Januari
Hoewel januari begon zonder enige zorgen was het een maand waarin ik eigenlijk niet zo heel erg veel ondernam. Dat kwam simpelweg omdat ik werkelijk ieder weekend van de decembermaand aan de hobby had besteed en mijn wederhelft het nu wel eens tijd vond worden voor wat tijd voor elkaar. Zo gedaan hebbende was het een zonnige zondag waarop ik toch even de tijd vond even naar de Rotterdamse haven te gaan. Een uur wachten was noodzakelijk om de aan RTB Cargo verhuurde 203 102 aan de Welplaatweg in de Botlek te fotograferen met de eerste bijdrage aan dit jaaroverzicht als gevolg.

Februari
Voor wie zich afvraagt welk materieel door mij het meest gewaardeerd wordt vind zijn antwoord bij de vele maanden waarin ik een Class 66 het hoogtepunt van de maand noem. Een vrije vrijdagochtend bood me in dit geval de mogelijkheid voor de blauwe PB 15, destijds nog in dienst van Crossrail naar Roosendaal te reizen. Naar later bleek zou dit de laatste keer in vele maanden zijn dat ik het openbaar vervoer zou gebruiken, maar dan wel met een goed doel naar mijn mening!

Maart
Als je een voorkeur voor diesels hebt is het eigenlijk logisch dat je regelmatig in één van de havens terechtkomt en ik woon dan wel aan een stille spoorlijn, ik woon wel ideaal ten opzichte van de Antwerpse en Rotterdamse haven waardoor ik daar met enige regelmaat met een kameraad toch heen kon gaan. In dit geval met een opvallend succes aangezien de Belgische veteranen zeker niet standaard in het havengebied komen. Veel geduld was uiteraard weer noodzakelijk, maar 'the waiting game' is eigenlijk het grootste aandeel van onze hobby.

April
Ook in april ondernam ik maar zeer weinig maar omdat in een latere maand geen foto voor het jaaroverzicht beschikbaar is deel ik er voor april twee, en dat waren er twee die me bijzonder gelukkig stemden. En dat dan ook nog op dezelfde dag in de vorm van Hippel 691 in de vroege Zeeuwse morgen én de prachtige RRF PB 01 met een 3800 ton zware kolentrein op Europoort West.


Mei
In mei werd een rondje door Nederland gereden met diverse doelen waar meldingen vertelden dat er leuke goederentreinen zouden passeren. Een succesvolle dag met -hoe kan het ook anders- een Class 66 als absoluut hoogtepunt. De RRF PB 01 had de eer een Strabag werktrein van Maarn Goederen naar Emmerich te brengen.

Juni
2020 was zeker niet het jaar waarin museumtreinen veelvuldig te zien waren, de SSN stoomde zelfs helemaal niet buiten het eigen terrein. Succesvol was ik echter enige malen wel met de roestrijdende Plan U én Plan V 466 van de Karel Foundation die een bezoekje bracht aan Zeeland waarbij de terugweg het moment gaf voor een Zeeuws plaatje.

Juli
Een enorm hoogtepunt voor de zomerse maand juli was voor mij de reportage van de Railtraxx 266 024 die met een kalkslurrytrein te bewonderen was in Zeeuws Vlaanderen. De foto met brug bij Sluiskil vond ik persoonlijk de meest leuke en kies ik daarom als foto voor de maand juli.

Augustus
Augustus was wederom een maand met minimale activiteit, maar met gelukkig wel een kansje even de haven in te duiken! In dit geval komt Railtraxx 266 031 daarbij als leukste van de dag tevoorschijn terwijl men vanuit Krommenhoek koers zet naar Schijnpoort en daarbij de bekende boog in de Antigoonspoorlijn passeert. Het was hierbij een erg warme dag waarbij de spoorstaven overduidelijk flink verhit werden en men er daarvoor voor gekozen heeft deze van een witte laklaag te voorzien.

September
Geen foto
Oktober
We zijn weer terug in Europoort West waarbij een eerdere verstoring maakte dat niet een Class 66 maar een V100 moest worden gebruikt om uren later dan gebruikelijk een lege kolentrein af te leveren bij de belader van de EECV terminal. Ongewoon én dus de meest bijzondere klik van de maand!

November
Ook deze kleurrijke Crossrail DE 6311 mag niet aan dit lijstje ontbreken, het weerzien van een goede vriend die ik al meer dan een halfjaar niet gezien had, veel zonuren en afsluiten met een diesel van formaat maken voor mij een succesvolle dag en daarmee dan ook de foto van de maand.

December
De decembermaand kende heel wat minder zonuren dan een verder toch wel vrij zonnig jaar, hoewel ik lang niet altijd overal op af kon kijk ik toch naar tevredenheid terug op een bijzonder jaar. De decembermaand sluiten we dan ook af met een trein die door Covid-19 zijn bestemming vind in de Waaslandhaven in plaats van Bremen. Als je daarnaast verneemt dat hij eigenlijk in de nachtelijke uren hoort te arriveren is een buitenkansje alle reden tot een goede afsluiter van het jaar.

Bonus
We sluiten af met een primeurtje, de allereerste slag van de nieuwe ICNG voor NS bij daglicht was er één naar Vlissingen en dankzij een oplettende melden aldaar kon ik precies op tijd stelling innemen om de 3103 door mijn eigen woonplaats te zien passeren, inclusief korte stop. Al met al besluit ik met iedere fijne kerstdagen toe te wensen en is de hoop op een zorgeloos en succesvol 2021!
