Jaaroverzicht 2020 Bjarne

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2020.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2020 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
Bjarne
Berichten: 225
Lid geworden op: ma jan 14, 2013 4:27 pm

Jaaroverzicht 2020 Bjarne

Bericht door Bjarne »

Merry christmas! De algemene intropraatjes over 2020 zijn denk ik niet meer nodig (raar jaar, corona, etc etc) als ik mijn jaaroverzicht pas op de 26e post, maar goed bij deze mijn jaaroverzicht!

Januari
Januari was een vrij rustige spotmaand, deels omdat ik de eerste twee weken aan de Rode Zee op het strand lag, maar terug in Nederland kwam er ook niet al te veel interessants voor de lens. Op de valreep van de maand werd nog achter de Alpen Express aangegaan, die ik in Amsterdam trof.
AfbeeldingRXP 9901 met Alpen Express by Bjarne Kosmeijer, on Flickr

Februari
Ook februari was vrij rustig en vooral gevuld met nachtplaatjes van speciale reizigerstreinen. Op 7 februari was ik in Leiden voor de Dinner Train, maar persoonlijk vond ik de SNG die er naast stond mooier uitkomen.
AfbeeldingNS 2710 &amp; 2322 naar Amsterdam Centraal by Bjarne Kosmeijer, on Flickr

Maart
Zoals bekend werd vanaf maart het leven een beetje anders. Voor mij kwam dat spottechnisch niet slecht uit, omdat ik het RIVM-geadviseerde blokje buiten ongeveer elke dag kon gebruiken om even met de fiets naar het spoor te gaan. De plaat van deze maand is echter nog toen het coronavirus ver weg leek, namelijk 2 maart toen ik ruimschoots binnen 1.5 meter op een kluitje met een aantal andere fotografen de Alpen Express opwachtte in Voorhout.
AfbeeldingLineas 186 293 met Alpen Express by Bjarne Kosmeijer, on Flickr

April
Vanaf april was het dan echt de thuisregio die de klok sloeg, maar erg was dat niet. De grensovergang bij Bad Bentheim bied toch altijd wel wat leuks, en het weer werkte ook nog aardig mee. Het hoogtepunt van de maand was de 193 740 van LTE met het welbekende grote gele stickervlak.
AfbeeldingLTE 193 740 met keteltrein by Bjarne Kosmeijer, on Flickr

Mei
In mei veelal hetzelfde beeld. De plaat voor deze maand is van de door PKP gereden China-shuttle, die eens in de eerste helft van de middag de grens over kwam en dus bij Deurningen goed voor de zon reed. Bijna ging het nog mis, maar de snel oprukkende schaduwlijn ligt gelukkig nog net buiten beeld.
AfbeeldingPKP 193 514 met China-shuttle by Bjarne Kosmeijer, on Flickr

Juni
Na het opheffen van de ergste staat van de lockdown werden de eerste twee weken van juni besteed om na 3 maanden mn vriendin weer eens te zien. Veel te spotten viel er niet, maar in de tweede helft van juni was er terug in Hengelo weer genoeg te zien. Het hoogtepunt was de Heroes-loc van Lineas die in erg fraai avondlicht passeerde met een Sweden Xpress.
AfbeeldingLineas 186 258 met Sweden Xpress by Bjarne Kosmeijer, on Flickr

Juli
Waar normaal gesproken er in juli meer plaatjes worden geschoten dan in bijvoorbeeld april en mei, omdat er dan wél tijd is doordeweeks, was het dit jaar uiteraard omgekeerd. Dat wil niet zeggen dat er niks leuks langskwam, want er kon bijvoorbeeld rustig doorgeschoten worden op de verschillende bestickerde Vectrons van DB, zoals de 'I am European' 193 364.
AfbeeldingDBC 193 364 met Pruszków-shuttle by Bjarne Kosmeijer, on Flickr

