April 2013 | Diverse plaatsen

Ruimte voor het plaatsen van foto's en reportages.
Forumregels
Graag het volgende formaat gebruiken voor de titel van een fototopic: 'Datum of periode | Thema of locatie(s) van de fotoserie'
Plaats reactie
Bruno
Berichten: 701
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:07 am
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

April 2013 | Diverse plaatsen

Bericht door Bruno »

Maandoverzicht April 2013
Hopelijk zijn er ook wat liefhebbers van trams en soortgelijke voertuigen hier :)

Afbeelding
Terwijl de mist in de ochtend van 7 april 2013 weg trekt arriveert DD-AR stam 7477 geduwd door loc 1713 op het station van Nijkerk. Na een korte stop vervolgt trein 5629 zijn reis als sprinter van Utrecht naar Zwolle.
Afbeelding
Nadat een hele lading strandgangers de trein op station Zandvoort heeft verlaten en de machinist de trein heeft omgebouwd konden er wat plaatjes geschoten worden van de 1715 voorop DD-AR stam 7435 die gereed staat om als trein 5442 op zondag 7 april 2013 naar Amsterdam te vertrekken. Dit alles nadat de fotograaf door de verstoorde spoorbrug bij Haarlem Spaarnwoude via Leiden naar Haarlem was gereisd om aldaar dezelfde DD-AR stam weer aan te treffen als die door de defecte brug, die inmiddels weer hersteld was, gestrand was op Spaarnwoude.
Afbeelding
Op de prachtig zonnige zondag 7 april 2013 passeert DD-AR stam 7476 getrokken door de 1716 een speeltuintje in het park van de Amsterdamse wijk Geuzenveld naast de Australiëhavenweg terwijl deze als trein 4861 van Amsterdam Centraal via Haarlem naar Uitgeest onderweg is. Ondanks dat op deze dag het DD-AR met locomotief voor het laatst planmatig werd ingezet, betekende dit vooralsnog niet het einde van DD-AR in de reizigersdienst. Op de achtergrond zien we diverse windmolens en de rokende schoorsteen van de Hemwegcentrale.
Afbeelding
De 189 288 van HTRS komt aan het einde van de middag van zondag 7 april 2013 met een cacaotrein binnen op het emplacement van de Houtrakpolder. Bij gebrek aan een diesellocomotief zal de trein op een later moment naar de opdrachtgever, Ter Haak, worden gebracht.
Afbeelding
Nadat de NSR 1760 op 7 april 2013 de IC-Berlijn van Bad Bentheim naar Amsterdam Centraal heeft gebracht zal nadat alle reizigers de trein hebben verlaten het materieel worden afgerangeerd onder treinnummer 70144 naar de werkplaats ten westen van het station om aldaar gereinigd te worden voor de terugreis.
Afbeelding
De voormalige dieselelektrische locomotief 6325 van de Belgische spoorwegen die in 1966 uit de fabriek van La Brugeoise et Nivelles kwam is, nadat deze van 1999 tot 2011 onder nummer 6702 voor ACTS heeft gereden, in 2011 door Locon aangekocht samen met de andere drie exemplaren van deze serie (een vierde exemplaar, de 6704, is na een ongeval reeds in 2003 gesloopt). Omdat ACTS de 1200-en buiten dienst nam was er voor de locomotieven uit de serie 6700 geen werk meer; wegens het gebrek aan een ATB installatie mochten de locomotieven niet zelfstandig op het hoofdnet rijden. De 6702 is door ACTS als laatste locomotief uit deze serie nog enige tijd in Leeuwarden ingezet voor rangeerwerkzaamheden totdat de Leeuwarden-shuttle werd opgeheven. Net als de 1200'en bleken deze locomotieven echter hun nut nog te kunnen bewijzen; nadat de tot 9802 vernummerde locomotief eind 2011 in Amersfoort bestickerd was stuurde Locon de loc