Jaaroverzicht 2022 Tijn

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2022.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2022 <je forum nicknaam>
Plaats reactie
TM0304
Berichten: 483
Lid geworden op: za mar 20, 2021 6:34 pm
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Jaaroverzicht 2022 Tijn

Bericht door TM0304 »

In mei dit jaar stond ik met m'n camera opgesteld langs het spoor bij de Utrechtse Biltstraat, in afwachting van een Hondekop en een Muizenneus van het Spoorwegmuseum. Een man op leeftijd wandelde mij tegemoet. Hij draaide zich in het voorbijgaan naar me toe, keek me aan en vroeg 'Komt er wat?' Ik ging er maar vanuit dat meneer geen kennis van het wel en wee op het spoor had en zei dat het Spoorwegmuseum wat oude treinen liet rijden. 'Dan kan ik ze zo op de foto zetten', voegde ik eraan toe, wijzend naar de camera die om m'n nek hing. Z'n donkerbruine wenkbrauwen hingen naar beneden en de man keek me wat argwanend aan. 'Ken je lang wachten', beet ie me toe. 'Die treinen tegenwoordig; een en al gezeik. Dan sta je weer uren in de kou omdat er blaadjes liggen, dan konden ze de machinist niet vinden. Je ken beter naar huis hoor.' Geen zin in een verder gesprek gaf ik hem gelijk. 'Je weet het nooit, inderdaad. Maar goed, ik hoop maar dat er wat langskomt, hè.' Vijf minuten later passeerden de 386 en 273 keurig op tijd de Utrechtse Biltstraat.

2022 was het jaar waarin de treinscepticus zich volop kon ontplooien. Stakingen, personeelstekorten en de laatste grillen van de coronacrisis bleken geen goed recept voor een goed spoorjaar. Dienstregelingen werden uitgedund, treinen werden ingekort, trajecten kampten maandenlang met uitval... Tuurlijk, sprak voor dit jaar de letters N en S uit en de uitgekauwde grappen over vertraging vlogen je al om de oren, maar '22 deed daar nog een schepje bovenop. En geef de treinscepticus eens ongelijk. De keren dat ik mezelf er staand in de overvolle sprinter tussen Hilversum Mediapark en Utrecht Centraal bíjna toe zette om Rikus Spithorst eens aan te schrijven... Maar bíjna hè; ik heb nog wel een beetje waardigheid.

Enfin, een jaaroverzicht. Voor mij is tot en met augustus de keuze reuze, daarna wordt het toch wat karig allemaal. Maar goed, twaalf foto's lukt prima en met een lollig verhaaltje erbij ziet het er vast prima uit. Enjoy.

Januari:
AfbeeldingRFO 1830 + 6702, Hulten || 2 januari 2022 by Tijn van der Muuren, on Flickr

Dit is ook gelijk mijn eerste foto van het hele jaar. De oranje 1830, 6702 uitgevoerd in RFO-kleuren (of ja, grijs) en een keteltreintje erachter met de bescheiden skyline van Tilburg aan de horizon. Met een onderlangs rijdend nez cassé'tje kan het bijna niet mis gaan.


Februari:
AfbeeldingZillertalbahn D15, Strass im Zillertal || 4 februari 2022 by Tijn van der Muuren, on Flickr

In februari had ik wat dagen vrij en die bracht ik door in Oostenrijk. Ik had wat plannen voor een dagje Zillertal, waar ik kind aan huis ben. Van die plannen bleef door de mist niet veel meer over dan een bakje koffie in Mayrhofen, maar op de terugweg kwam er toch nog wat zon bij en kon ik in Strass am Ziller deze foto maken. De top van de Sonnwendjoch kwam prachtig bloot te liggen in de optrekkende mist. Wie geïnteresseerd is in mijn favoriete Zillertalverhaal, moet maar even op de foto klikken.


Maart:
AfbeeldingTCS 102001, Tilburg || 4 maart 2022 by Tijn van der Muuren, on Flickr

Aan de Dinnertrain heb ik ook een paar keer plezier beleefd dit jaar. Dit is toch wel mijn favoriete foto van de blauwe restauranttrein, maar in de nabewerking was dit wel echt een pain in the ass.


April:
AfbeeldingArriva 462, Schin op Geul || 28 april 2022 by Tijn van der Muuren, on Flickr

Voor deze foto had ik toch wel heel veel over. Deze prachtige stek in het Schaelsbergerbos stond al heel lang op mijn lijstje voor een zonplaatje met een trein. Enige probleem is dat er maar beperkte momenten zijn waarop de zon enigszins goed staat, en als je die momenten wil meemaken moet je - ook als Brabander - retevroeg je bed uit. Gelukkig had ik op 28 april mogelijkheid daartoe en zaten bij aankomst in Zuid-Limburg de lichtomstandigheden helemaal mee. Misschien is dit zelfs wel mijn mooiste foto van het jaar.


