Jaaroverzicht 2018 Niels

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2018.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2018 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
N-spoor
Berichten: 162
Lid geworden op: za dec 23, 2017 11:42 pm

Jaaroverzicht 2018 Niels

Bericht door N-spoor »

Het is weer tijd om fotografisch terug te blikken op het afgelopen jaar. 2018 is voorbij gevlogen, het was vooral het jaar waarin ik besloot om te stoppen met mijn studie, en een nieuwe weg in te slaan. Wat de hobby betreft werd er weer dankbaar gebruik gemaakt van het rijbewijs en de Studenten-OV. Ten opzichte van vorige jaren werd veel aandacht besteed aan het buitenland, zo werden er meerdere tripjes gemaakt naar België, Frankrijk en vooral Duitsland. Aangezien het aantal foto's per maand nogal verschilde, heb ik in plaats van één foto per maand simpelweg 12 foto's verspreid over het jaar uitgezocht:

FEBRUARI 1/2
Op de zonnige 25 februari werd 's ochtends vroeg richting het plaatsje Velddriel gereden met als doel de elke zondag overdag rijdende kalk/staaltrein van DB Cargo uit Beverwijk naar Sittard. Deze trein wordt nog altijd vast gereden door een van de vijf overgebleven DB 1600'en. De 1604, 1611, 1614, 1615 en 1616 zijn nog aan te treffen voor een handvol treinen, maar met de komst van de Vectron voor DBC wordt de toekomst voor deze locomotieven steeds onzekerder.
Afbeelding

FEBRUARI 2/2
Je zou het niet verwachten; twee foto's van één dag in een jaaroverzicht van 12 foto's, maar op dezelfde 25 februari passeerde de NS 1746 met de intercity uit Berlijn ter hoogte van Zenderen in dusdanig fraaie lichtomstandigheden dat ik het deze plek in het overzicht zeker waard vind.
Afbeelding

MAART
Op 6 maart kon ik iets afstrepen wat al erg lang op het 'verlanglijstje' stond: de ongeveer 1x per jaar rijdende ballasttrein op de spoorlijn van de Museumstoomtram Hoorn-Medemblik. Tijdens het winterseizoen, wanneer de stoomtram niet rijdt, worden doorgaans een of meerdere stukken spoor vernieuwd op de lijn. Hierbij helpt VolkerRail met het brengen en lossen van de ballast. Aan het eind van de middag was het werk bij de vernieuwde sporen in Opperdoes en Medemblik klaar, en kwam loc 203-1 "Tom" met 26 lege ballastwagens langs het karakteristieke molentje bij Broerdijk onderweg terug naar Hoorn.
Afbeelding

APRIL
Zoals al gezegd werd er dit jaar meer aandacht aan het buitenland besteed, hierbij waren uitstervende materieeltypen vaak het hoofddoel. Een voorbeeld hiervan is de combinatie van DB N-Wagen met een 'Karlsruher Kopf' stuurstandrijtuig. Op 18 april werd zo'n combinatie van 5 rijtuigen, geduwd door de BR111 121, vastgelegd in Dülken. De spitsslag tussen Köln en Kaldenkirchen werd tot in december uitgevoerd met deze N-Wagen, met ingang van de nieuwe dienstregeling is deze verbinding overgenomen door treinstellen type BR425.
Afbeelding

JUNI 1/2
2018 was voor Amsterdam het jaar van vele leuke tijdelijke vervoersstromen. Zo reed Rail Force One in onder andere juni net als eind vorig jaar veel staaltreinen van Beverwijk naar Amsterdam. Extra leuk hierbij was de bestemming van de treinen: de VCK Scandia Terminal in de Westhaven. Deze terminal had hiervoor alweer lange tijd geen vervoer gezien. Als tractie werd gebruik gemaakt van 'Hippel' 691 van BT Trains. Deze trekt op 21 juni een geloste staaltrein de poort uit bij VCK. Achterop loopt de RFO 1831 nog mee, welke de trein uiteindelijk weer naar Beverwijk brengt.
Afbeelding

JUNI 2/2
Op 27 juni werd een dagje besteed aan het fotograferen van een aantal zaken bij onze zuiderburen. Onder andere de inzet van BB67000 voor de steenslagtrein naar Quenast en de getrokken reizigerstreinen met Reeks 21 en 27 stonden op het programma. De NMBS 2134 komt met negen M4-rijtuigen door het glooiende landschap bij Hennuyères.
Afbeelding

JULI 1/2
In juli startte Rail Force One opnieuw met het rijden van staaltreinen van Beverwijk naar de HCT-Terminal in de Amsterdamse Houtrakpolder. Voor de last-mile in de haven werd gebruik gemaakt van de ex-Locon 9802. Met een sleep bij HCT geloste staalwagens passeert deze op 12 juli over de stamlijn richting emplacement Aziëhavenweg.
Afbeelding

JULI 2/2
In het weekend van 14 en 15 juli werd afgereisd naar het noorden van Duitsland om het treinverkeer van en naar het schiereiland Sylt vast te leggen. Zowel de door DB gereden 'Sylt-shuttles' als de IC-verbindingen worden hier nog grotendeels van tractie voorzien door een duo BR218, een steeds minder voorkomend beeld in Duitsland. Op de zonnige tweede dag passeren de 218 839 en 218 831 met IC 2375 naar Karlsruhe Hauptbahnhof over de Hindenburgdamm, de verbindingsdam tussen het eiland en het vasteland.
Afbeelding

