Jaaroverzicht 2022 Luka

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2022.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2022 <je forum nicknaam>
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Luka
Berichten: 1495
Lid geworden op: ma sep 02, 2019 3:30 pm
Locatie: Schiedam

Jaaroverzicht 2022 Luka

Bericht door Luka »

2022 is alweer bijna ten einde, dus blik ook ik even terug op het afgelopen jaar. Hoewel ik minder tijd aan de hobby heb besteed vergeleken met vorig jaar, zijn de foto's er naar mijn mening wel op vooruit gegaan! Mei was op het gebied van treinen een erg rustige maand waarin ik weinig op pad ben geweest en geen interessante dingen heb gezien, dus compenseer ik voor deze maand met een bonusfoto in Oktober.

Januari
Afbeelding
Vanwege het slechte weer deze maand ben ik alleen een paar keer in de buurt op pad geweest, maar hieruit resulteerde wel een hele unieke vangst op vrijdag 7 januari. Captrain zette vanwege het gewicht van de trein niet één maar twee V100's in voor de bediening van Vopak in Vlaardingen. Er werd die dag een lege trein geplaatst en een volbeladen trein gehaald. Hier rollen de locs de spoordijk af met een deel van de nieuwe lege trein die na kopmaken bij Vopak naar binnen zal worden geduwd.

Februari
Afbeelding
In februari waren er ook een aantal dagen zon waar volop gebruik van werd gemaakt. Op 5 februari duwt BTT 363 825 een volbeladen Mortara-shuttle van SBB naar binnen bij CTT waar de trein gesplitst wordt over twee sporen i.v.m. de lengte.

Maart
Afbeelding
Toen de TCS Greencitytrip nog veel meer stations in Nederland aandeed ging ik er vaak achteraan in mijn eigen omgeving. De trein heeft veel verschillende locomotieven als tractie gezien, maar mijn favoriete combi was toch wel met de 102001 en 189 211. Met uren vertraging passeert de trein hier halverwege de middag de Parkweg net boven Schiedam, als trein 13424 richting Breda.

April
Afbeelding
April was net als mei een wat rustigere maand, maar ik wilde wel zo veel mogelijk maanden betrekken in het jaaroverzicht. Daarom heb ik nog even teruggekeken naar wat ik die maand allemaal geklikt heb, waaruit ik uiteindelijk deze foto heb gekozen. Iets voor half 11 komt hier RXP 6004 met aan de haak een beladen BLG autotrein voor Pon door het Lockhorsterbos in Leusden. Achterop liep de HSL 186 366 mee.

Juni
Afbeelding
In Juni lag de focus volledig op school en dus werd er slechts 2 keer deze maand de deur uit gegaan. SGM 2133 van het Spoorwegmuseum bracht in Juni een bezoekje aan de werkplaats in Leidschendam. TCS 102001 komt hier met de SGMm in opzending langs de Parkweg in Schiedam richting Amersfoort Centraal en later Utrecht Maliebaan. Iets meer dan een half jaar eerder was dit beeld nog te zien zonder blauwe loc ervoor.

Juli
Afbeelding
In Juli ben ik 2,5e week in Duitsland geweest op verschillende plekken in Beieren. Het zat niet echt mee deze vakantie: er wilde geen enkele Ludmilla op de foto gezet worden in het Pegnitztal (ondanks dat ik ze wel voorbij heb zien rijden) en de omlopen met br111 rond Regensburg werkten ook niet bepaald in mijn voordeel. De foto die ik het interessantst vond van de vakantie was deze net boven Regensburg, waar ik ook oorspronkelijk heen kwam voor Ludmilla (ook hier zonder resultaat). Een paar minuten na aankomst op deze stek nabij Zeitlarn was het meteen raak met een EVB houttrein naar Plattling. Na deze trein kwamen er ineens een paar boeren aan die met hun machines op het land gingen werken. Dit gaf een bijzonder motief met een deels geoogst veld, de machine aan het werk en een trein die door de stofwolken het beeld in schiet. Alex 223 063 is hier onderweg met 7 rijtuigen als RE40 naar Regensburg Hbf.

Augustus
Afbeelding
In Augustus ben ik een week op vakantie geweest in Italië. De vakantie was bomvol gepland met pittoreske stadjes bezoeken en heel veel fotograferen. De mooiste foto's van deze vakantie zijn dan ook niet van treinen, maar toch heb ik nog een paar leuke platen weten te schieten. De eerste drie nachten verbleven we in badplaats Montecatini Terme aan de spoorlijn Florence-Lucca. Tijdens onze vakantie was deze spoorlijn buiten dienst voor grootschalige werkzaamheden aan het spoor en de bovenleiding. Toen ik in de avond van dag 2 een plons wilde nemen in het zwembad achter het hotel verscheen ineens een stopmachine die stil werd gezet precies achter het hotel. Ik besloot een rondje om het hotel te lopen om te kijken of ik er een foto van kon maken. Van de stopmachine zelf viel niks te fotograferen, maar aan de voorkant van de trein bleek een Henschel DH500 te staan. Ik kon een leuke sfeerplaat maken in het avondlicht van de trein die op deze aparte plek midden in de stad heeft overnacht.

September
Afbeelding
In het eerste weekend van september werd na een paar jaar eindelijk weer Terug naar toen georganiseerd bij de VSM. Op zondag was de inzet wat minder vergeleken met zaterdag, maar de foto's zijn wel geslaagd. VSM 2233 komt hier met de fotogoederentrein uit Apeldoorn-VAM langs de Tullekensmolenweg richting Beekbergen. Achterop liep een 23er mee die de heenrit heeft verzorgd.

