Jaaroverzicht 2022 Tiemen

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2022.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2022 <je forum nicknaam>
Plaats reactie
tiemen
Berichten: 236
Lid geworden op: di mar 12, 2019 11:26 am

Jaaroverzicht 2022 Tiemen

Bericht door tiemen »

Hoewel het jaar nog niet helemaal ten einde is, heb ik toch besloten alvast mijn jaaroverzicht online te zetten. Immers, in de laatste week van December tussen Kerst en Oud & Nieuw valt er toch weinig te zien op het spoor. Het afgelopen jaar was hobby-technisch een van mijn beste jaren, zo niet het beste jaar. Ook hebben we dit jaar veel zonuren gehad, waar ik zeker van geprofiteerd heb. Ik wil graag een zo'n compleet mogelijk jaaroverzicht vertonen, dus heb voor elke maand een foto uitgekozen. Veel lees- en kijkplezier!

Januari

De eerste maand Januari stelde niet veel voor. Veel grijs weer en ook weinig tijd om foto's te maken. De foto's die ik maakte deze maand, waren vrijwel allemaal in grijs weer.

Afbeelding

Elke zaterdag- en zondagavond stopt IC 1561 naar Deventer en de IC Berlijn naar Duitsland op Spoor 3 in Apeldoorn. Normaliter vertrekken er geen IC's van dit spoor, dus ik wou er graag nog wel eens een foto van. Komend jaar gaat in de zomer van 2023 heel station Apeldoorn op de schop, en worden de sporen 2 (nu doorgaand) en 3 allebei kopsporen. Zo kunnen Arriva en NS ieder hun eigen spoor gebruiken. Dit betekend helaas wel dat er niet meer van deze sporen naar Amersfoort kan worden gereden. Op een frisse zaterdagavond staan de ICMm's 4241 en 4070 vertrekgereed op station Apeldoorn naar Deventer, onder een zeer fraaie lucht...

Februari

In Februari was er wat meer zonnige periodes en had RFO een van hun oranje 1800'en een nieuwe kleurstelling gegeven, de 1828. Deze loc had een grijze kleurstelling met een Nederlandse vlag.

Afbeelding

Op zaterdag 5 februari was weer eens een typische dag dat ik zonder enig plan of idee op pad ging. Omdat er werkzaamheden waren werd de Ostrava kolentrein van RFO, die toen nog vanaf de Maasvlakte reed, via de Brabantroute en Nijmegen naar Bad Bentheim. Toen die ochtend nog bleek dat RFO hun twee 'fraaiste' 1800'en voor deze trein had gezet, besloot ik snel naar Wijchen te gaan. Na een stukje gefietst te hebben vanaf Wijchen, zag ik een heuveltje in een weiland, met een klein plasje erbij. Na niet al te lang te hebben gewacht passeren RFO 1829 en 1828 met Ostrava-kolentrein 49339 naar Bad Bentheim het plaatsje Niftrik nabij Wijchen.

Maart

Maart was een maand waarin ik voor de tweede keer naar België ging. In Januari was ik al een keer naar België geweest nabij Bilzen, maar helaas zat het weer een beetje tegen, en de meeste tractie die dag waren allemaal 'saaie' 186'ers. Mijn tweede keer België was twee dagen, vooral aan de Montzenroute tussen Antwerpen en Hasselt.

Afbeelding

Zoals eerder hierboven gezegd, ging ik in de voorjaarsvakantie twee dagen naar België toe. Op deze dag heb ik drie verschillende Werbe-193'ers kunnen fotograferen. Bij vertrek uit Apeldoorn kon ik een blauwe SBB 193'er die gehuurd was door RRF vastleggen met een van hun keteltreinen naar Polen. Daarna heb ik onderweg naar België in Tilburg nog een van de laatste ritten van de 193 657, oftewel 'Pferdenlok' kunnen vastleggen. Maar voor mij was dit toch wel een van de hoogtepuntjes van deze dag, want Werbe-193'ers zie je eenmaal niet vaak in België. Nadat we eerst helaas BLS met de PTA hadden gemist in Lier maakte deze 193 360 het toch enigszins goed. DBC 193 360 passeert met een keteltrein het station van Lier, onderweg naar Antwerpen-Noord.

