Jaaroverzicht 2021 Sander

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2021.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2021 <je forum (nick)naam>
Plaats reactie
Sander855
Berichten: 187
Lid geworden op: wo jul 03, 2019 7:27 pm
Locatie: Antwerpen

Jaaroverzicht 2021 Sander

Bericht door Sander855 »

2021 is alweer bijna voorbij. Tijd dus voor een overzicht van het voorbije spoorjaar. Door corona en studies werden er maar weinig tripjes gemaakt, maar gelukkig was er voldoende interessants te zien in de buurt. Bij deze dus mijn jaaroverzicht:

Februari
Door examens werden er in januari geen foto’s gemaakt. Daarom heb ik er twee geselecteerd voor februari.

Tijdens het eerste weekend van februari viel er enkele centimeters sneeuw in Laag- en Midden-België. Terwijl het treinverkeer in Nederland vrijwel volledig tot stilstand kwam, was er in België wel nog treinverkeer mogelijk. Breaks (MR 80) 378 en 312 rijden op 7 februari door Kontich als IC 2609 naar Brussels Airport-Zaventem en Diest. Op dat moment ook één van de weinige treinen waar geen Desiro’s voor werden ingezet.

Afbeelding

Begin 2021 startte Euro Cargo Rail een nieuw vervoer van cokes op tussen ArcelorMittal Dunkerque (FR) en ArcelorMittal Zdzieszowice Koksownia (PL). Door werkzaamheden in Muizen werd deze trein op 21 februari omgeleid via lijn 13, getrokken door de 186 174.

Afbeelding

Maart

In maart werd een deel van de spoorberm van lijn 13 in Lint volledig gesnoeid. Hierdoor was er tijdelijk een nieuw fotopunt beschikbaar, waarvan uiteraard vaak gebruik werd gemaakt. Op 5 maart mocht MR 75 844, die in januari 2021 uit revisie kwam, en Klassiek Motorstel 987 IC 3436 naar Brussel en Binche verzekeren.


Afbeelding

April

Tijdens enkele weekends in april voerde Infrabel testritten uit op het traject Muizen – Lier – Aarschot – Muizen. Doordat deze trein meerdere keren reed, was het dus mogelijk om hem meerdere keren te fotograferen. Tijdens één poging werkte de zon ook mee en kon HLE 1347 met een lege stam M4-rijtuigen vereeuwigd worden ter hoogte van de Boechoutse Boshoek als trein E93132 naar Lier.

Afbeelding

Mei

In mei werd voor de laatste keer gebruik gemaakt van het tijdelijke fotopunt langs lijn 13, dat ondertussen al volledig dichtgegroeid is. Wederom werden er nog eens wat goederentreinen via deze enkelsporige lijn gestuurd door werkzaamheden tussen Mechelen en Leuven. Onder andere de GTS-shuttle van Crossrail naar Zeebrugge, getrokken door 186 269.

Afbeelding

Juni

In juni vond er een uitstapje plaats voor de Venice-Simplon Orient Express (VSOE). Voor de eerste keer in jaren zou deze trein nog eens in België en Nederland te zien zijn. Zeker in België trokken massa’s mensen naar het spoor om een glimp op te vangen van deze luxueuze trein. Doordat niet iedereen rekening hield me de veiligheid op en naast het spoor, had dit veel impact op het treinverkeer, zoals een lagere snelheid op lijn 12 en een last-minute omleiding via het Antwerpse ringspoor omdat de situatie in Antwerpen-Centraal niet meer veilig was. Desalniettemin kon ik de trein samen met een heel aantal andere hobbyisten vereeuwigen kort voor de Belgisch-Nederlandse grens in Roosendaal.

Afbeelding

Juli

In juli reed er nog eens een Deense Neus (MR 96) op de IC Essen – Charleroi-Sud. Aangezien dit materieel al jaren niet meer planmatig te zien is op deze verbinding, werd er uiteraard geen seconde getwijfeld om ze te vereeuwigen. Ter hoogte van Duffel zien we de 524 en 501 als IC 4537 naar Brussel en Charleroi-Sud.

Afbeelding

Augustus

Eveneens in 2021 nam Railtraxx het zandvervoer uit Sibelco in Lommel gedeeltelijk over van Lineas. Zij verzekeren nu de rit van Lommel naar Antwerpen-Noord. Meestal worden er twee 6400’en ingezet voor deze trein, maar aangezien die vaak elders nodig zijn, wordt er regelmatig een Class 66 ter vervanging ingezet. Op 30 augustus zien we de 266 016 van Railtraxx door het station van Lier rijden met de beladen zandtrein naar Antwerpen-Noord.

Afbeelding

September

Tijdens september was Infrabel weer volop bezig met de sproeicampagne. Op 4 september stond er een sproeirit tussen Antwerpen en Brussel op de planning, waarna de trein via lijn 13 terug naar het station van Lier zou rijden. Omkadert door de 6228 en 6229 zien we de sproeitrein door de Boechoutse Boshoek rijden als trein Z92561 naar Lier.


Afbeelding

Oktober

Op 4 oktober reed de Connecting Europe Express door Nederland en België. Vanuit Amsterdam werd er naar Schaarbeek (Brussel) gereden, met een locwissel in Antwerpen-Centraal. HLE 1886 had de eer om deze speciale trein van Antwerpen naar Schaarbeek te rijden, hier te zien tijdens de passage door Kontich-Lint.

Afbeelding

November

We blijven nog even in het station Kontich-Lint. Op 13 november reed er voor de eerste keer in jaren nog eens een MR 86 op de S1 (stoptrein) tussen Antwerpen en Brussel. Voor de komst van de Desiro’s was dit materieel zeer regelmatig te zien op deze lijn, maar ondertussen is het een zeldzaamheid geworden. Onderweg als S1 1963 naar Antwerpen-Centraal zien we de 913 het station Kontich-Lint binnenrijden.

Afbeelding

December

We sluiten het jaaroverzicht af met een Nederlandse trein. Tijdens het weekend van 11 en 12 december werd de IC Brussel omgeleid via Lier door werkzaamheden tussen Brussel en Antwerpen. Onderweg als IC 9232 naar Brussel-Noord zien we de 186 002 en 186 009 met een zevendelige stam ICRm-rijtuigen door Lier rijden.

Afbeelding


Dit was mijn overzicht van 2021. Via deze weg wens ik alle forumleden fijne feestdagen toe en een gezond en gelukkig 2022!
Gebruikersavatar
TimoTrimbos
Berichten: 370
Lid geworden op: do apr 12, 2018 5:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Sander

Bericht door TimoTrimbos »

Mooie serie Sander! April vind ik de mooiste :D
TM0304
Berichten: 483
Lid geworden op: za mar 20, 2021 6:34 pm
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Sander

Bericht door TM0304 »

Leuk overzicht en mooi dat je echt een eigen stijl in je foto's hebt, ze passen allemaal goed bij elkaar. Ik ben fan van zowel juli als augustus!
Ruben01
Berichten: 1298
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2021 Sander

Bericht door Ruben01 »

Mooi overzicht uit België! Ik vind april en augustus mooie platen.
ThijsvLoon
Berichten: 157
Lid geworden op: di dec 31, 2019 3:43 pm

Re: Jaaroverzicht 2021 Sander

Bericht door ThijsvLoon »

Mooie serie! April is mijn favoriet!
Plaats reactie