Oktober 1
Afbeelding
Oktober was een productieve maand voor foto's, vandaar dat ik uit deze maand 2 foto's kies. Aan het einde van de maand ging ik naar het bos bij Assel tussen Amersfoort en Apeldoorn. De herfstkleuren waren erg laat dit jaar, en waren dus op deze foto ook nog niet overweldigend aanwezig. Toch moet ik zeggen dat ik de combinatie van zowel groene als oranje bladeren door elkaar interessanter vind dan strak oranje. NSI 1744 is onderweg met IC148 uit Berlin Ostbahnhof richting Amsterdam Centraal.

Oktober 2
Afbeelding
Foto nummer 2 is gemaakt op dezelfde dag, 28 oktober. Na Assel gingen ik en de medehobbyist naar Amsterdam Centraal. We waren nogal inspiratieloos dus gingen we daar de spits uitzitten en avondeten. Na het eten maakten we nog wat nachtplaten op Amsterdam Centraal, waaronder deze van de NSI 193 759 met Nightjet 421 die vertrekgereed stond richting Wenen/Innsbruck.

November
Afbeelding
Deze foto staat al bij anderen in het jaaroverzicht, en omdat dit voor mij de enige goede spotdag met veel zon in november was kies ook ik voor deze foto. In het weekend van 12 en 13 november waren er werkzaamheden in België waardoor diverse treinen tussen de Belgische zeehavens en Duitsland omreden via Nederland. De mooiste van deze treinen kwam op zondagmiddag in de vorm van RTX 266 113 met aan de haak de Linz-shuttle onderweg naar de haven van Antwerpen.

December
Afbeelding
In de hele maand december werd maar 1 enkele trein gefotografeerd op de eerste dag van de maand. Het slechte weer, de feestdagen, en het feit dat ik voor langere tijd ziek was hebben ervoor gezorgd dat dit de laatste trein van het jaar was voor mij. Sommige fotografen zullen zich ergeren aan de schaduwen, maar ik ben tevreden met dit als afsluiter van 2022. LTE 193 729 passeert de RSC-Waalhaven terminal met de Poznan-shuttle richting de Europoort

Ik kijk terug op een geslaagd jaar met veel leuke herinneringen, zowel op het gebied van treinen als daarbuiten. Voor het komende jaar ben ik ook weer van plan leuke trips te maken waar ik erg naar uitkijk. Ik wil al mijn vrienden en medehobbyisten bedanken voor dit geweldige jaar en wens iedereen alvast een gelukkig en gezond 2023!

Groetjes, Luka van der Graaf.
Laatst gewijzigd door Luka op za mar 18, 2023 1:31 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Mattie
Berichten: 610
Lid geworden op: za aug 29, 2015 3:56 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Luka

Bericht door Mattie »

Leuke plaatjes Luka, maart blijft toch wel een erg bijzondere combi!
Jona Brans
Berichten: 1633
Lid geworden op: zo mei 12, 2019 12:52 pm
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Luka

Bericht door Jona Brans »

Leuk overzicht, maart en juli springen er wel bovenuit!
Rubenr
Berichten: 381
Lid geworden op: ma feb 14, 2022 6:31 pm
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Luka

Bericht door Rubenr »

Prachtig overzicht! Ik ga voor Januari, maart en juli!
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Luka

Bericht door RemcoG »

Mooi overzicht Luka! Vooral april vind ik erg gaaf!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
cellique
Berichten: 126
Lid geworden op: zo apr 26, 2015 8:45 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Luka

Bericht door cellique »

leuk overzicht, waarbij April en Oktober1 mijn voorkeur zijn. Op September zie ik mijzelf nog staan in de achtergrond
wessele
Berichten: 760
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2022 Luka

Bericht door wessele »

Fraaie serie, met januari stipt op 1.
TSNL250
Berichten: 983
Lid geworden op: zo nov 08, 2015 8:07 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Luka

Bericht door TSNL250 »

Fraai!
Treinspot
Berichten: 126
Lid geworden op: di mar 31, 2020 2:27 pm
Locatie: Best

Re: Jaaroverzicht 2022 Luka

Bericht door Treinspot »

Heel leuk overzicht Luka! Maart en juli vind ik erg mooi :)
arnold
Berichten: 14631
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Luka

Bericht door arnold »

leuk overzicht,
Ruben01
Berichten: 1298
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Luka

Bericht door Ruben01 »

Mooi overzicht. Juli vind ik erg goed gelukt!
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 500
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Luka

Bericht door derquinho »

Mooie foto's! Vanwege de bijzonderheid kies ik voor maart als favoriet.
ZO6176
Berichten: 488
Lid geworden op: zo okt 04, 2020 2:46 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Luka

Bericht door ZO6176 »

Fraaie plaatjes. Vooral de IC Berlijn vind ik geslaagd
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3432
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Luka

Bericht door Rens »

Augustus is een erg toffe scène!
Kevinrail
Berichten: 427
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Luka

Bericht door Kevinrail »

Heel en kleurrijk jaaroverzicht Luka! Moeilijk om een keuze te maken. Ik ga voor de foto's van januari, juni & oktober 1.
David
Berichten: 1544
Lid geworden op: do sep 06, 2012 10:55 am
Locatie: Norrköping
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Luka

Bericht door David »

Mooie serie! Januari is favoriet hier.
KvdLee
Berichten: 473
Lid geworden op: zo mei 26, 2013 4:47 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Luka

Bericht door KvdLee »

Mooie serie, die in Italië is mooi getroffen!
Plaats reactie