Jaaroverzicht 2020 David

Post hier je beste, mooiste, speciaalste spoorfoto's van 2020.
Forumregels
Iedere gebruiker mag één topic openen, dus gebruik hem goed. Een topic mag uit maximaal 12 foto's bestaan, dit is dus gemiddeld één foto per maand. Het mooiste is natuurlijk als er daadwerkelijk één foto per maand wordt geselecteerd, maar dit is niet verplicht. Gebruik als topic titel het volgende formaat: Jaaroverzicht 2020 <je forum (nick)naam>

Succes met de selectie!
Plaats reactie
David
Berichten: 1543
Lid geworden op: do sep 06, 2012 10:55 am
Locatie: Norrköping
Contacteer:

Jaaroverzicht 2020 David

Bericht door David »

Dit jaar studeerde ik weer vrolijk verder; tot maart in Eindhoven en sindsdien vrijwel geheel thuis. Momenteel worden de laatste vakken afgerond, om in februari te kunnen beginnen met afstuderen en daarna mogelijk te beginnen aan een PhD om te promoveren :) Enige voordeel aan de huidige situatie is wel dat tijd nu nog flexibeler in te delen is en colleges vaak op een moment naar keuze te volgen zijn. En anders was er ook op locatie nog wel eens wat creatiefs mogelijk: zo werd in Delfzijl bijvoorbeeld het hoogstatief voor een online meeting opgebouwd, om tijdens die meeting alsnog even af te kunnen drukken. Het leverde uiteindelijk het volgende jaaroverzicht op. Traditiegetrouw heb ik weer niet echt naar het aantal per maand gekeken :P

Januari
Afbeelding
Ook in 2020 pruttelden er weer genoeg hippels in Nederland. Tot in oktober rangeerde de gele 691 in Sloe, waarna deze defect raakte. De twee ex-Locon bakkies waren vooral in Amersfoort te zien en de locjes van Railpro vooral op de thuisbasis in Crailoo. Ook verzorgde Railpro in januari nog het rangeerwerk in Oss, wat daarna werd overgenomen door RFO met de 692. Daarmee kwam helaas wel een einde aan de inzet van de loc in de Botlek. Op 18 januari was het locje daar nog actief en werden er twee treinen gewisseld bij BTT. Het uitzetten van een schadewagen in een zongaatje zorgde voor het leuke scene bij het bedrijf waar normaal alleen met bloktreinen wordt gerangeerd.

Februari
Afbeelding
Zoals verwacht viel dit jaar het doek voor enkele 1600’en. De exemplaren van DB gingen in april buiten dienst. Ondanks hoge defectenstanden in de winter, leken ze het op het einde toch best goed uit te houden, maar dat maakte helaas geen verschil. Gelukkig heb ik ze de afgelopen jaren regelmatig vastgelegd, dus daar werd niet zo veel aandacht meer aan besteed dit jaar. Wel stonden er nog een aantal stekken op het lijstje voor de 1618. Samen met de 1619 vind ik dat persoonlijk toch wel de fraaiste lokken die ‘in mijn tijd’ in Nederland hebben gereden, en dus werden er ook dit jaar nog genoeg platen van gemaakt. De fraaiste vind ik de klassieker op de brug tussen Buggenum en Leeuwen op 7 februari, de enige strakblauwe dag die maand (wat later in het jaar ruimschoots gecompenseerd zou worden). De 1618 rolt hier de Maasbrug af met de LPG-trein naar het Chemelot. Het vervoer zou vanaf september nog enkele maanden met 186 van Captrain rijden, waarna DB volgend jaar het stokje overneemt.

April 1
Afbeelding
Waar ‘de Belg’ van Railexperts weer op de Europoort rangeerde voor LTE, kwam de Belg van RFO dit jaar op diverse plaatsen. De leukste inzetten vond ik die naar Oosterhout Weststad, waar RFO in 2020 zo nu en dan zelf kwam in plaats van het uit te besteden aan Captrain. Een welkome afwisseling, zeker nu DB vooral verkeerd voor het licht rijdt. Op 8 april ging RFO voor het eerst zelf naar Oosterhout en deed dat met de 6702. Een plaatje bij het sluisje stond vorig jaar al in het jaaroverzicht, dus doen we nu de stek even verderop in Hooge Zwaluwe. Deze winter was de stek grondig gesnoeid, waardoor dit plaatje mogelijk werd. De graffiti op de loc werd kort na de rit verwijderd, wat hier dus nog even achteraf moest gebeuren.

