
Tot 10 oktober had ik nog geen setje DB Vectrons voor een (lege) kolentrein op de plaat kunnen zetten. Dit veranderde deze zondag toen er vanuit Dordrecht een melding kwam dat 193 361 en 193 320 onderweg waren richting Venlo met zo'n trein. Vanwege aanhoudende mist in Nederland werd postgevat bij Breyell, waar na enige tijd wachten de eenling in het loccenpark van DB voor de tweede keer in twee dagen op de gevoelige plaat werd gezet.

Op zondagmiddag 21 februari was de Ludwigshafen-shuttle van Captrain dusdanig vertraagd dat deze met een goede zonstand langs America reed. Loc 186 154 had de eer om de trein naar Rotterdam te brengen.

In de ochtend van 24 februari was loc 189 091 in de RRF-kleurstelling onderweg met de Rheinhausen-shuttle toen ik deze bij Griendtsveen vast kon leggen. Helaas verdween deze bestickering in de loop van het jaar toen DB deze en andere locs weer terugkocht van MRCE.

De Cabooter-terminal bij Gekkengraaf kwam in 2021 goed op stoom met diverse nieuwe verbindingen. RFO bleef de trein van en naar Rotterdam rijden en had op zaterdag 9 oktober loc 189 213 ingedeeld voor deze dienst. Nadat in de ochtend de heentrein al was gefotografeerd, kon in de middag de goed beladen trein naar Rotterdam bij America worden vastgelegd met de Nederlandse zijde voorop.

Met ingang van de nieuwe dienstregeling veranderde Lineas het concept voor het rijden van de dolimetreinen. De twee 77'ers werden tussen Sittard en Onnen/Veendam ingeruild voor een van TCS gehuurde 1700 en een G2000 van IRP. Op 24 februari waren het loc 101001 en 2105 die de lege trein naar Sittard brachten.

Op zondag 13 juni werd besloten om in de middag richting de Montzenroute te gaan voor de befaamde zondagmiddagoptocht. Begonnen werd in Wonck, waar later ook Marcel nog aansloot. Nadat in Wonck enkele treinen langs waren gekomen bleek er een storing te zijn en werd uit voorzorg alvast naar Nerem gereden. Dit bleek een goede keus, want toen we in Nerem aankwamen was de storing net voorbij en kwam het treinverkeer weer op gang. Wat volgde was een optocht van een tiental treinen in anderhalf uur tijd. Een van deze treinen was één van de redenen om naar België te gaan, namelijk de Ambrogio-trein die sinds vorig jaar met een BLS Vectron door België rijdt. De op dat moment nog niet compleet bestickerde 475 418 had de eer om de trein naar eindpunt Muizen te brengen.

De start van de Nightjet-verbinding tussen Wenen/Innsbruck en Amsterdam werd vanwege corona uitgesteld naar mei 2021. Door werkzaamheden voor het derde spoor rond Emmerich reed de trein in de zomer een aantal weken via Venlo. Op zaterdagochtend 3 juli werd een poging gewaagd om deze bij de Vierpaardjes in Venlo op de foto te zetten. Gelukkig reed de trein mooi op tijd toen deze met loc 193 759 net wiel op Nederlandse bodem heeft gezet.

Na de succesvolle optocht in Nerem kwam er een melding dat de eigenzinnige 193 366 van DB Cargo in Aachen West klaarstond met een containertrein naar Antwerpen. Omdat er voordien nog wat andere treinen zouden passeren, werd verplaatst naar Hoeselt. Gelukkig kwam snel de melding dat DB al onderweg was en na een tijdje wachten passeerde de volbeladen trein een hoop Belgische en Nederlandse fotografen op de zonnige avond van 13 juni.

Voor 30 mei werd aangekondigd dat twee motorposten op pad gingen vanaf Utrecht Maliebaan, via Arnhem, naar Blerick. Tot Blerick zouden mP 3031 van het Spoorwegmuseum en mP 3029 van Stichting 2454 CREW samen rijden. Vlak voor de eindbestemming kon het koppel worden vastgelegd bij station Horst-Sevenum. Later zouden beide motorposten ieder apart weer naar de thuisbasis rijden. Inmiddels is het derde spoor op de voorgrond verwijderd.

De tien BLS Vectrons die in België mogen rijden werden werden vanaf juli voorzien van stickers met de tekst 'The Alpinists in Europe'. Op 5 september kon ik bij Warsage voor het eerst zo'n loc op de foto zetten toen BLS 475 420 de zondagmiddagoptocht aftrapte met een Ambrogio-trein.

De door SBB Cargo van Hupac gehuurde 193 490 was in de middag van 10 oktober onderweg met een intermodale trein van Rotterdam naar Busto. Samen met een aantal andere Nederlanders werd deze trein net ten zuiden van Viersen opgewacht.

Nadat de terugrit van beide motorposten bij het stationsgebouw van Horst-Sevenum waren gefotografeerd, werd nog even gewacht op een ketelwagentrein die kort daarna vanaf Gekkengraaf zou vertrekken. Loc 101002 van TCS/IRP was los naar Limburg afgezakt om deze op te pikken en naar Kijfhoek te brengen op 30 mei.
Bij deze wens ik iedereen een gelukkig en gezond 2022 toe.