Jaaroverzicht 2021 srmeijer95

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2021.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2021 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
Gebruikersavatar
srmeijer95
Berichten: 29
Lid geworden op: do sep 06, 2018 12:30 pm
Locatie: Valleilijn

Jaaroverzicht 2021 srmeijer95

Bericht door srmeijer95 »

In 2021 werden verschillende fraaie foto's geschoten. Velen daarvan zijn te zien op mijn Flickr-pagina, maar hier probeer ik een selectie te tonen van niet eerder geplaatste foto's. Niet iedere maand was ik even actief. De laatste jaren ben ik vooral actief in het buitenland. Het dagelijks op het spoor begeven zorgt er voor dat de hobby in Nederland meestal op een laag pitje staat. :D

Januari
In januari stond er niet zoveel op mijn programma wat spoorwegfotografie betreft. Behalve het dagelijkse toeren met de Blauwe Tram kwam er slechts een setje ICNG met rode loc voorop langs de lens. Nu is die foto verder niet bijzonder, dus voor januari heb ik geen foto. Mooi excuus om de vele foto's in de zomer in het zonnetje te zetten!

Februari
Afbeelding070221 | CXXN 5039 | 82938 | Doesburgerbuurt. by Bas Meijer, on Flickr
Begin februari sneeuwde het gehele spoorwegnet vast. Heel het spoorwegnet? Nee, een klein aantal bedrijfjes bleef moedig weerstand bieden aan de natuurlijke overheersing. Helaas viel ook ik ten prooi aan de vrieskou, waardoor ik strandde in Lunteren (of all places...). Een vastgevroren wissel dwong me terug te keren richting Ede-Wageningen, waarover het een en ander hier terug te vinden is.

Voor het aannemen van de volgende reeks aanwijzingen overweg was er even tijd om de trein uit te stappen en de 5039 in de sneeuw te fotograferen op een niet alledaagse plek. Nabij de vroegere halte Doesburgerbuurt is de FLIRT tot stilstand gekomen na overweg 25.1 in de Zonneoordlaan. Omdat er slechts 8 overwegen opgenomen mogen worden per aanwijzing werden deze verdeeld over meerdere strategisch geplande momenten.

Maart
Afbeelding270321 | NSI 193 766 | IC 240 | Stroe. by Bas Meijer, on Flickr
Maart is meestal de eerste maand dat ik er weer op uit trek om plaatjes te maken. Slechts enkele malen kon ik de net aangeschafte auto uitlaten tijdens de resterende lockdowns. Vanwege een proefrit met een Protos was ik te vinden in Stroe, alwaar ik deze bonusplaat maakte van Vectron 193 766 van NS International. De loc reed voor het starten van de NightJet naar Wenen en Innsbruck enkele weken in de IC Berlin-dienst mee om de machinisten wegwijs te maken met de locomotieven. Vlak na passage van de Blauwe Tram zien we de fraaie combi passeren in een welverdiend zongaatje.

April
Afbeelding240421 | NMBS 1907 | IC 1538 | Hasselt. by Bas Meijer, on Flickr
In april werden vele grenzen terug geopend voor het zomerseizoen. Voor België betekende dit toen een vrije passage voor daggasten en doorreizenden. Een boodschapje is natuurlijk noodzakelijk, dus werd van de nood een deugd gemaakt om weeral de kofferbak te vullen...

Tijdens een boodschappentripje na de grensopening met België kon ook de IC van Genk naar Blankenberge op de gevoelige chip worden vastgelegd. Loc 1907 is met 9 M6-rijtuigen net vertrokken uit Hasselt.

Mei
Afbeelding100521 | NMBS 974 & 825 | IC 4213 | Bouwel. by Bas Meijer, on Flickr
In mei stond er weeral een reisje België op het programma. Voor wat zaken aangaande het vervoer moest ik weer eens in het Belgische zijn. Zodoende werd daar een dagje treintjeskijken aan gekoppeld, alsmede een bezoek aan de biersupermarkt. De koppeltjes uiterlijk compleet anders uitziende treinstellen zijn een persoonlijke favoriet, en die is hier te zien ter hoogte van Bouwel. De wolkenlotto werd in dit geval niet gewonnen. Met de Desiro uiteraard wel...

Juni
Afbeelding150621 | NSI 1752 | IC 141 | Assel. by Bas Meijer, on Flickr
Zomer! Tijd voor reisjes zeggen we dan. Dit jaar stond behoorlijk in het teken van de laatste zon- en herfstplaten van SGMm. Het afscheid van SGMm zou later in het jaar wel een goed vervolg krijgen, eerst was het tijd voor andere dingen. De locomotieven van de IC Berlin bijvoorbeeld, die hadden net enkele weken hun schoonmaakbeurt gehad. De dagen dat de zon in Assel hoog genoeg staat voor treinen richting Apeldoorn zijn op enkele handen te tellen. Ik waagde een poging voor IC 141 met loc 1752, die jammerlijk misslukte door een bewolkte start van de dag. Nu ben ik niet vies van bewolking, maar een herkansing in 2022 staat zeker en vast op de agenda!

Juli
Afbeelding050721 | SNCF 233 + 67512 | TER 830725 | Auenheim. by Bas Meijer, on Flickr
De enige foto die al online staat in deze reeks is bovenstaande. Aangezien alle fraaie platen van de reis naar Strasbourg al online staan en ik deze reis niet wil laten ontbreken in dit lijstje staat de plaat er toch in. Voordat de trein in beeld verscheen zat ik een tijdje in de auto te loeren op Facebook toen ik in een Franse groep een tafereeltje zag met een Renault 4 met BB 67400 en RRR-wagens. Nu die laatste combi nu toch de hoek om zou komen, bedacht ik me geen moment en parkeerde auto voor de verandering in beeld. Franse kwaliteit en Frans comfort. U mag kiezen waar wat op slaat!

