Jaaroverzicht 2019 SB6414 | De jaren '10

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2019.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2019 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
SB6414
Berichten: 1534
Lid geworden op: zo aug 26, 2012 11:43 am

Jaaroverzicht 2019 SB6414 | De jaren '10

Bericht door SB6414 »

Hoi allemaal,

Met het einde van 2019 zijn we ook aan het einde van de jaren '10 gekomen. Om eens lekker van de rest af te wijken leek het me aardig om hieronder een top 12 te publiceren van wat we nu eigenlijk zoal gezien hebben in de afgelopen 10 jaar. Geen volledig overzicht - wellicht toch nog eens een jaaroverzicht van 2010 maken?- maar wel leuk om te zien wat er vooral allemaal niet meer is. Bewijst eens te meer dat alle dagelijkse dingen in het leven heel snel verleden tijd kunnen worden. Iemand die een overzicht vanaf 2010 kan publiceren, kan het weten, zou ik zeggen...

Tijdens het doorzoeken van de jaar-mapjes vanaf 2010 kwam ik een aantal zaken tegen die dit overzicht niet gehaald hebben maar toch wel vermelden waard zijn. Een klein stukje historische context voor wie het alweer vergeten was, uitgedrukt in losse kreten: inzet Olympische Koplopers tot in 2011, wederopstanding bediening Zwijndrecht, tijdelijke containershuttle naar losweg Almelo in 2012, laatste bediening losweg Gouda in 2012 en 'de Fyra' aan de kant in 2013. En dan vergeet ik vast nog honderden andere zaken te benoemen...

Voor wie heel gehecht is aan een keihard jaaroverzicht van 2019 publiceer ik op Flickr jaarlijks mijn (bijna complete) top 31: KLIK.
Anyway, tijd om te starten - en dat doen we natuurlijk in 2010.

Afbeelding
Eind 2009 liep de toelating van de Taurus-locomotieven uit de serie 1216 tot het Italiaanse spoorwegnet uit op een fiasco. Zoals we in de jaren die volgden wel vaker zouden gaan zien boden de locomotieven van MRCE uitkomst. Ook een aantal van de toen nog talrijke geel/grijze 189'ers kwam voor de Eurocity's over de Brenner terecht. De 189 991 was er een van. Voorzien van European Bulls-opschriften trok de locomotief EC 89 langs Oberaudorf op 24 februari 2010. Enkele weken later kwam de toelating van de 1216 rond en verviel de inzet van deze locomotieven. Het samenwerkingsverband European Bulls (met daarin onder andere rail4chem en LTE) stierf dat jaar een stille dood.

Afbeelding
Op 18 december 2011 bracht Alstom vier V 100'en bij elkaar aan de voet van de Grote Brug in Dordrecht. De versie van Spitzke ontbrak omdat er op dat moment (ook al) geen werk in Nederland was. RRF had geen locomotief beschikbaar maar kwam toch nog in beeld in vorm van de passerende loc 17 naar Roosendaal. Van links naar rechts zien we de LOCON 220 (inmiddels niet meer in Nederland actief), Captrain 203 102 (inmiddels in huisstijlkleuren), Shunter 203 102 (ongewijzigd gebleven) en de VolkerRail 203-3 in de 'oerkleurstelling'.

Afbeelding
Onvermijdelijk in een overzicht van 10 jaar zijn faillissementen en bedrijfsbeëindigingen. En die waren er de afgelopen jaren genoeg. Als grote namen verdwenen onder andere HUSA, ERS Railways, LOCON en HSL Logistik. In de kantlijn vocht CRS (Continental Rail Services) een eenzame strijd om het hoofd boven water te houden. Die strijd begon in 2010 en kwam op 25 juni 2013 tot een einde. In 2012 was de 186 239 nog voor CRS onderweg . Op maandag 6 augustus 2012 werd een lege biodieseltrein van Emmerich naar de Botlek gebracht.

Afbeelding
Tsja. Over de foto van 2013 kun je een compleet forum volschrijven. Maar dat ga ik niet doen. Dinsdag 15 januari 2013 bracht een dun laagje sneeuw over Nederland. Het resultaat was gratis koffie in alle kiosken op de stations, want als vanouds vroren talloze wissels vast en raakten treinen defect. Op de hogesnelheidslijn was dat niet anders. De toen net begonnen 'Benelux nieuwe stijl' had het zwaar te verduren en reed als vanouds via het gemengde net. De 4809 deed een dappere poging om als trein 9220 naar Brussel te rijden, hier bij Dordrecht inmiddels met 60 minuten vertraging onderweg. Het zou mijn laatste foto van een op eigen kracht rijdende V250 in Nederland worden. Drie dagen later was het hoofdstuk Fyra ten einde en kwam er voor de reiziger een eind aan het leed dat Fyra heet - en startte nieuw leed. Een rijdende V250, in de sneeuw - van sommige foto's besef je pas jaren later hoe waardevol ze worden.

