Jaaroverzicht 2018 YuriSloof

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2018.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2018 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
YuriSloof
Berichten: 120
Lid geworden op: vr dec 08, 2017 10:15 pm
Contacteer:

Jaaroverzicht 2018 YuriSloof

Bericht door YuriSloof »

Ook ik ben de uitdaging aangegaan om 12 foto's uit te zoeken, die het jaar het beste beschrijven. Het was een zeer zonnig jaar met vele weerrecords. Dit was ook goed te merken op het gebied van de hobby. Er werd dit jaar erg vaak een bezocht gebracht aan het spoor om van het zonnetje te genieten en het een en ander vast te leggen. Dat was ook wel nodig, want er kwamen zat leuke treinen bij mede door het zeer zonnige weertype.

Ikzelf had dit jaar veel vrije tijd door het afronden van de middelbare school, wat er voor zorgde dat er vanaf eind mei al volop gefotografeerd kon worden. Eerst werd er nog redelijk vaak naar het gemengde net gereden voor een trein, maar naarmate het einde van het jaar vorderde, kwamen hier ook aardig wat bedieningen bij. Aangezien er al wat fotografen voor mij een jaaroverzicht hebben geplaatst, probeer ik niet dezelfde treinen te laten zien.

Januari en Februari
Over januari en februari kan ik kort zijn, er werd niet heel veel gefotografeerd. Ook hetgeen dat toch nog gefotografeerd werd, vind ik persoonlijk minder interessant dan hetgeen wat later werd vastgelegd. Daarom later twee bonusplaatjes ;)

Maart
In maart werden er een paar leuke treinen vastgelegd, maar helaas niet allemaal met zon. Omdat ik in deze periode opeens aardig wat platen van Rail Force One aan het maken was, lijkt het mij meer dan logisch dat het hoogtepunt van deze maand een RFO-plaatje is. Op de foto komt de 1831 langs Papekop gereden met een fraaie keteltrein opweg naar het Rotterdamse.

AfbeeldingRFO 1831 met een keteltrein, Papekop by YuriSloof, on Flickr

April
Om niet alleen maar plaatjes uit eigen regio te laten zien, werden er 2 uitjes gemaakt. De eerste was richting Willemsdorp om daar een avondje te staan en de tweede was richting de Betuweroute. Uiteindelijk was het tweede uitje een stuk geslaagder met vele leuke foto's. Één daarvan was deze RRF hommel die de eer had om een sleep fccpps'n van Amersfoort naar Voerendaal over te mogen brengen. Na een voormelding van de machinist werd er even afgeweken van de Betuweroute om de trein ter hoogte van Tricht op te wachten.
AfbeeldingRRF 561-03 met 34 fccppsn met ballast, Tricht by YuriSloof, on Flickr

Mei
Natuurlijk mag een plaatje in het eigen dorp niet ontbreken in dit jaaroverzicht. Sinds de kwartiersdienst van R-Net tussen Gouda en Alphen ad Rijn is de Electrolux verplaatst naar de avond/nacht. Eind mei was het dan eindelijk zo ver en werd een poging gewaagd om de trein op te wachten. De zon stond nog net hoog genoeg en zo kon de trein op de chip gebrand worden. Niet wetende dat hierna bijna elke zonnige avond benut werd voor een plaat van deze trein...

AfbeeldingDBC 6454 met de Electrolux, Waddinxveen Triangel by YuriSloof, on Flickr

Juni
Zoals eerder al te lezen is, was ik klaar met de middelbare school en was er opeens heel veel vrije tijd. Ook het weer zat zeker niet tegen, waardoor er vaak met de auto op uit werd getrokken. Dit gebeurde zelfs zo vaak, dat ik bijna mijn eigen verjaardag was vergeten en die dag ook gewoon weer op pad wou gaan. In deze periode groeide ook de interesse naar de bedieningen en werd eerst regio Dordrecht verkent, waarna niet snel daarna ook de Amsterdamse havens en Moerdijk volgden. Bij laatstgenoemde werd er eerst nog gewoon langs de stamlijn gestaan, aangezien het terrein zelf redelijk goed beveiligd is en het maken van foto's is niet altijd toegestaan. Een van die treinen die over de stamlijn reed, was de 6461, die toen sinds enkele weken gele cabines had, met een kalkslurry-trein.