April 2
Afbeelding
De 6400en van DB werden dit jaar ook weer veel vastgelegd. Op 23 april vertrok er vanaf de Waalhaven Oost een indrukwekkende kuilwagen beladen met een wals voor de Belgische staalindustrie. De 6430 haalde deze 16-assige Uaais op van het straatspoor, waar de wagen door buurman RHB was beladen. Een fraai stukje spoor dat het helaas rustiger gaat krijgen, met de aanstaande verhuizing van Metaal Transport naar de Waalhaven West.

Mei 1
Afbeelding
Moderne elokken halen het niet vaak in m’n jaaroverzichten, maar voor een fraai bestickerde loc op een prachtige stek maken we dit jaar een uitzondering :) Op 9 mei werd eindelijk eens een poging ondernomen voor een hoogstatiefplaatje naast de Rijnbrug in Arnhem. Daar passeert de rode 186 382 van HSL met een lege dieselolietrein voor Koole Botlek. Het vervoer wisselde dit jaar meerdere keren van vervoerder: in het voorjaar van RFO naar HSL, en in de zomer weer terug.

Mei 2
Afbeelding
In mei werd de buurtgoederentrein uit Groningen enkele weken omgeleid via Leeuwarden. Daar werd twee keer van geprofiteerd; de tweede keer op Hemelvaartsdag. Op deze dag was er alleen één wagen met subcoal pellets, welke werd vastgelegd bij de recent verhoogde brug tussen Zuidhorn en Noordhorn. Nadat er in de winter nog enkele proeftransporten reden, kreeg dit vervoer in het voorjaar een vast karakter. Een leuke opsteker voor Delfzijl :)

Juli 1
Afbeelding
In juli werd een tripje naar de Allgäu gemaakt. Hoewel je eigenlijk altijd te laat bent, want de afgelopen jaren zijn er zeker al leuke inzetten gesneuveld, zou het dit jaar toch wel echt de allerlaatste kans zijn. En dus werd er een paar dagen genoten van de 218 met ECs en 294 met enkele buurtsupers. Hoewel ik eigenlijk ook een plaatje daarvan had willen plaatsen, is die uiteindelijk op de valreep vervangen door een foto van gisteren (waarmee er dit jaar toch geen raampjestreinen aan bod komen :P ) Onderweg naar de Allgäu werd via een creatieve route gereden, want 6400’en in het buitenland blijf ik ook leuk vinden en al helemaal in het groen. Railtraxx bediende dit jaar Tessenderlo twee keer per week met een van hun vier 6400’en. Met de oude loodsen als prachtig decor zien we de 6475 arriveren in Tessenderlo op 11 juli.

Juli 2
Afbeelding
Op 20 juli werd voor het eerst in bijna 20 jaar de uiterst imposante ‘Blauwe kade’ van Verbrugge in Terneuzen bediend. Het nieuwe kalkslurryvervoer in knikketelwagens zou voortaan hier beladen worden. Op 20 juli was het de 266 031 in Ascendos kleuren die de eerste trein de kade op duwde. De trein zou meteen beladen worden en door dezelfde loc weer mee terug naar België gaan. Later dit jaar zou Lineas het vervoer overnemen.

Oktober 1
Afbeelding
Op 6 oktober bracht DB drie lege Uaais’en naar de Sloehaven. Dat is meestal een lastige bediening, maar deze dag werd er tot mijn verbazing omgelopen bij Arkema. In combinatie met flink wat geluk met het wolkendek leverde dat in mijn ogen het hoogtepunt van het jaar op. We zien hier de 6464 vertrekken met de wagens met op de achtergrond de industrie van Arkema.

