Jaaroverzicht 2021 Thijs

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2021.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2021 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
ThijsvLoon
Berichten: 157
Lid geworden op: di dec 31, 2019 3:43 pm

Jaaroverzicht 2021 Thijs

Bericht door ThijsvLoon »

Het jaar 2021 loopt op zijn einde en dan is het altijd tijd om de balans van het afgelopen jaar op te maken. Het afgelopen jaar was er een met hoge pieken en diepe dalen (zowel persoonlijk als op spoorgebied). Ik heb veel leuke reisjes mogen maken en vele foto’s kunnen schieten, maar veel op mijn ‘to-do-list’ van dit jaar gaat terug de ijskast in, omdat ik er simpelweg niet aan toegekomen ben. Hieronder zijn mijn hoogtepunten van het afgelopen jaar te zien. Ik heb bij slechts acht maanden een geschikte foto kunnen vinden, waardoor er vier bonusfoto’s bij andere maanden vermeld staan.

Januari,

De eerste maand van dit jaar slaan we direct over. Het vele grijze weer zorgde ervoor dat de camera zo goed als onaangeraakt bleef. Daarnaast was er een lockdown en een avondklok, waardoor eropuit trekken ook niet echt een optie was.

Februari,

IRP 2104 & Lineas 2841 “E-Drivers” met dolimetrein 47628 (Sittard > Veendam) // Roond, Boxtel (NL) 13022021.

AfbeeldingLineas 2104 &amp; 2841 // Boxtel (NL) 13022021 by Loco Locon, on Flickr

Februari was de maand waarin ProRail een hele dag het treinverkeer heeft moeten staken vanwege te veel storingen door flink wat winterse neerslag. Omdat sneeuw geen zekerheid meer lijkt, was dat een enorme domper voor mij als fotograaf. Gelukkig bleef het koude weer een ruime week aanhouden in Nederland, waardoor ik op 13 Februari eindelijk eens tijd had om mijzelf richting het spoor te begeven voor een paar winterse plaatjes. Vanwege herstelwerkzaamheden tussen Boxtel en ’s-Hertogenbosch werd de spoorlijn tussen Boxtel en Tilburg opgezocht. Vanwege diezelfde herstelwerkzaamheden werd de Dolimetrein naar Veendam omgeleid via Tilburg. Sinds de jaarwisseling 2020 > 2021 heeft Lineas de tractie voor deze trein veranderd van twee diesels van het type HLD77 naar 1700 van TCS. Een G2000 van IRP zou het laatste stuk tussen Onnen en Veendam voor haar rekening nemen, maar werd vaak ook meegesleept naar Sittard. Op deze koude zaterdagmiddag was het geen 1700 van TCS, maar de 2104 van IRP die tractie mocht leveren voor deze korte dolimetrein. Daarnaast werd er in plaats van een 1700 van TCS de 2841 van Lineas in opzending meegenomen. De dienstjaren van de HLE28 bij Lineas waren op dat moment geteld, want dit was één van drie die nog voor bedrijf dienst deed. Het geheel passeert op de foto Roond te Boxtel, een stek die ook nog maar enkele maanden bruikbaar bleek te zijn, omdat ProRail hier medio Juni hekken heeft geplaatst…

Maart,

NS Reizigers SGMm 2143, 2135 & 2143 met intercity 8858 (Utrecht Centraal > Leiden Centraal) // Goudse Rijpad, Zwammerdam (NL) 30032021.

AfbeeldingNSR SGMm 2143, 2135 &amp; 2142 // Zwammerdam (NL) 30032021 by Loco Locon, on Flickr

Op een van de laatste dagen van Maart belande er drie tweedelige aan elkaar gekoppelde sprinters op de intercity tussen Utrecht Centraal en Leiden Centraal. Omdat het op dat moment nog onduidelijk was of de sprinters van het type SGMm nog veel langer te zien waren op de Nederlandse sporen, werd op mijn vrije (zonnige) dinsdagmiddag richting Alphen aan de Rijn gereisd om het geheel te fotograferen. Ik was niet de enige die op dit idee was gekomen, want eenmaal op de stek aangekomen stikte het van de fotograven die het bijzondere tafereel wilde vereeuwigen op camera.