April

In April beginnen de dagen steeds weer langer te worden, waardoor er steeds meer geklikt kan worden. Op de eerste dag van April lag een groot deel van Nederland zelfs nog bedekt onder een laagje sneeuw!

Afbeelding

De Dinnertrain was dit jaar een trein waar ik veel foto's van heb kunnen maken, de blauwe neusjes blijven mij in ieder geval niet vervelen in combinatie met de fraaie rijtuigen! Op zaterdag 23 april ging ik naar het Noord Hollandse Castricum, aangezien de Dinnertrain die dag vanuit Alkmaar naar het zuiden reed. Een neusje in de kop van Noord-Holland zie je niet elke dag. Nadat we de eerste rit uit Alkmaar naar Leiden hadden gefotografeerd bij Bakkum, gingen we later die avond nog naar Heemstee toe 'voor het toetje'. Destijds konden we de Dinnertrain nog live volgen via treinposities, wat helaas nu niet meer kan, en zagen we dat de Dinnertrain een vertraging had van circa +60 minuten. Dat zou betekenen dat de trein bij ons niet meer in het zonlicht zou komen. Gelukkig bleek dit een fout te zijn in de reisinformatie en reed trein 33205 keurig op tijd. Terwijl de gasten in de Dinnertrain waarschijnlijk aan het genieten waren van hun dessert, kunnen de drie fotografen hun foto maken van de Dinnertrain en tevreden naar huis gaan!

Mei

In Mei heb ik veel gefotografeerd, maar helaas zat het niet al tijd even mee. Ik ben een week in de Ardennen geweest waar ik nog enkele reizigerstreinen heb kunnen fotograferen. Ook heb ik in deze maand sinds lange tijd weer het fotograferen met het hoogstatief opgepakt, wat eerst nog wel wat oefening vraagt aangezien ik niet gebruik maak van een digitale app o.i.d., waardoor het nog lastig richten is. Gelukkig heb ik het inmiddels onder de knie, en gaat het (bijna) niet meer fout.

Afbeelding

Op een 'zonnige zondag' 15 mei had Fairtrains online aangekondigd dat hun 1315 de craftertrein zou rijden vanuit Bad Bentheim naar Amersfoort. Helaas waren er wat problemen in het buitenland waardoor deze trein pas woensdag (!) aankwam in Nederland. Toch reed die zondag genoeg ander leuk spul op de welbekende 'Bentheimerroute'. RFO 1828 passeert met een sleep ketels met styreen de fraaie ingraving van Assel, onderweg naar de Rotterdamse havens.

Juni

Juni is vaak de maand dat het drukst is op het spoor, aangezien de zomervakantie eraan komt en met de lange zomerdagen tot laat in de avond gefotografeerd kan worden. Ook zat in deze maand het baanvak Emmerich - Oberhausen ook weer dicht, wat voor de nodige omgeleide goederentreinen zorgde via Bad Bentheim. De keuze voor deze maand was vrij lastig om te maken, aangezien ik meerdere fraaie foto's gemaakt had.

Afbeelding

Retrack rijdt al een jaartje een container/trailertrein tussen Tilburg en het Poolse Rzepin. Speciaal voor deze verbinding had Retrack twee locs gestickerd, waarvan de 189 211 een volledige Retrack huisstijl kreeg. Helaas had de 189 211 vaak last van ATB-storingen, waardoor deze loc bijna niet te fotograferen was in Nederland. Toch lukte het mij om deze loc nog op de foto te krijgen op een zonnige woensdagavond 22 juni. Retrack 189 211 met aan de haak een fraai beladen Rzepin shuttle 42312 passeert Teuge, onderweg naar Tilburg Industrie. Helaas is deze loc enkele maanden later ontdaan van zijn fraaie kleurstelling...

Juli

In Juli ben ik op vakantie geweest naar Slovenië. Hoewel de omgeving daar prachtig was, had ik weinig de tijd om foto's te maken aangezien de eerste beste spoorlijn op ruim een uur rijden zat door de bergen heen. Op de terugreis naar Nederland hebben we onderweg nog een stop gemaakt nabij het welbekende 'Maintal'.