Oktober 2
Afbeelding
Traditiegetrouw is een plaatje uit Moerdijk natuurlijk onmisbaar :p Voor dit jaar wordt dat een nachtplaat op de losweg, een vergelijkbare scene met die uit het jaaroverzicht van vier jaar terug. Toen bracht Captrain voor het eerst een buizentrein naar de lalo. Het vervoer naar de loswegen in Moerdijk was toen booming – zo druk zelfs dat het Awilog vervoer nog wel eens uitweek naar de kleine losweg. Inmiddels is er van die drukte nog maar weinig over helaas. De Conline vestiging is inmiddels failliet en zowel het Awilog vervoer als het vervoer van houten bielzen in Eanos’sen zouden het slechts tot halverwege 2017 volhouden. Damwanden zijn al anderhalf jaar niet meer gesignaleerd, en ook schroothandelaar Cronimet wordt ook nog maar zelden bediend. Verder heeft het petcokes vervoer in Tads’en bijna een jaar niet gereden, maar dat is gelukkig weer opgestart. Wat wél nieuw is sinds de foto in 2016, is het UN 3077 vervoer in Tamns’en. Dat rijdt inmiddels ook alweer sinds 2017, maar ik had er nog geen goede foto van. Op 26 oktober lukte het wel, toen de geel/grijze 6461 in de stromende regen een flinke sleep Tamns’en op de losweg van Moerdijk plaatste. Sinds de nieuwe opzet van september 2019 gingen de wagens ’s nachts naar Moerdijk, maar sinds de zomer gaan ze vaak met de avondaanvoer mee. Leuk voor komende zomer ook :)

November
Afbeelding
In november ging de E01 weg bij de Bentheimer Eisenbahn. De voorlaatste rit met de Coevorden shuttle was op 7 november. Samen met de TCS 101001 werd toen de route Coevorden-’t Harde-Deventer-Arnhem-Utrecht-Kijfhoek afgelegd. De fraaiste plaat maakte ik die dag bij vertrek uit Coevorden met de 101001 voorop. De volbeladen trein rijdt daar over het enkelsporige lijntje tussen de twee kanalen. Inmiddels zijn de ex-Railpromo loccen gelukkig weer regelmatig aan te treffen met naast de Coevorden ook de dolime.

December
Afbeelding
In december nam HSL een eigen G2000 in gebruik om het rangeerwerk in de havens voortaan zelf te kunnen doen. Op 23 december was deze 1324 in de weer bij KTM Pernis om een lege dieselolietrein te wisselen voor een beladen trein, wat in fraaie omstandigheden gebeurde.

En om het af te sluiten: iedereen fijne feestdagen en een prettige jaarwisseling gewenst! En tot volgend jaar langs de baan :)
VinceCargo
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr aug 16, 2013 4:39 pm
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 David

Bericht door VinceCargo »

Hele fraaie serie! December is een mazzeltje, dat zou flink wat uren vroeger gebeuren ;-)
November is ook erg leuk
Geen handvol, maar een land vol
NS1707
Berichten: 386
Lid geworden op: ma aug 25, 2014 7:50 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 David

Bericht door NS1707 »

Erg fraai overzicht, David! November voor mij de absolute topper.
wessele
Berichten: 757
Lid geworden op: do jun 13, 2013 11:27 am
Locatie: Waardenburg

Re: Jaaroverzicht 2020 David

Bericht door wessele »

Een prachtige serie, met als hoogtepunten de beide platen uit oktober!
TrainplazaNL
Berichten: 177
Lid geworden op: wo jun 13, 2018 3:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 David

Bericht door TrainplazaNL »

Erg gaaf jaaroverzicht! Kiezen is dan ook niet makkelijk, maar ik ga toch voor november als mooiste!
NovioSites
Berichten: 1227
Lid geworden op: ma mei 13, 2013 2:55 pm
Locatie: Bgn

Re: Jaaroverzicht 2020 David

Bericht door NovioSites »

Heerlijk gevarieerd lijstje met lekker veel dieseltractie!
ICEmaster
Berichten: 183
Lid geworden op: zo jul 17, 2016 12:35 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 David

Bericht door ICEmaster »

Leuke reeks! December maakt het helemaal af!
Ik fotografeer op zonne-energie
Daan W
Berichten: 106
Lid geworden op: wo dec 25, 2019 12:51 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 David

Bericht door Daan W »

Heerlijke reeks met november als mijn favoriet!
ov_wijzer
Berichten: 926
Lid geworden op: do nov 15, 2012 2:39 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 David

Bericht door ov_wijzer »

Gave serie David!
mvschoon
Berichten: 1405
Lid geworden op: zo jul 29, 2018 2:32 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 David

Bericht door mvschoon »

Stuk voor stuk fraai: bijzondere treinen met veel oog voor de omgeving! Al is zoiets met hoogstatief haast onvermijdelijk :-)
BjörnNielsen
Berichten: 965
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 5:39 pm
Locatie: Ljouwert
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 David

Bericht door BjörnNielsen »

Erg mooi jaaroverzicht David! Mei en december mijn persoonlijke favorieten.
Gebruikersavatar
Marcel
Berichten: 2342
Lid geworden op: vr aug 24, 2012 6:55 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 David

