Jaaroverzicht 2019 Vincent
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2019 <je forum (nick)naam>
Succes met de selectie!
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2019 <je forum (nick)naam>
Succes met de selectie!
-
- Berichten: 3085
- Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
- Locatie: Woerden
- Contacteer:
Jaaroverzicht 2019 Vincent
Het einde van 2019 staat weer voor de deur, dus wordt het hoog tijd om de balans dit jaar op te maken en te kijken wat (in mijn ogen) de leukste, interessantste en mooiste foto’s zijn geworden.
Een grote verandering was dit jaar het fotograferen met gebruik van een hoogstatief. De hekken-mania in dit land neemt natuurlijk steeds vervelendere vormen aan en op deze manier vallen ze wat minder op. Is het altijd mooi? Zeker niet. Is het handig en heb je ineens veel meer opties? Zeker wel!
Januari
In januari kwamen voor het eerst de blauwe Vectrons van RTB Cargo het land in met een Pannonia Ethanol keteltrein. Tevens werd de in december defect geraakte 01 1075 van de SSN overgebracht vanuit Simpelveld naar Rotterdam door de 1251 van Railexperts. Uiteindelijk valt de keuze op een foto van de 193 791 van RTB Cargo:
Op 18 januari 2019 werd de 193 791 voor het eerst ingezet voor PCC-shuttle 41712 vanuit Frankfurt a/d Oder.
Met een vertraging van een kleine 2 uur werd de fotograaf gepasseerd bij Schelluinen, waar het met het winterse zonnetje prima vertoeven was.
Februari
Er werd in februari nog steeds met HSL kolentreinen van Europoort naar Oberhausen heen en weer gereden, maar die buit was inmiddels wel binnen, en aangezien een foto daarvan in het overzicht van 2018 terug te vinden is kies ik in februari voor een andere foto. Ook was februari de maand waarin de 186 295 haar opvallende bestickering kreeg. De eerste inzet was de Alpen Express-2 naar Oostenrijk. Deze kon op Watergraafsmeer mooi vastgelegd worden, maar ook deze foto haalt het jaaroverzicht niet. Voor het laatst werd “Vincent van Gogh” 189 206, die inmiddels al enkele maanden niet meer in Nederland gesignaleerd is, gefotografeerd. De loc trekt haar baantjes nu met name in Polen en Oost-Duitsland trekt voor LTE Polska. Ook werd er naar Zwitserland en Noord-Italië gereisd voor een foto-trip. Ook hier konden enkele nieuwigheden worden afgestreept, zoals de SBB Cargo Vectrons en Hupac Vectrons.
Op de prachtig zonnige 23 februari 2019 reed LTE met de 189 206 "Vincent van Gogh" Poznan-shuttle 42350 naar de Europoort. In een veel te drukke agenda werd toch even tijd vrij gemaakt om deze toch altijd erg fraaie trein vast te leggen bij Portengen.
Maart
De maand maart werd afgetrapt met proefritten van de vers gereviseerde 23 023 van de Stoom Stichting Nederland. Ook stond het rijden van de lege Krokus Express uit Den Haag naar Mönchengladbach op het programma. Ingezette loc was de 186 293 van Lineas, waardoor het een fotogenieke trein werd. Met de Alpen Express stond een reisje naar Oostenrijk (Bludenz) op het programma, waarbij ook de foto voor deze maand werd gemaakt.
Op de terugweg uit Bludenz naar (voor mij) Utrecht werd nog een poging gedaan wat foto's te maken van de 193 492. Helaas stond de loc in alle stations eigenlijk waardeloos, behalve in Ötztal. Ook in Innsbruck was een foto mogelijk, maar de zijkant van de loc spiegelde veel te veel.
Met Alpen Express 1380 is de "Nightpiercer" 193 492 in dienst van BTE op 16 maart 2019 aangekomen in Ötztal, waar de machinist en het personeel van Railexperts en BTE even genieten van een pizza tijdens deze 40 minuten durende stop. De machinist werkte vriendelijk mee door zijn lichten even te dimmen.
April
April bleef erg rustig, met de 2e fase van de proefritten met de 23 023 en wat treinen voor Bentheimer Eisenbahn tussen Bad Bentheim en Coevorden.