Afbeelding

Na de prachtige vakantie in Slovenië heb ik nog een paar dagen nabij het Maintal verbleven. De timing had beter gekund, ik was namelijk enkele dagen voor de welbekende 'zomerstop' van Italië. Dit heeft veel gevolgen voor het treinverkeer in het Maintal, want de meeste KLV's zijn dan namelijk slecht beladen of vallen net zoals vele anderen goederentreinen die maand uit. Gelukkig reed er in de twee dagen dat ik er was nog wel redelijk wat, maar helaas troffen we maar weinig interessante treinen. Vele boeiende vervoerders reden veel met hun 'leasehokken'. Een van de hoogtepunten was toch wel deze fraaie eurodual van MEG. Hoewel het een vaste trein is die vijf keer per week rijdt vanuit Iphofen, blijf ik deze trein toch vrij gaaf vinden. Helaas moest er achteraf er nog behoorlijk wat gesleuteld worden aan deze foto op de computer. MEG 159 239 passeert met een lege gipstrein (DGS 99646) uit Würzburg Rbf de welbekende stek bij Gambach, onderweg naar Merseburg Rbf.

Augustus

In Augustus is het meestal een rustige maand op het spoor, dus heb ik ook niet heel veel foto's gemaakt deze maand. Ondanks de rustige maand heb ik toch nog een klein tripje gemaakt naar België, met vooral het doel om de oudere locs uit de Reeks 21 en 27 vast te leggen. Tijdens mijn trip naar België zou er ook een transfer plaatsvinden van verkochte 21'ers uit Ronet naar Montzen. Helaas viel dit transport uit, omdat het personeel in Ronet niet op de hoogte was van dit transfer, en de locs dus niet sleepgereed waren voor transport.

Afbeelding

Op de IC's Charleroi Sud - Antwerpen Luchtbal / Essen reed de NMBS tot het einde van dit jaar nog met locs uit de Reeks 27 en met rijtuigen M4 en M6. Er waren drie omlopen met 9 rijtuigen van het type M6, die werden omgekaderd door twee locs uit de Reeks 27, en een omloop met twee 27'ers en een sleep M4 rijtuigen. Ik wou graag nog een keer de combinatie van 27 met M6 rijtuigen vastleggen, dus besloot ik samen met een vriend een avondje achter deze locs te gaan. Helaas geeft de tractiewerkplaats Kinkempois niet veel om hun locs, dus zijn vaak vele locs van de Reeks 27 behoorlijk besmeurt met graffiti. Gelukkig troffen wij precies een loc die nog redelijk schoon was. NMBS locs 2759 en 2720 lopen met een sleep M6 rijtuigen het station van Essen binnen als IC 2017 uit Charleroi Sud. Helaas is de combinatie van 27 met M6 sinds de nieuwe dienstregeling in België verleden tijd, Chatelet en Schaarbeek hebben hun 27'ers ingewisseld door locs uit de Reeks 19, dus ben ik blij dat ik nog enkele foto's heb van deze combinatie...

September

In September is traditiegetrouw het eerste weekend het welbekende stoomtreinfestival 'Terug naar Toen'. Na twee jaar van corona waardoor het festival niet kon doorgaan, kon het in 2022 wel eindelijk plaatsvinden.

Afbeelding

De wekker werd op zaterdag 3 september vroeg gezet, om richting de VSM te gaan. Het weer zat die dag heel erg mee, nagenoeg de hele dag was het strakblauw. Die dag hebben we vele stoomlocs en diesellocs kunnen vastleggen, waardoor ik het lastig vond om een foto uit te kiezen. De grote SSN 01 1075 passeert met een sleep SSN rijtuigen de onbewaakte overweg aan de Horstedijk vlak voor Eerbeek. Het was de eerste reizigerstrein van de dag naar Dieren.

Oktober

In Oktober beginnen de bomen al langzaam weer hun herfstkleuren te krijgen, hoewel ze dit jaar wat later kwamen dan normaal. In deze maand heb ik niet veel leuke foto's gemaakt, alhoewel er een zondag was die deze niet al te beste maand compenseert.