Afbeelding
Voor 2014 pakken we flink uit met drie foto's. Sommige jaren lijken een soort keerpunt te vormen en 2014 hoort daar in mijn fotocollectie zeker bij. Allereerst om deze foto. In de winterdienstregeling 2014 werd nog een 103 ingezet voor de nachttreinen tussen Innsbruck en München. Op de zwarte zaterdag van de voorjaarsvakantie was het spitsuur in Kufstein: links vertrekt de Alpen Express die op zondag in Nederland aan zou komen, terwijl langs het middenperron twee treinen op vertrek wachten. City Night Line 1318 van Innsbruck naar Parijs en Amsterdam en EuroCity 188 naar München zouden beiden uiteindelijk de met problemen kampende Alpen Express nog voor de staatsgrens inhalen.

Afbeelding
Iets wat helemaal niet meer van deze tijd is (en in Europa dus zo goed als verdwenen is): een trein op een veerboot. Te duur, te langzaam, te ingewikkeld - afijn, u kent ze allemaal wel. Een mooie clash tussen twee tijdperken vond in de zomer van 2014 plaats. Vanwege omvangrijke werkzaamheden was de grensovergang Padborg niet te gebruiken. De Samskip/Van Dieren-shuttles tussen Zweden en Duitsland maakten een mega-omweg via het spoorveer tussen Trelleborg en Mukran. 'Bootje anno jaar 0 meets intermodaal anno 2014' was het gevoel dat we hadden bij het maken van deze foto. De dappere V 60 van Baltic Port Rail trekt een lange sleep beladen trailerwagens vanaf het dek van ferry Sassnitz van Stena Line. In diezelfde tijd werden in Mukran ook nog Russische breedspoorketelwagens van het schip gereden en omgespoord. Dankzij de Europese sancties is dit inmiddels ook verdwenen. Voor wie benieuwd is naar hoe dat in z'n werk ging: KLIK.

Afbeelding
Nog zoiets super-ouderwets, helemaal uit de tijd en onvoorstelbaar slecht voor mens een milieu...: een trein dwars door de stad, op een rammelend viaduct met daarin lekker veel donkere hoekjes om een complete hennepkwekerij per dag op te roken. Zo, welkom in Delft. Het luchtspoor in Delft was eind 2014 voldoende reden om samen met de lokale schilder een bouwsteiger te beklimmen en te zien wat er voorbij zou komen, zowel op het luchtspoor, alsmede op straat en in de studenteskamer waar we naast bleken te staan. De in allerijl weer van stal gehaalde Benelux-trein naar Brussel is als trein 1229 onderweg vanuit Den Haag HS en nadert het station.

Afbeelding
Op Koningsdag 2015 bezochten de koning en zijn aanhang de stad Dordrecht. Arriva haalde twee GTW's uit Zwolle naar het westen om alle treinen op de Merwede Lingelijn versterkt te kunnen rijden. Niet het meest spannende onderwerp voor de foto, maar wel uniek. De verwoede pogingen van een lokale eenzame fotograaf om het eerste R-NET treinstel op de foto te krijgen bewijzen hoe groot de behoefte aan variatie is... De foto toont de treinstelletjes bij vertrek uit....?

Afbeelding
Nog zo'n naam die langzaam maar zeker uit het spoorbeeld verdwijnt: CrossRail. Op de wissellaadbakken wordt het MOVE, op de locomotieven prijken binnenkort wellicht de logo's van BLS Cargo. Het kan verkeren. Een van de verkeren die eind 2016 overgingen naar SBB Cargo International (als eerste opstapje naar het opheffen van de tent) was deze LKW Walter-shuttle. In oktober 2016 reed hij nog met locomotieven van CrossRail en was hier bij het Zwitserse Lalden onderweg.

Afbeelding
Een van de markantste (spoor)bruggen van Nederland was de oude Botlekbrug. Ingehaald door de schaalvergroting in de scheepvaart en daardoor al direct na zijn oplevering verouderd, met vele openingen tot gevolg. Storingen zaten er nauwelijks in, in tegenstelling tot het jongere broertje rechts op de foto die inmiddels meer dan 100 storingen op zijn naam heeft. In 2017 besteedde ik veel aandacht aan de brug en het nog resterende treinverkeer er overheen. Dankzij een meewerkende brugwachter kon ik op een zondagmorgen in februari 2017 de passage van een ertstrein vanuit het brugwachtershuis meemaken - inclusief over de rand van het kopje vliegende koffie door de vele trillingen. Een week later stond ik op de nieuwe brug de passage van de Poznan-shuttle op te wachten. Het was een van de laatste wapenfeiten van ERS Railways. Locomotief en trein verdwenen naar LTE, de oude Botlekbrug werd in 2018 met veel geweld gesloopt. En de nieuwe brug? Die gaat pas in 2021 (vertraagd) open voor treinverkeer.