De keuze valt echter op de 189 099 “Distrirail”.
Vanwege werkzaamheden bij Oberhausen-Holten werden in week 17 meerdere goederentreinen omgeleid via Venlo.
Zo ook STVA autotrein 47053 vanuit de Botlek naar Safenwil, welke op 26 april 2019 zwaar vertraagd werd gereden door de 189 099 "Distrirail" van RRF en de zwarte, logoloze 189 985 van SBB Cargo. De foto toont de opname in een behoorlijk wisselvallig Willemsdorp, waar de wolken de fotograaf redelijk goed gezind waren.
Mei
In mei kwam Ecco Rail naar Nederland met de fotogenieke LKW Walter-shuttle naar Botlek. Helaas zijn de ingezette locomotieven zwart, en niet voorzien van een logo. Ook werden de eerste foto’s met hoogstatief gemaakt, en absolute “win” als je kijkt naar de mogelijkheden van fotostekken.
Na wat pogingen in Nederland was een tripje naar de Rijn dan ook een logisch gevolg, om het hoogstatief eens te testen op meerdere plekken met meerdere goederentreinen.
Aangezien de langste dag natuurlijk snel dichterbij komt in mei werd tijdens de omleidingen over Venlo ook veel gefotografeerd omstreeks Willemsdorp en Dordrecht-Zuid. Het doel was de Novara-shuttle van BLS Cargo, die dan na 3 pogingen uiteindelijk ook lukte.
De plaat van de maand komt echter niet uit bovengenoemde, maar de keuze viel op een extra rit met de 1312 van het Spoorwegmuseum.
Van 30 mei t/m 1 juni wordt bij de SGM (Stoomtrein Goes-Borsele) het evenement "Sporen naar het verleden" gehouden.
Het Spoorwegmuseum stuurde voor dit evenement de 1312 op pad, die het weekend in Goes door zal brengen. Met 3 rijtuigen (plan E, plan D en plan W) passeert het geheel als trein 82135 strak op tijd bij Ellecom de fotograaf
Juni
In juni ging een project voor HSL van start met kolentreinen tussen Visé en Born, veelal met een zwarte Railtraxx Class 66. Aangezien ik deze dienst 2 á 3 keer per week deed (met elke keer een dag ertussen) werd op de rustdagen regelmatig naar de Rijn gereden in plaats van naar huis. De afstand is praktisch gelijk vanuit Visé.
Ik vrees dan ook dat dit de moeilijkste maand is om te kiezen, samen met juli.
Enkele persoonlijke hoogtepunten:
- Blauwe Class 66 van HSL werd eenmalig ingezet voor de kolentrein Visé-Born, mét mooi weer.
- Een VIAS treinstel werd bij Kamp Bornhofen met een kraakheldere regenboog gefotografeerd.
- Eindelijk een Crossrail 186 voor de Jan de Rijk / Wetron-shuttle uit Kaldenkirchen langs de Rijn.
- Eerste trein van Boxxpress in Nederland.
De foto van de maand komt echter uit een weekendje weg met m’n vriendin, waarbij zij op zondagochtend lekker uit wilde slapen, en ik van de gelegenheid gebruik maakte om wat treinen af te strepen:
Een van de 3 hoofddoelen was (natuurlijk) de Ekol-shuttle van Lokomotion. Een aantal dagen eerder ging deze bij Bopparder Hamm volledig de mist in (zwart hok, en slechts 2 trailers op de trein), maar op 23 juni 2019 was het een knaller van formaat.
De 189 912 "Cream", die bij een recente revisie gelukkig haar outfit behouden heeft en een update kreeg voor wat betreft de voorkant, passeert met de bomvolle Ekol-shuttle 41858 ter hoogte van Bopparder Hamm de aanwezige fotografen.
juli
In juli werd met Enrico en Patrick afgesproken bij Gemünden am Main voor een 3-daagse fototrip in het Maintal. Tussen de diensten in Visé door werd ook rond Dillingen – Völklingen de Saarrail 151 afgestreept. Ook hier dus een belachelijk lastige keuze
Terwijl wij op het viaduct in Gemünden am Main net de eerste foto van de trip hadden gemaakt, kwam vanuit het noorden (fout voor de zon) de LTE 187 931 met een keteltrein doorgereden.