April,

Lineas 7774, 7867, 7784 & 2902 met intervorming Z54201 (Kinkempois Vorming > Antwerpen Noord) // Bieststraat, Hever (B) 19042021.

AfbeeldingLineas 7774, 7867, 7784 &amp; 186 347 // Hever (B) 19042021 by Loco Locon, on Flickr

Op 19 April ging de grens met België weer open voor dagjes mensen uit Nederland, dus werd er gelijk met twee vrienden een dagje naar de zuiderburen getogen. Vanwege werkzaamheden tussen Lier en Aarschot werden diverse goederentreinen omgeleid via de L35 tussen Mechelen en Leuven, waardoor Boortmeerbeek en Hever op de planning stonden. Nadat het eigenlijk de hele dag mistig en grijs was, klaarde het tegen de avond op waardoor er toch nog één uurtje met zon kon worden gefotografeerd. In dat uurtje werden we verast door een intervorming van Lineas, die was voorzien van vier locomotieven. Die eerste drie waren HLR77’ers en de achterste was een HLE29. Waar Lineas in de winter al haar HLE28’ers had ingeleverd, was het contract voor de voor de Franse tegenhanger HLE29 juist verlengd.

Mei I,

SNCF 467494 & 467579 met steenslagtrein 49880 (Quenast > Somain) // Rue de la Libération, Hennuyeres (B) 06052021.

AfbeeldingSNCF 467494 &amp; 467579 // Hennuyères (B) 06052021 by Loco Locon, on Flickr

Inmiddels zijn we geland in Mei, waarin de meeste van de geldende coronamaatregelen er inmiddels af waren. Het vele prikken leek toentertijd nog zijn vruchten af te werpen, waardoor er in de Meivakantie wederom een dagje België inzat. Waar voorheen altijd in Vlaanderen werd gebleven, werd er op zes Mei naar Wallonië getogen voor de steenslagtrein tussen Quenast en Somain, die volgens de berichtgeving voor de laatste keer zou rijden met oudgediende locomotieven van het type BB67400 van de SNCF. Qua weer waren de omstandigheden verre van perfect, maar omdat een student nu eenmaal niet de dagen voor het uitkiezen heeft, werd er op de eerste (droge) mogelijkheid richting de zuiderburen getogen, waar in de loop van de middag de fotograaf ontzettend blij was met de foto die hij had kunnen maken.

Mei II,

TCS 101003 met LPG gasketelwagentrein (Bad Bentheim > Vlissingen Sloe) // Veenweg, Holten (NL) 07052021.

AfbeeldingTCS/IRP 101003 // Holten (NL) 07052021 by Loco Locon, on Flickr

Een dag na mijn uitstapje in België stond er nog een tripje op de planning. Een bron had mij verteld dat TCS een sleep gasketels ging trekken vanuit Bad Bentheim naar Sloe, en omdat de kans op zon aanzienlijk was werd de gok gewaagd en met reisgenoten naar Holten getogen. Eenmaal aangekomen bleek het wolkenlotto van jewelste te zijn… Meestal kom ik er als verliezer uit als het hierop aan komt, maar vandaag trok ik aan het langste eind. Sterker nog, op enkel een Berlijner na kon al het interessante vervoer in een heerlijk voorjaarszonnetje worden gefotografeerd. TCS hoorde daar uiteraard ook bij, waardoor deze Ex-NS 1781 als mijn favoriet is geëindigd deze maand.

Juni,

Juni is de tweede maand die ik oversla vanwege te weinig interessante foto’s. Vanwege tentamens en stagevoorbereidingen bleef net zoals Januari de camera grotendeels onaangeraakt. Daarnaast was het weer in Juni ook niet om over naar huis te schrijven. Waar we in 2019 en 2020 fantastische lentes hebben gekend, bleef 2021 enorm achter helaas.

Juli I,

CFL 3013 met Dosto’s (LM Gare de Luxembourg > Luxembourg Triage) // Station Luxembourg, Luxembourg (L) 15072021.