Afbeelding

De craftertrein is een trein die ik al vaak op de foto had met Nederlandse tractie, maar nog niet in Duitsland op de foto had. In Duitsland werd deze trein gereden door locs uit de serie 143 die vervoerder DeltaRail inzet. Samen met een andere maat van mij reden we naar het Duitse Melle toe, om daar de craftertrein op te wachten. Het was zeer rustig die dag op het Duitse spoor, waardoor de trein in ongeveer 4,5u van Berlijn naar Melle kon rijden, wat voor Duitse begrippen tamelijk snel is! Na een klein uurtje wachten hoorden we in de verte het bekende geluid van een trabbi, en even later konden de twee fotografen tevreden hun foto maken. DeltaRail 243 864 passeert met een volbeladen Craftertrein (DGS 69635) uit Frankfürt Oder het plaatsje Melle, onderweg naar Bad Bentheim. Uiteindelijk wisten we de trein hierna nog drie keer op de foto te zetten! :lol:

November

Naar mate de dagen weer korter worden, wordt het steeds lastiger om overdag leuke foto's te maken. Daartegenover, biedt het ook de kans om weer nachtplaatjes te maken. Daarom heb ik ook voor de laatste twee maanden gekozen voor twee nachtopnames.

Afbeelding

Op zaterdag 26 november reden verschillende museumtreinen een rondrit door Nederland. Zo reed de 151 een rondrit door Nederland naar o.a. de PON in Leusden en het Spoorwegmuseum, en reed de 904 een speciale rit vanuit Groningen naar Rotterdam Centraal en retour. Op de terugweg besloot ik de trein vast te leggen op het station van Zwolle, aangezien diezelfde avond de Dinnertrain ook reed vanuit Zwolle. Crew 2454 904 maakte een korte stop op het station van Zwolle, om daarna weer zijn weg te vervolgen richting Groningen.

December

Ter afsluiting van mijn jaaroverzicht heb ik gekozen voor een foto van een nachtfoto in het Duitse Bad Bentheim. Al langere tijd wou ik graag daar de ICB met 1700 op de foto hebben.

Afbeelding

De 1700'en van NS International zijn begonnen aan hun laatste jaar bij NS, en het valt duidelijk te merken dat deze locomotieven op hun laatste benen lopen. De afgelopen tijd stranden vele 1700'en met een defect. Zo is afgelopen maand nog de 2454 in actie gekomen om een defecte ICB stam af te slepen van station Apeldoorn naar Amersfoort. Helaas had ik deze merkwaardige combinatie niet kunnen vastleggen. Toen ik op een Zaterdag 3 december naar Bad Bentheim ging liep het alles behalve zoals gepland. Gelukkig kon ik nog één ICB vastleggen op het Duitse grensstation. NSI 1761 staat vertrekgereed met IC 144 naar Amsterdam Centraal op het station van Bad Bentheim. Helaas kwam de loc niet verder dan Oldenzaal vanwege een probleem met de oliekoeling. NSI loc 1739 sleepte de trein af naar Amsterdam, wat dus helaas voor ons betekende dat IC 142 niet reed omdat er geen Nederlandse loc beschikbaar was, waardoor ik maar 1 foto tijdens het blauwe uurtje kon maken.



En dan ben ik alweer aan het einde van mijn jaaroverzicht gekomen...

Dit jaar heb ik eindelijk ook veel foto's kunnen maken buiten mijn eigen omgeving, zowel in binnen- als buitenland.
Ik wil iedereen bedanken voor het lezen en kijken naar mijn jaaroverzicht, en nog een fijne feestdagen wensen!

Groet, Tiemen.
Gebruikersavatar
stijn55
Berichten: 396
Lid geworden op: vr mei 08, 2020 7:40 am
Locatie: Deurne

Re: Jaaroverzicht 2022 Tiemen

Bericht door stijn55 »

Een overzicht met veel verschillende hoeken. Voor bij is oktober de leukste!
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 500
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Tiemen

Bericht door derquinho »

Mooi overzicht! Qua toppers ga ik voor de Craftertrein en de 189 211, die ik zelf in dit mooie jasje in NL nooit heb kunnen fotograferen.
Treinspot
Berichten: 126
Lid geworden op: di mar 31, 2020 2:27 pm
Locatie: Best

Re: Jaaroverzicht 2022 Tiemen

Bericht door Treinspot »

Leuk Tiemen, vooral mei en juni zijn erg mooi!
Gebruikersavatar
QuinnTT
Berichten: 202
Lid geworden op: ma okt 05, 2020 6:04 pm
Locatie: Mdb