Aangezien wij net naar Gambach wilden rijden besloten we even te kijken in Gemünden of de trein wellicht aan de kant zou zijn gegaan, en dat bleek ook het geval!
Snel werd naar Wernfeld gereden, waar we via een tunneltje onder het spoor snel de avondstek konden bereiken. Binnen enkele minuten passeerde nogmaals de 187 931 met keteltrein 45997 (Mainz Weisenau - Freilassing).
Augustus
Weinig activiteit en heel veel werken. Deze maand 2 bijzonderheden: “Sharky” (kwestie van smaak als je ’t mij vraagt, ik heb er weinig mee) en een omgeleide Boxxpress Wörth-shuttle met een enorme wolk erboven…
Vanwege een aanrijding met een persoon tussen Breda en Gilze-Rijen werden diverse treinen op 27 augustus 2019 's middags omgeleid via Utrecht.
Boxxpress 193 836 was met ruim 4 uur vertraging onderweg van Wörth am Rhein naar de Maasvlakte met trein 43376, en werd vanaf Boxtel dus omgeleid via Den Bosch - Utrecht - Rotterdam. Een mazzeltje voor de fotograaf, want zo kon de trein "in de achtertuin" gefotografeerd worden.
Boven de trein groeit een flinke Cumulonimbus, een verticaal ontwikkelende wolk die tot zo'n 18 kilometer hoog kan worden. Een apart gezicht in zo'n verder strakblauwe hemel.
September
September werd een interessante maand. Zo kwam voor het eerst de blauwe 186 381 van HSL eindelijk het land in, werd er een line-up van 3 23’ers georganiseerd bij de VSM, kwam SBB Cargo voor het eerst met een Vectron naar Nederland en vond het evenement “Den Bosch onder stoom” voor de 2e keer plaats.
Op de laatste zomers aanvoelende dag van 2019 (22 september) reed HSL een keteltrein van Pernis naar Neustadt an der Donau. Als trein 42593 passeert de blauwe 186 381 met haar ketelwagens ter hoogte van het RSC Rotterdam..
Oktober
Oktober is in 1 woord samen te vatten Militaire treinen!
Volgens ingewijden was 26 oktober 2019 de laatste dag van transporten per spoor ten behoeve van de de operatie Atlantic Resolve van het Amerikaanse leger. Maar liefst 9 maanden lang gaan diverse voertuigen van de 2'nd Armored Brigade Combat Team (onderdeel van de 1'st Cavalry Division) naar Polen en Roemenië, onder andere om hun betrokkenheid bij Europa en de NAVO te laten zien. De voertuigen zijn afkomstig uit Fort Hood in Texas, en worden per binnenvaartschip en per trein vervoerd door Europa. Nadat de afgelopen 2 weken diverse treinen met tanks, vrachtwagens en andere legervoertuigen vanuit de Sloehaven nabij Vlissingen richting Duitsland vertrokken, was op zaterdag 26 oktober 2019 trein 49333 uit Sloe naar Leszno Góerne (Polen) misschien wel de mooiste van allemaal. De uit 1 rijtuig en 16 Samms bestaande trein had 15 Abram M1A2 tanks en 2 Bradley M-113's als lading; een ontzettend gaaf gezicht. Trekkracht was de smerige 189 052..
November
Net als oktober is ook november in 1 woord samen te vatten: herfstkleuren!
Een absolute "knaller" ontbrak voor mij nog op deze stek in Breyell, zeker met deze herfstkleuren. De zon was inmiddels verdwenen achter de 2e band van dikke sluierwolken, de verwachting was dan ook dat het wederom niet zou lukken.
De zwarte Boxxpress Vectron van 2 dagen eerder voldeed niet aan de eis voor deze stek.
Plaatsnemen in het bos bij Venlo bleek ook nog even geen optie, aangezien de zon daar nog wel aanwezig zou zijn, dus werd er gewacht in Breyell in de hoop dat de zon nog even door zou breken.
