januari

In januari lag er een paar dagen sneeuw in Nederland, dus besloot ik om richting het midden van het land te rijden om wat DDAR vast te leggen in de sneeuw. Op 24 januari is NSR 1759 met DDAR 7339 net vertrokken van station Putten als sprinter 5641 van Utrecht Centraal naar Zwolle.
februari

In februari belandde ik bij het molentje te Lisse. Bijna dagelijks komt DB Cargo hier met een 1600 langs, zo ook op 15 februari. DBC 1616 passeert de molen met een korte staaltrein van Beverwijk naar Kijfhoek. Inmiddels staat de 1616 terzijde op Waalhaven Zuid.
april 1

In maart zat ik twee keer in het buitenland, dus kwam het er niet van een nez cassés vast te leggen. Op 10 april fotografeerde ik RFO 1837 met een lege graantrein uit Coevorden in de bocht bij Nijkerk. De eindbestemming van deze trein was ADM in de Europoort, hier werd de trein opnieuw beladen met granen.
april 2

Voor de 2e keer in april kwam ik RFO 1837 tegen. Op 22 april legde ik de loc vast met een trein beladen met volkswagen busjes te Zenderen. Opvallend is de grote hoeveelheid blauwe busjes voor de bezorgservice van een grote supermarktketen.
mei

Van 1 tot en met 5 mei vertrok de Railpromo Dinnertrain vanuit Alphen aan den Rijn. Normaal rijdt Railpromo met ex. NSR 1700 locomotieven, maar deze locs zijn te zwaar voor het baanvak Woerden - Leiden en daarom niet toegelaten. De iets lichtere 1600 locs zijn wel welkom, dus huurde Railpromo de BE 1835 en RFO 1828. Op 4 mei legde ik samen met 10 andere fotografen het leeg materieel van de Dinnertrain vast vlak voor Alphen aan den Rijn.
juni

In 2019 heb ik mijn hoogstatief aangeschaft, inmiddels ben ik alweer bezig met mijn tweede exemplaar. De eerste was omgevallen en daardoor verbogen, gelukkig had mijn camera niks.
Op 18 juni fotografeerde ik NSR 1760 + DDM-1 7204 met hoogstatief in de bocht bij Uitgeest. Op de achtergrond de bekende windmolen van Heemskerk.
juli

Op 30 juli fotografeerde ik een gekoppelde DDAR met hoogstatief bij Putten. Gekoppelde DDAR was de laatste jaren vrijwel alleen in de spits aan te treffen tussen Utrecht en Zwolle. Sinds 1 september is het DDAR hier vervangen door de SNG.
augustus

In augustus heb ik veel DDAR vast gelegd. Op 22 augustus passeert NSR 1733 + DDAR 7317 de fotograaf met hoogstatief bij 't Harde, terwijl de automobiliste staat te wachten totdat de trein gepasseerd is.
september

Op de eerste dag van september komt RFO 1829 met gefco autotrein door het natuurgebied Naardermeer gereden richting Kijfhoek. Rechts in beeld zijn twee oude bunkers van de stelling van Amsterdam te zien.
oktober

Op 2 oktober fotografeerde ik NSR 1763 met DDAR 7310 bij Teuge. Inmiddels is de zogeheten NABO waar de trein overheen rijdt opgeheven en afgezet met lelijke goedkope groene Prorail hekken.
november

In november ging ik naar Haarlem om DDM-1 vast te leggen onder de mooie kap van station Haarlem. Op 5 november staat NSR 1770 gereed met DDM-1 7203 om als spits intercity naar Alkmaar te vertrekken.
december

Op 6 december legde ik NSR 1779 met DDM-1 7201 vast op het hectische Amsterdam Centraal. Vlak hierna werd de trein omgebouwd om even later als spits intercity naar Enkhuizen te vertrekken.
Dit was mijn nez cassés overzicht. Ik wens iedereen een fijne jaarwisseling en een goed 2020.