
Sinds dit jaar zet Arriva in het noorden van het land WINK-treinstellen in. Mooie kleurstelling vind ik, en aangezien ik toch al fan ben van de FLIRT'jes is dit natuurlijk een stuk beter dan de GTW's die er rondrijden. Hier passeert stel 617 de Frjentsjerter Feart in Sneek op weg naar eindpunt Stavoren.

In mei zat er voor het eerst weer een tripje in naar België. Bij het terugzoeken in de archieven stuitte ik echter op dit plaatje dat ik eind mei maakte vanaf de Schaesberg tussen Valkenburg en Schin op Geul en die vond ik eigenlijk ook wel heel leuk.

Begin deze zomer was de 186 269 van Crossrail heel vaak te zien op de Neuss-shuttle. In drie weken tijd heb ik de blauwe Traxx vier keer voor de lens gekregen. Hier is ie net door de spanningssluis bij Roosendaal gekomen. De grens met België is nabij.

Juli was een rampenmaand in grote delen van België. Overstromingen teisterden het land en naast alle slachtoffers was ook de materiële schade immens. Aan de Montzenroute viel het echter wel mee met de stremmingen en dus kon het goederenverkeer enigszins doorgaan bij de zuiderburen, deze Millinger keteltrein werd zelfs omgeleid via België. Al stond eind juli de Demer links in beeld nog altijd veel hoger dan normaal.

In augustus ben ik verhuisd naar Tilburg met het leuke en moderne Spoorpark en de Kempentoren vrijwel om de hoek. Die uitkijktoren biedt mooi zicht op de sporen en is zontechnisch ook goed te doen. Even na zevenen passeert de 193 836 van BoxXpress (dat rijmt zo lekker) het Tilburgse Spoorpark met de Wörthshuttle naar de Maasvlakte.

2021 was ook het jaar van de terugkeer van de slaaptrein in Nederland. Nadat in mei de ÖBB Nightjet naar Oostenrijk ging rijden, was het in december de beurt aan de nachttrein naar Basel en Zürich in Zwitserland. Om dat allemaal in goede banen te leiden, was een testrit nodig en die vond op 27 september plaats met vier verschillende rijtuigen. Deze prachtcombinatie hield in Wolfheze even halt om een andere trein voor te laten.


Het gebeurt niet vaak dat je de twee zwarte HLR77'ers van Lineas samen ziet. Ik weet ook eigenlijk niet meer waar ik tijdens mijn welgeplande thuiswerkpauze op stond te wachten op de Kempentoren, maar deze omgeleide Geleen Xpress kwam als een leuke verrassing langsrijden.

December is altijd de maand van de nieuwe dienstregeling en dan nemen veel landen afscheid van hun ouwe rotten. Nederland zegde het SGMm-materieel vaarwel. Op de allerlaatste dag van inzet zou er nog een setje naar Zandvoort gaan en met de net opgekomen zon, de laaghangende nevel en de prachtige duinen als decor had ik wat mij betreft geen mooier plaatje kunnen maken van de oude sprinter.
Extra's:

Op 3 en 4 juli vond de Railmuseumsafari plaats, een tweedaagse rondrit door Nederland met de Plan U 151 om te vieren dat de railmusea weer geopend konden worden. De DE3 deed in dat weekend diverse museumlijntjes aan, maar ik besloot gewoon langs de IJssellijn te staan om de trein bij Velp vast te leggen. Het werd eventjes spannend door een SNG die dreigde te kruizen, maar het liep uiteindelijk goed af. Sterker nog: ik vind de foto leuker met het nieuwste NS-materieel bij de oude diesel.

Eind november waren er werkzaamheden tussen Aken en Keulen en werden er dus veel treinen langs Mönchengladbach gestuurd. De zon is nog net niet ondergegaan als de 475 419 van BLS Cargo met een TTS-/Jostshuttle naar Bierset langs Übach-Palenberg komt.

Nog een museumtrein. Ditmaal de 766 van Stichting Hondekop. Zij hebben de oude Mat '54 helemaal opgeknapt en deze zomer om een verfbeurt naar Roosendaal gestuurd. Om te vieren dat ie er weer blinkend uitziet, hield de stichting op 9 oktober een rondrit door Nederland. Waar de stek in Hulten erg druk was, stonden er bij de Oude Warande slechts twee anderen te wachten op de 766.
Dat was 'm weer!