Vanuit de Maasvlakte-West is de 193 791 van RTB Cargo op 17 november 2019 onderweg naar Nürnberg Hafen. Terwijl de fotografen al mopperend vanwege de ontbrekende zon de camera's weer tevoorschijn halen breekt nét op tijd de zon weer even een beetje door, waardoor dan eindelijk een fraaie privaat afgestreept kon worden op deze prachtige stek bij Breyell.
Er was nog even wat stress omdat mijn telefoon op het moment van afdrukken (de camera hangt bovenop het hoogstatief) nog slechts 1% had, maar het bleek net voldoende te zijn .
December
Korte dagen, grijs en grauw weer: tijd voor statiefplaatjes!
Op zaterdag 21 december 2019 kwam er in alle vroegte voor het eerst een nieuwe Vectron van SBB Cargo naar Nederland.
Met Gallarate-shuttle 40134 (in Nederland rijdend als trein 49793) had de 193 516 de eer om als eerste van de nieuw bestelde Vectrons "wiel" op Nederlandse bodem te zetten. Kort na het maken van de foto vertrok de blauwe Vectron als losse loc naar de Waalhaven.
Allemaal een fijne 2e kerstdag en een voorspoedig 2020 gewenst !
Een grote verandering was dit jaar het fotograferen met gebruik van een hoogstatief. De hekken-mania in dit land neemt natuurlijk steeds vervelendere vormen aan en op deze manier vallen ze wat minder op. Is het altijd mooi? Zeker niet. Is het handig en heb je ineens veel meer opties? Zeker wel!
Januari
In januari kwamen voor het eerst de blauwe Vectrons van RTB Cargo het land in met een Pannonia Ethanol keteltrein. Tevens werd de in december defect geraakte 01 1075 van de SSN overgebracht vanuit Simpelveld naar Rotterdam door de 1251 van Railexperts. Uiteindelijk valt de keuze op een foto van de 193 791 van RTB Cargo:
Op 18 januari 2019 werd de 193 791 voor het eerst ingezet voor PCC-shuttle 41712 vanuit Frankfurt a/d Oder.
Met een vertraging van een kleine 2 uur werd de fotograaf gepasseerd bij Schelluinen, waar het met het winterse zonnetje prima vertoeven was.
Februari
Er werd in februari nog steeds met HSL kolentreinen van Europoort naar Oberhausen heen en weer gereden, maar die buit was inmiddels wel binnen, en aangezien een foto daarvan in het overzicht van 2018 terug te vinden is kies ik in februari voor een andere foto. Ook was februari de maand waarin de 186 295 haar opvallende bestickering kreeg. De eerste inzet was de Alpen Express-2 naar Oostenrijk. Deze kon op Watergraafsmeer mooi vastgelegd worden, maar ook deze foto haalt het jaaroverzicht niet. Voor het laatst werd “Vincent van Gogh” 189 206, die inmiddels al enkele maanden niet meer in Nederland gesignaleerd is, gefotografeerd. De loc trekt haar baantjes nu met name in Polen en Oost-Duitsland trekt voor LTE Polska. Ook werd er naar Zwitserland en Noord-Italië gereisd voor een foto-trip. Ook hier konden enkele nieuwigheden worden afgestreept, zoals de SBB Cargo Vectrons en Hupac Vectrons.
Op de prachtig zonnige 23 februari 2019 reed LTE met de 189 206 "Vincent van Gogh" Poznan-shuttle 42350 naar de Europoort. In een veel te drukke agenda werd toch even tijd vrij gemaakt om deze toch altijd erg fraaie trein vast te leggen bij Portengen.
Maart
De maand maart werd afgetrapt met proefritten van de vers gereviseerde 23 023 van de Stoom Stichting Nederland. Ook stond het rijden van de lege Krokus Express uit Den Haag naar Mönchengladbach op het programma. Ingezette loc was de 186 293 van Lineas, waardoor het een fotogenieke trein werd. Met de Alpen Express stond een reisje naar Oostenrijk (Bludenz) op het programma, waarbij ook de foto voor deze maand werd gemaakt.
Op de terugweg uit Bludenz naar (voor mij) Utrecht werd nog een poging gedaan wat foto's te maken van de 193 492. Helaas stond de loc in alle stations eigenlijk waardeloos, behalve in Ötztal. Ook in Innsbruck was een foto mogelijk, maar de zijkant van de loc spiegelde veel te veel.
