Jaaroverzicht 2020 Hans Zuyderduyn

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2020.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2020 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
Zuyderduyn
Berichten: 50
Lid geworden op: ma dec 01, 2014 12:05 pm

Jaaroverzicht 2020 Hans Zuyderduyn

Bericht door Zuyderduyn »

Goedemorgen,

Het was een mooi jaar met veel hobby tijd. Mede door de Corona crisis zat ik in het voorjaar 2 maanden thuis doordat rij instructeurs hun werk moesten neerleggen. De combinatie van het mooie weer in die periode en de vele vrijheid leverde vrij veel foto momenten op.

Het lukt me niet om een foto per maand te uploaden. Ik heb het laatste kwartaal namelijk geen fatsoenlijke foto genomen. Ik houd het netjes bij 12 foto's:-).

In Januari was alles nog 'normaal'. Op Zaterdag 18 Januari was de Poznan shuttle weer eens via Amersfoort gepland wegens werkzaamheden om en nabij Emmerich. Toen was de Attractive Forces bestickering op de blauwe 186'ers nog vrij nieuw en dus een graag geziene lok (nog steeds wel vind ik). In Terschuur had ik geluk met een mooi zongaatje en kon de trein vastgelegd worden met een dreigende lucht op de achtergrond:
Afbeelding

Om te proberen zoveel mogelijk een foto per maand te posten plaats ik deze foto uit Februari. Het was een vrij bewolkte maand en een zonfoto uit deze maand kon ik dan ook niet vinden in mijn archief. Te Nijkerk ontstond deze foto van Lineas 186 448, 7775 en 7778 met de Dolimetrein 47681 met tussen de Taoos'n steeds een paar Slps'n. Waarom die er tussen zaten durf ik niet te zeggen. Hier het geheel op 28 Februari 2020 te Nijkerk:Afbeelding

In Maart kwam ik thuis te zitten en met dat moment begon de zon te schijnen. De keuze was dan ook erg lastig. Ik heb in Maart veel langs de baan gestaan. Ik ga graag naar Duitsland, maar dit werd natuurlijk afgeraden destijds. De keus valt op een foto van een dagje rond Dordrecht op 26 Maart. Wegens beperkingen op de route naar Oberhausen werd het nodige verkeer via de Brabantroute geleid. Ten zuiden van station Dordrecht Zuid werd deze kolentrein van Captrain opgewacht. Hier zien we Captrain 186 157 & 186 153 met een kolentrein naar Bottrop:
Afbeelding

In April was de keuze voor mij niet zo heel moeilijk. Een stek die altijd al eens wilde proberen was in het bos bij Stroe. Een hoogstatief is hier wel bij benodigd. Op 16 April werd de proef op de som genomen. RFO Was onderweg met een biodieseltrein naar het Rotterdamse. De RFO 1828 en 1831 deden dit in dubbeltractie. Hier het geheel ten oosten van Stroe:
Afbeelding

Nog een extraatje uit April. Wederom een dagje rond Dordrecht. In dit geval Willemsdorp. De tweety van RFO was in aantocht met de Tilburg Shuttle. Hier het kleurrijke geheel op 22-4 April te Willemsdorp:
Afbeelding

In Mei werden ook weer de nodige plaatjes geschoten. Op bevrijdingsdag werd de 189 822 gemeld. Een wat afwijkende 189er vanwege het ontbreken van de witte baard. Dit in combinatie met de 'rode slang' en het mooie avondlicht werd koers gezet richting Harselaar. In het laatste licht is trein 48576 onderweg van Bremen naar Zeebrugge bij Harselaar Oost:
Afbeelding

Nog een plaatje uit Mei. Wederom geweldig weer. Hier bij de Harselaar passeert op 9 Mei de RFO 1830 met een styreentrein naar Oost Europa:
Afbeelding

Op 2 Juni ging eindelijk weer eens naar Duitsland. Wegens werkzaamheden aan de linkerzijde van de Rijn werd het goederenvervoer in ieder geval over rechts geleid. De dag na Pinksteren was er niet veel te verwachten maar er reed (vooral) in de middag genoeg. En kwaliteit is soms belangrijker dan kwantiteit. We werden verrast met de melding dat de 186 258 van Lineas gemeld was ten noorden van Koblenz. De lok stond al enige tijd op m'n prioriteiten lijstje. Op 2 Juni kon ik de Lok vastleggen bij de Loreley met trein 44591 van Genk naar het Italiaanse Novara:
Afbeelding

Op 13 Juli werd vertrokken voor 2 dagen rond Gemünden am Main. In de ochtend van Maandag 13 Juli kon ik deze shuttle uit Lübeck naar Verona vastleggen op het viaduct bij Gambach:
Afbeelding

In de zomer van 2020 waren er werkzaamheden aan de linkerkant van de Rijn, maar nu het gedeelte tussen Köln en Koblenz. Dit zorgde voor een interessante treinenloop aan de linkerkant. Zo werd op 21 Juli richting de KBS 465 gereden. De eerste stek die goed te verzilveren is met ochtendlicht is rond St Augustin/Menden. Hier werd ik direct verrast door 2 hele leuke treinen. Het hoogtepunt was toch wel deze (toen nog vrij nieuw) bestickerde VTG 193 811 met keteltrein 95182 van Augsburg naar Gelsenkirchen:
Afbeelding

Later op de dag werd in Linz am Rhein SBB 193 258 vastgelegd met een containershuttle naar het zuiden:
Afbeelding

In Augustus werd het allemaal wat minder en heb ik niet veel foto's gemaakt. Hier DBC 193 379 met een Aluminiumoxide trein naar de Botlek bij de Harselaar op 12 Augustus:
Afbeelding

In de laatste maanden druk met studeren en weinig tijd meer voor de hobby. Ik ben in September met de opleiding tot machinist bij NS Reizigers :-).

Met vriendelijke groeten,
Hans Zuyderduyn
Gebruikersavatar
TimoTrimbos
Berichten: 370
Lid geworden op: do apr 12, 2018 5:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Hans Zuyderduyn

Bericht door TimoTrimbos »

Mooie compilatie cargofoto's! Januari en april zijn mijn favorieten. Overigens veel succes en plezier gewenst bij je opleiding tot machinist! :)
Laatst gewijzigd door TimoTrimbos op di dec 29, 2020 11:41 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Ruben01
Berichten: 1292
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Hans Zuyderduyn

Bericht door Ruben01 »

Mooie fotoreeks! Zo te zien veel plezier gehad van het hoogstatief.
Gebruikersavatar
wouterder
Berichten: 733
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 8:36 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Hans Zuyderduyn

Bericht door wouterder »

Leuke treintjes geklikt dit jaar Hans!
Kevinrail
Berichten: 426
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Hans Zuyderduyn

Bericht door Kevinrail »

Fraai jaaroverzicht Hans! Ik ga voor de plaatjes van januari, april en juli als favorieten.
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Hans Zuyderduyn

Bericht door RemcoG »

Mooi Hans! De dubbeltractie RFO 1800 is mijn favoriet!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
Gebruikersavatar
RailWorx
Berichten: 258
Lid geworden op: di mar 31, 2020 7:42 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Hans Zuyderduyn

Bericht door RailWorx »

Mooie foto's! Ik heb een zwak voor april.
Jona Brans
Berichten: 1628
Lid geworden op: zo mei 12, 2019 12:52 pm
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Hans Zuyderduyn

Bericht door Jona Brans »

Mooi overzicht! Zitten veel leuke plaatjes tussen, moeilijk kiezen dus, maar uiteindelijk gaat mijn voorkeur naar april
Plaats reactie