naar Hattingen in Duitsland voor de inbouw van radiobesturing waartoe uiteindelijk alleen wat voorbereidingen getroffen zijn. Pas begin 2013 keerde de locomotief weer terug naar Nederland en werd tijdelijk gestald op het emplacement van Lage Zwaluwe alwaar deze op zaterdag 15 april 2013 kon worden gefotografeerd. Twee dagen daarna vertrok de locomotief gesleept naar de Sloehaven voor instructie aan het personeel en om aldaar ingezet te worden. Wegens het ontbreken van ATB zullen we de fraaie loc helaas nooit op de hoofdbaan tegenkomen voorop een trein.
Afbeelding
Op zaterdag 13 april 2013 is, terwijl het materieel planmatig niet meer ingezet wordt, DD-AR stam 7436 geduwd door locomotief 1717 onderweg als trein 703659 naar Roosendaal als deze het station van Tilburg Universiteit passeert. Het beginpunt voor deze treinserie was dit weekend Den Bosch wegens werkzaamheden ten noorden van het emplacement waar de nieuwe fly-over werd aangesloten, vandaar dan ook de 70 voor het gebruikelijke treinnummer.
Afbeelding
Op zondagmiddag 14 april 2013 komt de E01 van de Bentheimer Eisenbahn, de voormalige NS 1835, langs het station van Rotterdam Centraal op zijn weg met deze containertrein naar Coevorden. Links staat DD-AR stam 7436 met loc 1717 opgesteld op spoor 16 nadat deze een dag eerder nog de Intercity tussen Den Bosch en Roosendaal reed en deze ochtend als leeg materieel uit Roosendaal naar Rotterdam gekomen is.
Afbeelding
In de middag van zondag 14 april 2013 vertrekt de enigste grijze TRAXX die op dit moment over de HSL rijdt met het nummer 186 144 met Fyra 947 uit Breda naar Amsterdam Centraal. Het station van Breda wordt de komende jaren grondig verbouwd, zo komt er een nieuwe stationskap en een bredere tunnel onder de sporen.
Afbeelding
De RuhrtalBahn Schienenbus is zojuist uit het Eisenbahnmuseum van Bochum-Dahlhausen vertrokken op eerste slag naar Hagen als deze de brug "Auf dem Stade" passeert. Als fotograaf heb je het hier niet lastig, de naastliggende overweg gaat minuten van te voren dicht wat ongetwijfeld te maken heeft met de lastige verkeerssituatie. De brug is een eenrichtingsweg en het kruispunt wat op de hoofdweg aansluit is nogal krap bemeten. In combinatie met de lange sluitingstijd van de overweg levert dat lange wachttijden op voor de verkeersdeelnemers. Iedere vrijdag en zondag in het zomerseizoen rijdt deze railbus drie slagen tussen het museum en station Hagen over de spoorlijn die vanaf Hattingen verder niet meer gebruikt wordt. Op zaterdag 20 april 2013 worden wegens de Museumstage in het museum echter maar twee slagen gereden.
Afbeelding
De V100 genummerd 212 007-9 van de Stiftung Eisenbahnmuseum Bochum vertrekt op 20 april 2013 met de pendeltrein naar S-Bahn station Bochum-Dahlhausen vanuit het nabijgelegen museum alwaar het tijdens de Museumstage zoals altijd gezellig druk was. Achterop loopt de 38 2267 mee voor de terugrit van het nog geen 10 minuten durende ritje.
Afbeelding
De Schienenbus motorwagen uit de serie VT798 van de RuhrtalBahn keert terug in het Eisenbahnmuseum van Bochum-Dahlhausen na zijn eerste slag naar Hagen Hbf op zaterdag 20 april 2013 gereden te hebben. Het museum is dermate ingericht dat er weinig moderne elementen te bespeuren zijn, de omgeving met de hoge schoorstenen helpt er nog wat aan mee en voor wie niet beter weet zou deze foto zomaar heel wat jaren terug genomen kunnen zijn. Geheel links zien we nog net de achterkant van een Schienen-Straßen-Omnibus die op de draaischijf was geplaatst voor een fotomomentje en nu weer door Kof II 332 306-0 op zijn plaats word gezet. Rechts zien we nog de 01 008 die even later ook een plaatsje op de draaischijf zou krijgen en tot slot de 55 3345 geheel rechts in beeld. Wegens de grote belangstelling waren een paar bijwagens voor de Railbus zeker geen slecht plan geweest.