Mei:
AfbeeldingNSM 20, Utrecht || 14 mei 2022 by Tijn van der Muuren, on Flickr

Weet je nog van de Utrechtse Biltstraat? Nou, die foto mislukte dus uiteindelijk. Slecht licht en ook in zwart-wit bleek die foto niet goed te werken. Gelukkig ben ik niet voor niets die kant op gereisd, want bij het Spoorwegmuseum werd nog wat gerangeerd met de NSM 20 (Kameel) en een SGMm'etje. Nu vind ik de Kameel foeilelijk, maar in deze scène in de Burgemeester Reigerstraat móest ie wel op de foto.


Juni:
AfbeeldingDB 425 103 + 425 093, Linz am Rhein || 12 juni 2022 by Tijn van der Muuren, on Flickr

Mei en april waren voor mij op fotogebied erg lucratieve maanden, juni was het tegenovergestelde. Op de 12e maakte ik een reportage over het beruchte 9 euro-ticket in Duitsland en daar had ik uiteraard ook wat foto's bij nodig. In Linz am Rhein maakte ik deze. Niet het standaard treinenplaatje, wel een tekenend beeld voor de treinenzomer in Duitsland met de Regionalbahn op beeld.


Juli:
AfbeeldingSR/OOC 303004, Ravenstein || 14 juli 2022 by Tijn van der Muuren, on Flickr

Dit blijft ook een van m'n favoriete foto's van dit jaar. Loc 303004 van Strukton kwam op de avond van 14 juli vers uit de werkplaats in Zutphen gerold en mocht weer terug naar het stamlijntje in Oss. In de polder bij Ravenstein kon ik Monique mooi tussen twee bomen vangen.


Augustus:
AfbeeldingHSL 1315, Roosendaal || 8 augustus 2022 by Tijn van der Muuren, on Flickr

Deze dan maar. De terug in dienst gebrachte 1315 was een gewilde loc dit jaar. Ik ben wel fan van het donkerblauwe gevaarte en ik was toevallig bij m'n ouders in Roosendaal toen ie onderweg was naar de Sloehaven. Het was het wandelingetje naar de Badhuisstraat zeker waard.


September:
AfbeeldingSNG 3004, Zutphen || 10 september 2022 by Tijn van der Muuren, on Flickr

Geen bijzondere treinen in september, wel een bijzondere lucht. Op 10 september was ik in de Achterhoek en ging ik 's avonds via Zutphen terug naar huis. Op perron 1 aldaar kón ik niet anders dan de camera even pakken om deze foto te maken.


Voor oktober en november volgen nog twee bonusfoto's
December:
AfbeeldingVSM 23 076 + SSN 23 023, Wolfheze || 18 december 2022 by Tijn van der Muuren, on Flickr

Stoom ontbreekt nog in dit jaaroverzicht. Aan het eind van het jaar schoot ik dit plaatje in prachtig Wolfheze van de VSM Christmas Express. Altijd leuk zo in de advent.


Bonus 1: april
AfbeeldingNSR 9416, Muiderberg || 9 april 2022 by Tijn van der Muuren, on Flickr

In april was ik in Muiderberg voor de Holland Express die ik bij deze molen wilde vastleggen. Het toeval wilde dat er die dag een wereldrecordpoging onder molenaars gedaan werd en daarom was ook molen De Onrust flink uitgedost. Dat de foto van de daadwerkelijke Holland Express een beetje tegenviel, maakte helemaal niks uit, want deze foto is 1000x Hollandser.

Bonus 2: mei
AfbeeldingNMBS 757, Trooz || 1 mei 2022 by Tijn van der Muuren, on Flickr

Qua sfeer is dit nog steeds een van m'n favoriete foto's van dit jaar. Het is het melancholieke, denk ik, met die vervallen schuur, het nostalgische Klassiekje en de groentinten van de bomen op de heuvel. Deze mag echt niet ontbreken in dit jaaroverzicht.


Goed, dat was 'm weer. Prettige Kerst gewenst en een guten Rutsch.
Gebruikersavatar
teunlukassen
Berichten: 2471
Lid geworden op: zo jan 24, 2016 9:08 pm
Locatie: 's-Heerenberg
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Tijn

Bericht door teunlukassen »

Heel tof jaaroverzicht Tijn, met mei en september als favorieten! Ook een erg toepasselijk verhaal aan het begin van je overzicht ;)
Marc Vlot
Berichten: 522
Lid geworden op: ma sep 28, 2015 4:51 pm
Locatie: Leerdam

Re: Jaaroverzicht 2022 Tijn

Bericht door Marc Vlot »

