
In januari hield de camera bijna winterslaap. Maat op 8 januari legde ik Citadis 4047 vast in nieuwe reclame jas voor Omroep West. Later in het jaar kreeg de tram een aanrijding met een auto en staat nog steeds buitendienst.

De laatste WINKjes brachten we met Vreetlijnûh van Bad Bentheim naar Groningen. Op 15 februari zijn we net geland in De Vork als voor het afkoppelen even snel een plaatje kan worden gemaakt op de nieuwe opstelsporen aldaar. Met losse loc hierna nog even naar Bentheim touren.

Op 28 maart mochten we Sherlock uitlaten op de Havenspoorlijn. Dat deden we met de 189099. Zo kwamen we ook op de wachtsporen die tussen Pernis en het Rail Service Centre op de Waalhaven liggen. Hier komt nooit elektrische tractie dus voor we weer terug gingen richting Botlek snel maar even een fotostop georganiseerd.

Op 30 april heb ik de late Moerdijk dienst. Railfeeding rijdt voor Kombi Rail de 'last mile' tussen Kijfhoek en de CCT terminal op Moerdijk. De terminal is afgelopen jaar flink verbouwd en nu liggen er drie sporen naast elkaar op de plek waar meestal de containertreinen behandeld worden.
Trein 51361 rijdt vandaag eens met G2000 1634. Toch zag ik de loc nog liever als RRF1102 in het mooie Genesee jasje. Maar helaas, die tijd is geweest...

Op 29 mei kon er op bescheiden wijze stil worden gestaan dat de 1600 in 1981 rond deze datum in dienst kwam. Het was ook de 1606 die als eerste in dienst kwam, de 1609 een paar dagen later. Die eerste twee locs rijden nog steeds en wel als RRF4401 en RRF4402. Samen met de 102001 van TCS, welke weer voor één dag NS1635 werd, en RFO's 1829 konden we op de Zanderij in Amersfoort even naast elkaar komen te staan.

Op 14 juni was het heerlijk weer en tijd om een dagje te gaan spotten. Nog nagenietend van de bezorgde pizza bij de overweg komt DB Cargo voorbij Borne met Vectron 193338 en trein 48576 naar Zeebrugge.

Op 10 juli was het weer minder aangenaam. Dat gold niet voor het feestje wat gevierd werd. In Gent werd gevierd dat men 50 jaar geleden de eerste PCC kreeg en vier PCC's deden aan het feestje mee. Op de stelplaats Gentbrugge werd een line-up gemaakt van de vriendelijke trammetjes.

In augustus mee gedaan aan de toelatings ritten van de BR188 MS3 locs, locomotieven 188005 en 006 waren voor dat doel naar Nederland gekomen. Helaas is niet alles goed verlopen want op 27 februari verspeelde we wat voelsprieten bij Kruiningen op de bovenleidingloze brug daar... Maar een dag eerder deed alles nog en hebben we wat pendelslagen gemaakt op de Betuweroute. Bij Zevenaar staan we net klaar voor vertrek naar Kijfhoek met het testduo.

Op 18 september werd in Amsterdam uitgebreid afscheid genomen van de 11 en 12G trams. Deze van de Haagse GTL afgeleide trams zijn jonger dan de 3000'en van HTM maar nu al naar de sloop. In Amsterdam blijven een paar bewaard voor museumdoeleinden maar ook naar het trammuseum in het Duitse Wehmingen is een exemplaar gegaan. Het was een fantastisch evenement waarbij de organisatie nog alle zeilen moest bijzetten wegens een flinke demonstratie in het centrum die middag.

Op dierendag kwam de Connecting Europe Express door Den Haag. De trein had door 26 landen gereden en overal kwam een bijzondere loc voor de trein. Daar deed Nederland gelukkig ook aan mee door een bijzonder smerige Traxx voor de trein te zetten welke de trein van Amsterdam Centraal tot Antwerpen Centraal trok. Gekozen voor een fotostek vanaf de Megastores bij Den Haag HS. Door de laagstaande zon heb je dan ook wel een mega schaduw maar op zo'n heldere ochtend is de skyline van de Hofstad dan ook wel goed te zien.

Ook RRF is weleens locbehoeftig wat ook speelde begin november. Zo werd een paar dagen een loc gehuurd van SBB. Loc 189102 mocht op 9 november een dagje RRF'en en komt hier met trein 49791 langs Borne. Grappige is dan nog dat het hier een LPG trein betrof die door RFO van Sloe naar Kijfhoek was gereden. Lotos nam de trein over in Bad Bentheim die weer een biodieseltrein voor RRF daar in de aanbieding had. Die trein had gewoon bestemming Botlek. Met een tussenpose op IJsselmonde.

En waar moet je uit kiezen in december? Afscheid SGM? rit met de Kameel? Keuze is gevallen op het volgende project waar we de eerste maanden van 2022 wel druk mee zullen zijn. De testriten met de Euro9000. Met het ding alleen nog 's nachts op stap geweest. Voor de feestdagen en nog wat werkzaamheden zal de testloc in Blerick verblijven bij de werkplaats van Stadler. Loc RRF16 mocht de machine op 22 december van Zwolle naar Blerick brengen. RRF16 is in 2021 maanden buitendienst geweest voor een grondige revisie bij Volker Rail. De V100 is dan ook bijna nieuw en heeft ook nieuwe stickers op de huiven gekregen. Trein 49780 rijdt hier tussen Zutphen en Brummen.

Iedereen de beste wensen voor 2022. Dat het maar weer een mooi railjaar mag worden!