Met Alpen Express 1380 is de "Nightpiercer" 193 492 in dienst van BTE op 16 maart 2019 aangekomen in Ötztal, waar de machinist en het personeel van Railexperts en BTE even genieten van een pizza tijdens deze 40 minuten durende stop. De machinist werkte vriendelijk mee door zijn lichten even te dimmen.
April
April bleef erg rustig, met de 2e fase van de proefritten met de 23 023 en wat treinen voor Bentheimer Eisenbahn tussen Bad Bentheim en Coevorden.
De keuze valt echter op de 189 099 “Distrirail”.
Vanwege werkzaamheden bij Oberhausen-Holten werden in week 17 meerdere goederentreinen omgeleid via Venlo.
Zo ook STVA autotrein 47053 vanuit de Botlek naar Safenwil, welke op 26 april 2019 zwaar vertraagd werd gereden door de 189 099 "Distrirail" van RRF en de zwarte, logoloze 189 985 van SBB Cargo. De foto toont de opname in een behoorlijk wisselvallig Willemsdorp, waar de wolken de fotograaf redelijk goed gezind waren.
Mei
In mei kwam Ecco Rail naar Nederland met de fotogenieke LKW Walter-shuttle naar Botlek. Helaas zijn de ingezette locomotieven zwart, en niet voorzien van een logo. Ook werden de eerste foto’s met hoogstatief gemaakt, en absolute “win” als je kijkt naar de mogelijkheden van fotostekken.
Na wat pogingen in Nederland was een tripje naar de Rijn dan ook een logisch gevolg, om het hoogstatief eens te testen op meerdere plekken met meerdere goederentreinen.
Aangezien de langste dag natuurlijk snel dichterbij komt in mei werd tijdens de omleidingen over Venlo ook veel gefotografeerd omstreeks Willemsdorp en Dordrecht-Zuid. Het doel was de Novara-shuttle van BLS Cargo, die dan na 3 pogingen uiteindelijk ook lukte.
De plaat van de maand komt echter niet uit bovengenoemde, maar de keuze viel op een extra rit met de 1312 van het Spoorwegmuseum.
Van 30 mei t/m 1 juni wordt bij de SGM (Stoomtrein Goes-Borsele) het evenement "Sporen naar het verleden" gehouden.
Het Spoorwegmuseum stuurde voor dit evenement de 1312 op pad, die het weekend in Goes door zal brengen. Met 3 rijtuigen (plan E, plan D en plan W) passeert het geheel als trein 82135 strak op tijd bij Ellecom de fotograaf
Juni
In juni ging een project voor HSL van start met kolentreinen tussen Visé en Born, veelal met een zwarte Railtraxx Class 66. Aangezien ik deze dienst 2 á 3 keer per week deed (met elke keer een dag ertussen) werd op de rustdagen regelmatig naar de Rijn gereden in plaats van naar huis. De afstand is praktisch gelijk vanuit Visé.
Ik vrees dan ook dat dit de moeilijkste maand is om te kiezen, samen met juli.
Enkele persoonlijke hoogtepunten:
- Blauwe Class 66 van HSL werd eenmalig ingezet voor de kolentrein Visé-Born, mét mooi weer.
- Een VIAS treinstel werd bij Kamp Bornhofen met een kraakheldere regenboog gefotografeerd.
- Eindelijk een Crossrail 186 voor de Jan de Rijk / Wetron-shuttle uit Kaldenkirchen langs de Rijn.
- Eerste trein van Boxxpress in Nederland.
De foto van de maand komt echter uit een weekendje weg met m’n vriendin, waarbij zij op zondagochtend lekker uit wilde slapen, en ik van de gelegenheid gebruik maakte om wat treinen af te strepen:
Een van de 3 hoofddoelen was (natuurlijk) de Ekol-shuttle van Lokomotion. Een aantal dagen eerder ging deze bij Bopparder Hamm volledig de mist in (zwart hok, en slechts 2 trailers op de trein), maar op 23 juni 2019 was het een knaller van formaat.