Leuk man, creatief overzicht!
Jona Brans
Berichten: 1633
Lid geworden op: zo mei 12, 2019 12:52 pm
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Tijn

Bericht door Jona Brans »

Erg mooi en vooral ontzettend origineel overzicht! De keuze is lastig, maar ik ga voor beide foto's uit april
robehv
Berichten: 968
Lid geworden op: zo aug 26, 2012 12:07 pm
Locatie: Helmond

Re: Jaaroverzicht 2022 Tijn

Bericht door robehv »

Mooie serie , vind juni de mooiste
Parttime member van Brabantroute Prestatie Team
ClintW
Berichten: 93
Lid geworden op: zo sep 13, 2020 12:01 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Tijn

Bericht door ClintW »

Heel mooi overzicht Tijn! mijn favorieten zijn april en mei
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Tijn

Bericht door RemcoG »

Mooi overzicht met een pakkende intro! Februari is een absolute klapper. Heb weinig met dit soort treintjes, maar de bergtop die door de wolken gluurt, is schitterend!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
Rolandrail
Berichten: 3275
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 4:08 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Tijn

Bericht door Rolandrail »

Hoog creatief gehalte, hulde!! :-D
Rolandrail is verhuisd van .net naar .nl!
Gebruikersavatar
stijn55
Berichten: 396
Lid geworden op: vr mei 08, 2020 7:40 am
Locatie: Deurne

Re: Jaaroverzicht 2022 Tijn

Bericht door stijn55 »

Heel leuk! Lastig kiezen tussen alle creatieve platen!
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Tijn

Bericht door VinceCargo »

Leuk en creatief! Bonus december is mn favoriet
Geen handvol, maar een land vol
BjörnNielsen
Berichten: 969
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Tijn

Bericht door BjörnNielsen »

Een kleurrijk en leuk afwisselend jaaroverzicht Tijn!
Gebruikersavatar
knarf6472
Berichten: 188
Lid geworden op: vr aug 01, 2014 2:35 pm
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Tijn

Bericht door knarf6472 »

Mooi overzicht met september als mijn favo!
Greetz,
Knarf
Rubenr
Berichten: 381
Lid geworden op: ma feb 14, 2022 6:31 pm
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Tijn

Bericht door Rubenr »

Heel mooi gedaan, stuk voor stuk mooie platen!
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 2342
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 6:55 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Tijn

Bericht door Marcel »

Mooi overzicht, mei is een leuk alternatief klikje!
"The chase is better than the catch."
Treinspot
Berichten: 126
Lid geworden op: di mar 31, 2020 2:27 pm
Locatie: Best

Re: Jaaroverzicht 2022 Tijn

Bericht door Treinspot »

Erg creatief Tijn! Ik vind de foto's uit april en juni erg leuk met zoveel omgeving!
Gebruikersavatar
TimoTrimbos
Berichten: 370
Lid geworden op: do apr 12, 2018 5:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Tijn

Bericht door TimoTrimbos »

Prachtig overzicht! Je foto's vallen mij altijd ontzettend in de smaak, in het bijzonder de foto's van mei!
Gebruikersavatar
QuinnTT
Berichten: 202
Lid geworden op: ma okt 05, 2020 6:04 pm
Locatie: Mdb

Re: Jaaroverzicht 2022 Tijn

Bericht door QuinnTT »

Pakkende intro en wat is het lastig om een keuze te maken! Ik ga voor april 2, maar juli is ook erg leuk :)
Mattie
Berichten: 610
Lid geworden op: za aug 29, 2015 3:56 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Tijn

Bericht door Mattie »

Fraai overzicht Tijn, mijn stem gaat uit naar april-2
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Tijn

Bericht door NS1707 »

Fraai en creatief overzicht! Vind juni en augustus het leukste!
TSNL250
Berichten: 983
Lid geworden op: zo nov 08, 2015 8:07 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Tijn

Bericht door TSNL250 »

Creatief overzicht! 👍
Ruben01
Berichten: 1298
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Tijn

Bericht door Ruben01 »

Bonuspunten voor de creativiteit, erg verfrissend! Ik ga voor bonus-april en mei.
KvdLee
Berichten: 473
Lid geworden op: zo mei 26, 2013 4:47 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Tijn

Bericht door KvdLee »

Hele mooie serie Tijn! De lente-groene aprilfoto vind ik het fraaist!
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3432
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2022 Tijn

Bericht door Rens »

mooie creatieve foto's!
Saitzee
Berichten: 587
Lid geworden op: zo mar 10, 2013 8:56 am

Re: Jaaroverzicht 2022 Tijn

Bericht door Saitzee »

Mooi jaaroverzicht. Augustus wel mijn favoriet!
arnold
Berichten: 14629
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2022 Tijn

Bericht door arnold »

Zeer fraai Jaaroverzicht.
Plaats reactie