Jaaroverzicht 2021 Peter1978

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2021.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2021 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
Peter1978
Berichten: 75
Lid geworden op: wo feb 03, 2016 10:39 am
Contacteer:

Jaaroverzicht 2021 Peter1978

Bericht door Peter1978 »

Ook 2021 was voor mijn geen geweldig fotojaar. Deels vanwege de coronabeperkingen maar vooral vanwege het waardeloze voorjaar en de slechte zomer. Een echte langdurige mooiweer periode ontbrak dit jaar. Desondanks heb ik best een aantal leuke dingen kunnen fotograferen en is dit jaar het Vecton-gehalte hoog :lol:

Februari
Afbeelding
Het fotojaar begon in februari met een week waarin er een flink pak sneeuw gevallen was. Ook begon in febuari de inzet van SNG materieel in de 7000-serie. Zodoende ben ik op de prachtige zonnige zaterdag 13 februari op pad geweest en heb ik bij Holten stel 2345 vastgelegd als trein 7050.

Maart
Afbeelding
Begin maart heb ik een snipperdag opgenomen en ben ik nog even de grens over geweest. Ik had al gelezen dat RFO met Sharky onderweg was naar Bad Bentheim met een sleep ketelwagens. Deze heb ik bij Gildehaus opgewacht. Rail Force One 193 623 "Sharky" met Millet-keteltrein bij Gildehaus op 2 maart 2021.

Afbeelding
Vanwege het ontbreken van januari nog een foto van maart. Aan het einde van de maand werd het nog een paar dagen mooi weer en waren er omvangrijke werkzaamheden tussen Emmerich en Oberhausen waardoor het goederenverkeer grotendeels via Venlo werd omgeleid. Zodoende ben ik naar America gereden waar ik met fraaie omstandigheden een groot aantal goederentreinen heb kunnen vastleggen. SBB Cargo 193 530 met Busto-shuttle 40033 bij America op 31 maart 2021.

April
Afbeelding
Voor de nieuwe nachttrein naar Oostenrijk heeft de NS twee Vectrons geleased maar vanwege corona is deze nachttrein een aantal malen uitgesteld en werden de Vectons in maart en april ingezet voor de ICB tussen Amsterdam en Bad Bentheim. NS 193 759 met ICB stam 7711 als IC 141 bij Zenderen op 17 april 2021.

Mei
Afbeelding
Mei was een waardeloze en koude voorjaarsmaand waarbij de natuur ook zichtbaar laat groen werd. Na wederom een regenachtige dag klaarde het op ben ik na het avondeten nog even naar Tusveld gefietst waar toch nog met fraai licht deze cargo doorkwam. RTB Cargo 193 727 met PCC-shuttle bij Tusveld op 14 mei 2021.

Juni
Afbeelding
De zomer piekte dit jaar in juni met twee weken zomerweer. Op de eerste dag van de maand ben ik nog even de grens over geweest en heb daarbij de bekende stekken bij Bernte en Salzbergen bezocht. HSL Logistik 187 343 met kerosinetrein bij Bernte op 1 juni 2021.

Juli
Afbeelding
Juli was een slechte zomermaand en op die paar momenten dat het wel fraai weer was waren de leuke treinen natuurlijk net alweer voorbij... Dan maar SNG treinstellen fotograferen voordat ze straks allemaal een geel front hebben. NS SNG 2310 als trein 7050 bij Wierden op 18 juli 2021.

Augustus
Afbeelding
Augustus deed het weinig beter dan juli. Wel kon ik deze RFO nog vastleggen voordat de lucht weer verder dichtsmeerde. Door de overvloedige regenval was alles inmiddels dichtbegroeid. RFO 1830 met Ostrava-kolentrein 44333 bij Zenderen op 24 augustus 2021.

September
Afbeelding
Een trein die normaal lastig te fotograferen is in het oosten omdat deze meestal al vroeg doorkomt en niet voorgemeld wordt zijn de shuttles met PKP tractie. Op zondag 5 september was deze trein wat vertraagd en werd deze ook voorgemeld waardoor ik deze bij Wierden vast kon leggen. PKP Cargo 193 513 (EU46-513) met Chengdu-shuttle bij Wierden op 5 september 2021.

Oktober
Afbeelding
Oktober had dit jaar een paar fraaie dagen waaronder zondag 24 oktober. Omdat ik toch nog moest tanken ben ik even de grens overgereden en heb ik op goed geluk de stek bij Salzbergen bezocht in de hoop dat er nog een leuke trein richting Bentheim zou rijden. Het wachten werd beloond met een fraaie VTG keteltrein getrokken door de RTB Cargo 193 564.

Omdat november dit jaar geen foto's bracht nog een extra foto uit oktober:
Afbeelding
DB 101 068 "Back on Track" met ICB stam 7705 als IC 146 bij Salzbergen op 24 oktober 2021.

December
Afbeelding
Edit - Op de valreep heb ik in december toch nog een foto kunnen maken. In 2021 zijn ook de eerste V-IRM stellen in de NS-Flow kleurstelling op de baan verschenen. Op Eerste Kerstdag was een stel in deze kleurstelling onderweg naar Enschede. NS V-IRMm 9518 als trein 1633 bij Zenderen op 25 december 2021.

Ik wens iedereen een fijne Kerst en een voorspoedig 2022!
Laatst gewijzigd door Peter1978 op za dec 25, 2021 2:11 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn foto's op Flickr
Gebruikersavatar
teunlukassen
Berichten: 2471
Lid geworden op: zo jan 24, 2016 9:08 pm
Locatie: 's-Heerenberg
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht Peter1978

Bericht door teunlukassen »

Mooi jaaroverzicht, met augustus en september als favorieten!
YuriSloof
Berichten: 120
Lid geworden op: vr dec 08, 2017 10:15 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht Peter1978

Bericht door YuriSloof »

Leuke serie uit het oosten van het land en soms net erbuiten!
Gebruikersavatar
rob1965
Berichten: 1546
Lid geworden op: za jul 14, 2018 7:29 am

Re: Jaaroverzicht Peter1978

Bericht door rob1965 »

Favorieten zijn maart en augustus.
Ik ben niet blasé bij een Nez-Cassé. Het slaat nergens op, maar het rijmt wel top :-))
Lars
Berichten: 73
Lid geworden op: vr sep 06, 2019 2:55 pm

Re: Jaaroverzicht Peter1978

Bericht door Lars »

Gaaf! Augustus is de favoriet
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht Peter1978

Bericht door RemcoG »

Leuke serie! April is subliem!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
Plaats reactie