Augustus
Ook in augustus was ik weer langere tijd bij mn schoonfamilie, en ook toen ik weer in Hengelo was viel er niet heel veel speciaals te zien. Een uitzondering was een paartje 77'ers van Lineas in huisstijl met een lege sleep ARS Altmann-wagens.
AfbeeldingLineas 7789 &amp; 7784 met lege autotrein by Bjarne Kosmeijer, on Flickr

September
In september kreeg ik de sleutels van mn nieuwe huis in Hilversum, en dus was ik wat minder in het oosten te vinden. Hoogtepunten op de chip waren een aantal RFO-treinen bij fraai avondlicht, de nieuwe Backbone-loc van DB, maar vooral 2 DB Netz-meettreinen die naar Oldenzaal kwamen. Vooral de tweede, getrokken door de 1830, was mooi getimed met de zonstand.
AfbeeldingRFO 1830 met meettrein by Bjarne Kosmeijer, on Flickr

Oktober
Na 23 jaar was oktober 2020 dan toch mijn laatste maand als feitelijke inwoner van Hengelo. Met de afkondiging van de gedeeltelijke lockdown werd besloten dat het makkelijker was met verhuizen als ik tijdelijk zou intrekken bij mn schoonfamilie. De foto van deze maand was dan ook niet in Hengelo, maar in Hilversum gemaakt.
AfbeeldingRFO 1829 met styreentrein by Bjarne Kosmeijer, on Flickr

November
De kortere dagen, het verhuizen, gewoon werktijd en het nog op zoek zijn naar de beste stekken rondom Hilversum maakte van november weer een vrij stille maand. Wel werd in Amersfoort nog de nieuwe China-shuttle van RFO opgewacht, al gooide de lange schaduwen nog bijna roet in het eten.
AfbeeldingRFO 1830 met China-shuttle by Bjarne Kosmeijer, on Flickr

December
Doorgaand op het thema van november werd er in december geen noemenswaardige plaat geschoten, daarom een bonus.

Bonus
Als bonus een plaat van een van de fraaiere locs die het afgelopen jaar op de baan kwamen: de blauwe 186'ers van LTE.
AfbeeldingLTE 186 943 met Chengdu-shuttle by Bjarne Kosmeijer, on Flickr

Hopelijk kan er volgend jaar weer wat internationale platen in het jaaroverzicht, en daartoe wens ik dan ook iedereen een gezond 2021!
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Bjarne

Bericht door RemcoG »

Fraai! Maart en de bonus vind ik het mooist!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
Jona Brans
Berichten: 1632
Lid geworden op: zo mei 12, 2019 12:52 pm
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Bjarne

Bericht door Jona Brans »

Mooi overzicht! Juli is mijn persoonlijke favoriet.
Ruben01
Berichten: 1295
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 Bjarne

Bericht door Ruben01 »

Toppie overzicht! September vind ik het leukst.
Gebruikersavatar
TimoTrimbos
Berichten: 370
Lid geworden op: do apr 12, 2018 5:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Bjarne

Bericht door TimoTrimbos »

Erg leuk overzicht, met maart en juni als favoriet :)
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3426
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Bjarne

Bericht door Rens »

Leuke Nederlandse serie en gefeliciteerd met het huisje in Hilversum! Heeft je fiets de overbekende route naar de Eempolder al gemaakt?
NovioSites
Berichten: 1227
Lid geworden op: ma mei 13, 2013 2:55 pm
Locatie: Bgn

Re: Jaaroverzicht 2020 Bjarne

Bericht door NovioSites »

Met juni en de bonus als mijn voorkeur is ook dit een lekker Hollands jaaroverzicht!
Hengeloo
Berichten: 662
Lid geworden op: za jul 14, 2018 9:26 am

Re: Jaaroverzicht 2020 Bjarne

Bericht door Hengeloo »

Prachtige platen en heel herkenbaar voor mij. Veel succes in Hilversum. Groeten Dennis
Gebruikersavatar
wouterder
Berichten: 737
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 8:36 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 Bjarne

Bericht door wouterder »

Goed bezig geweest Bjarne! Maart is de leukste! ;)
Plaats reactie