AfbeeldingCFL 3013 // Luxembourg (L) 16072021 by Loco Locon, on Flickr

Juli was de maand waarin twee grote spottripjes op de planning stonden. Net als in 2020 werd Luxemburg bezocht. Echter hoopte we met een betere voorbereiding meer uit onze drie dagen te kunnen halen. Ik denk dat de meeste de beelden uit het nieuws van de tweede week van Juli uit Limburg, de Ardennen en het Eifel nog wel op hun netvlies hebben staan, maar het was alles behalve een droge en normale week. Ook in Luxemburg hebben we hiervan de gevolgen ondervonden, waardoor het spotten plaats maakte voor survivallen. Twee van de drie dagen bleef het bijna de hele dag onafgebroken gieten, waardoor de camera’s er nauwelijks aan te pas kwamen. De gevolgen van het gieten hebben we op allemaal op het nieuws kunnen aanschouwen. Ook in Luxemburg stad trad de Alzette buiten haar oevers waardoor het lagere gedeelte van de stad blank stond. Ook in Müllerthal en verder noordelijker waren de gevolgen ook aanzienlijk. Op Donderdag, de enigste droge dag van de trip, kon nauwelijks gefotografeerd worden omdat het treinverkeer richting de meeste plaatsen was gestremd door waterschade, en we een nieuwe alternatieve route moesten zoeken om thuis te geraken. Hebben we dan helemaal niks gefotografeerd? Zeker wel. Op de late donderdagavond besloten we nog een laatste ritje te maken naar Kleinbettingen. Dit had voornamelijk te maken met de locomotief, een 3000 van CFL, die enkel wordt ingezet voor stoptreinen van en naar deze plaats. Omdat deze serie ’s avonds welgeteld één maal per uur rijdt, en deze kopmaakt op een kopspoortje op Luxemburgse station, zit een gepland nachtplaatje er eigenlijk niet in. Dat is best balen als je liefhebber bent van deze locomotieven, zoals ik en mijn reisgenoten. Normaal eindigt de laatste rit op het kopspoortje in Luxemburg om daar de nacht aan door te brengen, maar deze laatste avond mocht eenmalig deze trip het geluk aan onze zijde zijn. De complete stam moest zich na de laatste rit laten vertonen in de werkplaats, en moest daarom kop maken aan de doorgaande sporen op het Luxemburgse hoofdstation. De fotograven konden hier dankbaar gebruik van maken.

Juli II,

Smartrail 111 223 & GfF 111 056 met ketelwagentrein 329 (Frankfurt Höchst > Neustadt a/d Donau) // Mainau, Thüngersheim (D) 22072021.

Afbeelding

Naast Luxemburg stond er ook een tripje naar het Bayerische Maintal op de planning. Waar we in Luxemburg werden geconfronteerd met het regen en kou, werden we in het Maintal verrast met warmte en zon. Het Maintal staat niet enorm bekend vanwege het vele ‘altbau’ maar vanwege de hoeveelheid. Toch hoopte ik het nodige aan altbau te kunnen fotograferen. Die altbau zou dan voornamelijk moeten bestaan uit locs uit de baureihe 139 en 140 van BayernBahn en PRESS. Ware het niet dat we ook Smartrail elke dag hebben kunnen fotograferen met overgenomen locs uit de baureihe 111, waarvan dag drie het hoogtepunt betrof. Vanuit het niets kregen we de informatie dat Smart Rail met een gloednieuwe bestickerde 111 in aantocht was vanuit Harrbach naar Thüngersheim, wat het bovenstaande resultaat heeft opgeleverd.

Juli III,

TX Logistik 193 582 "Unser Herz Schlägt Grün" met KLV 43150 (Verona Q.E. > Köln Eifeltor) // Laudenbacher Weg, Karlstadt (D) 22072021.

Afbeelding

Omdat er nog twee fotoloze maanden aan komen, gooi ik er nogmaals een foto uit het Maintal in. In de drie dagen dat we door dit gebied hebben getoerd, hebben we veel interessante treinen en locomotieven kunnen vereeuwigen. Het was simpel gezegd echt een week prijsschieten. Een derde foto kiezen was daarom een lastige opgave. De keus is uiteindelijk gegaan naar toen de nieuwste (en mijn inziens) mooiste plakbak van TX Logistik. De 193 582 kon met zijn nieuwe bestickering worden vereeuwigd in Karlstadt, slechts luttige uren later dan de 111’en in Thüngerheim.