Ook in juli stond een reis naar Tsjechië op het programma, maar ook daarvan staan alle noemenswaardige platen op mijn Flickr.

Augustus
Afbeelding050821 | PKPIC EP07 480 | IC 58102 "Żuławy" | Runowo Pomorskie. by Bas Meijer, on Flickr
Polen! Mijn favoriete land in de Europese Unie na Frankrijk. Degenen die mij beter kennen weten waarom, voor nu laat ik het bij sfeer. Een grote reis door Polen was dit jaar de twee weken durende zomervakantie. In die weken werden de treinen niet ongemoeid gelaten. Als eerste werd in het noorden van Polen rondgekeken alwaar diverse fraaie platen werden geschoten. Zo ook langs de veelal enkelsporige hoofdlijn langs de kust, alwaar één van de vele EP07's onderweg is naar Szczecin Głowny en komt aan in het bijzonder sfeervolle station van Runowo Pomorskie. Meer over dit station bij deze foto.

De tweede week werd ruimschoots uitgerust in de bergen rondom Zakopane en Muszyna. Aanraders op zichzelf, ook zonder de treinen. De enige goederentrein van dit verslag is hier te vinden, en de foto die in januari ontbreekt vul ik hiermee maar in. ;)
Afbeelding120821 | PKPC ET41 190 | Barcice. by Bas Meijer, on Flickr
Tijdens een middagje toeren door de Westelijke Karpaten in het zuiden van Polen konden onder andere diverse treinen woden gefotografeerd. Hoewel we ons gefocust hadden op het reizigersverkeer kon een snelle keeractie deze trein op de foto doen zetten. De fraaie combi van een dubbelloc met Eanos'en passeert de grens tussen de minipolen Rytro en Barcice. De trein is onderweg richting Silezië, met haar vele kolenmijnen het hart van de Poolse kolenindustrie.

September
Afbeelding040921 | NSR 2143 | SPR 5567 | Soest. by Bas Meijer, on Flickr
In september werden slechts enkele platen van SGMm rondom Soest geschoten. Losse tweetjes zouden voor het laatst rondrijden, en zonplaten daarvan waren in mijn archieven nogal schaars. Zodoende werd het ommetje even gemaakt om het spul fraai in de zon op de foto te zetten.

Oktober
Afbeelding031021 | NSI 1752 | 13401 | Barneveld. by Bas Meijer, on Flickr
In oktober kwam de Europese feelgood-trein het Nederlandse binnen. Na de ganse Europese Unie te hebben doorkruist was de Connecting Europe Express bezig met de laatste 2 landen: Nederland en België. Omdat het weer niet om over naar huis te schrijven was werd een kort bezoek gebracht aan Barneveld, om het er verder maar bij te laten. Het was wel de eerste eer in tijden dat er een Frans rijtuig in Nederland werd gesignaleerd...

November
Afbeelding201121 | TEC 7436 | Chet. by Bas Meijer, on Flickr
November stond voor mij in het teken van trams in Charleroi, alwaar een fraaie rondrit met BN-wagen werd georganiseerd. Van de vele tientallen foto's plaats ik een nachtfoto. Met de laaddock-verlichting van Delfood konden we een fraaie nachtfoto maken van de in nieuwe kleuren gestoken 7436 van de TEC. De tram werd in 1982 aan de SNCV geleverd en is inmiddeld zo'n 40 jaar oud. Toch wordt het spul nog gerenoveerd!

December
Afbeelding091221 | NSR 2980 | SPR 7374 | Veenendaal Centrum. by Bas Meijer, on Flickr
Vooral december stond uiteraard in het teken van SGMm. Daarvan plaats ik een laaste nachtfoto, waarmee ik direct het jaar uitga. In Veenendaal Centrum kwam een jaar of 7 machinist zijn - deels in opleiding - samen. Het traject en het materieel waren het eerste stuk waar ik zelf reed met een reizigerstrein als jochie in opleiding. Inmiddels kom ik hier niet meer, maar ook de trein is inmiddels verbannen tot het verleden. Slechts het spoorwegmuseum heeft momenteel de beschikking over 5 (?) bakken.

Tot zover mijn jaar in treinplaatjes. Mijn eerste jaarverslag alhier, ik hoop dat jullie het leuk vinden!
Grtz. 8-)
Prachtig.
Jona Brans
Berichten: 1633
Lid geworden op: zo mei 12, 2019 12:52 pm
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 srmeijer95

Bericht door Jona Brans »

Mooi jaaroverzicht, ik vind februari en september heel gaaf!
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 srmeijer95

Bericht door RemcoG »

Mooi overzicht Bas! Maart is zonder twijfel mijn favoriet!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
Gebruikersavatar
TimoTrimbos
Berichten: 370
Lid geworden op: do apr 12, 2018 5:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 srmeijer95

Bericht door TimoTrimbos »

Fraai overzicht! De foto's uit Polen mogen er zijn maar ook de BN mag natuurlijk niet ontbreken ;)
ThijsvLoon
Berichten: 157
Lid geworden op: di dec 31, 2019 3:43 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 srmeijer95

Bericht door ThijsvLoon »

Een hele mooie serie! November is, vanwege de mysterieuze sfeer, mijn favoriet!
BjörnNielsen
Berichten: 969
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 srmeijer95

Bericht door BjörnNielsen »

Gaaf overzicht! Mijn favo's zijn maart en beide in augustus
LHN
Berichten: 179
Lid geworden op: wo sep 15, 2021 8:01 am
Locatie: Eml
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 srmeijer95

Bericht door LHN »

mooi jaaroverzicht!
Plaats reactie