De 189 912 "Cream", die bij een recente revisie gelukkig haar outfit behouden heeft en een update kreeg voor wat betreft de voorkant, passeert met de bomvolle Ekol-shuttle 41858 ter hoogte van Bopparder Hamm de aanwezige fotografen.
juli
In juli werd met Enrico en Patrick afgesproken bij Gemünden am Main voor een 3-daagse fototrip in het Maintal. Tussen de diensten in Visé door werd ook rond Dillingen – Völklingen de Saarrail 151 afgestreept. Ook hier dus een belachelijk lastige keuze
Terwijl wij op het viaduct in Gemünden am Main net de eerste foto van de trip hadden gemaakt, kwam vanuit het noorden (fout voor de zon) de LTE 187 931 met een keteltrein doorgereden.
Aangezien wij net naar Gambach wilden rijden besloten we even te kijken in Gemünden of de trein wellicht aan de kant zou zijn gegaan, en dat bleek ook het geval!
Snel werd naar Wernfeld gereden, waar we via een tunneltje onder het spoor snel de avondstek konden bereiken. Binnen enkele minuten passeerde nogmaals de 187 931 met keteltrein 45997 (Mainz Weisenau - Freilassing).
Augustus
Weinig activiteit en heel veel werken. Deze maand 2 bijzonderheden: “Sharky” (kwestie van smaak als je ’t mij vraagt, ik heb er weinig mee) en een omgeleide Boxxpress Wörth-shuttle met een enorme wolk erboven…
Vanwege een aanrijding met een persoon tussen Breda en Gilze-Rijen werden diverse treinen op 27 augustus 2019 's middags omgeleid via Utrecht.
Boxxpress 193 836 was met ruim 4 uur vertraging onderweg van Wörth am Rhein naar de Maasvlakte met trein 43376, en werd vanaf Boxtel dus omgeleid via Den Bosch - Utrecht - Rotterdam. Een mazzeltje voor de fotograaf, want zo kon de trein "in de achtertuin" gefotografeerd worden.
Boven de trein groeit een flinke Cumulonimbus, een verticaal ontwikkelende wolk die tot zo'n 18 kilometer hoog kan worden. Een apart gezicht in zo'n verder strakblauwe hemel.
September
September werd een interessante maand. Zo kwam voor het eerst de blauwe 186 381 van HSL eindelijk het land in, werd er een line-up van 3 23’ers georganiseerd bij de VSM, kwam SBB Cargo voor het eerst met een Vectron naar Nederland en vond het evenement “Den Bosch onder stoom” voor de 2e keer plaats.
Op de laatste zomers aanvoelende dag van 2019 (22 september) reed HSL een keteltrein van Pernis naar Neustadt an der Donau. Als trein 42593 passeert de blauwe 186 381 met haar ketelwagens ter hoogte van het RSC Rotterdam..
Oktober
Oktober is in 1 woord samen te vatten Militaire treinen!
Volgens ingewijden was 26 oktober 2019 de laatste dag van transporten per spoor ten behoeve van de de operatie Atlantic Resolve van het Amerikaanse leger. Maar liefst 9 maanden lang gaan diverse voertuigen van de 2'nd Armored Brigade Combat Team (onderdeel van de 1'st Cavalry Division) naar Polen en Roemenië, onder andere om hun betrokkenheid bij Europa en de NAVO te laten zien. De voertuigen zijn afkomstig uit Fort Hood in Texas, en worden per binnenvaartschip en per trein vervoerd door Europa. Nadat de afgelopen 2 weken diverse treinen met tanks, vrachtwagens en andere legervoertuigen vanuit de Sloehaven nabij Vlissingen richting Duitsland vertrokken, was op zaterdag 26 oktober 2019 trein 49333 uit Sloe naar Leszno Góerne (Polen) misschien wel de mooiste van allemaal. De uit 1 rijtuig en 16 Samms bestaande trein had 15 Abram M1A2 tanks en 2 Bradley M-113's als lading; een ontzettend gaaf gezicht. Trekkracht was de smerige 189 052..
November
Net als oktober is ook november in 1 woord samen te vatten: herfstkleuren!
Een absolute "knaller" ontbrak voor mij nog op deze stek in Breyell, zeker met deze herfstkleuren. De zon was inmiddels verdwenen achter de 2e band van dikke sluierwolken, de verwachting was dan ook dat het wederom niet zou lukken.