Augustus,

NX/TRI 110 469 met N-wagens als RB32517 (Wuppertal-Oberbarmen > Bonn Hbf) // Alfred-Rademacher-Straße, Bornheim (D) 25082021.

Afbeelding

Sinds April ben ik trotse eigenaar van een rijbewijs. Echter heb ik geen eigen auto dus als ik eens een dagje naar het buitenland wil moet ik mijn ouders lief aankijken. Dit lukte voor 25 Augustus. Na het Maintal, een scoutingkamp, een quarantaine periode vanwege dat kamp, nog een scoutingkamp en twee weken Italië was inmiddels de laatste vakantieweek aangebroken. In deze week lag het rechter gedeelte van de Rheinstrecke eruit en moest alles over links en werd er met vrienden naar Bornheim gereden. Helaas viel het aanbod aan goederen erg tegen deze dag, maar kon de ersatzzug in de vorm van een baureihe 110 van TRI met N-wagens op de RB48 tussen Bonn-Mehlem en Wuppertal-Oberbarmen wel van het lijstje.

September,

In September startte het nieuwe schooljaar die ik moest aftrappen met een stage die ik heb gelopen bij de Nederlandse Spoorwegen (planner TVV). Met de focus en het vizier op mijn stage gericht is deze maand enkel met Den Bosch onder stoom de camera in gebruik geweest. Vanwege het matige weer heb ik hiervan geen benoemswaardige foto weten te maken, en heb ik in Juli al een bonusfoto erbij gezet.

Oktober,

SH4 766 met donateursrit 28201 (Roosendaal > Sittard) // Hulteneindsestraat, Hulten (NL) 09102021.

Afbeelding

Oktober volgde een beetje dezelfde lijn als September. Echter heb ik het tweede weekend van deze maand gespendeerd te Hulten en Oisterwijk omdat de voorspellingen qua zon zeer positief waren. In Hulten was het doel de hondenkop te fotograferen, die een rondje Nederland zou gaan rijden. Met een uurtje vertraging kon de glimmende oudgediende worden gefotografeerd onder toeziend oog van een grote groep fotograven.

November,

November was persoonlijk voor mij de zwaarste maand dit jaar. Ik kreeg veel druk opgelegd vanuit mijn studie voor een goed cijfer voor mijn stage, en dat heeft zich geuit in veel stress. Daarnaast speelde diverse persoonlijke omstandigheden en de opmars van coronavirus niet in mijn voordeel. Er is daarom ook een dieptepunt bereikt met wel twee hele gemaakte foto’s deze maand. Om ook deze maand te compenseren, heeft december nog een bonusfoto.

December I,

NS Reizigers SGMm 2136 & 2968 als sprinter 5265/6467 (Tilburg Universiteit > Weert) // Station Eindhoven Centraal, Eindhoven (NL) 04122021.

AfbeeldingNSR SGMm 2136 &amp; 2968 // Eindhoven Centraal (NL) 04122021 by Loco Locon, on Flickr

In de laatste maand van het jaar gaat traditiegetrouw de nieuwe jaardienstregeling in. Alle grote wijzigingen worden dan doorgevoerd. Met ingang van deze nieuwe dienstregeling zou het doek definitief vallen voor de oersprinters van het type SGMm. Vanwege het afscheid waren de oudgediende de laatste weken van hun inzet over het gehele Nederlandse spoorwegnetwerk te vinden. Zo ook over de mooie Brabantse sporen op drie en vier December. Omdat ik een buitenkansje als deze, het fotograferen van de oude sprinters over mijn “thuis” lijnen, niet onbenut kon laten, ben ik er de zaterdagavond op uit getrokken voor enkele nachtplaatjes rondom de Lichtstad. Dat NS geen brood meer ziet in deze oude sprinters, bleek wel nadat de eerste stellen direct naar de sloper zijn afgevoerd, die de laatste dag voor de nieuwe dienstregeling nog gereden hebben. De 2968 is afgelopen 21/12 ook al afgevoerd, en de 2136 zal ongetwijfeld volgen in de aankomende weken. Hetzelfde lot zullen alle overige 21 treinstellen ondergaan die momenteel op de Houtrakpolder staan opgesteld. Enkel de 2995 ontspringt vooralsnog de sloophamer, totdat er nog eens een afscheidsrit wordt gereden.