Re: Jaaroverzicht 2022 Tiemen

Bericht door QuinnTT »

Fraai en lekker divers overzicht Tiemen! Het is lastig kiezen maar ik ga toch wel voor augustus :), had graag naast je gestaan :?
Jona Brans
Berichten: 1633
Lid geworden op: zo mei 12, 2019 12:52 pm
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Tiemen

Bericht door Jona Brans »

Leuk gevarieerd overzicht, ik ga voor februari en juni!
Gebruikersavatar
teunlukassen
Berichten: 2471
Lid geworden op: zo jan 24, 2016 9:08 pm
Locatie: 's-Heerenberg
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Tiemen

Bericht door teunlukassen »

Mooi overzicht man, september- en oktober zijn erg gaaf!
Mattie
Berichten: 610
Lid geworden op: za aug 29, 2015 3:56 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Tiemen

Bericht door Mattie »

Fraaie reeks foto’s, de eerste twee springen er voor mij uit!
wessele
Berichten: 760
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2022 Tiemen

Bericht door wessele »

Mooie serie! November is mijn favoriet.
spurt2244
Berichten: 369
Lid geworden op: vr apr 22, 2016 8:18 am
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Tiemen

Bericht door spurt2244 »

Leuk en een divers overzicht Tiemen.
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Tiemen

Bericht door VinceCargo »

Lekkere plaatjes!
Juni en oktober zijn favoriet
Geen handvol, maar een land vol
BjörnNielsen
Berichten: 969
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Tiemen

Bericht door BjörnNielsen »

Erg fraai overzicht Tiemen! Januari is wel erg fraai!
Kevinrail
Berichten: 427
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Tiemen

Bericht door Kevinrail »

Heel fraai jaaroverzicht geworden Tiemen! Je hebt hele leuke dingen weten vast te leggen het afgelopen jaar. Ik ga voor de foto's van mei, augustus en november.
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Tiemen

Bericht door RemcoG »

Leuk overzicht! Mei is mijn favoriet!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Tiemen

Bericht door NS1707 »

Heel fraai overzicht, Tiemen! Februari en december zijn hier favoriet!
TreinspotOdz
Berichten: 149
Lid geworden op: za apr 04, 2020 7:18 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Tiemen

Bericht door TreinspotOdz »

Leuk en divers overzicht! Juni is favoriet
:)
Gebruikersavatar
TimoTrimbos
Berichten: 370
Lid geworden op: do apr 12, 2018 5:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Tiemen

Bericht door TimoTrimbos »

Mooi overzicht geworden Tiemen! Oktober is m'n favo maar op december ben ik ook nog wel jaloers ;)
David
Berichten: 1544
Lid geworden op: do sep 06, 2012 10:55 am
Locatie: Norrköping
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Tiemen

Bericht door David »

Erg fraai overzicht, zeker augustus, oktober en november!
TSNL250
Berichten: 983
Lid geworden op: zo nov 08, 2015 8:07 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Tiemen

Bericht door TSNL250 »

Knallers in dit overzicht!
Tijs
Berichten: 151
Lid geworden op: vr apr 13, 2018 12:50 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Tiemen

Bericht door Tijs »

Januari heeft echt een fenomenaal kleurenpalet met die indrukwekkende lucht. Hoewel er dit jaar ook Belgische foto's in staan, ga ik toch voor de eerste maand! :)
TrainplazaNL
Berichten: 177
Lid geworden op: wo jun 13, 2018 3:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Tiemen

Bericht door TrainplazaNL »

Fraai jaaroverzicht, met oktober als absoluut hoogtepunt!
Ruben01
Berichten: 1298
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Tiemen

Bericht door Ruben01 »

Tof gevarieerd jaaroverzicht Tiemen! Ik ga voor januari, mei en oktober als favoriet.
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3432
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Tiemen

Bericht door Rens »

Leuk, met wat mij betreft augustus en oktober als toppers!
ThijsvLoon
Berichten: 157
Lid geworden op: di dec 31, 2019 3:43 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Tiemen

Bericht door ThijsvLoon »

Mooi overzicht Tiemen! Oktober vind ik erg geslaagd!
Plaats reactie