Afbeelding
Ter gelegenheid van de Museumstagen van het Eisenbahnmuseum in Bochum-Dahlhausen reden er diverse pendelritten van en naar de stations in de omgeving. Zo is de DB 03 1010 met trein 409 onderweg van Bochum Hbf naar Essen-Steele-Ost. Vanaf daar neemt de achteroplopende blauwe Railflex GmbH 212 039-2 de trein over voor de rit naar het museum in Bochum-Dahlhausen. Het laatste stukje zal de stoomlocomotief de trein het museum binnen trekken. Op de foto passeert de trein de S-Bahn Haltestelle in Essen-Eiberg op 20 april 2013 wat verwonderde blikken onder de reizigers oplevert.
Afbeelding
Ter gelegenheid van de Museumstage van het Eisenbahnmuseum in Bochum-Dahlhausen reden er op 20 april 2013 diverse pendeltreinen waaronder naar Bochum Hbf. Hiervoor werd de DB 03 1010 van "Förderverein Schnellzugdampflok 03 1010 e.V." ingezet. Aan het eind van de middag wordt vertrokken als trein 411 van het Hauptbahnhof van Bochum op de laatste slag naar het museum. Achterop loopt de blauwe 212 039-2 van Railflex GmbH mee om zo op Essen-Steele-Ost en nabij het museum snel te kunnen keren.
Afbeelding
Op 27 april 2013 gaf de SNE tijdens de Koninginnedagrit meerdere mooie voorbeelden van hoe een fotostop niet georganiseerd moet worden waaronder aan de Theemsweg in de Botlek... De deelnemers aan de kant laten uitstappen waar de loc omloopt en ook de foto genomen wordt, de trein precies voor een verlichtingsmast parkeren en de fotolijn alweer opheffen als nog lang niet iedereen zijn plaatje genomen heeft en het personeel nog langs de trein loopt en vervolgens 20 minuten doelloos moeten te wachten om nog maar niet te spreken over de silo's die nog net rechts in beeld te zien zijn en een leuk fotomotief hadden kunnen vormen... Even later vertrekt de DBS 6426 met de deelnemers weer als trein 38103 naar het emplacement van de Botlek om na het omlopen van de loc een slag naar de Maasvlakte 2 te maken.
Afbeelding
Op de zonnige Koninginnedag-middag van dinsdag 30 april 2013 passeert de RurTalBahn 189 989 met een vrijwel geheel beladen Blerick-shuttle vanaf de Maasvlakte West naar Blerick de Wieldrechtse Zeedijk in Dordrecht. Jaren lang reed HTRS deze trein, maar sinds begin april verzorgt RTB de tractie wat een welkome afwisseling is.
Afbeelding
Spurt 504 "Ida Gerhardt" van Arriva is onderweg als trein 36856 van Gorinchem naar Dordrecht als deze de Wantijbrug passeert bij het binnenrijden van Dordrecht op 1 mei 2013.
Afbeelding
De DBS 6509 passeert de overweg over de Baanhoekweg op Dordrecht Industrie als deze met 4 ketelwagens zojuist aangekomen is als trein 62022 van de Kijfhoek op woensdag 1 mei 2013. Op de achtergrond zijn de schoorstenen van de HVC afvalcentrale te zien.
Afbeelding
Nadat de DBS 6509 op woensdag 1 mei 2013 de 4 aanvoerwagens bij DuPont op Dordrecht Industrie heeft afgeleverd worden er vier wagens die eerder met Methanol zijn aangevoerd weer leeg meegenomen. Na ruim een half uur voor de aansluiting te hebben mogen wachten op zijn pad werd met flink wat tractie de Wantijbrug opgereden als trein 62023 naar de Kijfhoek.