AfbeeldingDBC 6461 met de kalkslurrytrein, Lage Zwaluwe by YuriSloof, on Flickr

Niet lang daarna werd ook gewoon het terrein van Moerdijk bezocht, waar ikzelf nog geen last heb gehad van beveiligers of iets dergelijks.

Juni Bonus
Tussen voorgaande en deze plaat zit maar 1 dag, zo druk was het in juni. Rheincargo hield zich voornamelijk bezig met het rijden van de zogeheten Bauer-trein en Menath-trein van/naar Groningen. Aangezien de trein precies reed op het moment dat ik moest werken werd er op 28 juni een vrije dag geregeld en met een mede-fotograaf een plan gemaakt om de Menath te fotograferen. Het laatste plaatje werd net buiten het dorpje Sauwerd gemaakt, waarna er aan de lange terugreis kon worden begonnen.

Afbeelding

Juli
In juli werd de Rotterdamse haven ook enkele keren bezocht, maar om niet weer een DBC 6400 te laten zien (ja, het was die periode prijsschieten met 6400'en bij mij), werd er eind juli afgereisd naar Tsjechië. De meeste hobbyisten zullen bij Tsjechië vast en zeker denken aan de fotogenieke lijn tussen Dresden - Ústí nad Labem (-Praag), maar mijn familië had een leuke camping gevonden in het zuiden. Gelukkig reden er in die regio ook wat leuke treinen, waardoor er zat te doen was. Mijn persoonlijke favoriet was de foto op het station van Kájov, waar de 754 027 stond te wachten met 4 rijtuigen.

AfbeeldingČD 754 027 + 4 rijtuigen, Kájov by YuriSloof, on Flickr

Augustus
Tijdens de vakantie in Tsjechië werd er met mijn vader een uitstapje gemaakt voor 3 dagen naar Oostenrijk. Het eigenlijke plan was om in de buurt van Rosenheim wat plaatjes te schieten, maar door de vele werkzaamheden werd er voor de zekerheid toch maar naar de Passauer Strecke getogen. Als laatste trein van de uitstap passeerde de altijd fraaie Gartner KLV met de evenzo fraaie 470 504 met reclame voor 140 jaar Raaberbahn. Als groot fan van de Taurus kan deze plaat niet ontbreken.

AfbeeldingGySEV 470 504 + Gartner KLV, Haiding by YuriSloof, on Flickr

September
Het was vooral het jaar van de Vectrons. De één na de andere rolde van de band, waardoor het amper meer bij te houden was. Een paar kregen een leuk jasje, maar de meesten kwamen in een ELL of DBC uitvoering op de baan. Gelukkig was het op 2 september de witte 193 829 met een omgeleide Wolfurt-shuttle, die weer wat variatie toevoegde op het spoor.

AfbeeldingLTE 193 829 + Wolfurt-shuttle, Oudewater by YuriSloof, on Flickr

Oktober
In oktober werd er een aantal keer gereisd met het Studenten-OV, maar er kwam in eigen regio ook weer zat langs. En na al het elektrische en diesel geweld, is het tijd voor een stoomplaatje. De stoomdagen van de SSN stonden weer voor de deur, dus werd er weer het nodige aan foto's geschoten. Helaas ging er op de laatste dag van alles mis (tender voor, zon uit, kruising met een cargo), maar de laatste rit kon goed worden vastgelegd. De laatste rit werd verzorgd door de 65 018, welke nu waarschijnlijk terzijde gezet zal worden om een volgende loc af te maken.

Afbeelding

November
November was zeer zonnig, waardoor het lastig werd om de mooiste plaat eruit te zoeken. Uiteindelijk is het de 1614 met een styreentrein geworden, die onder fraaie omstandigheden Moordrecht passeerde. Naast DB Cargo heeft ook RFO een keer dit vervoer gereden, maar naar mijn gevoel was dat eenmalig.