Bericht door Marcel »

Fraaie serie David het plaatje van november is mijn favoriet.
"The chase is better than the catch."
Marc Vlot
Berichten: 522
Lid geworden op: ma sep 28, 2015 4:51 pm
Locatie: Leerdam

Re: Jaaroverzicht 2020 David

Bericht door Marc Vlot »

Mooie serie!
babosorany
Berichten: 80
Lid geworden op: ma sep 11, 2017 8:47 am

Re: Jaaroverzicht 2020 David

Bericht door babosorany »

Prachtig overzicht met vele leuke bedieningen, april 1 en juli 1 als favoriet!
Gebruikersavatar
Jeroen
Berichten: 3958
Lid geworden op: ma aug 20, 2012 7:54 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 David

Bericht door Jeroen »

Fraai reeks David! Weer goed gebruik gemaakt van het hoogstatief, geeft toch een unieker zicht.
Bitter nun boik van ut zoipuh, dan nun bult van ut werkuh
Gebruikersavatar
TimoTrimbos
Berichten: 370
Lid geworden op: do apr 12, 2018 5:17 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 David

Bericht door TimoTrimbos »

Pff, schitterend jaaroverzicht! Ik kan haast geen favoriet pikken, maar als ik toch een keuze maak worden het juli 1, de beide oktoberplaten en november
Tijs
Berichten: 151
Lid geworden op: vr apr 13, 2018 12:50 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 David

Bericht door Tijs »

Mooie set foto's van het jaar! Oktober 1 is wel echt een pareltje geworden!
Jbakker
Berichten: 101
Lid geworden op: vr mei 23, 2014 9:54 am
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 David

Bericht door Jbakker »

Leuke serie David!
Gebruikersavatar
derquinho
Berichten: 498
Lid geworden op: wo okt 08, 2014 1:30 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 David

Bericht door derquinho »

Extreem fraai overzicht! Zoveel moois dat ik niet kan kiezen tussen januari, februari, april 1, mei 1, juli 1 en november :-)))
Gebruikersavatar
RemcoG
Berichten: 345
Lid geworden op: do jan 31, 2019 4:48 pm
Locatie: Omgeving Zbm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 David

Bericht door RemcoG »

Fraai! Januari is mijn favoriet! Of toch februari, mei 1 of oktober 2? Lastige keuze!
Misschien kunnen we stoomlocs herintroduceren
Kevinrail
Berichten: 426
Lid geworden op: vr feb 06, 2015 9:29 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 David

Bericht door Kevinrail »

Heel fraai jaaroverzicht David! Ik ga voor de plaatjes van januari en november als favorieten.
Gebruikersavatar
RailWorx
Berichten: 259
Lid geworden op: di mar 31, 2020 7:42 pm
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 David

Bericht door RailWorx »

Stuk voor stuk fraai! Januari en november vind ik wel erg mooi...
arnold
Berichten: 14490
Lid geworden op: di aug 21, 2012 2:51 pm
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 David

Bericht door arnold »

Leuke serie.
Ruben01
Berichten: 1292
Lid geworden op: do jan 04, 2018 2:41 pm
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 David

Bericht door Ruben01 »

Geweldig overzicht! Kiezen is moeilijk, april 2, oktober 1 en december it is voor mij.
Cargo Frank
Berichten: 380
Lid geworden op: zo jan 12, 2014 11:21 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 David

Bericht door Cargo Frank »

De gebruikelijke kwaliteitsfoto's van jouw hand :-) Complimenten!
Gebruikersavatar
Rens
Site Admin
Berichten: 3407
Lid geworden op: di jan 15, 2013 3:02 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 David

Bericht door Rens »

Ja top!
Zuyderduyn
Berichten: 50
Lid geworden op: ma dec 01, 2014 12:05 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 David

Bericht door Zuyderduyn »

Gaaf, April 1 vind ik echt top!
Gebruikersavatar
wouterder
Berichten: 733
Lid geworden op: wo okt 29, 2014 8:36 pm

Re: Jaaroverzicht 2020 David

Bericht door wouterder »

Wauw! Genieten dit overzicht! :D
YuriSloof
Berichten: 120
Lid geworden op: vr dec 08, 2017 10:15 pm
Contacteer:

Re: Jaaroverzicht 2020 David

Bericht door YuriSloof »

Bedienigsplaatjes blijven gaaf met een paar bekende treinen ;)
Plaats reactie