Afbeelding
Op zondag 28 april passeert sneltram 5023 van Connexxion op zijn weg naar Nieuwegein Zuid de Sweelincklaan in Utrecht als de halte Batau Noord bijna bereikt is.
Afbeelding
Na de halte Merwestein rijdt de sneltram van Connexxion door het groene gebied van Nieuwegein. Tramstel 5005 passeert op 28 april 2013 de met slagbomen beveiligde overweg over de Oudegein op weg naar zijn eindhalte Nieuwegein Zuid.
Afbeelding
Op maandag 29 april 2013 zijn de 5006 en 5015 van Connexxion onderweg van IJsselstein naar Utrecht als deze de overweg over de Duizendblad passeren. Dat er afgelopen weekend gewerkt is aan het spoor tussen Nieuwegein en IJsselstein is nog duidelijk te zien.
Afbeelding
De 5026 en 5023 van Connexxion zijn als sneltram van IJsselstein naar Utrecht onderweg als deze langs de Heemradenlaan in IJsselstein rijden op 29 april 2013. De witte bloesembomen aan de Weegbree staan volop in bloei.
Afbeelding
De HTM 3131 uit de GTL8 serie is op de regenachtige maandagochtend van 29 april 2013 zojuist vertrokken van de halte Strandweg om als lijn 11 naar Station Hollands Spoor te rijden. Veel trams uit deze serie zijn de afgelopen jaren voorzien van nieuwe botsvriendelijke neuzen wat het uiterlijk van de trams niet ten goede komt. Op de achtergrond zien we de Scheveningse pier die een al even trieste aanblik geeft als het verlaten strand en de boulevard.
Afbeelding
Ter gelegenheid van de troonswisseling heeft de HTM twee van hun trams uit de GTL8 serie voorzien van een oranje bestickering met op de middenwagen de Nederlandse vlag. Wagen 3029 is er daar één van en rijdt op maandag 29 april over het Stationsplein langs Station Hollands Spoor als lijn 17 naar het Statenkwartier.
Afbeelding
De ter gelegenheid van de troonswisseling oranje bestickerde HTM 3029 is op maandag 29 april 2013 onderweg als lijn 17 naar Wateringen als deze het kruispunt net na halte Johan de Wittlaan over rijdt. Hier komen de lijnen 1 en 17 samen om vervolgens door de Scheveningse Bosjes te rijden naar het centrum. Geheel toevallig zijn de reclameborden in een passende kleurstelling.
Afbeelding
Ook de andere ter gelegenheid van de troonswisseling oranje bestickerde tram van de HTM werd op maandag 29 april 2013 ingezet. GTL8 wagen 3038 is onderweg als lijn 15 van het Centraal station naar Nootdorp als deze over het Zieken langs de Haagse Vliet rijdt en weldra het Rijswijkseplein zal kruisen. De oranje Volkswagen Kever vormt een leuk decor.
Afbeelding
De Amsterdamse tweerichtingstram 910 uit de serie 11G is op maandag 29 april 2013 onderweg op lijn 5 naar Amstelveen Binnenhof als deze zojuist van het Centraal Station vertrokken is. De tram kruist hier de drukke Prins Hendrikkade om vervolgens de gedempte Martelaarsgracht in te rijden.
Afbeelding
Ook NSR heeft een VIRM treinstel in het oranje als k(r)oningstrein bestickerd. Op maandag 29 april 2013 wordt dit voormalige Olypmische treinstel net als de voorgaande dagen wederom ingezet op de Oude Lijn. Als de 9520 onderweg is als trein 2151 van Amsterdam naar Den Haag Centraal passeert deze een veld hyacinten in Hillegom wat volop in bloei staat.
Website: Spoorpunt.nl | Foto's: Flickr
Gebruikersavatar
Ronnie
Site Admin
Berichten: 21753
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:09 pm
Contacteer:

