoeveel tijd en mogelijkheden ik komend jaar heb. Een auto komt er vrijwel zeker, want die is gekoppeld aan een nieuwe baan. Iets wat ten koste gaat van mijn vrije tijd. Hoe ik dit ga ervaren en hoe dit zich tot uiting gaat brengen in mijn foto’s weer ik nog niet, maar effect hebben gaat het zeker.

Voor nu wil ik iedereen fijne feestdagen, een goede kerstvakantie en het allerbeste voor 2023 toewensen. Laten we er een mooi fotojaar van maken met, hopelijk, veel zon!

De groeten en tot volgend jaar,

Remco
Laatst gewijzigd door RemcoG op wo dec 28, 2022 6:13 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
Rubenr
Berichten: 381
Lid geworden op: ma feb 14, 2022 6:31 pm
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 RemcoG

Bericht door Rubenr »

Een prachtig overzicht Remco! Ik ga voor Juli, met de spiegeling in het water. Mooi gedaan
Gebruikersavatar
stijn55
Berichten: 396
Lid geworden op: vr mei 08, 2020 7:40 am
Locatie: Deurne

Re: Jaaroverzicht 2022 RemcoG

Bericht door stijn55 »

Lekker Remco! Ik ga voor april 1!
BjörnNielsen
Berichten: 969
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 RemcoG

Bericht door BjörnNielsen »

Een hoop leuks reed door je achtertuin Remco, mooi overzicht! November is mijn favoriet, wat een prachtig gekleurde locomotief is dat toch!
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 RemcoG

Bericht door VinceCargo »

Toch een leuk gevarieerd overzicht!
De 01.10 is voor mij favoriet. Hoe kan het ook anders
Geen handvol, maar een land vol
wessele
Berichten: 760
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2022 RemcoG

Bericht door wessele »

Mooie serie Remco. Die uit Zaltbommel is mijn favoriet :-)). Meer bepaald april 1!
EuropeTrains
Berichten: 291
Lid geworden op: ma jun 11, 2018 5:37 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 RemcoG

Bericht door EuropeTrains »

Mooi Remco! Had voor Februari toch een andere verwacht :P
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd :D
https://www.flickr.com/photos/182086100@N03/
Gebruikersavatar
erica
Berichten: 3855
Lid geworden op: za mar 01, 2014 5:38 pm
Locatie: Mokum
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 RemcoG

Bericht door erica »

Mijn voorkeur is juli. Die loc heb ik zelf nog niet op de foto weten te krijgen.
babosorany
Berichten: 80
Lid geworden op: ma sep 11, 2017 8:47 am

Re: Jaaroverzicht 2022 RemcoG

Bericht door babosorany »

Mooi! april 1 als absolute topfavoriet.
Gebruikersavatar
teunlukassen
Berichten: 2471
Lid geworden op: zo jan 24, 2016 9:08 pm
Locatie: 's-Heerenberg
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 RemcoG

Bericht door teunlukassen »

Mooi overzicht Remco, hele fraaie blijft toch wel april 1
TrainplazaNL
Berichten: 177
Lid geworden op: wo jun 13, 2018 3:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 RemcoG

Bericht door TrainplazaNL »

Lekker Hollands overzicht geworden! Ik vind de eerste foto uit april persoonlijk het leukste.
ICEmaster
Berichten: 184
Lid geworden op: zo jul 17, 2016 12:35 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 RemcoG

Bericht door ICEmaster »

Fraaie reeks! Ik vind het toch knap hoe je zoveel fraaie treinen op dezelfde thuisstek kunt klikken :lol: April is wel echt top, wat een dikke trein!
Ik fotografeer op zonne-energie
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 RemcoG

Bericht door NS1707 »

Heel mooi lokaal overzicht, Remco! Voor mij is april wel de favoriet!
tiemen
Berichten: 236
Lid geworden op: di mar 12, 2019 11:26 am

Re: Jaaroverzicht 2022 RemcoG

Bericht door tiemen »

Fraaie reeks Remco! Leuk dat je aan het begin een aantal statistieken hebt weergegeven. Mijn favoriet is maart
Mattie
Berichten: 610
Lid geworden op: za aug 29, 2015 3:56 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 RemcoG

Bericht door Mattie »

Wat rijden er toch een gave treinen door Zaltbommel :lol:. Juli is mijn favoriet!
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3432
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 RemcoG

Bericht door Rens »

Je hebt duidelijk een favoriete stek dichtbij, maar gevarieerde treinen. Gefeliciteerd met de ingenieurstitel!
MHS84
Berichten: 561
Lid geworden op: ma mei 05, 2014 6:59 am
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 RemcoG

Bericht door MHS84 »

Je hebt een mooi overzicht samengesteld. De statistieken zijn leuk idee om op te nemen. Het toevoegen van klikbare links naar de semi-hoogtepunten is een slimme zet.
Maarten langs de lijn
arnold
Berichten: 14631
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 RemcoG

Bericht door arnold »

Leuke plaatjes Remco.
TSNL250
Berichten: 983
Lid geworden op: zo nov 08, 2015 8:07 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 RemcoG

Bericht door TSNL250 »

Mooi overzicht van Zaltbommel, ik krijg het vermoeden dat je er in de buurt woont.
ThijsvLoon
Berichten: 157
Lid geworden op: di dec 31, 2019 3:43 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 RemcoG

Bericht door ThijsvLoon »

Leuke klikjes Remco!
Jona Brans
Berichten: 1633
Lid geworden op: zo mei 12, 2019 12:52 pm
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 RemcoG

Bericht door Jona Brans »

Leuk overzicht! Februari en oktober 2 springen erbovenuit!
DDZ7504
Berichten: 3885
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 RemcoG

Bericht door DDZ7504 »

Je maakt het kiezen wel erg lastig zo, Remco! Ze zijn allemaal hoogtepunten :lol:
Ik ben de wolkenlotto aan het winnen.
Ruben01
Berichten: 1298
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 RemcoG

Bericht door Ruben01 »

Toch handig als er zoveel knallers langs je achtertuin rijden :D Ik ga voor april 1 en augustus als toppers.
Plaats reactie