De zwarte Boxxpress Vectron van 2 dagen eerder voldeed niet aan de eis voor deze stek.
Plaatsnemen in het bos bij Venlo bleek ook nog even geen optie, aangezien de zon daar nog wel aanwezig zou zijn, dus werd er gewacht in Breyell in de hoop dat de zon nog even door zou breken.
Vanuit de Maasvlakte-West is de 193 791 van RTB Cargo op 17 november 2019 onderweg naar Nürnberg Hafen. Terwijl de fotografen al mopperend vanwege de ontbrekende zon de camera's weer tevoorschijn halen breekt nét op tijd de zon weer even een beetje door, waardoor dan eindelijk een fraaie privaat afgestreept kon worden op deze prachtige stek bij Breyell.
Er was nog even wat stress omdat mijn telefoon op het moment van afdrukken (de camera hangt bovenop het hoogstatief) nog slechts 1% had, maar het bleek net voldoende te zijn .
December
Korte dagen, grijs en grauw weer: tijd voor statiefplaatjes!
Op zaterdag 21 december 2019 kwam er in alle vroegte voor het eerst een nieuwe Vectron van SBB Cargo naar Nederland.
Met Gallarate-shuttle 40134 (in Nederland rijdend als trein 49793) had de 193 516 de eer om als eerste van de nieuw bestelde Vectrons "wiel" op Nederlandse bodem te zetten. Kort na het maken van de foto vertrok de blauwe Vectron als losse loc naar de Waalhaven.
Allemaal een fijne 2e kerstdag en een voorspoedig 2020 gewenst !
Geen handvol, maar een land vol
Re: Jaaroverzicht 2019 Vincent
Fraai overzicht juni is mijn favoriet.
"The chase is better than the catch."
Re: Jaaroverzicht 2019 Vincent
Veel leuke plaatjes in je Jaaroverzicht.
Re: Jaaroverzicht 2019 Vincent
Leuk overzicht! Je maakt het wel lastig om een favoriet te kiezen, maar ik kies dan toch voor maart.
Re: Jaaroverzicht 2019 Vincent
Heel fraai overzicht! Veel platen waar ik jaloers op kan zijn maar september springt er toch wel bovenuit
Ik ben de wolkenlotto aan het winnen.
-
- Berichten: 970
- Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
- Locatie: Ljouwert
- Contacteer:
Re: Jaaroverzicht 2019 Vincent
Mooi jaaroverzicht Vince, maart heeft wat speciaals.
Re: Jaaroverzicht 2019 Vincent
Erg fraai overzicht! Juni is voor bij mij de favoriet.
Re: Jaaroverzicht 2019 Vincent
Mooi overzicht Vincent! Vooral de beide SBB Vectronplaatjes zijn smaakmakers.
Re: Jaaroverzicht 2019 Vincent
Lekker zonnig overzicht Vincent! September is verrassend met het hoogstatief
Re: Jaaroverzicht 2019 Vincent
Hele fraaie serie Vince! Moeilijk om er een favoriet uit te kiezen .
Hier in 't zuiden
-
- Berichten: 277
- Lid geworden op: di mei 03, 2016 6:41 pm
Re: Jaaroverzicht 2019 Vincent
Wederom een heel mooi en kleurrijk jaaroverzicht Vincent. Mijn favorieten zijn de maanden maart en augustus.
Re: Jaaroverzicht 2019 Vincent
Mooi elektrisch jaar!
Re: Jaaroverzicht 2019 Vincent
Zeer fraai Vincent! Helaas geen enkele stoomtrein...
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
Re: Jaaroverzicht 2019 Vincent
Heel fraai Vincent! Juli vind ik heel mooi, mei het mooist.
Re: Jaaroverzicht 2019 Vincent
Uitermate mooi overzicht Vincent! Februari, Juni en Juli mijn favorieten!!
Re: Jaaroverzicht 2019 Vincent
Mooi modern overzicht!
Re: Jaaroverzicht 2019 Vincent
Heel fraai, Vincent. November is een hoogtepunt, vind ik.
Maarten langs de lijn