Afbeelding
Aangekomen in 2018. Nog vers in het geheugen en daardoor lijkt het allemaal niet heel speciaal. Is het ook nog niet. Voor het tijdsbeeld van 2018 koos ik voor deze foto van de vertrekkende Bauer-trein naar Veendam die een stukje gelijk op rijdt met een 1700 van NS. De fraai rode DE 668 heeft inmiddels het nieuwste HGK-tintje gekregen, maar dat zal spoedig plaatsmaken voor het grijs van RheinCargo.

Afbeelding
En waar sluit je dan mee af? Met het einde van een tijdperk: het einde van de 'oude dubbeldekker' in de reguliere dienst. In veel foto-overzichten werd al gememoreerd over het einde van DDM-1 en latere series. De knalgele bakken met blauwe reclamebanen zijn daarmee zo'n beetje verdwenen. Als 'afscheid' de 1743, klaar om van Hengelo naar Apeldoorn te Sprinter'en op een koude decemberavond in 2019.

Tot zover de jaren '10; een goede jaarwisseling en op naar de twenties!
GvTrail
Berichten: 3418
Lid geworden op: vr okt 24, 2014 5:12 pm
Locatie: Hart van de Betuwe

Re: Jaaroverzicht 2019 SB6414 | De jaren '10

Bericht door GvTrail »

Mooi verhaald
wessele
Berichten: 757
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2019 SB6414 | De jaren '10

Bericht door wessele »

Een erg origineel idee! Leuk overzicht heb je ervan gemaakt.
Gebruikersavatar
erica
Berichten: 3806
Lid geworden op: za mar 01, 2014 5:38 pm
Locatie: Mokum
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2019 SB6414 | De jaren '10

Bericht door erica »

Rekenkundig gezien is 2020 eigenlijk het laatste jaar van dit decennium (een jaar 0 heeft immers nooit bestaan) maar een mooi overzicht.
Jona Brans
Berichten: 1628
Lid geworden op: zo mei 12, 2019 12:52 pm
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2019 SB6414 | De jaren '10

Bericht door Jona Brans »

Leuk gemaakt en bedacht zo! De foto van 2018 is mijn favoriet!
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3405
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2019 SB6414 | De jaren '10

Bericht door Rens »

Leuk idee en serie!
tiemen
Berichten: 236
Lid geworden op: di mar 12, 2019 11:26 am

Re: Jaaroverzicht 2019 SB6414 | De jaren '10

Bericht door tiemen »

Erg gaaf overzicht!
N-spoor
Berichten: 162
Lid geworden op: za dec 23, 2017 11:42 pm

Re: Jaaroverzicht 2019 SB6414 | De jaren '10

Bericht door N-spoor »

Weer eens wat anders, leuk!
TSNL250
Berichten: 966
Lid geworden op: zo nov 08, 2015 8:07 pm

Re: Jaaroverzicht 2019 SB6414 | De jaren '10

Bericht door TSNL250 »

Top!
Ruben01
Berichten: 1292
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2019 SB6414 | De jaren '10

Bericht door Ruben01 »

Leuk idee Sander! Mooi geïllustreerd hoe snel het allemaal wel niet kan veranderen..
Saitzee
Berichten: 587
Lid geworden op: zo mar 10, 2013 8:56 am

Re: Jaaroverzicht 2019 SB6414 | De jaren '10

Bericht door Saitzee »

Mooie tijden!!
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 498
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2019 SB6414 | De jaren '10

Bericht door derquinho »

Leuk gedaan Sander!
JUSTINIAN
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr mar 15, 2013 8:13 pm

Re: Jaaroverzicht 2019 SB6414 | De jaren '10

Bericht door JUSTINIAN »

Fraai overzicht van wat we allemaal zijn kwijtgeraakt en goed idee om een heel decennium op de korrel te nemen!
Kevinrail
Berichten: 426
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2019 SB6414 | De jaren '10

Bericht door Kevinrail »

Heel leuk idee Sander, zo'n decennium overzicht! Er is inderdaad al veel verdwenen op spoorgebied en er zal nog veel volgen. Ik ga voor de plaat van de 103 en van de V60 met boot (toch wel uniek) als favorieten.
Plaats reactie