Re: April 2013 | Diverse plaatsen

Bericht door Ronnie »

Afwisselende serie :) .
Goed sporen. Daar houden we van.
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7629
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: April 2013 | Diverse plaatsen

Bericht door Peter »

Leuk! Ben gek op trams en metro's, stiekem. :P
“Hallo cargo!”
ov_wijzer
Berichten: 932
Lid geworden op: do nov 15, 2012 2:39 pm
Contacteer:

Re: April 2013 | Diverse plaatsen

Bericht door ov_wijzer »

Trams vind ik ook zeker interessant, maar dan specifiek de nog in dienst zijnde blokkendozen bij het GVB!
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 2342
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 6:55 pm
Contacteer:

Re: April 2013 | Diverse plaatsen

Bericht door Marcel »

Leuke serie, persoonlijk heb ik niks met trams. Toevallig al eens ooit in Milaan geweest daar heb je nog best veel van die hele oude kleine trammetjes op fraaie stekken.
"The chase is better than the catch."
Bruno
Berichten: 701
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:07 am
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: April 2013 | Diverse plaatsen

Bericht door Bruno »

Bedankt!

@Marcel: Klinkt leuk, maar om nou speciaal daarvoor naar Milaan te gaan :lol:
@Rens: Hou de aankondigingen van evenementen even in de gaten ;)
Website: Spoorpunt.nl | Foto's: Flickr
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3961
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: April 2013 | Diverse plaatsen

Bericht door Jeroen »

Bruno schreef:Bedankt! @Marcel: Klinkt leuk, maar om nou speciaal daarvoor naar Milaan te gaan :lol:
Bij Ryanair heb je voor €15 al een retourtje Milaan, weet ik uit ervaring. :mrgreen:

Leuke gevarieerde serie Bruno! :)
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
BjörnNielsen
Berichten: 969
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: April 2013 | Diverse plaatsen

Bericht door BjörnNielsen »

Leuke platen man!
Bruno
Berichten: 701
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:07 am
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: April 2013 | Diverse plaatsen

Bericht door Bruno »

Jeroen schreef:Bij Ryanair heb je voor €15 al een retourtje Milaan, weet ik uit ervaring. :mrgreen:
Kom je dan ook levend aan zónder gebroken rug? :mrgreen:
Website: Spoorpunt.nl | Foto's: Flickr
Gebruikersavatar
Peter
Site Admin
Berichten: 7629
Lid geworden op: di aug 21, 2012 8:04 pm
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: April 2013 | Diverse plaatsen

Bericht door Peter »

ex-SPTN forumlid Ramon en Sharon kunnen jullie nog wel een boekje open doen over hun ervaringen met Ryanair. :mrgreen:
“Hallo cargo!”
Hugeau
Berichten: 701
Lid geworden op: vr okt 05, 2012 10:47 am
Locatie: Miercurea Ciuc
Contacteer:

Re: April 2013 | Diverse plaatsen

Bericht door Hugeau »

Peter schreef:ex-SPTN forumlid Ramon en Sharon kunnen jullie nog wel een boekje open doen over hun ervaringen met Ryanair. :mrgreen:
Ik ken genoeg mensen die vaak met Ryanair maar ook Wizzair enzo vliegen en dat is echt zo erg nog niet. Je betaalt bijna niks, dus je moet ook bijna niks verwachten. Alle extraatjes zijn gigantisch duur, net als een fout met je ticket/bagage en dat soort dingen. Zelf heb ik alleen nog maar met KLM gevlogen voor onze eigen economie (en de Franse :mrgreen: ), dat is duur(der) maar de service is gewoon perfect.
Plaats reactie