AUGUSTUS
In augustus was een van de doelen het vastleggen van loc 1835 van de Bentheimer Eisenbahn. Deze als enige nog in het NS-geel rondrijdende 1600 is een leuke verschijning op het spoor. Na een mislukte poging 4 dagen eerder, was het op 6 augustus wel raak. In zomerse omstandigheden kwam de loc met een kleurrijke en volledig beladen containertrein langs het plaatsje Hell, tussen Nijkerk en Putten, onderweg naar Coevorden.
Afbeelding

SEPTEMBER
Niet alleen de 1835 is uniek als het gaat om de ex-NS kleurstelling, ook de 6461 is sinds eind vorig jaar de enige overgebleven (rijdende) 6400 in het geel. Waar de 6454 en 6455 toen een nieuwe DB-rode jas kregen, werd bij de 6461 dit jaar het rood juist van de cabine verwijderd. Hierdoor rijdt de loc, met uitzondering van het logo, weer in de volledig originele kleuren rond. De locomotief kon worden vastgelegd tijdens het laden van een kolentrein bij de OBA in Amsterdam Westhaven op 17 september.
Afbeelding

OKOTBER 1/2
Als laatste in het rijtje van nieuw vervoer in de Amsterdamse haven startte CapTrain in oktober met het rijden van Melzo-containertreinen naar de HCT-Terminal. Op 6 oktober kwam de tweede trein aan, welke de dag erna rond het middaguur weer werd uitgehaald. Voor de last-mile wordt, net als bij het staalvervoer naar de HCT, gebruik gemaakt van de RFO 9802. De van BLS gehuurde 186 104 voorziet de trein van tractie op het elektrische deel. Terwijl de zon precies op het juiste moment door de wolken brak trok de trein op vanaf de terminal, om koers te zetten naar emplacement Aziëhavenweg.
Afbeelding

OKOTBER 2/2
Tot slot werd er in oktober wederom een aantal dagen in Duitsland doorgebracht voor het fotograferen van de loc's type BR218. Dit keer niet in het noorden, maar in het verre zuiden van het land. In het gebied rond Lindau en Kempten rijdt DB nog verschillende IC's en EC's met deze loc's als voorspan. Ook reed DB nog tot de ingang van de nieuwe dienstregeling in december met 218's en dosto-rijtuigen op de spoorlijn naar Füssen. Naast DB reed in deze periode ook ALEX met de RP Railsystems 218 447. Deze locomotief is teruggebracht in de klassieke blauw/beige Bundesbahn-kleurstelling. Met 3 rijtuigen aan de haak verlaat de loc op 22 oktober het beginpunt Oberstdorf als ALX 84163 naar München.
Afbeelding

Ik wens iedereen een hele fijne kerst, en alvast een gelukkig, gezond en fotorijk 2019!
Saitzee
Berichten: 587
Lid geworden op: zo mar 10, 2013 8:56 am

Re: Jaaroverzicht 2018 Niels

Bericht door Saitzee »

Mooi jaartje oktober 2/2 favoriet!
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21646
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2018 Niels

Bericht door Ronnie »

Mooi overzicht. Februari 2/2 is mijn favoriet.
Goed sporen. Daar houden we van.
TSNL250
Berichten: 966
Lid geworden op: zo nov 08, 2015 8:07 pm

Re: Jaaroverzicht 2018 Niels

Bericht door TSNL250 »

Mooi!
Juli 1/2 is mijn favoriet
Kevinrail
Berichten: 426
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2018 Niels

Bericht door Kevinrail »

Mooi jaaroverzicht Niels. Maart is mijn favoriet. Jij ook een fijne kerst en een gezond en spoors 2019 gewenst.
BjörnNielsen
Berichten: 965
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2018 Niels

Bericht door BjörnNielsen »

Mooi en afwisselend. Oktober 2/2 is mijn favoriet.
arnold
Berichten: 14486
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2018 Niels

Bericht door arnold »

Leuke plaatjes.
N-spoor
Berichten: 162
Lid geworden op: za dec 23, 2017 11:42 pm

Re: Jaaroverzicht 2018 Niels

Bericht door N-spoor »

arnold schreef: di dec 25, 2018 9:28 pmLeuke plaatjes.
BjörnNielsen schreef: di dec 25, 2018 6:20 pm Mooi en afwisselend. Oktober 2/2 is mijn favoriet.
Kevinrail schreef: di dec 25, 2018 1:14 am Mooi jaaroverzicht Niels. Maart is mijn favoriet. Jij ook een fijne kerst en een gezond en spoors 2019 gewenst.
TSNL250 schreef: ma dec 24, 2018 9:23 pm Mooi!
Juli 1/2 is mijn favoriet
Ronnie schreef: ma dec 24, 2018 6:32 pm Mooi overzicht. Februari 2/2 is mijn favoriet.
Saitzee schreef: ma dec 24, 2018 3:59 pm Mooi jaartje oktober 2/2 favoriet!
Bedankt heren! 8-)
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2018 Niels

Bericht door NS1707 »

Mooi overzicht met ook veel bekende plaatjes!
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 498
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2018 Niels

Bericht door derquinho »

Heel mooi, laatste plaat vind ik de fraaiste!
N-spoor
Berichten: 162
Lid geworden op: za dec 23, 2017 11:42 pm

Re: Jaaroverzicht 2018 Niels

Bericht door N-spoor »

derquinho schreef: wo jan 02, 2019 3:05 pm Heel mooi, laatste plaat vind ik de fraaiste!
NS1707 schreef: do dec 27, 2018 11:08 pm Mooi overzicht met ook veel bekende plaatjes!
Bedankt!
Plaats reactie