December II,

RRF 4402 met een ketelwagentrein (IJsselmonde > Bad Bentheim) // Weideweg, Soest (NL) 21122021.

Afbeelding

Inmiddels zit heel Nederland weer in Lockdown. We eindigen het jaar hetzelfde als 2020 en dat geeft aan dat de pandemie voorlopig nog niet voorbij is. Na een extra persconferentie op zaterdagavond 18-12 bleek dat heel Nederland weer op slot zou gaan. Dit gold ook voor het onderwijs, waardoor thuisonderwijs weer van kracht is. Omdat ik op 20-12 aan een nieuw trimester begon nadat ik op 17-12 definitief klaar was met mijn stage, betekende dat weer geen lessen op de campus. Echter hadden ze op de opleiding voorbereidingstijd nodig voor de online lessen waardoor de laatste week verviel en ik geen twee maar drie weken kerstvakantie kon gaan vieren. Omdat ik geen idee had wat te doen deze extra week, werd buienrader maar eens geopend en die kon mij vertellen dat het dinsdag de 21ste droog, koud en extreem zonnig werd. Deze mogelijkheid werd uiteraard aangegrepen om nog iets te gaan fotograferen. Na een melding dat RRF onderweg zou zijn naar Bad Bentheim, werd in Amersfoort een OV fiets gehuurd en naar Soest gefietst. Het geheel kon onder ijzige omstandigheden worden vereeuwigd op camera.

Tot dusver mijn jaaroverzicht van 2021. Laat vooral weten wat je er van vindt, en als je de tijd hebt genomen om alles te lezen waardeer ik dat enorm! Inmiddels is kerst achter de rug, ik hoop dat iedereen een fijne dagen heeft gehad met familie en dergelijke (in hoeverre het kon omtrent de maatregelen). Ik wens iedereen een mooie afsluiter van een toch wisselvallig 2021. Laten we hopen op een gezond, gelukkig en spoors 2022!
Gebruikersavatar
TimoTrimbos
Berichten: 370
Lid geworden op: do apr 12, 2018 5:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Thijs

Bericht door TimoTrimbos »

Heel mooi Thijs! Maart en december II zijn mijn favorieten!
ICEmaster
Berichten: 184
Lid geworden op: zo jul 17, 2016 12:35 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Thijs

Bericht door ICEmaster »

Fraai en deels herkenbaar jaaroverzicht! De bijdragen van februari en december zijn wel erg fraai in die winterse omstandigheden!
Ik fotografeer op zonne-energie
Ruben01
Berichten: 1298
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Thijs

Bericht door Ruben01 »

Mooi divers overzicht!
LHN
Berichten: 179
Lid geworden op: wo sep 15, 2021 8:01 am
Locatie: Eml
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Thijs

Bericht door LHN »

ziet er mooi uit!
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Thijs

Bericht door RemcoG »

Mooi overzicht! Februari en oktober zijn top!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
Gebruikersavatar
srmeijer95
Berichten: 29
Lid geworden op: do sep 06, 2018 12:30 pm
Locatie: Valleilijn

Re: Jaaroverzicht 2021 Thijs

Bericht door srmeijer95 »

Voor wat betreft maart kan ik me een shovel herinneren? :lol:

Net overzicht!
Prachtig.
BjörnNielsen
Berichten: 969
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Thijs

Bericht door BjörnNielsen »

Leuk jaaroverzicht, december-2 vind ik de mooiste!
spurt2244
Berichten: 369
Lid geworden op: vr apr 22, 2016 8:18 am
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Thijs

Bericht door spurt2244 »

Allemaal erg leuke platen Thijs!
TrainplazaNL
Berichten: 177
Lid geworden op: wo jun 13, 2018 3:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Thijs

Bericht door TrainplazaNL »

Mooi jaaroverzicht! Juli 2 is mijn favoriet :)
Gebruikersavatar
teunlukassen
Berichten: 2471
Lid geworden op: zo jan 24, 2016 9:08 pm
Locatie: 's-Heerenberg
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Thijs

Bericht door teunlukassen »

Divers jaaroverzicht Thijs! De tweede van mei en de tweede van juli zijn mijn favorieten!
Plaats reactie