AfbeeldingDBC 1614 + Styreentrein, Moordrecht by YuriSloof, on Flickr

November Bonus
Een veelbesproken onderwerp in de jaaroverzichten is het laagwatervervoer. Ook ik kan er niet omheen en zal een plaatje van het lagewaterkolenvervoer in mijn jaaroverzicht stoppen. Hoewel de tractie van de treinen naar/van Europoort vaak verschilde, was de last-mile voor IRP. Na eerder de IRP 2101 en 2102 bij de EECV te hebben vereeuwigd, was het op 8 november de fraai bestickerde IRP 2211 die een kolentrein mocht uithalen.

AfbeeldingIRP 2211 + laagwaterkolentrein, Europoort West by YuriSloof, on Flickr

December
Lineas was dit jaar druk met het uitbreiden van de hoeveelheid treinen. Zo werd er in de laatste maand van het jaar duidelijk dat het Dolimevervoer vanuit Veendam overgenomen zal worden van DB Cargo. Aangezien ikzelf deze trein een beetje links had liggen, werd er op 28 december toch maar een poging gewaagd om de trein voor een laatste keer vast te leggen. Terwijl het in bijna heel Nederland bewolkt was, scheen in Limburg nog de zon. De trein reed mooi voor de aankomende bewolking uit en zo kon een laatste afscheidsplaat gemaakt worden ter hoogte van Oost-Maarland.

AfbeeldingDBC 6466 + Dolime-trein, Oost-Maarland by YuriSloof, on Flickr

Zo, 2018 zit er weer bijna op. Een jaar met vele fraaie treinen, die waarschijnlijk niet snel vergeten zal worden. Hopelijk wordt 2019 net zo interessant (en zonnig 8-) ). Bij deze wens ik iedereen alvast een gelukkig 2019 en dat het weer een mooi spoors jaar mag worden.
Gebruikersavatar
rob1965
Berichten: 1542
Lid geworden op: za jul 14, 2018 7:29 am

Re: Jaaroverzicht 2018 YuriSloof

Bericht door rob1965 »

Mooi overzicht! Mijn favorieten zijn januari, februari en november. Erg fraai!
Ik ben niet blasé bij een Nez-Cassé. Het slaat nergens op, maar het rijmt wel top :-))
DDZ7504
Berichten: 3867
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2018 YuriSloof

Bericht door DDZ7504 »

Fraai Yuri! Zonder twijfel is september mijn favoriet!
rob1965 schreef: ma dec 31, 2018 8:39 am Mooi overzicht! Mijn favorieten zijn januari, februari en november. Erg fraai!
Toch knap in een overzicht zonder januari én zonder februari :-))
Ik ben de wolkenlotto aan het winnen.
N-spoor
Berichten: 162
Lid geworden op: za dec 23, 2017 11:42 pm

Re: Jaaroverzicht 2018 YuriSloof

Bericht door N-spoor »

Fraai! Mijn favorieten zijn april en beide platen uit juni!
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2018 YuriSloof

Bericht door NS1707 »

Heel mooi overzicht, Yuri! Juli en december zijn voor mij de toppers.
arnold
Berichten: 14486
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2018 YuriSloof

Bericht door arnold »

Leuke serie.
Gebruikersavatar
rob1965
Berichten: 1542
Lid geworden op: za jul 14, 2018 7:29 am

Re: Jaaroverzicht 2018 YuriSloof

Bericht door rob1965 »

DDZ7504 schreef: ma dec 31, 2018 5:00 pm Fraai Yuri! Zonder twijfel is september mijn favoriet!
rob1965 schreef: ma dec 31, 2018 8:39 am Mooi overzicht! Mijn favorieten zijn januari, februari en november. Erg fraai!
Toch knap in een overzicht zonder januari én zonder februari :-))
Oké oké, maart en april dan. :?
Ik ben niet blasé bij een Nez-Cassé. Het slaat nergens op, maar het rijmt wel top :-))
Plaats reactie